En arbetsplats där alla inte har möjlighet att arbeta hemifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AudioBase:

Ja, den är hemsk, har fått erfara precis den där "svenska avundsjukan" också. Jag har väldigt lite erfarenhet av arbetsplatser då jag inte har jobbat så mycket, ändå bevittnade jag avundsjukan när jag jobbade en kortare period för flera år sen (extrem otur eller bara vanligt på arbetsplatser?).

Det var en kollega som hade mer flexibla arbetsuppgifter än oss andra på företaget, så det spelade inte någon roll när hon utförde dem, bara det blev gjort under dagen, hon brukade då hoppa över lunchrasten och antingen börja 1 timme senare eller sluta 1 timme tidigare, dvs hon kunde korta sina arbetsdagar med 1 timme på det sättet.

Gissa vad? Det höll inte länge. Nån / några på företaget hade anonymt klagat hos chefen (dem vågar inte ens stå för avundsjukan öppet) på att det var orättvist att hon kunde hoppa rasten och sluta tidigare, chefen vek sig för gnällandet och sa att hon inte längre fick göra så eftersom alla inte kunde göra det.

Helt sjukt. Hade jag varit chef så hade jag haft nolltolerans mot avundsjuka, jag hade ALDRIG vikit mig och istället svarat att om du också vill kunna ha friheten att sluta 1 timme tidigare, sök då ett annat jobb med flexibla arbetsuppgifter, men kom inte här och förpesta arbetsplatsen med avundsjuka.

Avundsjuka måste man ha nolltolerans mot, det många inte tänker på är att det är en mycket stark och farlig kraft som är roten till mycket ondska i världen. Putin, Stalin, Hitler, Kim Jong un, etc drivs alla av avundsjuka, den sjukan kan bli så stark hos vissa människor att det gör dem så extremt förblindade av hat att dem är beredda att begå alla möjliga fruktansvärda brott mot mänskligheten utan någon som helst sympati.

(nu menar jag förstås inte att alla som känner avundsjuka skulle vilja bli som Putin eller Hitler, min poäng är bara att det är i grunden en potentiellt farlig drivkraft som hos vissa människor kan slå totalt slint).

En rätt grundläggande lag som reglerar arbeslivet tar upp rast. Arbetsgivaren gjorde helt rätt när detta blev uppmärksammat att hen på eget bevåg arbetar 7h i sträck utan rast. Finns inte ett fackförbund som skulle ta strid för att skippa rasten på detta sätt, tvärt om de hade anmält arbetsgivaren till arbetsmiljöverket och kallat till förhandling och begärt ett rejält skadestånd.

Hemmaarbete är en fruktansvärd djungel för arbetsgivarna och det är extremt sällan som det är korrekt infört. Hur många av er hemmarbetare har tex haft skyddsombudet hemma för att kolla er arbetsmiljö?

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av anon112397:

En rätt grundläggande lag som reglerar arbeslivet tar upp rast. Arbetsgivaren gjorde helt rätt när detta blev uppmärksammat att hen på eget bevåg arbetar 7h i sträck utan rast. Finns inte ett fackförbund som skulle ta strid för att skippa rasten på detta sätt, tvärt om de hade anmält arbetsgivaren till arbetsmiljöverket och kallat till förhandling och begärt ett rejält skadestånd.

Kollegan hade 6 timmars arbetsdag (motsvarar typ 75% tror jag?), kanske är annorunda regler då. Hon jobbade alltså 5 timmar (Rättelse: 6 timmar) i streck utan rast.

Oavsett regler, så var det avundsjuka mot en anställd som hade förmånen att hoppa lunchen och sluta tidigare, vilket är hemskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Kollegan hade 6 timmars arbetsdag (motsvarar typ 75% tror jag?), kanske är annorunda regler då. Hon jobbade alltså 5 timmar i streck utan rast.

Oavsett regler, så var det avundsjuka mot en anställd som hade förmånen att hoppa lunchen och sluta tidigare, vilket är hemskt.

Var lunchen betald? Annars fattas det ju en timmes arbetstid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Json_81:

Var lunchen betald? Annars fattas det ju en timmes arbetstid.

Nej, lunchen var inte betald. Det var därför hon kunde använda den fritiden till att jobba istället och sluta tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Nej, lunchen var inte betald. Det var därför hon kunde använda den fritiden till att jobba istället och sluta tidigare.

Då jobbade hon alltså 6 timmar i sträck, inte 5?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Json_81:

Då jobbade hon alltså 6 timmar i sträck, inte 5?

Eller ja, jag tänkte fel, precis så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon112397:

En rätt grundläggande lag som reglerar arbeslivet tar upp rast. Arbetsgivaren gjorde helt rätt när detta blev uppmärksammat att hen på eget bevåg arbetar 7h i sträck utan rast. Finns inte ett fackförbund som skulle ta strid för att skippa rasten på detta sätt, tvärt om de hade anmält arbetsgivaren till arbetsmiljöverket och kallat till förhandling och begärt ett rejält skadestånd.

Hemmaarbete är en fruktansvärd djungel för arbetsgivarna och det är extremt sällan som det är korrekt infört. Hur många av er hemmarbetare har tex haft skyddsombudet hemma för att kolla er arbetsmiljö?

Det finns vad jag vet inga som helst krav på att skyddsombudet ska kontrollera ens arbetsmiljö i hemmet, utan det ansvaret faller på arbetstagaren i ganska hög utsträckning, även om arbetsgivaren förstås har ansvaret ytterst för arbetsmiljön. Men den anställde har ansvar att säga ifrån om saker inte fungerar hemma, sen har arbetsgivaren ansvar att lösa dessa saker.

Skrivet av AudioBase:

Kollegan hade 6 timmars arbetsdag (motsvarar typ 75% tror jag?), kanske är annorunda regler då. Hon jobbade alltså 5 timmar i streck utan rast.

Oavsett regler, så var det avundsjuka mot en anställd som hade förmånen att hoppa lunchen och sluta tidigare, vilket är hemskt.

5 timmar får man jobba i sträck enligt lagen, sen behöver man ta rast. Men för sådana som har mer frihet i att lägga upp sina arbetsdagar så är det ju väldigt mycket upp till individen, chefen vet ju inte om du slutar fyra för att du började sju istället för åtta på morgonen eller ifall du skippade lunchen liksom.

På mitt jobb har vi mycket diskussioner nu omkring detta. Dels för att vi snart ska flytta till ett mindre kontor utan plats för alla, men också för att ledningen samtidigt pushar för att vi ska tillbaka till kontoret i högre utsträckning. "Hemarbete upp till 50%" är senaste budet från högsta chefen (på detta kontor) men samtidigt kom cheferna under honom snabbt med ett försök att gjuta lite vatten på vågorna när de märkte hur sura folk blev över det, "Vi kommer ju inte stå här med tidtagarur..." Nej men gäller reglerna eller inte? 50% på kontoret när vi precis har platser för 50% av de anställda tar bort all form av flexibilitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AudioBase:

Kollegan hade 6 timmars arbetsdag (motsvarar typ 75% tror jag?), kanske är annorunda regler då. Hon jobbade alltså 5 timmar i streck utan rast.

Oavsett regler, så var det avundsjuka mot en anställd som hade förmånen att hoppa lunchen och sluta tidigare, vilket är hemskt.

Kan lika väl vara facket/skyddsombudet som gick in och gav arbetsgivaren ett ultimatum. Det ingen bra arbetsmiljö och arbetsgivaren tog ansvar efter att detta flaggades upp, kanske var en kollega som var orolig och larmade. Oavsett kan även en arbetsgivare ifrågastätta kvalité på arbete som utförs under så lång tid utan rast/måltidsuppehåll.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av snajk:

5 timmar får man jobba i sträck enligt lagen, sen behöver man ta rast.

Hur lång måste den rasten vara? Räcker det med 5 minuters vila / bensträckare? Eller måste man sitta och uggla i 30-60 minuter som på en lunchrast?

För kollegan i mitt fall tog korta raster vet jag (det fick man göra på denna arbetsplats), så det kanske räckte för att uppfylla reglerna?

Skrivet av anon112397:

Kan lika väl vara facket/skyddsombudet som gick in och gav arbetsgivaren ett ultimatum. Det ingen bra arbetsmiljö och arbetsgivaren tog ansvar efter att detta flaggades upp, kanske var en kollega som var orolig och larmade. Oavsett kan även en arbetsgivare ifrågastätta kvalité på arbete som utförs under så lång tid utan rast/måltidsuppehåll.

Ja, man får hoppas att det var den egentliga anledningen. Det var dock inte första gången det hade varit dispyt på arbetsplatsen p.g.a att något har haft en liten förmån och andra blivit avundsjuka, så man misstänkte tyvärr det värsta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det finns vad jag vet inga som helst krav på att skyddsombudet ska kontrollera ens arbetsmiljö i hemmet, utan det ansvaret faller på arbetstagaren i ganska hög utsträckning, även om arbetsgivaren förstås har ansvaret ytterst för arbetsmiljön. Men den anställde har ansvar att säga ifrån om saker inte fungerar hemma, sen har arbetsgivaren ansvar att lösa dessa saker.
5 timmar får man jobba i sträck enligt lagen, sen behöver man ta rast. Men för sådana som har mer frihet i att lägga upp sina arbetsdagar så är det ju väldigt mycket upp till individen, chefen vet ju inte om du slutar fyra för att du började sju istället för åtta på morgonen eller ifall du skippade lunchen liksom.

På mitt jobb har vi mycket diskussioner nu omkring detta. Dels för att vi snart ska flytta till ett mindre kontor utan plats för alla, men också för att ledningen samtidigt pushar för att vi ska tillbaka till kontoret i högre utsträckning. "Hemarbete upp till 50%" är senaste budet från högsta chefen (på detta kontor) men samtidigt kom cheferna under honom snabbt med ett försök att gjuta lite vatten på vågorna när de märkte hur sura folk blev över det, "Vi kommer ju inte stå här med tidtagarur..." Nej men gäller reglerna eller inte? 50% på kontoret när vi precis har platser för 50% av de anställda tar bort all form av flexibilitet.

Du beskriver precis problemet, chefen vet inte om hemmarbetarna med mer frihet följer rutinerna som förhoppninsvis finns dokumenterade och kommunicerade. Hur troligt är det att dom följer rutinerna. Hur är hemmaförhållandena, hur säkerställs dessa om det är så fritt och rutinerna förmodligen ej efterlevs. Detta är retoriska frågor för att belysa den komplexa problematiken.

Vore enkelt löst om arbetstagaren kunde skriva under ett papper och friskriva arbetsgivaren allt juridisk och ekonomiskt ansvar för arbetsmiljön vid hemmarbete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Jag var inne på nån form av ersättning till oss som inte har möjlighet att arbeta hemmifrån, 1v extra semester, extra påslag på årsbonusen, ja nån form av ersättning iaf.

Tanken med att jobba hemifrån med de jobb som går är ju att du ska kunna tillföra lika mycket till bolaget som på plats, men att du slipper transporten dit. Men transporten dit är ju inte arbetstid. Det är precis samma fördel som om du bor väldigt nära eller har lång pendlingstid. Det har inget att göra med vad du tillför på jobbet. Livet är inte rättvist, alla jobb har för och nackdelar. Trivs du inte kan du söka ett jobb som du kan utföra hemifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AudioBase:

Hur lång måste den rasten vara? Räcker det med 5 minuters vila / bensträckare? Eller måste man sitta och uggla i 30-60 minuter som på en lunchrast?

För kollegan i mitt fall tog korta raster vet jag (det fick man göra på denna arbetsplats), så det kanske räckte för att uppfylla reglerna?

Ja, man får hoppas att det var den egentliga anledningen. Det var dock inte första gången det hade varit dispyt på arbetsplatsen p.g.a att något har haft en liten förmån och andra blivit avundsjuka, så man misstänkte tyvärr det värsta.

Det är inte specificerat i lagen men arbetsmiljöverket säger 30 minuter, Unionen säger 60. Skillnaden mellan en rast och en paus är att man får lämna jobbet på en rast, och att en paus är betald men kortare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Signovinces:

Fattar inte alls "han/hon har ett jobb som gör att man kan jobba hemma men jag har ett jobb som kräver att jag är fysiskt på plats och därför ska alla fysiskt till jobbet *BECAUSE REASONS*".

Har du ett jobb som kräver att du är fysiskt på plats finns det två val enligt mig: STFU eller byt jobb.

Läs om igen så förstår du nog, jag skriver ju hur vi arbetar, och det kräver att folk är på plats med jämna mellanrum, inte 4gg i månaden, vad är det du inte förstår?

Permalänk

Argument som jag inte kan och jag är avundsjuk på andra som inte kan. Ja, det är såna personer som efter en kraftig förkylning direkt går till jobbet istället för jobba hemma, med motivering var jag förkyld så ska mina kollegor få uppleva samma sak.

Däremot är det många problem på arbetsplats, där distansjobb kan underlätta eller försämra saker. Och det är en svår balansgång, jag tror mycket att sund förnuft fungerar på många ställen. Alltså arbetarna gör som de själva vill. Och företaget granskar arbetarnas resultat väldigt bra. Har företaget väldigt bra uppföljning på vad folk presterar så får de som latar sig på jobbet, toaletten eller hemma problem.

Förr i tiden kunde man arbeta väldigt ostört hemma, idag med teams så blir det inte samma sak. Jag upplever att man nu för tiden blir mer störd än förr. Men att sitta på kontoret och få störningar från alla håll, nej de ska komma in genom få kanaler (teams, mail, telefon) som man kan styra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Svenska avundsjukan när den är som sämst beskriver denna tråden. Va glad att dessa kollegor som kan jobba hemma gör det. Miljöpåverkan på din närmiljö minskar. Du slipper alla dessa som är i vägen när du ska till din arbetsplats vilket borde korta din tid till och från arbetet. Är du inte nöjd med ditt jobb sök nytt jobb men sluta gnälla och skapa dålig arbetsstämning på den arbetsplatsen som du jobbar på. Extra ersättning för att du är på jobbet hur tänker du där? Antar att du redan får lön för det arbetet som du utför.

Har ingenting med avundsjuka att göra. Vi har extrema problem med distansarbete även på min arbetsplats. Det är total misär efter att folk började "arbeta" hemifrån. Frihet under ansvar fungerar för vissa individer, i specifika tjänster. Nu har det gått alldeles för fort med denna omställning och folk utnyttjar situationen till max. Vi som blir kvar på arbetsplatsen får lida för det, medan hemarbetare lever livet i form av renoveringsprojekt, ta hand om/spendera tid med barnen/godtycklig vardagssyssla som inte är arbetsrelaterad.

Vidare så finns en aspekt som sällan diskuteras. Jag utgår från mig själv, som exempel. Min sambo arbetar hemifrån. Hon är således konstant hemmavid. Det stör hemfriden på så många plan. Jag får aldrig egentid i hemmet. Jag måste anpassa mig, i mitt eget hem, för att sambon sitter i konstanta möten. Jag kam inte nyttja mitt bredband som jag vill, då det påverkar kvaliten på sambons videomöten. Listan kan göras lång.

Hemarbete är totalt värdelöst och bör tas bort omedelbart. Det kan få finnas kvar för specifika tillfällen, då det underlättar för individen, någon gång då och då. Men absolut inte som regel.

Permalänk
Skrivet av Urken:

Hemarbete är totalt värdelöst och bör tas bort omedelbart. Det kan få finnas kvar för specifika tillfällen, då det underlättar för individen, någon gång då och då. Men absolut inte som regel.

Jag tycker mer det låter som ditt jobb suger och du inte gillar detta. För många fungerar hemarbete väldigt bra, det har dessutom lett att det är mer utrymme på kontoret. Förut var tysta rum skitsvår att få tag på om man inte var inne först på morgonen. Detta för att personer som t.o.m bodde över 15 mil från jobbet var tvungna att åka dit, enbart för att sitta i ett tyst rum och prata med personer i teams, med personer fanns i andra världsdelar.

Och inte minst ser jag det på tåget. Förr fick man stå och knö och det var ej ens säkert att man får plats utan fick ta nästa tåg, nu efter folk jobbar hemifrån så kan man få sittplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Jag utgår från mig själv, som exempel.

[...]

Hemarbete är totalt värdelöst och bör tas bort omedelbart.

Så här tycker jag att det låter, allt som oftast: "Jag har svårt att arbeta hemma, så ingen borde få arbeta hemma. Och jag gillar inte att köra bil, så ingen ska få köra bil."

Det är trist att vissa blir lidande av att andra maskar hemma, men problemet är ju inte distansarbetet, utan avsaknaden av disciplin. Det här är ju samma människor som på jobbet tar tjugominutersraster vid kaffeapparaten och snackar sönder sina kollegors öron. Vi har ju jobbat på kontor i alla år, och nu ska vi lära oss att jobba hemma. Det går bevisligen inte friktionsfritt, men svaret är ju inte att stoppa fötterna i backen och försöka tvinga ner alla på någon form av fungerande lägstanivå i arbetslivet.

Men jag är partisk, så klart. Jag sparar restid, bensinpengar, däckslitage, tränselskatt och parkeringsavgifter på att jobba hemma. Därtill slipper jag tvingas ta del av kaffeautomatssnacket som blöder över i kontorsarbetet.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Så här tycker jag att det låter, allt som oftast: "Jag har svårt att arbeta hemma, så ingen borde få arbeta hemma. Och jag gillar inte att köra bil, så ingen ska få köra bil."

Det är trist att vissa blir lidande av att andra maskar hemma, men problemet är ju inte distansarbetet, utan avsaknaden av disciplin. Det här är ju samma människor som på jobbet tar tjugominutersraster vid kaffeapparaten och snackar sönder sina kollegors öron. Vi har ju jobbat på kontor i alla år, och nu ska vi lära oss att jobba hemma. Det går bevisligen inte friktionsfritt, men svaret är ju inte att stoppa fötterna i backen och försöka tvinga ner alla på någon form av fungerande lägstanivå i arbetslivet.

Men jag är partisk, så klart. Jag sparar restid, bensinpengar, däckslitage, tränselskatt och parkeringsavgifter på att jobba hemma. Därtill slipper jag tvingas ta del av kaffeautomatssnacket som blöder över i kontorsarbetet.

Jag har inga problem att jobba hemma. Har gjort det i omgångar. Att mina kollegor däremot inte klarar av det, är problemet. Vi har till och med FU-tekniker (förebyggande underhåll) som arbetar hemifrån. Hur? Deras uppgifter är att smörja lager med mera. Hur görs detta hemifrån? Precis. Det görs helt enkelt inte.
Personalsamordnare, vilken bör finnas tillgänglig för personalen: distansarbete, godtyckliga dagar och tider. Går veckor mellan gångerna man ser till närmsta chef.

Nej. Det fungerar för vissa, men i den miljö jag befinner mig i skulle jag säga att 75 % missbrukar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Att jobba hemifrån är bara elände och jag har provat det själv men får absolut inte samma mängd arbete gjort hemifrån. Det samma gäller mina kollegor som säger att de gillar läget och får mer gjort, med facit i hand får de uppenbart gjort mindre och hänger inte med lika bra. Ofta "missar" de möten och oftast är de inte ens anträffbara.

Givetvis svarar många att det fungerar jättebra att arbeta hemifrån och att produktiviteten är högre men jag anser de ljuger för sig själva eftersom det är bekvämt att stanna hemma.

För mig är det tvärtom. Är jag på kontoret gör jag inget annat än går runt och är social och fikar. Hemma kan jag sitta och plöja oavbrutet utan avbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

För mig är det tvärtom. Är jag på kontoret gör jag inget annat än går runt och är social och fikar. Hemma kan jag sitta och plöja oavbrutet utan avbrott.

Har du inget att göra?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

För mig är det tvärtom. Är jag på kontoret gör jag inget annat än går runt och är social och fikar. Hemma kan jag sitta och plöja oavbrutet utan avbrott.

Samma här. Behövs det ihållande fokus är kontoret den sämsta, och hemmet den bästa, platsen för mig.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

OMG, så många aspekter, tar min här också, bytte jobb för att man inte kunde jobba hemifrån..
sen kom COVID, jobbade hemma, ingen överhörning, kunskapsöverföring minimal.
Ersättning för att jobba på plats.. lol, ersätt oss som jobbar hemifrån med bättre arbetsplats och elförbrukningen, 4kr kwh är ingen lek..
Jobba på plats är fokus, mm, då lider miljön och utsläpp samlas på hög, är det bättre?
Slackers ska få ficklampan från HR, har Nada att göra med hemarbete, ingen HR.. fortsatt fusk.. företagets problem!

Permalänk
Sötast

"Andra gör inte som jag vill, de borde göra de saker som jag föredrar" eller hörde jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Har du inget att göra?

Det är snarare så att någon alltid kommer och ska prata. Hämtar man kaffe blir det 10 min random snack. Sen blir det obligatorisk fika paus där alla samlas. Sen börjar nästa möte. Det är sämre skärmar och stol än hemma, så man får sitta och ställa in allt varje gång. Kommer man väl in i flow så knackar nån på att de ska iväg och käka lunch. Varje gång man blir avbruten för minsta lilla tar det en halvtimma att komma in i fokus igen.

Jag är så sjukt sällan på kontoret, så när man väl är där så blir det mer som en social grej för alla på avdelningen. Jag jobbar för övrigt internationellt. Så även om jag sitter på kontoret får jag sitta i möten på teams.

Permalänk
Skrivet av Urken:

Jag har inga problem att jobba hemma. Har gjort det i omgångar. Att mina kollegor däremot inte klarar av det, är problemet. Vi har till och med FU-tekniker (förebyggande underhåll) som arbetar hemifrån. Hur? Deras uppgifter är att smörja lager med mera. Hur görs detta hemifrån? Precis. Det görs helt enkelt inte.
Personalsamordnare, vilken bör finnas tillgänglig för personalen: distansarbete, godtyckliga dagar och tider. Går veckor mellan gångerna man ser till närmsta chef.

Nej. Det fungerar för vissa, men i den miljö jag befinner mig i skulle jag säga att 75 % missbrukar det.

Internet på ens jobbdator missbrukas, mobiltelefon på arbetsplatser missbrukas, ännu mer missbrukas det när man från mobiltelefonen kan surfa/maila.
Folk som jobbade natt latade sig ibland. Listan går göra lång.

Men alla dessa problem går att lösa med kontroller. Beroende på arbetsplats är kontroller olika svåra att utföra.

Vi är många som hela dagarna sitter framför en dator och vi skulle på arbetstid på jobbet som hemma kunna nöjessurfa, absolut ingen skillnad fanns. När det var vinter os för många år sedan hade halva kontoret till 3:e skärm till att visa detta under tiden..

På mitt och många jobb så kan man fuska hur mycket som helst och lata sig, inte en enda på jobbet märker något. Efter någon månad får man dock ett fint mail tillbaka från kund som ställer saker som du har nu kodat i 300h (2 mån) a 1500kr/h, dv.s. en kostnad på 450 000kr, visa upp vad du har gjort för vi har anlitat ett externt företag som ska granska ditt arbete och se om arbetsmängden är rimlig i förhållande till kostnaden. (peace of cake att komma undan då med att ha latat sig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Internet på ens jobbdator missbrukas, mobiltelefon på arbetsplatser missbrukas, ännu mer missbrukas det när man från mobiltelefonen kan surfa/maila.
Folk som jobbade natt latade sig ibland. Listan går göra lång.

Men alla dessa problem går att lösa med kontroller. Beroende på arbetsplats är kontroller olika svåra att utföra.

Vi är många som hela dagarna sitter framför en dator och vi skulle på arbetstid på jobbet som hemma kunna nöjessurfa, absolut ingen skillnad fanns. När det var vinter os för många år sedan hade halva kontoret till 3:e skärm till att visa detta under tiden..

På mitt och många jobb så kan man fuska hur mycket som helst och lata sig, inte en enda på jobbet märker något. Efter någon månad får man dock ett fint mail tillbaka från kund som ställer saker som du har nu kodat i 300h (2 mån) a 1500kr/h, dv.s. en kostnad på 450 000kr, visa upp vad du har gjort för vi har anlitat ett externt företag som ska granska ditt arbete och se om arbetsmängden är rimlig i förhållande till kostnaden. (peace of cake att komma undan då med att ha latat sig)

Det är ett sätt att få bukt med problemen, i vissa typer av jobb. Alla arbetar dock inte som konsulter/projektform. Jag tänker främst på de mjuka aspekterna, där man får en helt annan kommunikation öga-mot-öga, kontra Teams. Speciellt när det rör känsliga saker, professionella såsom privata. Exempelvis med en personalchef.

Att få tag i folk via telefon verkar också vara helt omöjligt. Alltid blir man bortkopplad, med auto-sms som svar. Uppringd två dagar senare, i bästa fall. Förargligt. Hade jag haft mer auktoritet hade det inte sett ut såhär på min arbetsplats i varje fall.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av snajk:

Det är inte specificerat i lagen men arbetsmiljöverket säger 30 minuter, Unionen säger 60. Skillnaden mellan en rast och en paus är att man får lämna jobbet på en rast, och att en paus är betald men kortare.

Samtidigt som jag fick svar så ställer detta nya frågotecken, men känns som att man kan gå hur djupt som helst när man diskuterar detta ämne, kanske bättre att i såna fall fortsätta det i en annan tråd så man inte kuppar denna

Skrivet av zaibuf:

Är jag på kontoret gör jag inget annat än går runt och är social och fikar.

Haha! Så ni (du?) glider bara runt där på kontoret och minglar med varann som på en fest? Fett ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Samtidigt som jag fick svar så ställer detta nya frågotecken, men känns som att man kan gå hur djupt som helst när man diskuterar detta ämne, kanske bättre att i såna fall fortsätta det i en annan tråd så man inte kuppar denna

Haha! Så ni (du?) glider bara runt där på kontoret och minglar med varann som på en fest? Fett ju!

Det har blivit så. Vi ses på kontoret en dag varannan vecka och då har vi avdelningsmöte, gemensam lunch och gemensam fika. Sen går alla mest runt och är sociala innan alla fortsätter med att jobba hemifrån därefter det hade väl inte sett likadant ut om man var där 5 dagar i veckan.

Men man blir helt klart mer störd på kontoret, hemma kan jag välja att svara på teams då det passar (när jag är klar med det jag gör), svårare om någon står och stampar bredvid mig.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av zaibuf:

Det har blivit så. Vi ses på kontoret en dag varannan vecka och då har vi avdelningsmöte, gemensam lunch och gemensam fika. Sen går alla mest runt och är sociala innan alla fortsätter med att jobba hemifrån därefter det hade väl inte sett likadant ut om man var där 5 dagar i veckan.

Jaha haha, trodde först att det alltid såg ut så alla dagar

Permalänk
Skrivet av Urken:

Det är ett sätt att få bukt med problemen, i vissa typer av jobb. Alla arbetar dock inte som konsulter/projektform. Jag tänker främst på de mjuka aspekterna, där man får en helt annan kommunikation öga-mot-öga, kontra Teams. Speciellt när det rör känsliga saker, professionella såsom privata. Exempelvis med en personalchef.

Att få tag i folk via telefon verkar också vara helt omöjligt. Alltid blir man bortkopplad, med auto-sms som svar. Uppringd två dagar senare, i bästa fall. Förargligt. Hade jag haft mer auktoritet hade det inte sett ut såhär på min arbetsplats i varje fall.

Det är därför det är så fel att prata generellt.

För mig är att prata generellt om distansjobb som negativt exakt samma sak som att prata generellt om mobiltelefoners negativa inverkan på arbetsplatser och folk inte borde få ha mobiltelefoner på arbetsplatserna.

Nå när man pratar om arbetsplatser så borde målet vara att så bra arbete som möjlig blir utfört, inte konstiga mål som att "alla" ska ha det lika jobbigt att ta sig till arbetsplatsen eller liknande.
Hur då arbetsmiljön ska läggas upp är komplicerat och det beror på mycket. Rent naturligt är det så att personer som lägger t.ex. 3-4h per dag att ta sig till och från arbetsplatser, såklart måste ta dessa timmar tas ifrån någonstans. Det kan vara minskad arbetsinsats på jobbet, det kan vara dra ner på all träning, att inte lösa privata problem som innebär att man har med dem på sin arbetsplats.

När det gäller folk som bor nära arbetsplatsen, så tycker jag själv hemma ändå är bra. Jag har full kontroll över de kanalerna som stör mitt arbete. Jag pratar väldigt mycket med olika personer och då såklart väljer att inte svara på samtal.
Men är det så konstigt, säg om ni sälja är kund, betalar en revisor, advokat whatever 2000kr/h (dyrt som attan är de). Vill ni då att denna som ni betalar för konstant ständigt ska avbryta ert samtal för att svara andra?

Nej, all kommunikation till en bör gå genom korrekt vägar. Sedan beroende på arbetsuppgift kan fysiska möten vara bra. Jag personligen som utvecklare tycker personliga möten såvida man inte ska diskutera fysiska saker slöseri på tid att ta sig dit.

Jag ser det som den diskussion som finns i tråden. Folk här skulle kunna starta en videokonferens och ha den, det går att reglera riktigt bra. Men få för sig att alla som vill diskutera ska ta och åka till Stockholm för att ha ett möte vid ett bord där.. Så ser jag det bara som slöseri på tid, mötet skulle säkert bli riktigt kasst då vi skulle diskutera andra saker som Intel och AMD nya cpuer.

Jag tror tusan att videomöten går att göra bättre än vanliga möten och allt eftersom våra verktyg blir bättre, så kommer videomöten dra ifrån.
Videomötet kanske spelas in, allt som sägs kanske automatisk skriv ner genom en AI. Där denna AI också formaterar det bra. Alla oljud folk gör som hosta, tar Ai automatisk bort etc.
Presentationer som görs blir tydliga, jag har suttit på möten där de har visat något på en tv och så sitter man där och ångar sig varför man inte tog med kikaren till mötet så man kunde läsa texten.