Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vad är skillnaden mot vanliga 10or? Slår jag mitt regnummer tycker Nokian att jag ska ha vanliga till min i4 och det är det som ligger i garaget men lite nyfiken bara.

Är inte helt säker, men vanliga 10:or har inte "Silent drive" (ljuddämpande skum), utan bara "tystare dubbar". Sen kanske jag bara fått för mig att däckens sidor är bättre uppbyggda och stabilare på EV-versionen.
Körde förra säsongen på 10 EV och är helnöjd. Från att ha bytt däck varje säsong (3000 mil), så syntes det knappt att jag använt däcken, trots att jag kört någonstans runt 2-2500 mil med dem. Så Nokian har med 10-serien lyckats tillverka ett däck som klarar av elbilars höga vridmoment.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vi har 80 som kom med 3.0. Jag tror inte hon i sig "vet" vad hon ska förvänta sig. Under resan dit tyckte hon det gick fort men jag noterade nu resan hem (min Skoda Connect som är kopplad till bilen samt kan se i tesla appen vad hon laddar med) att hon inte verkade få ut mer än runt 60 - 70 kWh. Till viss del handlade det väl om att ibland så var bilen ganska full-laddad så hon låg runt 60- 70% när hon började ladda men även ner mot 40% tyckte jag det verkade lägre än resan ner. Det sagt, hon valde att stanna längre på varje stopp, inte för att det tog tid att ladda utan för att vila lite.

Det hon klagade på var faktiskt heljusen. Vi har såna där LED som ställer in sig automatiskt så att den t ex inte behöver blända av utan den bländar bara av de delar av vägen där en annan bil möter. Men hon tyckte att det kändes "fel" att delar av körbanan till vänster var mörk. Är nog vana.

Hon gjorde tyvärr misstaget att bestämma sig för att köra hem från Ängelholm igår kväll trots att hennes kurs slutade över 1 timme senare och hon inte kunde åka förrän 18.30. Dåligt väder (regn nästan hela vägen) och mkt vägarbeten + att hon behövde vila under vägen gjorde att hon stannade i Markaryd (tesla), Värnamo (Ionity), Gränna (Ionity) och Norrköping (Tesla). Ungefär runt 1.3 timmar mellan varje stopp. Tanken var att tanka upp mot 100% i Markaryd (från 82% plus mat) och sen toppa upp i Värnamo, ladda lite längre i Gränna och sen typ lägga på 10% i Norrköping. Men dels tycker jag hastigheten på laddningen var lite långsam (max runt 70 kWh) men sen valde hon att vila lite extra vid varje stopp så hon kom inte hem förrän 2.30 i natt.

Denna gång funkade alla Tesla-stationer perfekt. Ionity i Värnamo strulade med Powerpass (kortet funkade inte och när jag testade starta åt henne i appen sa den att laddningen startat men inget hände hos henne). Slutade med att hon bytte laddbox och använde NORTHEE-kortet. i gränna funkade Powerpass dock perfekt sa hon.

Hon åkte nog ganska bra tider för hon hade ingen kö vid någon station alls.

Måste verkligen lära oss navigationen i Enyaqen. Hon försökte lägga in de olika laddstationerna som etappmål men lyckades inte. Man skulle ju vilja kunna använda den och låta den planera om resan på vägen istället för att göra det manuellt. Jag har en ABD2-dosa så ska nog sätta in den och få igång ABRP så den kan användas på stora skärmen.

Hon hade definitivt kunna komma fram tidigare om vi varit lite mindre osäkra. T ex ville jag ha åtminstone 25% når hon kom hem (hon hade 40%) och hade hon t ex åkt till 25% kvar innan laddstopp hade hon inte behövt mer än 2 stopp på vägen. Så vi lär oss.

OK, tyckte jag såg nånstans att vanliga 80 oftast skulle ha Prism-celler som skulle ge jämnare laddkurva (130kw+ nästan hela vägen till 70% om jag inte minns fel) men beroende på vilka batteripaket man fick tag på så kunde vissa 80 få 80x-paketet med Pouch-celler som ger en sämre laddkurva, dvs med en mycket hög peak i början på 175kw men som sen dalar ner till 130-ish vid typ 20-25% och sen under 100 vid typ 50-60%.

Verkar som att ni har pouch-cellerna isåfall vilket skulle innebära att det verkligen lönar sig att dränera ner till ca 10% innan man börjar ladda, men då ska man ju lyckas planera in en sån rutt och dessutom våga lita på att laddarna fungerar. Det kanske man vågar göra när man känner till laddnätverket och dess stabilitet men även sin egen bil bättre.

Men så länge hon tog rasterna för att hon kände att hon behövde raster så har ju inte laddandet varit en flaskhals. Hade hon orkat pinna på mer och viljat korta ner laddandet hade så klart batterinivån varit lägre vid laddningarna och då hade laddningen gått snabbare. Så det kanske jämnar ut sig

Säkert en vanesak med helljuset, tänker själv att det måste vara rätt fint när man kör på vägar med många möten att man slipper blända ner helt. Bättre att bara ha halvljus till vänster och helljus till höger än att bara ha halvljus över hela ljusbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är inte helt säker, men vanliga 10:or har inte "Silent drive" (ljuddämpande skum), utan bara "tystare dubbar". Sen kanske jag bara fått för mig att däckens sidor är bättre uppbyggda och stabilare på EV-versionen.
Körde förra säsongen på 10 EV och är helnöjd. Från att ha bytt däck varje säsong (3000 mil), så syntes det knappt att jag använt däcken, trots att jag kört någonstans runt 2-2500 mil med dem. Så Nokian har med 10-serien lyckats tillverka ett däck som klarar av elbilars höga vridmoment.

Intressant, jag får se hur det blir med mina vanliga 10or. EV däcken verkar lite smalare än vanliga också när jag tittar runt på samma dimensioner. Konstigt nog tycker både Nokian och däcksidor att dom inte passar min bil i någon storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Intressant, jag får se hur det blir med mina vanliga 10or. EV däcken verkar lite smalare än vanliga också när jag tittar runt på samma dimensioner. Konstigt nog tycker både Nokian och däcksidor att dom inte passar min bil i någon storlek.

Kan vara att de är så pass nya att de inte testats officiellt på din bil. Då dyker de inte upp i några listor..
Har själv på min Tesla nästan obefintligt kört med däck som Tesla rekommenderat. Bara man kollar att dimensioner och belastnings-index stämmer, så är det ingen fara.
Kör med Pirelli P-Zero sommardäck just nu och de finns inte i några listor hos Tesla för min bil. Kör Audi/Mercedes-märkta och har sänkt förbrukningen från runt 180-220wH/km till 140-170wH/km, mot de däck som Tesla rekommenderar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Funderar på att lägga om finansieringen från privatleasing till köp och funderar över VW Choice kontra traditionellt billån. Någon som har bra insikt vad som är att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Funderar på att lägga om finansieringen från privatleasing till köp och funderar över VW Choice kontra traditionellt billån. Någon som har bra insikt vad som är att föredra?

När jag ögnar igenom villkoren ser det tilltalande ut. Särskilt för dom som kan sköta om sin bil, gärna byter bil regelbundet och vill ha ett mellanting och ett alternativ, jämfört med det traditionella billånet, eller nyare "smarta" billånen med restvärde (som är jämförelsevis låga). Det ter sig som ett restvärdeslån 2.0. Oklart dock vad räntan är.

Önskar att Kia/Santander hade något liknande.

Permalänk

Enyaq

Så nu har vi haft vår Enyaq 80x en månad. Fantastisk bil. Rymlig, bekväm, tyst. Gamla V70 känns trång och bullrig. Väldigt bra farthållare och automatisk avbländning, landsvägskörning är avslappnande. Har gått mycket på 110 och 120vägar så förbrukningen är mer än angivet, runt 1.85 nu, vilket ger en räckvidd på 33 mil vid 80% laddning. Enbart hemmaladdning hittills. Jag gillar att displayen rakt fram är liten och inte distraherar.

Nackdelar? Den stora sidodisplayen är ibland lite svår att hitta i, men man lär sig kanske. Bakrutan är smal i höjdled, ibland svårt att se i mörker om någon bil ligger precis bakom. Sidokamerorna är sådär i mörker. Filbytesvarnaren lyser gult på backspegeln på nästan samma ställe som blinkern, vilket resulterat i några onödigt avbrutna filbyten. Jag får väl börja göra som körlärarna säger: titta först och blinka sen.

Överlag väldigt nöjd, har svårt att komma på vad som skulle kunna vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vad är skillnaden mot vanliga 10or? Slår jag mitt regnummer tycker Nokian att jag ska ha vanliga till min i4 och det är det som ligger i garaget men lite nyfiken bara.

EV däcken är typ som XL/SUV däcken. Elbilarna väger lite mer en vanliga bilar så sidorna är förstärkta men eftersom du kör i4 som är en minibil så väger din bil inte mycket jämfört mot Tesla 3/X/Y serien och Audi e-tron, etc där man kan välja riktigt tunga batteripaket och elmotorer till bilarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Så nu har vi haft vår Enyaq 80x en månad. Fantastisk bil. Rymlig, bekväm, tyst. Gamla V70 känns trång och bullrig. Väldigt bra farthållare och automatisk avbländning, landsvägskörning är avslappnande. Har gått mycket på 110 och 120vägar så förbrukningen är mer än angivet, runt 1.85 nu, vilket ger en räckvidd på 33 mil vid 80% laddning. Enbart hemmaladdning hittills. Jag gillar att displayen rakt fram är liten och inte distraherar.

Nackdelar? Den stora sidodisplayen är ibland lite svår att hitta i, men man lär sig kanske. Bakrutan är smal i höjdled, ibland svårt att se i mörker om någon bil ligger precis bakom. Sidokamerorna är sådär i mörker. Filbytesvarnaren lyser gult på backspegeln på nästan samma ställe som blinkern, vilket resulterat i några onödigt avbrutna filbyten. Jag får väl börja göra som körlärarna säger: titta först och blinka sen.

Överlag väldigt nöjd, har svårt att komma på vad som skulle kunna vara bättre.

Härligt! Vilken utrustning har ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vad är skillnaden mot vanliga 10or? Slår jag mitt regnummer tycker Nokian att jag ska ha vanliga till min i4 och det är det som ligger i garaget men lite nyfiken bara.

EV versionen har extra ljuddämpning med skumgummi inuti.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

EV däcken är typ som XL/SUV däcken. Elbilarna väger lite mer en vanliga bilar så sidorna är förstärkta men eftersom du kör i4 som är en minibil så väger din bil inte mycket jämfört mot Tesla 3/X/Y serien och Audi e-tron, etc där man kan välja riktigt tunga batteripaket och elmotorer till bilarna.

i4 väger ju mer än både Model 3 och Y.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av hellmix:

EV däcken är typ som XL/SUV däcken. Elbilarna väger lite mer en vanliga bilar så sidorna är förstärkta men eftersom du kör i4 som är en minibil så väger din bil inte mycket jämfört mot Tesla 3/X/Y serien och Audi e-tron, etc där man kan välja riktigt tunga batteripaket och elmotorer till bilarna.

Den lättaste i4:an har en tjänstevikt på 300 kg mer än den tyngsta Tesla Model 3 modellen...

En Tesla Model 3 väger ca 1800kg med stora batteripaketet. D.v.s. lika mycket som min förra Audi A4 bensinare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Den lättaste i4:an har en tjänstevikt på 300 kg mer än den tyngsta Tesla Model 3 modellen...

En Tesla Model 3 väger ca 1800kg med stora batteripaketet. D.v.s. lika mycket som min förra Audi A4 bensinare.

1800kg för en A4 bensin? Min Passat 2.0 tdi 4motion har en tjänstevikt på 1681kg och den är ju betydligt större än en A4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

i4 väger ju mer än både Model 3 och Y.

Skrivet av Xyborg:

Den lättaste i4:an har en tjänstevikt på 300 kg mer än den tyngsta Tesla Model 3 modellen...

En Tesla Model 3 väger ca 1800kg med stora batteripaketet. D.v.s. lika mycket som min förra Audi A4 bensinare.

Ah miss av mig tänkte på i3 har inte sett många i4 men iaf så är det med vikten att göra som verkar gå runt totalvikten på 2½ton+ när man ska ha EV/XL/SUV däck. Bästa är att prata med certifierad verkstad/däckfirma.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Provkörde idag BMW i4. Det var, för min del, den mest positiva provkörningen av elbilar så här långt. Varit hos VW (ID4, ID5 GTX), Skoda (samtliga), Tesla 3LR, Ford (Mustang Mach E, näst bäst) och Kia (EVO6). Beslutet var nära, det var närmre än så, det var taget, I4 skulle det bli! Men som så ofta finns det ett krux med i ekvationen - ett års leveranstid. Otroligt frustrerande. Vänta eller inte vänta?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Provkörde idag BMW i4. Det var, för min del, den mest positiva provkörningen av elbilar så här långt. Varit hos VW (ID4, ID5 GTX), Skoda (samtliga), Tesla 3LR, Ford (Mustang Mach E, näst bäst) och Kia (EVO6). Beslutet var nära, det var närmre än så, det var taget, I4 skulle det bli! Men som så ofta finns det ett krux med i ekvationen - ett års leveranstid. Otroligt frustrerande. Vänta eller inte vänta?

Du får nog vänta oavsett vilken bil du tar. Frågan är mer om du vill börja vänta nu eller om du vill börja vänta när du har velat några veckor/månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Provkörde idag BMW i4. Det var, för min del, den mest positiva provkörningen av elbilar så här långt. Varit hos VW (ID4, ID5 GTX), Skoda (samtliga), Tesla 3LR, Ford (Mustang Mach E, näst bäst) och Kia (EVO6). Beslutet var nära, det var närmre än så, det var taget, I4 skulle det bli! Men som så ofta finns det ett krux med i ekvationen - ett års leveranstid. Otroligt frustrerande. Vänta eller inte vänta?

Personligen orkar jag inte vänta så länge så jag ställde mig aldrig i kön i somras, däremot hittade jag en demobil nu för en vecka sedan som jag köpte istället.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lidodido:

1800kg för en A4 bensin? Min Passat 2.0 tdi 4motion har en tjänstevikt på 1681kg och den är ju betydligt större än en A4.

Miss av mig, A4 vägde också ca 1600kg. Men resten av siffrorna stämde

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Härligt! Vilken utrustning har ni?

Beställd för ett år sedan och då fanns inte de paket som finns nu. Men grundversionen av 80x var väldigt välutrustad. Köpte till extra för runt 30K, det dyraste var dragkrok och förlängd garanti. Betalade 581K, tror det blivit dyrare nu?

Permalänk
Medlem

Någon som har bra aktuella tips på laddnätverk och appar man bör ha etc? Hoppas få vår bil (Hyundai) närmsta veckan, men har inte fått laddbox installerad hemma än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Någon som har bra aktuella tips på laddnätverk och appar man bör ha etc? Hoppas få vår bil (Hyundai) närmsta veckan, men har inte fått laddbox installerad hemma än.

Beror väl på vad du vill uppnå senare också, hur ofta kommer du ladda på resa? Tycker att Elli och liknande är rätt bra att ha, det i kombination med Teslas app, Circle K och OKQ8 så täcker man in i princip allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Beställd för ett år sedan och då fanns inte de paket som finns nu. Men grundversionen av 80x var väldigt välutrustad. Köpte till extra för runt 30K, det dyraste var dragkrok och förlängd garanti. Betalade 581K, tror det blivit dyrare nu?

Väldigt bra pris med andra ord. Inte inräknat vinterdäck i det? Fick ni någon rabatt eller var det listpris?

Grundpriset idag är ju 648 300kr, men då är jag inte säker på om den innehåller mer utrustning än när du beställde. Led Matrix-ljus t.ex vet jag inte om det var standard förr. Vi fick ett pris på ganska prick 700k inklusive vinterdäck, men då hade vi tillval för ca 80k och där var nog inte vinterdäcken inräknade.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Väldigt bra pris med andra ord. Inte inräknat vinterdäck i det? Fick ni någon rabatt eller var det listpris?

Grundpriset idag är ju 648 300kr, men då är jag inte säker på om den innehåller mer utrustning än när du beställde. Led Matrix-ljus t.ex vet jag inte om det var standard förr. Vi fick ett pris på ganska prick 700k inklusive vinterdäck, men då hade vi tillval för ca 80k och där var nog inte vinterdäcken inräknade.

Ja det var en bra rabatt. Vinterdäck ingick inte, och det är ju iofs rätt dyrt.

Det är lätt att bli fartblind på tillvalen. Om jag ändå betalar en halv mille, kan jag inte lägga till några tiotusen? Men tiotusen är tiotusen. Hur mycket är en elektrisk baklucka egentligen värd? Hur många sekunder av ens liv används den? Det passade vi på. Men vi har den eluppvärmda framrutan och värme i baksätena. Enligt vad jag kan se har vi allt som finns i grundversionen och några saker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

EV versionen har extra ljuddämpning med skumgummi inuti.

Ja det verkar som enda skillnaden, det kan jag nog leva med. Vägarna här är ändå skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Ja det var en bra rabatt. Vinterdäck ingick inte, och det är ju iofs rätt dyrt.

Det är lätt att bli fartblind på tillvalen. Om jag ändå betalar en halv mille, kan jag inte lägga till några tiotusen? Men tiotusen är tiotusen. Hur mycket är en elektrisk baklucka egentligen värd? Hur många sekunder av ens liv används den? Det passade vi på. Men vi har den eluppvärmda framrutan och värme i baksätena. Enligt vad jag kan se har vi allt som finns i grundversionen och några saker till.

Jo så är det, för oss föll det lite på att vi inte ville välja bort för mycket som vi hade i befintliga bilen. Dragkrok, sätesvärme bak, elbaklucka var absoluta krav. 360-kamera kändes bra på en stor bil där mycket kan dölja sig runt sidorna, och ladduttag bak kändes vettigt. Sen var skinnklädsel ett krav och metallic-lack nåt som tillkom för att hålla andrahandsvärdet uppe lite. Så det blev helt klart många bäckar små, många av de tillvalen kostar ju en hel del. Sen bjöd han nästintill på adaptiv fjädring och 5 års garanti så då fanns det inget att snacka om.

Så det blev helt klart det där med många bäckar små som landade i en rätt dyr bil, men mitt resonemang var också att om bilen är perfekt utrustad precis som vi vill ha den så minskar suget att byta om några år, och kan vi ha en dyr bil lite längre istället för en lite billigare bil som ska bytas inom kort så tjänar man nog igen den högre kostnaden. Men vi får se om några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Provkörde idag BMW i4. Det var, för min del, den mest positiva provkörningen av elbilar så här långt. Varit hos VW (ID4, ID5 GTX), Skoda (samtliga), Tesla 3LR, Ford (Mustang Mach E, näst bäst) och Kia (EVO6). Beslutet var nära, det var närmre än så, det var taget, I4 skulle det bli! Men som så ofta finns det ett krux med i ekvationen - ett års leveranstid. Otroligt frustrerande. Vänta eller inte vänta?

Yes hade jag valt helt själv hade det också blivit en i4 för mig. Bäver grillen tycker jag funkar då det är en elbil och det blir lite funky design. Bra effektivitet och laddningshastighet med.

Ska du köra i4 40 eller M50?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Är det något som fått leverans av nya Kia Niro EV?
Och om så, vilket paket? Är väldigt tyst från min säljare kring möjlig leverans med advance paketet.

Permalänk

Jag tycker min lastbalanserare (Easee) beter sig underligt. Vi har 16A huvudsäkring så kan få max 11KW till huset. Eftersom vi har fjärrvärme drar vi i ett grundläge inte mer än några hundra W (lite lampor och elektronik). I så fall ger lastbalanseraren 8-8.5KW till bilen - fast man skulle tycka att den borde kunna ge uppemot 10KW. Om vi sätter på spis eller vattenkokare (enstaka KW) dyker effekten till bilen ända ner till 2KW. Man kan se på appen att det är 8KW ledig effekt som den inte skickar till bilen. Antingen ger den ganska låg ström på all tre faser, eller går över på att använda bara en fas.Och ibland går den inte upp efteråt utan ligger kvar lågt.

Är detta normalt eller kan det vara fel? 8KW är jag väl OK med eftersom vi laddar på natten, men med 2KW tar det ju ett dygn minst.

Permalänk
Medlem

Vattenkokare är väl 10A på en fas, dvs bara 6A kvar för laddare (och minus andra förbrukare), så då får du 3x6A istället för 3x16A.

Tråkigt, men tror inte laddaren kan belasta faserna olika. Hoppas på en framtid med intelligentare dc-laddare för hemmabruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Provkörde idag BMW i4. Det var, för min del, den mest positiva provkörningen av elbilar så här långt. Varit hos VW (ID4, ID5 GTX), Skoda (samtliga), Tesla 3LR, Ford (Mustang Mach E, näst bäst) och Kia (EVO6). Beslutet var nära, det var närmre än så, det var taget, I4 skulle det bli! Men som så ofta finns det ett krux med i ekvationen - ett års leveranstid. Otroligt frustrerande. Vänta eller inte vänta?

Jag orkade inte vänta så jag tog Mach E GT istället för M50. Ångrar det inte en sekund.