Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Alltså fick galet mycket bättre service när vi köpte en Seat för många år sedan och hade små problem i början.

Men efter min erfarenhet och andras erfarenheter så tror jag Tesla tyvärr har galen växtvärk. Så när BYD, Xpeng, Nio och MG kommer med sina prisvärda bilar med högre byggkvalité så tror jag tesla kommer ha det svårt.

Tesla kommer även sänka priserna inom kort, i kina är det cirka 1 vecka eller lägre leveranstid då det sprutar ut bilar, cirka 2,3 i minuten. Alltså typ 23k i veckan.

Jag älskar allt med tesla, lätt att ladda, roligaste bilen, smidigt med allt på en skärm.

Men den services är galet dåligt, ångest dåligt.

Sen att skylla allt på ett måndagsex för en bil som kostade 709k ny det är galet, vet inte något annat bilmärke som lämnar ut en bil till kund för att samtidigt boka tid för omlackering samma dag.

Våran Passat som vi hämtad ut i januari förra året har haft en hel del problem också dock så kostar den "bara" drygt 400tkr dock så är det priset man får via företag så antagligen drygt 450tkr privat.

Men till problem efter drygt ett halvår alltså i juli förra året så kunde inte bilen längre känna av nycklarna via keyless start funktion vilket gjorde så att bilen inte gick att starta bilen överhuvud taget.

Efter våran roadtrip i Norge så fick billen något el fel som gjorde så att alla möjliga felkoder dök upp och instrument panelen började blinka och motorn vill inte heller starta. Så bilen har varit okörbar två gånger under en period på mindre en 2 år och drygt 50000km.

Sen så sitter även "listerna" på bakluckan löst och dörr panelen vid förra sätet vibrar också då och då så man behöver slå till dörr panelen för att det ska sluta.

Så nej det är inte bara Tesla som har måndags exemplar utan all tillverkar till och med dom som har varit med o branschen i mer en 80 år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Alltså fick galet mycket bättre service när vi köpte en Seat för många år sedan och hade små problem i början.

Men efter min erfarenhet och andras erfarenheter så tror jag Tesla tyvärr har galen växtvärk. Så när BYD, Xpeng, Nio och MG kommer med sina prisvärda bilar med högre byggkvalité så tror jag tesla kommer ha det svårt.

Tesla kommer även sänka priserna inom kort, i kina är det cirka 1 vecka eller lägre leveranstid då det sprutar ut bilar, cirka 2,3 i minuten. Alltså typ 23k i veckan.

Jag älskar allt med tesla, lätt att ladda, roligaste bilen, smidigt med allt på en skärm.

Men den services är galet dåligt, ångest dåligt.

Sen att skylla allt på ett måndagsex för en bil som kostade 709k ny det är galet, vet inte något annat bilmärke som lämnar ut en bil till kund för att samtidigt boka tid för omlackering samma dag.

Självklart kan man inte skylla allt på det. Men om man skulle jämföra samtliga servicebesök så har ju väldigt få denna upplevelse som du har haft.
Enda gången man skriver på ett forum om upplevelser är ju om man har problem.
Väldigt sällan man ser positiva erfarenheter skrivas på forum och i facebookgrupper

Tråkigt att det sker men av att se på Xpeng och Nio som jag sett i verkligeheten kommer det vara samma lika där. Till och med de bilar som visats på uppvisningsbutiker (typ mall of scandinavia) har varit i dålig kvalitet. Dörrar som är snea, stolar som inte fungerar osv.

Men jag förstår att om man har köpt en dyr bil så vill man att allt ska vara perfekt. Men inget är någonsin perfekt

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad sparar du in i bränslekostnader gentemot en fossilare?

Kanske en aning OT, men nu jämförde jag laddhybrid från 2020 med exakt samma laddhybrid på avtal idag 2022, vilket då är 1700-1800kr dyrare än det var när vi plockade ut bilen. Insett att såväl hybrider som elbilar skjutit ganska galet i leasingpris senaste 2 åren, antar komponentbristen är en stor bov i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Självklart kan man inte skylla allt på det. Men om man skulle jämföra samtliga servicebesök så har ju väldigt få denna upplevelse som du har haft.
Enda gången man skriver på ett forum om upplevelser är ju om man har problem.
Väldigt sällan man ser positiva erfarenheter skrivas på forum och i facebookgrupper

Tråkigt att det sker men av att se på Xpeng och Nio som jag sett i verkligeheten kommer det vara samma lika där. Till och med de bilar som visats på uppvisningsbutiker (typ mall of scandinavia) har varit i dålig kvalitet. Dörrar som är snea, stolar som inte fungerar osv.

Men jag förstår att om man har köpt en dyr bil så vill man att allt ska vara perfekt. Men inget är någonsin perfekt

Att Tesla inte är bäst på antal fel har det ju gjorts undersökningar på så det är inte direkt något påhittat utan de brukar ligga rätt långt ner på listan. Till och med de servicetekniker jag pratat med säger saker som "ja den där delen går sönder på alla bilar, den är feldesignad sedan flera år tillbaka" eller "jag har bytt den där 3 gånger på samma bil men de håller inte" så de själva verkar inte direkt ha förtroende för hur bra sakerna håller.

De försök på att samla data på det visar på att en större andel behöver lämna ifrån bilen över natten inom de första 30 dagarna från leverans (https://twitter.com/TroyTeslike/status/1533181798867693568/ph...). Det är såklart ingen perfekt undersökning men insamlingen har skett på samma sätt hela tiden så trender lär man kunna följa.

Men det är inte ens ett problem att felen finns, det är sättet de gör för att lösa dem. De hade markant bättre service för 5 år sedan, både på säljsidan och på servicecentret. Man fick tvättade lånebilar, de ringde och uppdaterade dig på vad som hände och när du skulle vara där och hämta bilen, det gick snabbt att få tid och de avbokade inte tiderna dagen innan. Dvs som alla andra tillverkare i den prisklassen. Idag följer de inte ens konsumentlagarna då de inte alltid står för alternativ transport om det behövs och de gånger jag fått en för att min bil varit obrukbar så har de varit extremt äckliga och haft möglig ventilation som blåser det rakt i ansiktet.

Jag tycker Teslas bilar är helt okej men företaget som sådant går all in på att sänka kostnaderna genom att försämra saker för kunderna. Speciellt har det visat sig att de inte kommer ta på sig ansvar för fel som är dyra att åtgärda och vanligt förekommande, det har behövts att folk drar det vidare innan Tesla gör något åt saken.

Permalänk
Hedersmedlem

Så var det då dags för frugans långresa till Ängelholm med vår Skoda Enyaq. Vi hade som sagt gjort en liten längre resa till Vaxholm innan och sen övat laddat vid en laddstation i Södertälje eftersom vi normalt inte har några behov för det hemma och båda var lite osäkra hur man gör.

Men ..... låt oss säga vi har lärt oss mycket av första delen av resan (ner till Ängelholm).

1/ Lär dig hur navigeringen i bilen funkar. Vi hade planerat resan via ABRP för att hitta bästa stopp för mat etc. Tanken var att hon skulle åka från Stockholm till Ionity i Mantorp för en första snabb laddning och sen till Jönköping för lunch. Sen vidare till Tesla Markaryd.

När vi la in start/slut i bilens nav så tyckte den att det räckte med ett stopp nere i Markaryd så vi ville lägga in de andra som stopp på vägen. Men uppenbarligen la vi bara in dom som "åk via". För enligt min fru så försvann Mantorp från navigeringen när det var typ nån mil kvar och hon tänkte inte på det. Och insåg plötsligt hon åkt förbi. Hon stannade i gränna Ionity med 10% kvar ..... lite väl lite för mig.

2/ Kom ihåg att använda rätt app. Vi har Skoda Powerpass med abb så vi får Ionity billigare. Vi har även Northee som en backup (hade förut 200 kr på den). Vi har kort för båda. Min fru tänkte inte sig för och använde Northee när hon laddade på Ionity i gränna för 8.99 Kr/kWh ..... OUCH! FWIW - Skoda har lag till stöd för Plug&Charge i Powerpass på Ionity men min bil "stöds inte än".

3/ Se till att ha ALLA appar redo. Jag trodde vi hade fixat alla appar vi behövde men nepp. Vi hade fixat Northee, Powerpass, OKQ8, Tesla och FortumCharge. Fick för mig Powerpass skulle räcka för det mesta (t ex ionity) och sen ha de andra för när det inte funkade. Och vi lärde oss tyvärr att det inte räckte.

I Jönköping så ville hon äta och vi hade sett en inCharge snabbladdare vid McDonalds. Perfekt. om det inte var så att den inte stöds av Powerpass/Northee/Elli/Bonnet etc etc. Utan du måste visst ladda ner inCharge-appen och lägga till betalkort. Mkt irritation från min fru. Slarvigt av mig att inte kolla upp.

4/ Ha tålamod .... frugan kom fram till Tesla SuperCharger i Markaryd och parkerade och anslöt kabeln. (ja, hon vet att hon tog upp 2 platser men det var i stort sett tomt sa hon). Och blev frustrerad att trots att hon använt appen och lagt till betalkort så strulade det. Först sa den att det fanns ingen bil. Sen att det kunde ta upp till 2 minuter. Sen hände inget. Och sen äntligen började den ladda. Å andra sidan funkade det mkt smidigare i Tesla Mellbystrand så kan ha varit ett tillfälligt problem.

5/ Köra med Elbil kräver lite mer planering, åtminstone innan man är van. Med en bensin/dieslebil stannar man vid nästa möjliga bensinstation. Men med Elbil så behöver man kolla upp vad som finns. T ex såg jag att Ängelholm har absolut inga snabba laddstationer men att det funkade att köra till Mellbystrand (Tesla) eller Halmstad för att ladda upp inför hemresan.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag iaf tagit steget från Tesla efter att ha blivit mindre och mindre nöjd med servicen och företaget som helhet, när de sa att de skulle inaktivera den radar jag betalat pengar för så blev det droppen. Först hade jag beställt en Polestar 2 som skall komma i början av januari men så dök det upp en BMW i4 M50 som varit demobil med i princip all utrustning. Så den knep jag direkt och haft den några dagar nu och är väldigt nöjd än så länge. Måste nog lämna in den på polering och lite keramiskt behandling för att få den i nyskick då en demobil såklart får lite mer smårepor än annars men i övrigt är den fin och fungerar riktigt bra.

Helt annat bygge i den än i både Model S och Model 3 som jag haft, såklart är det inte samma typ av design men den är mer mysig än model 3an iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så var det då dags för frugans långresa till Ängelholm med vår Skoda Enyaq. Vi hade som sagt gjort en liten längre resa till Vaxholm innan och sen övat laddat vid en laddstation i Södertälje eftersom vi normalt inte har några behov för det hemma och båda var lite osäkra hur man gör.

Men ..... låt oss säga vi har lärt oss mycket av första delen av resan (ner till Ängelholm).

1/ Lär dig hur navigeringen i bilen funkar. Vi hade planerat resan via ABRP för att hitta bästa stopp för mat etc. Tanken var att hon skulle åka från Stockholm till Ionity i Mantorp för en första snabb laddning och sen till Jönköping för lunch. Sen vidare till Tesla Markaryd.

När vi la in start/slut i bilens nav så tyckte den att det räckte med ett stopp nere i Markaryd så vi ville lägga in de andra som stopp på vägen. Men uppenbarligen la vi bara in dom som "åk via". För enligt min fru så försvann Mantorp från navigeringen när det var typ nån mil kvar och hon tänkte inte på det. Och insåg plötsligt hon åkt förbi. Hon stannade i gränna Ionity med 10% kvar ..... lite väl lite för mig.

2/ Kom ihåg att använda rätt app. Vi har Skoda Powerpass med abb så vi får Ionity billigare. Vi har även Northee som en backup (hade förut 200 kr på den). Vi har kort för båda. Min fru tänkte inte sig för och använde Northee när hon laddade på Ionity i gränna för 8.99 Kr/kWh ..... OUCH! FWIW - Skoda har lag till stöd för Plug&Charge i Powerpass på Ionity men min bil "stöds inte än".

3/ Se till att ha ALLA appar redo. Jag trodde vi hade fixat alla appar vi behövde men nepp. Vi hade fixat Northee, Powerpass, OKQ8, Tesla och FortumCharge. Fick för mig Powerpass skulle räcka för det mesta (t ex ionity) och sen ha de andra för när det inte funkade. Och vi lärde oss tyvärr att det inte räckte.

I Jönköping så ville hon äta och vi hade sett en inCharge snabbladdare vid McDonalds. Perfekt. om det inte var så att den inte stöds av Powerpass/Northee/Elli/Bonnet etc etc. Utan du måste visst ladda ner inCharge-appen och lägga till betalkort. Mkt irritation från min fru. Slarvigt av mig att inte kolla upp.

4/ Ha tålamod .... frugan kom fram till Tesla SuperCharger i Markaryd och parkerade och anslöt kabeln. (ja, hon vet att hon tog upp 2 platser men det var i stort sett tomt sa hon). Och blev frustrerad att trots att hon använt appen och lagt till betalkort så strulade det. Först sa den att det fanns ingen bil. Sen att det kunde ta upp till 2 minuter. Sen hände inget. Och sen äntligen började den ladda. Å andra sidan funkade det mkt smidigare i Tesla Mellbystrand så kan ha varit ett tillfälligt problem.

5/ Köra med Elbil kräver lite mer planering, åtminstone innan man är van. Med en bensin/dieslebil stannar man vid nästa möjliga bensinstation. Men med Elbil så behöver man kolla upp vad som finns. T ex såg jag att Ängelholm har absolut inga snabba laddstationer men att det funkade att köra till Mellbystrand (Tesla) eller Halmstad för att ladda upp inför hemresan.

Planering är allt ibland om man ska åka elbil långt har erfarenhet av det sedan jag var i Tyskland somras.
Men när man gjort det engång blir det lättare nästa gång.
Hoppas att hemvägen gick/går bra och trots lite strul tror jag ni kommer vara nöjd i längden med elbilen.

Själv har jag bara gjort en ordentlig lång resa och det var den till Tyskland.
Vist har varit i Ullared med frugan och dottern 2 gånger men har bara ca 26mil dit så kommer nästan dit på en laddning.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så var det då dags för frugans långresa till Ängelholm med vår Skoda Enyaq. Vi hade som sagt gjort en liten längre resa till Vaxholm innan och sen övat laddat vid en laddstation i Södertälje eftersom vi normalt inte har några behov för det hemma och båda var lite osäkra hur man gör.

Men ..... låt oss säga vi har lärt oss mycket av första delen av resan (ner till Ängelholm).

1/ Lär dig hur navigeringen i bilen funkar. Vi hade planerat resan via ABRP för att hitta bästa stopp för mat etc. Tanken var att hon skulle åka från Stockholm till Ionity i Mantorp för en första snabb laddning och sen till Jönköping för lunch. Sen vidare till Tesla Markaryd.

När vi la in start/slut i bilens nav så tyckte den att det räckte med ett stopp nere i Markaryd så vi ville lägga in de andra som stopp på vägen. Men uppenbarligen la vi bara in dom som "åk via". För enligt min fru så försvann Mantorp från navigeringen när det var typ nån mil kvar och hon tänkte inte på det. Och insåg plötsligt hon åkt förbi. Hon stannade i gränna Ionity med 10% kvar ..... lite väl lite för mig.

2/ Kom ihåg att använda rätt app. Vi har Skoda Powerpass med abb så vi får Ionity billigare. Vi har även Northee som en backup (hade förut 200 kr på den). Vi har kort för båda. Min fru tänkte inte sig för och använde Northee när hon laddade på Ionity i gränna för 8.99 Kr/kWh ..... OUCH! FWIW - Skoda har lag till stöd för Plug&Charge i Powerpass på Ionity men min bil "stöds inte än".

3/ Se till att ha ALLA appar redo. Jag trodde vi hade fixat alla appar vi behövde men nepp. Vi hade fixat Northee, Powerpass, OKQ8, Tesla och FortumCharge. Fick för mig Powerpass skulle räcka för det mesta (t ex ionity) och sen ha de andra för när det inte funkade. Och vi lärde oss tyvärr att det inte räckte.

I Jönköping så ville hon äta och vi hade sett en inCharge snabbladdare vid McDonalds. Perfekt. om det inte var så att den inte stöds av Powerpass/Northee/Elli/Bonnet etc etc. Utan du måste visst ladda ner inCharge-appen och lägga till betalkort. Mkt irritation från min fru. Slarvigt av mig att inte kolla upp.

4/ Ha tålamod .... frugan kom fram till Tesla SuperCharger i Markaryd och parkerade och anslöt kabeln. (ja, hon vet att hon tog upp 2 platser men det var i stort sett tomt sa hon). Och blev frustrerad att trots att hon använt appen och lagt till betalkort så strulade det. Först sa den att det fanns ingen bil. Sen att det kunde ta upp till 2 minuter. Sen hände inget. Och sen äntligen började den ladda. Å andra sidan funkade det mkt smidigare i Tesla Mellbystrand så kan ha varit ett tillfälligt problem.

5/ Köra med Elbil kräver lite mer planering, åtminstone innan man är van. Med en bensin/dieslebil stannar man vid nästa möjliga bensinstation. Men med Elbil så behöver man kolla upp vad som finns. T ex såg jag att Ängelholm har absolut inga snabba laddstationer men att det funkade att köra till Mellbystrand (Tesla) eller Halmstad för att ladda upp inför hemresan.

Ni har väl 3.0? 80x? Vad tyckte hon om laddhastigheten? Och bilen I övrigt på en sån lång resa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu har jag iaf tagit steget från Tesla efter att ha blivit mindre och mindre nöjd med servicen och företaget som helhet, när de sa att de skulle inaktivera den radar jag betalat pengar för så blev det droppen. Först hade jag beställt en Polestar 2 som skall komma i början av januari men så dök det upp en BMW i4 M50 som varit demobil med i princip all utrustning. Så den knep jag direkt och haft den några dagar nu och är väldigt nöjd än så länge. Måste nog lämna in den på polering och lite keramiskt behandling för att få den i nyskick då en demobil såklart får lite mer smårepor än annars men i övrigt är den fin och fungerar riktigt bra.

Helt annat bygge i den än i både Model S och Model 3 som jag haft, såklart är det inte samma typ av design men den är mer mysig än model 3an iaf.

Det är den bil jag är mest intresserad av på marknaden nu. Men man springer upp ännu högre i pris då om man vill ha lite tillval.
Men åkte med en polare tidigare och blev helt såld i bilen.

Så när det blir dags att byta bil så blir det nog en i4 M50.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu har jag iaf tagit steget från Tesla efter att ha blivit mindre och mindre nöjd med servicen och företaget som helhet, när de sa att de skulle inaktivera den radar jag betalat pengar för så blev det droppen. Först hade jag beställt en Polestar 2 som skall komma i början av januari men så dök det upp en BMW i4 M50 som varit demobil med i princip all utrustning. Så den knep jag direkt och haft den några dagar nu och är väldigt nöjd än så länge. Måste nog lämna in den på polering och lite keramiskt behandling för att få den i nyskick då en demobil såklart får lite mer smårepor än annars men i övrigt är den fin och fungerar riktigt bra.

Helt annat bygge i den än i både Model S och Model 3 som jag haft, såklart är det inte samma typ av design men den är mer mysig än model 3an iaf.

Jag är också grymt missnöjd med steget ifrån radar. Drar inte alls samma slutsats som dig ang. byggkvalitet och så, men jag kanske har en nyare MS än du hade?

Gillade Polestar 2 när jag testade den. Men tyckte den var lite liten och vill gärna ha pixel-lamporna... nåja. Vi får se! Gillade för övrigt även Kia EV6, men där saknade jag det permanenta one-pedal läget från Tesla och Polestar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är den bil jag är mest intresserad av på marknaden nu. Men man springer upp ännu högre i pris då om man vill ha lite tillval.
Men åkte med en polare tidigare och blev helt såld i bilen.

Så när det blir dags att byta bil så blir det nog en i4 M50.

Ja det blir lite högre när man lägger på tillval men tycker verkligen det är en högre klass också så det är väl okej. Inte galet mycket mer heller om man inte skall ha all utrustning.

Skrivet av Curik:

Jag är också grymt missnöjd med steget ifrån radar. Drar inte alls samma slutsats som dig ang. byggkvalitet och så, men jag kanske har en nyare MS än du hade?

Gillade Polestar 2 när jag testade den. Men tyckte den var lite liten och vill gärna ha pixel-lamporna... nåja. Vi får se! Gillade för övrigt även Kia EV6, men där saknade jag det permanenta one-pedal läget från Tesla och Polestar.

Jag jämförde alltså mot BMW i4 M50 och inte mot Polestar 2, Polestaren tyckte jag var bättre kvalitetsmässigt än Model 3 men inte än Model S. BMWn tycker jag däremot är bättre än Model S också, jag hade en 2018 men har även kört senare modeller en del och det var inte större skillnad mot min. Är rätt stor skillnad faktiskt och allt är mer solidt och materialvalen är ett steg över. Om senaste refreshen är bättre återstår väl att se men man får väl hoppas det då den är prissatt på ytterligare en högre nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det blir lite högre när man lägger på tillval men tycker verkligen det är en högre klass också så det är väl okej. Inte galet mycket mer heller om man inte skall ha all utrustning.

Jag jämförde alltså mot BMW i4 M50 och inte mot Polestar 2, Polestaren tyckte jag var bättre kvalitetsmässigt än Model 3 men inte än Model S. BMWn tycker jag däremot är bättre än Model S också, jag hade en 2018 men har även kört senare modeller en del och det var inte större skillnad mot min. Är rätt stor skillnad faktiskt och allt är mer solidt och materialvalen är ett steg över. Om senaste refreshen är bättre återstår väl att se men man får väl hoppas det då den är prissatt på ytterligare en högre nivå.

Jag förstod din jämförelse. Har iofs inte suttit i en BMW i4 M50 så ska väl egentligen vara tyst. Tänkte att den var som alla BMW:s.. kanske är en del tycke och smak inblandat i det också.

(Jag gillade för övrigt GUI:t i Polestaren, läsbart och tydligt)

Ser fram emot ditt utlåtande när du får bilen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag förstod din jämförelse. Har iofs inte suttit i en BMW i4 M50 så ska väl egentligen vara tyst. Tänkte att den var som alla BMW:s.. kanske är en del tycke och smak inblandat i det också.

(Jag gillade för övrigt GUI:t i Polestaren, läsbart och tydligt)

Ser fram emot ditt utlåtande när du får bilen!

Designmässigt är det såklart helt annorlunda från en Model S men kvalitetskänslan tycker jag är mycket bättre när saker sitter fast ordentligt och inte låter ihåliga, ljudnivån är också lägre. Infotainment räddas av att man använder CarPlay men utan det hade jag inte gillat navigationen osv.

Kommer nog inte plocka ut Polestaren faktiskt och BMWn fick jag tidigare i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Designmässigt är det såklart helt annorlunda från en Model S men kvalitetskänslan tycker jag är mycket bättre när saker sitter fast ordentligt och inte låter ihåliga, ljudnivån är också lägre. Infotainment räddas av att man använder CarPlay men utan det hade jag inte gillat navigationen osv.

Kommer nog inte plocka ut Polestaren faktiskt och BMWn fick jag tidigare i veckan.

Jag fattar. Vet du om det går att stänga av det syntetiska motorljudet utan att köra Eco? Finns det "permanent" one-pedal läge? D.v.s. som du inte måste aktivera varje gång. Är automatiska styrningen likvärdig eller bättre än Teslas?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är med bonuspengar? Är de slut igen eller finns det kvar för registreringar året ut?
Har beställt en bil som skulle ha levererats i maj (3 mån från beställning) men den har fortfarande inte tillverkats. Jag ska få ett mail när den går i produktion och därefter tar det ca 6 veckor innan jag får den.

Hur tror ni det blir med bonusen nästa år? Blir den kvar på 50 000 kr eller stor risk att ny regering tar bort den helt?

Kör inte så många mil så kan inte riktigt motivera att leasa en elbil om det inte blir någon bonus, speciellt inte med högre räntor.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag fattar. Vet du om det går att stänga av det syntetiska motorljudet utan att köra Eco? Finns det "permanent" one-pedal läge? D.v.s. som du inte måste aktivera varje gång. Är automatiska styrningen likvärdig eller bättre än Teslas?

Motorljudet kan man stänga av, är en separat inställning så det kör jag av i alla lägen. One-pedal verkar bara finnas i B läget så man måste välja det varje gång däremot kan man sätta upp regen högre i D läget men då har man fortfarande creep. Själv kör jag med creep i alla elbilar pga tight parkering hemma så det är väl inget större problem, nu kanske jag kommer börja använda one-pedal vid körning eftersom jag kan flippa om växelväljaren när jag kommer in/ur garaget istället för att behöva leta mig in i menyerna.

Automatiska styrningen är annorlunda än Teslas och skulle säga något sämre som helhet (om man har radar på Teslan), på plussidan finns att den slår av/på automatiskt när man blinkar och byter fil samt att den är mer dynamisk då man kan flytta var bilen ligger i filen utan att den avbryter. Den känns mer som ett förarhjälpmedel där man arbetar med bilen istället för mot bilen när man behöver ge input eller byta fil osv. Verkar också som den fungerar i högre hastigheter än Autopiloten (speciellt när Autopiloten saknar radar).

Det är även trevligt med kapacitiv sensor i ratten så man kan hålla hur man vill och att avståndsbedömningen är lite bättre och bromsar in mjukare. Utan radar i Teslan så blir Autpiloten dock rätt värdelös för mig då jag inte orkar hålla på och fippla med helljuset hela tiden.

Mer negativt är väl att den inte är fullt lika "säker" i hur den skall reagera, det blir lite fler småkorrektioner och jag hade nog inte vågat låta den köra genom fullt lika skarpa svängar när det är vägarbete osv. Men för vanlig körning på motorväg känns den stabil och säker iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Motorljudet kan man stänga av, är en separat inställning så det kör jag av i alla lägen. One-pedal verkar bara finnas i B läget så man måste välja det varje gång däremot kan man sätta upp regen högre i D läget men då har man fortfarande creep. Själv kör jag med creep i alla elbilar pga tight parkering hemma så det är väl inget större problem, nu kanske jag kommer börja använda one-pedal vid körning eftersom jag kan flippa om växelväljaren när jag kommer in/ur garaget istället för att behöva leta mig in i menyerna.

Automatiska styrningen är annorlunda än Teslas och skulle säga något sämre som helhet (om man har radar på Teslan), på plussidan finns att den slår av/på automatiskt när man blinkar och byter fil samt att den är mer dynamisk då man kan flytta var bilen ligger i filen utan att den avbryter. Den känns mer som ett förarhjälpmedel där man arbetar med bilen istället för mot bilen när man behöver ge input eller byta fil osv. Verkar också som den fungerar i högre hastigheter än Autopiloten (speciellt när Autopiloten saknar radar).

Det är även trevligt med kapacitiv sensor i ratten så man kan hålla hur man vill och att avståndsbedömningen är lite bättre och bromsar in mjukare. Utan radar i Teslan så blir Autpiloten dock rätt värdelös för mig då jag inte orkar hålla på och fippla med helljuset hela tiden.

Mer negativt är väl att den inte är fullt lika "säker" i hur den skall reagera, det blir lite fler småkorrektioner och jag hade nog inte vågat låta den köra genom fullt lika skarpa svängar när det är vägarbete osv. Men för vanlig körning på motorväg känns den stabil och säker iaf.

Min S verkar klara sig undan vision-katastrofen men man vet ju aldrig.

Så stort tack för detta! Ska boka in en provkörning.

Permalänk
Medlem

Dags att börja planera till vintern. Vad kör ni för vinterdäck?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Dags att börja planera till vintern. Vad kör ni för vinterdäck?

Blev Nokian Hakkapeliitta 10 SUV 19" till vår ev6!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Dags att börja planera till vintern. Vad kör ni för vinterdäck?

Goodyear UltraGrip Arctic 2 195/55R16 91T Studded Dubb

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Blev en bmw i4 m50 istället för min polestar 2.
Helt otroligt kvalitets skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Blev en bmw i4 m50 istället för min polestar 2.
Helt otroligt kvalitets skillnad.

Borde det vara med tanke på att BMW är mer än 100k dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Borde det vara med tanke på att BMW är mer än 100k dyrare.

Samma pris efter rabatt. Men faktisk är BMW'en billigare da jag fick bil med mer utrustning jmf med en p2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Dags att börja planera till vintern. Vad kör ni för vinterdäck?

Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV 235/55R19 105T XL
+ Image Vega D.Slv 7.5x19 ET49 5/114.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Dags att börja planera till vintern. Vad kör ni för vinterdäck?

Nokian Hakkapeliitta 10 EV

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Blev Nokian Hakkapeliitta 10 SUV 19" till vår ev6!

Okej najs!

Jag körde på brodern Hakka R5 också till EV6.

Stod mellan dem, X-Ice Snow och VikingContact 7.

R5 var billigast i storleken så blev den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Blev en bmw i4 m50 istället för min polestar 2.
Helt otroligt kvalitets skillnad.

Jaa i4 måste kännas så mycket mer premium och vara tystare än PS 2!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Dags att börja planera till vintern. Vad kör ni för vinterdäck?

Pirelli Scorpion Ice Zero 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Ni har väl 3.0? 80x? Vad tyckte hon om laddhastigheten? Och bilen I övrigt på en sån lång resa?

Vi har 80 som kom med 3.0. Jag tror inte hon i sig "vet" vad hon ska förvänta sig. Under resan dit tyckte hon det gick fort men jag noterade nu resan hem (min Skoda Connect som är kopplad till bilen samt kan se i tesla appen vad hon laddar med) att hon inte verkade få ut mer än runt 60 - 70 kWh. Till viss del handlade det väl om att ibland så var bilen ganska full-laddad så hon låg runt 60- 70% när hon började ladda men även ner mot 40% tyckte jag det verkade lägre än resan ner. Det sagt, hon valde att stanna längre på varje stopp, inte för att det tog tid att ladda utan för att vila lite.

Det hon klagade på var faktiskt heljusen. Vi har såna där LED som ställer in sig automatiskt så att den t ex inte behöver blända av utan den bländar bara av de delar av vägen där en annan bil möter. Men hon tyckte att det kändes "fel" att delar av körbanan till vänster var mörk. Är nog vana.

Hon gjorde tyvärr misstaget att bestämma sig för att köra hem från Ängelholm igår kväll trots att hennes kurs slutade över 1 timme senare och hon inte kunde åka förrän 18.30. Dåligt väder (regn nästan hela vägen) och mkt vägarbeten + att hon behövde vila under vägen gjorde att hon stannade i Markaryd (tesla), Värnamo (Ionity), Gränna (Ionity) och Norrköping (Tesla). Ungefär runt 1.3 timmar mellan varje stopp. Tanken var att tanka upp mot 100% i Markaryd (från 82% plus mat) och sen toppa upp i Värnamo, ladda lite längre i Gränna och sen typ lägga på 10% i Norrköping. Men dels tycker jag hastigheten på laddningen var lite långsam (max runt 70 kWh) men sen valde hon att vila lite extra vid varje stopp så hon kom inte hem förrän 2.30 i natt.

Denna gång funkade alla Tesla-stationer perfekt. Ionity i Värnamo strulade med Powerpass (kortet funkade inte och när jag testade starta åt henne i appen sa den att laddningen startat men inget hände hos henne). Slutade med att hon bytte laddbox och använde NORTHEE-kortet. i gränna funkade Powerpass dock perfekt sa hon.

Hon åkte nog ganska bra tider för hon hade ingen kö vid någon station alls.

Måste verkligen lära oss navigationen i Enyaqen. Hon försökte lägga in de olika laddstationerna som etappmål men lyckades inte. Man skulle ju vilja kunna använda den och låta den planera om resan på vägen istället för att göra det manuellt. Jag har en ABD2-dosa så ska nog sätta in den och få igång ABRP så den kan användas på stora skärmen.

Hon hade definitivt kunna komma fram tidigare om vi varit lite mindre osäkra. T ex ville jag ha åtminstone 25% når hon kom hem (hon hade 40%) och hade hon t ex åkt till 25% kvar innan laddstopp hade hon inte behövt mer än 2 stopp på vägen. Så vi lär oss.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mot vanliga 10or? Slår jag mitt regnummer tycker Nokian att jag ska ha vanliga till min i4 och det är det som ligger i garaget men lite nyfiken bara.