Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Kanske if topic, men gillar elbilar, tror på tekniken bara man kommer en bit bort från dagens batterier som inte är dunder för miljön.
Men stör mig som fan på de som omsätter elbilar bara för att komma åt miljöpremien.
Har för många i min vardag som tjänat 2-300k på att köpa/sälja elbilar nästan direkt vid leverans.
Det är ju "mina pengar" som går till att göra denna nya affärsmodell.
Det om något är en nagel i ögat när det kommer till elbil.

Vet att ett gäng av dessa gått på export så i den skala det ser ut att ske idag så snackar vi ju kanske miljarden i pengar som borde gått till bättre saker.

Annars pro elbil, hoppas på bättre batterier så man själv kan känna att man gör gott i att köpa en.

Peace!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Kanske if topic, men gillar elbilar, tror på tekniken bara man kommer en bit bort från dagens batterier som inte är dunder för miljön.
Men stör mig som fan på de som omsätter elbilar bara för att komma åt miljöpremien.
Har för många i min vardag som tjänat 2-300k på att köpa/sälja elbilar nästan direkt vid leverans.
Det är ju "mina pengar" som går till att göra denna nya affärsmodell.
Det om något är en nagel i ögat när det kommer till elbil.

Vet att ett gäng av dessa gått på export så i den skala det ser ut att ske idag så snackar vi ju kanske miljarden i pengar som borde gått till bättre saker.

Annars pro elbil, hoppas på bättre batterier så man själv kan känna att man gör gott i att köpa en.

Peace!

Det går inte att sälja bilen nästan direkt efter leverans för att få ut bonusen.

Bilen får inte byta ägare i vägtrafikregistret förrän bonusen har betalats ut.

När en klimatbonusbil ställs på första gången i vägtrafikregistret inleder Transportstyrelsen bonusärendet direkt. Tidigast sex månader efter köpet prövar Transportstyrelsen om bonus ska betalas ut. Det måste alltså vara samma ägare första gången bilen ställs på i vägtrafikregistret och vid den tidpunkt då bonusen betalas ut, annars blir det ingen bonus.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-m...

Du får resonera såhär, vi får ännu en elbil i trafiken som bidrar till omställningen. Att någon privatperson tjänat en hacka på det är väl tråkigt men i det stora hela så gör bonusen sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Det går inte att sälja bilen nästan direkt efter leverans för att få ut bonusen.

Bilen får inte byta ägare i vägtrafikregistret förrän bonusen har betalats ut.

När en klimatbonusbil ställs på första gången i vägtrafikregistret inleder Transportstyrelsen bonusärendet direkt. Tidigast sex månader efter köpet prövar Transportstyrelsen om bonus ska betalas ut. Det måste alltså vara samma ägare första gången bilen ställs på i vägtrafikregistret och vid den tidpunkt då bonusen betalas ut, annars blir det ingen bonus.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-m...

Du får resonera såhär, vi får ännu en elbil i trafiken som bidrar till omställningen. Att någon privatperson tjänat en hacka på det är väl tråkigt men i det stora hela så gör bonusen sitt jobb.

Nästan direkt var lite att ta i.
Men februari till september och 700mil är för mig nästan direkt.

Han har hunnit skaffa två elbilar på 1år och tredje kommer q2 2023, så 3 bilar på 1,5år är ju lite svettigt när man inte återbrukar/kör mer hållbart/begagnat.

Tycker bara att det sticker i ögonen.
Kommer ha fått ut 190tkr i miljöbonus och tjänat ca 120tkr på de senaste två bilarna. Så typ systematiskt 310tkr+
Där minst 1 av 3 inte kommer gynna Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Någon som vet hur det är med bonuspengar? Är de slut igen eller finns det kvar för registreringar året ut?

Var lite nyfiken också, och såg att följande info fanns på Transportstyrelsens websida. Tolkar det som att det borde vara ganska låg risk att bli utan bonus.

Utbetalningar av bonus under 2022
22-01-01 tom 22-08-31 Antal SEK
Totalt antal 96 448 3 878 987 190 kr

Tilldelade medel för 2022 7 410 000 000 kr
Hittills nedsatta medel 4 520 084 129 kr
Kvarvarande medel 2 889 915 871 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Nästan direkt var lite att ta i.
Men februari till september och 700mil är för mig nästan direkt.

Han har hunnit skaffa två elbilar på 1år och tredje kommer q2 2023, så 3 bilar på 1,5år är ju lite svettigt när man inte återbrukar/kör mer hållbart/begagnat.

Tycker bara att det sticker i ögonen.
Kommer ha fått ut 190tkr i miljöbonus och tjänat ca 120tkr på de senaste två bilarna. Så typ systematiskt 310tkr+
Där minst 1 av 3 inte kommer gynna Sverige.

det vore ganska enkelt grepp att fixa detta via bonus systemet så om man är en privat person så får du endast en milöjbonus / 3 år eller dyl. Så man inte kan utnyttja systemet för att tjäna pengar

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

det vore ganska enkelt grepp att fixa detta via bonus systemet så om man är en privat person så får du endast en milöjbonus / 3 år eller dyl. Så man inte kan utnyttja systemet för att tjäna pengar

Att folk säljer bilarna inrikes är knappast i grunden ett problem. Det som gör att man kan göra vinst på det är ju främst bristen på nya bilar och stigande priser. Fast det är väl ingen vågad gissning att de som tjänar pengar på detta inte skattar för dem…

Det fanns ett förslag för att försöka få bukt med exportproblemet, men det var ju så otroligt dåligt. Första ägaren skulle bli ansvarig för vad eventuella senare ägare gjorde, vilket är en absurd ordning. Det förslaget skrotades, vad det verkar.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig fortfarande oerhört skeptiskt till hur pass miljövänlig en ny elbil är om man räknar på hela livscykeln med brytning av jordartsmetaller till batteri, transport, tillverkning och framförallt livslängd.

I nästan alla andra fall så ska vi ju återbruka, men för ny teknik så ska det alltid var nytt. Minns ni lågenergilamporna (som tog 30 sekunder på sig att tända) vi alla skulle byta till? Hur många år sen var det? Typ 4-5år sen? Sen kom första generationens LED som höll i ungefär 6 månader och därefter gick sönder...

Är inte emot ny teknik och är själv en stor konsument utav den och precis lika stor miljöbov som alla andra. Men får inte siffrorna att gå ihop om man jämför en 10 år gammal fosil-bil med katalysator, egr osv med en ny 2,2 ton tung sprillans ny elbil om man tittar på miljöaspekten.

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Jag ställer mig fortfarande oerhört skeptiskt till hur pass miljövänlig en ny elbil är om man räknar på hela livscykeln med brytning av jordartsmetaller till batteri, transport, tillverkning och framförallt livslängd.

I nästan alla andra fall så ska vi ju återbruka, men för ny teknik så ska det alltid var nytt. Minns ni lågenergilamporna (som tog 30 sekunder på sig att tända) vi alla skulle byta till? Hur många år sen var det? Typ 4-5år sen? Sen kom första generationens LED som höll i ungefär 6 månader och därefter gick sönder...

Är inte emot ny teknik och är själv en stor konsument utav den och precis lika stor miljöbov som alla andra. Men får inte siffrorna att gå ihop om man jämför en 10 år gammal fosil-bil med katalysator, egr osv med en ny 2,2 ton tung sprillans ny elbil om man tittar på miljöaspekten.

Northvolt var ute i pressen för några månader sedan om att de redan nu kan återvinna batterier.

Att sedan sitta och jämföra en 10 år gammal bil mot en helt ny är ju inte heller rimligt, om vi slopar elbilar, så måste vi ju ändå fortsätta tillverka nya bilar fast med motorer för fossila bränslen.

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på samma spår att klimatnyttan vore större att det inte producerades en ny elbil innan nuvarande var slut, men enligt följande så är en elbil miljöintjänad på 2,5år https://sverigesradio.se/artikel/7346616

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Jag ställer mig fortfarande oerhört skeptiskt till hur pass miljövänlig en ny elbil är om man räknar på hela livscykeln med brytning av jordartsmetaller till batteri, transport, tillverkning och framförallt livslängd.

I nästan alla andra fall så ska vi ju återbruka, men för ny teknik så ska det alltid var nytt. Minns ni lågenergilamporna (som tog 30 sekunder på sig att tända) vi alla skulle byta till? Hur många år sen var det? Typ 4-5år sen? Sen kom första generationens LED som höll i ungefär 6 månader och därefter gick sönder...

Är inte emot ny teknik och är själv en stor konsument utav den och precis lika stor miljöbov som alla andra. Men får inte siffrorna att gå ihop om man jämför en 10 år gammal fosil-bil med katalysator, egr osv med en ny 2,2 ton tung sprillans ny elbil om man tittar på miljöaspekten.

Du kan väl ställa upp siffrorna här så kan vi diskutera kring det tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Northvolt var ute i pressen för några månader sedan om att de redan nu kan återvinna batterier.

Japp, jag jobbar inte på Northvolt men bara ca 200 meter från deras pilotanläggning som de för övrigt håller på och bygger på verkar det som. Lite kul, men inte OK att de expandera i skogen där jag brukade ta lunchpromenader >:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Jag ställer mig fortfarande oerhört skeptiskt till hur pass miljövänlig en ny elbil är om man räknar på hela livscykeln med brytning av jordartsmetaller till batteri, transport, tillverkning och framförallt livslängd.

I nästan alla andra fall så ska vi ju återbruka, men för ny teknik så ska det alltid var nytt. Minns ni lågenergilamporna (som tog 30 sekunder på sig att tända) vi alla skulle byta till? Hur många år sen var det? Typ 4-5år sen? Sen kom första generationens LED som höll i ungefär 6 månader och därefter gick sönder...

Är inte emot ny teknik och är själv en stor konsument utav den och precis lika stor miljöbov som alla andra. Men får inte siffrorna att gå ihop om man jämför en 10 år gammal fosil-bil med katalysator, egr osv med en ny 2,2 ton tung sprillans ny elbil om man tittar på miljöaspekten.

Helt ärligt så struntar vi i denna tråden vad du och andra tycker om miljö. Denna tråden handlar om elbilar. Inte om tyckande kring miljö. Så skapa en egen tråd där du kan lufta dina bryderier.

OnT: Ni som väntar på bil från MG med sista skeppningen, har ni fått leveransbesked på exakt dag? Har ni som privatleasar fått besked om höjd månadskostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Nästan direkt var lite att ta i.
Men februari till september och 700mil är för mig nästan direkt.

Han har hunnit skaffa två elbilar på 1år och tredje kommer q2 2023, så 3 bilar på 1,5år är ju lite svettigt när man inte återbrukar/kör mer hållbart/begagnat.

Tycker bara att det sticker i ögonen.
Kommer ha fått ut 190tkr i miljöbonus och tjänat ca 120tkr på de senaste två bilarna. Så typ systematiskt 310tkr+
Där minst 1 av 3 inte kommer gynna Sverige.

Håller med om att det sticker i ögonen när det exporteras. Blir som att Sverige betalar för andra EU länders omställning.

Med det sagt tar ju den här snubben viss risk med att beställa nya bilar för att sälja, historiskt sett har det varit katastrofalt dåligt ekonomiskt och det kommer nog bli så igen. Han måste ju beställa dem typ 1 år innan med antar jag och han har haft tur hittils med marknaden men detta är ju egentligen inte annorlunda än att typ köpa aktier som du måste sälja om 1 år men inte kan sälja tidigare typ... han kanske tjänat pengar på detta men det är långt ifrån riskfritt.

Skrivet av Björn P:

Jag ställer mig fortfarande oerhört skeptiskt till hur pass miljövänlig en ny elbil är om man räknar på hela livscykeln med brytning av jordartsmetaller till batteri, transport, tillverkning och framförallt livslängd.

I nästan alla andra fall så ska vi ju återbruka, men för ny teknik så ska det alltid var nytt. Minns ni lågenergilamporna (som tog 30 sekunder på sig att tända) vi alla skulle byta till? Hur många år sen var det? Typ 4-5år sen? Sen kom första generationens LED som höll i ungefär 6 månader och därefter gick sönder...

Är inte emot ny teknik och är själv en stor konsument utav den och precis lika stor miljöbov som alla andra. Men får inte siffrorna att gå ihop om man jämför en 10 år gammal fosil-bil med katalysator, egr osv med en ny 2,2 ton tung sprillans ny elbil om man tittar på miljöaspekten.

Du får jämföra en ny elbil med en ny fossilbil, alternativt en begagnad elbil med en begagnad fossilbil, annars blir det helt feltänk. Du tror väl inte några 10år gamla bilar skrotas för nya elbilar? de går bara vidare till nästa ägare och förhoppnignsvis skrotas en 25år gammal bil med långt mycket sämre utsläppsvärden osv än ens den 10 åriga.

En rättvis jämförelse är att jämföra en ny elbil med en ny fossilbil över hela dess livslängd, och där vinner elbilen totalt överlägset i miljöaspekten.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Jag ställer mig fortfarande oerhört skeptiskt till hur pass miljövänlig en ny elbil är om man räknar på hela livscykeln med brytning av jordartsmetaller till batteri, transport, tillverkning och framförallt livslängd.

I nästan alla andra fall så ska vi ju återbruka, men för ny teknik så ska det alltid var nytt. Minns ni lågenergilamporna (som tog 30 sekunder på sig att tända) vi alla skulle byta till? Hur många år sen var det? Typ 4-5år sen? Sen kom första generationens LED som höll i ungefär 6 månader och därefter gick sönder...

Är inte emot ny teknik och är själv en stor konsument utav den och precis lika stor miljöbov som alla andra. Men får inte siffrorna att gå ihop om man jämför en 10 år gammal fosil-bil med katalysator, egr osv med en ny 2,2 ton tung sprillans ny elbil om man tittar på miljöaspekten.

Nya bilar kommer fortsätta tillverkas hur du än vrider på det och då är det bättre att dom är eldrivna än fossildrivna.
Sen förstår jag inte varför alla skeptiker envisas med att jämföra nya elbilar med gamla fossilbilar, det säger väl sig själv att man inte kan jämföra gammalt mot nytt på det viset. Envisas man sedan med att göra det så får man jämföra på ett rimligt sätt där man räknar med samma saker, t.ex. hur mycket släpper dom ut när dom körs eller så får du räkna hela livscykeln på den gamla bilen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nya bilar kommer fortsätta tillverkas hur du än vrider på det och då är det bättre att dom är eldrivna än fossildrivna.
Sen förstår jag inte varför alla skeptiker envisas med att jämföra nya elbilar med gamla fossilbilar, det säger väl sig själv att man inte kan jämföra gammalt mot nytt på det viset. Envisas man sedan med att göra det så får man jämföra på ett rimligt sätt där man räknar med samma saker, t.ex. hur mycket släpper dom ut när dom körs eller så får du räkna hela livscykeln på den gamla bilen också.

Det är klart att man kan. Om vi har en begränsad tillgång på elbilar, och gör antagandet att dessa är bättre för miljön under körning, så bör dessa för maximal effekt användas där de gör störst nytta. Det vill säga att de som kör allra mest, dock med ett körmönster där de passar, bör köpa dem. Alldeles särskilt om vi tror att batteriernas miljöpåverkan kommer att vara lägre i bilar som tillverkas i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Nästan direkt var lite att ta i.
Men februari till september och 700mil är för mig nästan direkt.

Han har hunnit skaffa två elbilar på 1år och tredje kommer q2 2023, så 3 bilar på 1,5år är ju lite svettigt när man inte återbrukar/kör mer hållbart/begagnat.

Tycker bara att det sticker i ögonen.
Kommer ha fått ut 190tkr i miljöbonus och tjänat ca 120tkr på de senaste två bilarna. Så typ systematiskt 310tkr+
Där minst 1 av 3 inte kommer gynna Sverige.

Fast det där är ju bara klassisk avundsjuka. Svenska staten får in långt större belopp per köpt elbil (i form av moms) än vad bonusen kostar eftersom elbilar generellt är väldigt dyra i inköp. Bonusen är ju dessutom tänkt att vara bekostad av malus (vilket den ännu inte är om jag förstår rätt - men det är en annan sak).

Att det sticker i dina ögon är ju något du får jobba med och då finns det större (och mer organiserade) aktörer att göra sig arg över, tro mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så var det då dags för frugans långresa till Ängelholm med vår Skoda Enyaq. Vi hade som sagt gjort en liten längre resa till Vaxholm innan och sen övat laddat vid en laddstation i Södertälje eftersom vi normalt inte har några behov för det hemma och båda var lite osäkra hur man gör.

Men ..... låt oss säga vi har lärt oss mycket av första delen av resan (ner till Ängelholm).

1/ Lär dig hur navigeringen i bilen funkar. Vi hade planerat resan via ABRP för att hitta bästa stopp för mat etc. Tanken var att hon skulle åka från Stockholm till Ionity i Mantorp för en första snabb laddning och sen till Jönköping för lunch. Sen vidare till Tesla Markaryd.

När vi la in start/slut i bilens nav så tyckte den att det räckte med ett stopp nere i Markaryd så vi ville lägga in de andra som stopp på vägen. Men uppenbarligen la vi bara in dom som "åk via". För enligt min fru så försvann Mantorp från navigeringen när det var typ nån mil kvar och hon tänkte inte på det. Och insåg plötsligt hon åkt förbi. Hon stannade i gränna Ionity med 10% kvar ..... lite väl lite för mig.

2/ Kom ihåg att använda rätt app. Vi har Skoda Powerpass med abb så vi får Ionity billigare. Vi har även Northee som en backup (hade förut 200 kr på den). Vi har kort för båda. Min fru tänkte inte sig för och använde Northee när hon laddade på Ionity i gränna för 8.99 Kr/kWh ..... OUCH! FWIW - Skoda har lag till stöd för Plug&Charge i Powerpass på Ionity men min bil "stöds inte än".

3/ Se till att ha ALLA appar redo. Jag trodde vi hade fixat alla appar vi behövde men nepp. Vi hade fixat Northee, Powerpass, OKQ8, Tesla och FortumCharge. Fick för mig Powerpass skulle räcka för det mesta (t ex ionity) och sen ha de andra för när det inte funkade. Och vi lärde oss tyvärr att det inte räckte.

I Jönköping så ville hon äta och vi hade sett en inCharge snabbladdare vid McDonalds. Perfekt. om det inte var så att den inte stöds av Powerpass/Northee/Elli/Bonnet etc etc. Utan du måste visst ladda ner inCharge-appen och lägga till betalkort. Mkt irritation från min fru. Slarvigt av mig att inte kolla upp.

4/ Ha tålamod .... frugan kom fram till Tesla SuperCharger i Markaryd och parkerade och anslöt kabeln. (ja, hon vet att hon tog upp 2 platser men det var i stort sett tomt sa hon). Och blev frustrerad att trots att hon använt appen och lagt till betalkort så strulade det. Först sa den att det fanns ingen bil. Sen att det kunde ta upp till 2 minuter. Sen hände inget. Och sen äntligen började den ladda. Å andra sidan funkade det mkt smidigare i Tesla Mellbystrand så kan ha varit ett tillfälligt problem.

5/ Köra med Elbil kräver lite mer planering, åtminstone innan man är van. Med en bensin/dieslebil stannar man vid nästa möjliga bensinstation. Men med Elbil så behöver man kolla upp vad som finns. T ex såg jag att Ängelholm har absolut inga snabba laddstationer men att det funkade att köra till Mellbystrand (Tesla) eller Halmstad för att ladda upp inför hemresan.

Skrivet av vinylens:

Planering är allt ibland om man ska åka elbil långt har erfarenhet av det sedan jag var i Tyskland somras.
Men när man gjort det engång blir det lättare nästa gång.
Hoppas att hemvägen gick/går bra och trots lite strul tror jag ni kommer vara nöjd i längden med elbilen.

Själv har jag bara gjort en ordentlig lång resa och det var den till Tyskland.
Vist har varit i Ullared med frugan och dottern 2 gånger men har bara ca 26mil dit så kommer nästan dit på en laddning.

Omg, man blir mer avskräckt än sugen på att skaffa elbil när man läser denna tråden.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast det där är ju bara klassisk avundsjuka. Svenska staten får in långt större belopp per köpt elbil (i form av moms) än vad bonusen kostar eftersom elbilar generellt är väldigt dyra i inköp. Bonusen är ju dessutom tänkt att vara bekostad av malus (vilket den ännu inte är om jag förstår rätt - men det är en annan sak).

Att det sticker i dina ögon är ju något du får jobba med och då finns det större (och mer organiserade) aktörer att göra sig arg över, tro mig.

Fast den form av rent-seeking som personen gör systematiskt är ju ganska omoraliskt. Tycker inte det har med avundsjuka att göra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja få tips om en 7,5m lång laddkabel att ha hemma i garaget. Som det är nu måste jag ställa elbilen snett skärm mot skärm med min andra bil för att kunna ladda vilket känns som en accident waiting to happen om man inte är uppmärksam nog

Laddar en Kia E-Niro och en Passat GTE, klarar jag mig på en 11kw eller är man dumsnål och bör satsa på en 22kw direkt? Kan man köpa vilken kabel som helst eller är det nån fördel med en "premium" Priset är det som primärt styr inköpet.

Vad har ni för åsikter?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag skulle vilja få tips om en 7,5m lång laddkabel att ha hemma i garaget. Som det är nu måste jag ställa elbilen snett skärm mot skärm med min andra bil för att kunna ladda vilket känns som en accident waiting to happen om man inte är uppmärksam nog

Laddar en Kia E-Niro och en Passat GTE, klarar jag mig på en 11kw eller är man dumsnål och bör satsa på en 22kw direkt? Kan man köpa vilken kabel som helst eller är det nån fördel med en "premium" Priset är det som primärt styr inköpet.

Vad har ni för åsikter?

Om batteristorleken skulle öka väldigt mycket då kan det vara lönt, men om vi utgår ifrån att det håller sig runt 60-100 kWh så räcker 11 kW.
Själv kör jag på 3,7 hemma och det går hur bra som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Red Beaver:

Omg, man blir mer avskräckt än sugen på att skaffa elbil när man läser denna tråden.

Haha. Finns ingen anledning för det. I många fall är en elbil riktigt skön att ha. Jag älskar att inte behöva tänka på att behöva tanka ett par gånger i månaden som jag behövde med min bensinbil. Jag kopplar bara in den när jag märker det går ner under 30 - 40% och låter den ladda över natten. Lite därför jag också har varit lite osäker om snabbladdning då jag aldrig behövt det.

Jag skulle inte heller ta vår första långresa som ett exempel på hur det alltid måste vara. Vi var lite osäkra så vi tog det säkra före det osäkra och min fru stannade mycket oftare än hon egentligen behövde och stannade dessutom mycket längre på varje stopp. Kollar man ABRP så hade t ex två stopp räckt bra till/från Ängelholm. Nästa gång kommer jag definitivt satsa på att köra till runt 20-25% istället och t ex ta en fika medan den laddar upp i 20-30 minuter. Jag tror jag föredrar få men längre stopp istället för många men kortare.

Fossila drivmedel har fortfarande en edge då du kan svänga in vid vilken bensinmack som helst. Men när jag nu börjat kolla lite mer så finns det faktiskt bra med snabbladdningstationer åtminstone i södra sverige så jag tror hon hade kunnat åka precis som med en bensinare, d v s köra så länge det känns bra och sedan leta sig in till närmaste laddstation.

Om de bara kan få ordning på att man inte behöver flera appar så blir jag glad. Dock var jag positivt överraskad att i stort så funkade laddningen bra. Inga trasiga stationer, bara man hade lite tåladmod när den startade.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Fast den form av rent-seeking som personen gör systematiskt är ju ganska omoraliskt. Tycker inte det har med avundsjuka att göra.

Personen har köpt bilen för (oftast) skattade pengar, betalat moms för bilen och använt bilen i minst 6 månader och säljer den nu begagnad. Någon köper den för högre än nypris eftersom det går att få leverans på en gång. Det ryms inte inom definitionen av rent-seeking.

Vi snackar om en privatperson som gjort detta två gånger. Ta det lugnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Jag tycker min lastbalanserare (Easee) beter sig underligt. Vi har 16A huvudsäkring så kan få max 11KW till huset. Eftersom vi har fjärrvärme drar vi i ett grundläge inte mer än några hundra W (lite lampor och elektronik). I så fall ger lastbalanseraren 8-8.5KW till bilen - fast man skulle tycka att den borde kunna ge uppemot 10KW. Om vi sätter på spis eller vattenkokare (enstaka KW) dyker effekten till bilen ända ner till 2KW. Man kan se på appen att det är 8KW ledig effekt som den inte skickar till bilen. Antingen ger den ganska låg ström på all tre faser, eller går över på att använda bara en fas.Och ibland går den inte upp efteråt utan ligger kvar lågt.

Är detta normalt eller kan det vara fel? 8KW är jag väl OK med eftersom vi laddar på natten, men med 2KW tar det ju ett dygn minst.

Kolla på att säkra upp huset till 20A eller 25A brukar inte vara så dyrt. Över 25A krävs nytt kablage från skåp i gatan till fastigheten, det kan kosta lite men kanske är värt om man har mer än en elbil och vill ladda på fullt både nu och i framtiden.

Alla kommer inte kunna säkra upp till över 25A i ett område heller för det klarar inte matningen av, så vill man ha mer än 25A av den anledningen så gäller det att vara bland dom första som efterfrågar det.

Själv har jag 25A huvud säkringar så easee boxen sänker nästan aldrig laddningshastigheten från 3x16A, det finns några få undantag under vintern när det är riktigt kallt och frånlufts värmepumpen bestämmer sig för att köra för full (oftast när varmvattnet är slut) och den drar 10A, då sänks easeeboxen med 3x1A - 3x2A bara så ligger man och tuggar strax under 25A.

Men går i tankarna på att kanske säkra upp ytterligare, inte så dyrt från nätleverantörens håll på månadsavgiften men det krävs att man drar ny kabel från gatan till huset så det är ju en liten kostnad man får ta i så fall. Men då hade man kunnat kunnat ladda 3x16A på två bilar samtidigt, behövs väl nästan aldrig men kan vara skönt ibland eller om man får besök av elbilsägare.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag skulle vilja få tips om en 7,5m lång laddkabel att ha hemma i garaget. Som det är nu måste jag ställa elbilen snett skärm mot skärm med min andra bil för att kunna ladda vilket känns som en accident waiting to happen om man inte är uppmärksam nog

Laddar en Kia E-Niro och en Passat GTE, klarar jag mig på en 11kw eller är man dumsnål och bör satsa på en 22kw direkt? Kan man köpa vilken kabel som helst eller är det nån fördel med en "premium" Priset är det som primärt styr inköpet.

Vad har ni för åsikter?

Nästan alla elbilar tar ju bara 11kw laddeffekt över AC så du tjänar nog inget på att satsa på 22kw.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

Fast den form av rent-seeking som personen gör systematiskt är ju ganska omoraliskt. Tycker inte det har med avundsjuka att göra.

Skrivet av Curik:

Personen har köpt bilen för (oftast) skattade pengar, betalat moms för bilen och använt bilen i minst 6 månader och säljer den nu begagnad. Någon köper den för högre än nypris eftersom det går att få leverans på en gång. Det ryms inte inom definitionen av rent-seeking.

Vi snackar om en privatperson som gjort detta två gånger. Ta det lugnt!

Jo. Ett mycket större problem är ju att en del företag satt detta i system. Det var därför man kunde leasa elbilar riktigt billigt på ett år, då kan leasingföretaget kassera in bonusen och sen sälja bilen dyrt eller exportera någonstans där de kan få bonus en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är klart att man kan. Om vi har en begränsad tillgång på elbilar, och gör antagandet att dessa är bättre för miljön under körning, så bör dessa för maximal effekt användas där de gör störst nytta. Det vill säga att de som kör allra mest, dock med ett körmönster där de passar, bör köpa dem. Alldeles särskilt om vi tror att batteriernas miljöpåverkan kommer att vara lägre i bilar som tillverkas i framtiden.

Fast det är efterfrågan som driver tillgången i det långa loppet. Ju högre efterfrågan desto fler elbilar kommer tillverkas helt enkelt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast det där är ju bara klassisk avundsjuka. Svenska staten får in långt större belopp per köpt elbil (i form av moms) än vad bonusen kostar eftersom elbilar generellt är väldigt dyra i inköp. Bonusen är ju dessutom tänkt att vara bekostad av malus (vilket den ännu inte är om jag förstår rätt - men det är en annan sak).

Att det sticker i dina ögon är ju något du får jobba med och då finns det större (och mer organiserade) aktörer att göra sig arg över, tro mig.

Tro mig när jag säger att jag har större ilska över andra orättvisor.
Klart det grundar sig i svartsjuka, men sen ligger något i det sunda förnuftet att med hänsyn till hur illa det är på andra fronter att man står och eldar upp skattemedel som borde göra större nytta.

Hur som, jag har fått yttra min sura gubbhjärna, ska inte förpesta tråden mer om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Ett mycket större problem är ju att en del företag satt detta i system. Det var därför man kunde leasa elbilar riktigt billigt på ett år, då kan leasingföretaget kassera in bonusen och sen sälja bilen dyrt eller exportera någonstans där de kan få bonus en gång till.

Ja, det är förkastligt. Mig veterligen så är det inget land som har bonus för importerade bilar, dock?

Skrivet av laukan82:

Tro mig när jag säger att jag har större ilska över andra orättvisor.
Klart det grundar sig i svartsjuka, men sen ligger något i det sunda förnuftet att med hänsyn till hur illa det är på andra fronter att man står och eldar upp skattemedel som borde göra större nytta.

Hur som, jag har fått yttra min sura gubbhjärna, ska inte förpesta tråden mer om detta.

Då är vi två gubbar! Trevlig kväll!

Permalänk

Tack för tips om lastbalanseringen. Jag visst inte att det är den mest belastade fasen som begränsar. Ska kolla på uppsäkring. Om jag läser rätt är det för mig 250kr/mån för 25A - kanske värt det för sinnesfriden att kunna ladda någorlunda snabbt om det behövs. Fast ärligt talat behöver jag det nästan aldrig, det är mest en försäkring mot oförutsedda behov.

Permalänk
Medlem

Väl bare Porsche som har 22 kw som en option.