En arbetsplats där alla inte har möjlighet att arbeta hemifrån.

Permalänk
Inaktiv

En arbetsplats där alla inte har möjlighet att arbeta hemifrån.

Alla vet att iom pandemin så blev det många som arbetade hemifrån och det har väl kommit mer ek mindre för att stanna sóm jag förstått det.

Jag jobbar på en större arbetsplats med depåer i hela sverige och många har som bekant arbetat hemifrån de senaste 2åren.
Nu har det blivit lite gruff bland många av oss anställda som inte har möjlighet att arbeta hemifrån pga att vissa är fälttekniker och andra inne på verkstaden.

riktlinjerna hos oss är att man är på jobbet 60% alltså, jobba 3, hemma 2 i veckan, men det efterlevs absolut inte, och det finns inget mönster, folk kommer och går som de vill, vissa är på arbetsplatsen 1gg i månaden, i bästa fall. Sedan har man de som typ en fredag kl 14 säger " nu åker jag hem och jobbar hemifrån" den är ju liet genomskinlig om man säger så.

Sedan har vi de ekonomiska, många av de som jobbar hemifrån har lite halvlånga resor till och från depån och sparar såklart tusenlappar varje månad pga att de slipper åka in till jobbet.

Många är väldigt svåra att få tag i, dyker inte upp på utannonserade depåmöten osv.
Det har börjat slagit snett det här med hemmaarbete på min arbetsplats iaf och jag undrar om det är fler som upplevt samma sak, och hur har ni löst det?

Jag var inne på nån form av ersättning till oss som inte har möjlighet att arbeta hemmifrån, 1v extra semester, extra påslag på årsbonusen, ja nån form av ersättning iaf.

Permalänk
Avstängd

På min arbetsplats så finns det folk som inte gör så mycket. När de var på kontoret gjorde de inte heller något. De gör varken mer eller mindre hemifrån. Den största bonusen är att de inte stör andra människor hemifrån.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som slapp och tveksam kravställning från cheferna på arbetsplatsen? Meningen med arbete hemifrån är ju inte att effektiviteten ska minska utan snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem

Svenska avundsjukan när den är som sämst beskriver denna tråden. Va glad att dessa kollegor som kan jobba hemma gör det. Miljöpåverkan på din närmiljö minskar. Du slipper alla dessa som är i vägen när du ska till din arbetsplats vilket borde korta din tid till och från arbetet. Är du inte nöjd med ditt jobb sök nytt jobb men sluta gnälla och skapa dålig arbetsstämning på den arbetsplatsen som du jobbar på. Extra ersättning för att du är på jobbet hur tänker du där? Antar att du redan får lön för det arbetet som du utför.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Att jobba hemifrån är bara elände och jag har provat det själv men får absolut inte samma mängd arbete gjort hemifrån. Det samma gäller mina kollegor som säger att de gillar läget och får mer gjort, med facit i hand får de uppenbart gjort mindre och hänger inte med lika bra. Ofta "missar" de möten och oftast är de inte ens anträffbara.

Givetvis svarar många att det fungerar jättebra att arbeta hemifrån och att produktiviteten är högre men jag anser de ljuger för sig själva eftersom det är bekvämt att stanna hemma.

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats tycker jag det funkar bra. Men det är en ren IT-avdelning på en myndighet. Vi använder ju kommunikationsverktyg så det är ingen större skillnad på att ha nån intill sig på kontoret eller tillgänglig på chat vid behov. De flesta är hemma så mycket som man får.

Jag upplever att de flesta presterar lika bra eller bättre vid hemmaarbete. Folk kan fokusera och jobba ostört hemma på ett sätt som är svårt på kontoret. Det man förlorar är den där överblicken man får genom att se och höra det som pågår inom gruppen när man sitter samlade. Så det är både plus och minus.

För min del är det mest tiden jag sparar på pendlingstiden och den bättre regelbundenheten och kvaliteten på matintaget under dagen som jag ser som fördel med att jobba hemma. Socialt hade jag hellre varit heltid på kontoret förutsatt att alla andra också var där heltid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Att jobba hemifrån är bara elände och jag har provat det själv men får absolut inte samma mängd arbete gjort hemifrån. Det samma gäller mina kollegor som säger att de gillar läget och får mer gjort, med facit i hand får de uppenbart gjort mindre och hänger inte med lika bra. Ofta "missar" de möten och oftast är de inte ens anträffbara.

Givetvis svarar många att det fungerar jättebra att arbeta hemifrån och att produktiviteten är högre men jag anser de ljuger för sig själva eftersom det är bekvämt att stanna hemma.

Jag jobbar hemifrån i princip 99% och jag jobbar betydligt bättre hemifrån, och får betydligt mer gjort. Mindre störelsemoment i form av säljare som behöver teknisk info, tidsuppskattningar på arbeten osv samt kollegor som behöver hjälp. Då jag sitter hemma så mailar dom istället för att komma och störa.
Att man ljuger för sig själv är i mitt fall BS, det är klart att det inte passar alla och man måste ha självdiciplin men för mig är det betydligt bättre. Sen att jag spar 1-1.5h i pendlande och en jäkla massa bensinpengar gör det inte sämre.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Svenska avundsjukan när den är som sämst beskriver denna tråden. Va glad att dessa kollegor som kan jobba hemma gör det. Miljöpåverkan på din närmiljö minskar. Du slipper alla dessa som är i vägen när du ska till din arbetsplats vilket borde korta din tid till och från arbetet. Är du inte nöjd med ditt jobb sök nytt jobb men sluta gnälla och skapa dålig arbetsstämning på den arbetsplatsen som du jobbar på. Extra ersättning för att du är på jobbet hur tänker du där? Antar att du redan får lön för det arbetet som du utför.

Håller helt med, ren avundsjuka.
Att tycka man ska ha ersättning för att kollegorna sparar pengar på att inte pendla 😂

Permalänk
Medlem

Man kan införa betalda resor till och från arbetet, det kan väl ingen ha något emot?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man kan införa betalda resor till och från arbetet, det kan väl ingen ha något emot?

Skatteverket kommer att ha en del att säga som förmånsbeskattning

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Låter mer som att någon chef behöver komma in och styra upp reglerna.

Permalänk

Om ni ska ha möten med folk som arbetar hemifrån får ni ju styra upp ett konferenssystem med TV/Projektor.
Sen borde man rationalisera bort de flesta tjänstemän.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Inaktiv

Absolut är det en chefsfråga ochså det här, och nej, personligen är jag inte drabbad av jobbresor då jag bor 3km från min arbetsplats. Det är mer kollegorna som har långa avstånd och som gärna skulle arbeta hemifrån men inte har möjlighet pga deras tjänst. ingen här behöver sitta hemma så att komma och säga att det inte är roligt att sitta hemma och att de blir störd av grannen, håller inte då de har eget kontor här, de har valt att sitta hemma.

Så dessa människor tycker jag inte det minsta synd om, de har själva valt, största problemet jag ser det är att folk kommer och går som man vill, vårat arbete kräver en viss dialog mellan innesäljare, support, kund och oss på verkstadsgolvet, så är det runt om i hela Sverige. Och är man på plats går det 100 gånger enklare.

Men då tycker de som sitter hemma att det räcker med att de skickar ett mail så löser sig allt, lite svårt att förklara för en utomstående hur vi jobbar och så.

På min Frus arbetsplats kör man jobba halva styrkan hemma mån-tirs alla på plats ons, andra halvan jobbar hemma tors-fredag och veckan efter roterar man, och det är inget man tullar på el gör som man vill, alla följer det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gothenburg:

Om ni ska ha möten med folk som arbetar hemifrån får ni ju styra upp ett konferenssystem med TV/Projektor.
Sen borde man rationalisera bort de flesta tjänstemän.

Man ska närvara fysisk, och det handlar om 2gg i månaden, men många som sitter hemma skiter i att komma. och då ska vi som är på plats utföra deras uppgifter kommande 2v. "man får vissa saker man ska utföra i grupp och enskillt"

Det är inga jättejobbiga saker men det kräver att man är här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Man ska närvara fysisk, och det handlar om 2gg i månaden, men många som sitter hemma skiter i att komma. och då ska vi som är på plats utföra deras uppgifter kommande 2v. "man får vissa saker man ska utföra i grupp och enskillt"

Det är inga jättejobbiga saker men det kräver att man är här.

Hur kan man behöva göra andras saker i 2v om det krävs att man är där 2ggr i månaden?
Låter snarare som att ni träffas för att planera och dela upp arbetsuppgifter? Varför går det inte att göra via teams/zoom eller liknande?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Svenska avundsjukan när den är som sämst beskriver denna tråden. Va glad att dessa kollegor som kan jobba hemma gör det. Miljöpåverkan på din närmiljö minskar. Du slipper alla dessa som är i vägen när du ska till din arbetsplats vilket borde korta din tid till och från arbetet. Är du inte nöjd med ditt jobb sök nytt jobb men sluta gnälla och skapa dålig arbetsstämning på den arbetsplatsen som du jobbar på. Extra ersättning för att du är på jobbet hur tänker du där? Antar att du redan får lön för det arbetet som du utför.

Stämningen är redan dårlig på många ställen runt om i landet just pga det jag beskriver vi behöver alla vara på plats periodvis och det är bra om man vet när folk är på plats, inte komma och gå som man vill, och vi som är på plats får utföra deras arbetsuppgifter pga att de aldrig är här. Att jobba hemifrån var en nödlösning under pandemin, sedan tyckte folk att det blev bekvämt och många sparar restid och pengar och vill sitta hemma, alla har kvar sina kontor, och riktlinjerna är numera att man ska vara på plats 60% och helst ska det schemaläggas så folk vet när andra är på plats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eFoppa:

Hur kan man behöva göra andras saker i 2v om det krävs att man är där 2ggr i månaden?
Låter snarare som att ni träffas för att planera och dela upp arbetsuppgifter? Varför går det inte att göra via teams/zoom eller liknande?

Det är bestämt så en gång i tiden att man ska vara på plats, vi jobbar med olika förbättringar hela tiden ut mot kund, hos oss på depå, i regionen osv, och det kräver ett man är på plats för att utföra, följa upp, besiktiga osv " svårt att förklara som sagt utan att röja för mycket"

Det är ett ständigt pågående arbete, och det har blivit något som vi på golvet har fått ta över mer el mindre pga alla som sitter hemma. Och när de sedan ev dyker upp så kan de gnälla över " varför gjorde ni så" och då försöker man förklara att om du var p åplats kunde vi haft en dialog, men du är ju aldrig här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TANDEMCYKELN:

På min arbetsplats så finns det folk som inte gör så mycket. När de var på kontoret gjorde de inte heller något. De gör varken mer eller mindre hemifrån. Den största bonusen är att de inte stör andra människor hemifrån.

Jo, dom finns såklart ochså,

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många bara ser till sitt egna arbete.
"Jag blir mindre störd och får mer gjort" är ju en klassiker.
MEN jag tror att många blandar ihop "bli störd" med sina faktiska arbetsuppgifter.

Tar ett superextremt exempel för att påvisa poängen nu:
Klart som fan att de kunde inventera hela butiken snabbare om de slapp alla jobbiga kunder. Absolut men en del av jobbet är ju just att ta hand om kunderna.

Man får ju se till hela arbetsplatsens effektivitet och inte en enskild individ. En arbetsplats med flera anställda är ett socialt samspel oavsett om man är på arbetsplatsen eller hemma.
Jag får massor av frågor hela tiden, självklart hade jag kunnat lösa det som ligger på mitt bord just nu snabbare utan dem men vi år ju en arbetsplats och sitter jag i en sådan position att jag har beslutsfattande uppgifter och/eller mer kompetens så svarar jag ju självklart!

Det är ju ingen lågstadie-scenario där man ignorerar kollegor bara för att då sträcka upp handen först och säga "titta fröken jag var först med att räkna klart uppgiften".

Till trådskaparen:
Det är drastiskt, ja vet, men när det uppstår en sådan situation nästa gång där det lämpas över på er på golvet gör så här:

1. Försök (ärligt försök) att ta kontakt med den som du behöver kontakta (och arbetar hemmifrån) för att lösa problemet.

2. Får du inte tag på den vars ansvar det är så meddelar du kund och chef om detta. Sedan låter du det vara och går vidare till nästa uppgift/kund. Lugnt för dagen? Städa lokalen eller nått men lös inte problemet den andre som är hemma skulle löst.

3. Vid återkoppling från chef/kund gör du ett nytt ärligt försök och meddelar återigen chef/kund om att du inte får tag på den ansvarige.

JAG VET att det känns dåligt att inte lösa en sak som man kan lösa bara för att. Men efter ett par arga kunder så kommer det bli en jävla fart på cheferna för det handlar till syvende och sist om pengar.

Det är inte meningen att du skall slita ihjäl dig, täcka upp för andra och sen ta skit bara för att de tycker det är bekvämt att slippa ta bilen till jobbet!
Vilket jävla sätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Svenska avundsjukan när den är som sämst beskriver denna tråden. Va glad att dessa kollegor som kan jobba hemma gör det. Miljöpåverkan på din närmiljö minskar. Du slipper alla dessa som är i vägen när du ska till din arbetsplats vilket borde korta din tid till och från arbetet. Är du inte nöjd med ditt jobb sök nytt jobb men sluta gnälla och skapa dålig arbetsstämning på den arbetsplatsen som du jobbar på. Extra ersättning för att du är på jobbet hur tänker du där? Antar att du redan får lön för det arbetet som du utför.

Vissa skulle ha passat bra i Sovjet & DDR.
-Om jag har det dåligt ska alla andra också ha det dåligt.

Skrivet av anon910:

Jo, dom finns såklart ochså,

Använd "Citera Flera"-knappen.
Klicka först på den knappen på de inlägg du vill Citera och på det sista du vill citera klickar du "Citera". Så slipper man flertal inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

på många ställen runt om i landet just pga det jag beskriver vi behöver alla vara på plats periodvis och det är bra om man vet när folk är på plats, inte komma och gå som man vill, och vi som är på plats får utföra deras arbetsuppgifter pga att de aldrig är här. Att jobba hemifrån var en nödlösning under pandemin, sedan tyckte folk att det blev bekvämt och många sparar restid och pengar och vill sitta hemma, alla har kvar sina kontor, och riktlinjerna är numera att man ska vara på plats 60% och helst ska det schemaläggas så folk vet när andra är på plats.

Varför gör ni deras jobb? Vad tjänar ni på det?

Är det inte bara sluta göra andras jobb, låta cheferna lösa det eller helt enkelt byta jobb om det sköts så dålig?

Klart folk stannar hemma om man kan chilla hemma helt utan problem. Gå hemma med full lön, kanske en befordran snart med eftersom ni sköter deras jobb utan att säga något

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har hemarbetandet sannolikt missbrukats rätt grovt på många håll, vilket också gett det dåligt rykte.
Att så många, som det låter, har så enormt mycket mer tid och energi över just vid hemarbete beror nog långt ifrån enbart på mindre tid för förberedelser och pendling.
Man undrar ju då vilket värde många av dessa personer tillför öht?
En del har även sagt det uttryckligen att de knappt jobbat alls när de varit hemma.

Sen finns det ju såklart undantag, där personer får mer gjort hemifrån än när de är på plats. Personligen jobbar jag både mer och effektivare på distans, oftast varit väldigt produktiv så. Faktum är att jag var tröttare och hade mindre tid över då när jag mestadels jobbade på distans, det blev mer intensivt så. Var dessutom mer tillgänglig och kunde i högre grad stödja kollegor fjärrledes än när jag själv var ute på plats.

Men det finns ändå en viss misstänksamhet och ev avundsjuka från de som inte riktigt har samma möjligheter.
Jag har så att jag till största delen borde kunna jobba på distans, men behöver ibland vara in och göra saker mer handgripligen el kolla något.
Jag och närmaste kollegan har formellt sett liknande arbetsuppgifter (IT-konsulter inom arbetsplats), men det skiljer sig ändå en hel del då jag är mer erfaren och gör mer komplexa teoretiska saker, när kollegans jobb är mer hands-on och praktiskt. Jag kan göra det mesta av kollegans jobb, medan han knappt kan göra något av mitt.
Märkt/märker ett missnöje från kollegan då han upplever sig vara ensam med för mycket jobb på plats, samtidigt som jag kunnat jobba hemifrån ibland. Vi är tydligt underbemannade på båda delarna, mer på mina delar än hans, men det praktiska/fysiska märks mer konkret och ses som mer arbetsamt.

Ibland blev det för min del att göra båda delar, först på distans ca 5-9 h, sen ytterligare 3-7 h på plats (för totalt runt 10-16h/dag). Underbemannade men svårt att få folk till mindre ort i norr.

Permalänk
Medlem

Låter som cheferna behöver ha bättre koll på vad alla gör, om man har koll på vad som produceras och levereras är det enkelt att se ifall folk gör sitt eller inte. Har man inte den kollen så spelar det ingen roll var en person är, man vet inte om de arbetar oavsett.

Hemarbete lär inte försvinna som möjlighet för de som är duktiga eftersom den arbetsgivare som inte erbjuder det för dessa kommer helt enkelt inte attrahera de som har många alternativ. Däremot tror jag helt klart man kommer börja få bättre uppföljning så folk inte sitter hemma utan att producera någonting (oavsett om de kan göra det på en timme eller om det kräver 8).

Vad gäller att alla inte kan arbeta hemifrån så är det bara så det är, dessa får väl förhandla sig fram till de villkor de vill ha för att arbeta men i övrigt är det ingen skillnad mot andra delar av en anställning som skiljer mellan människor.

Permalänk
Medlem

Fattar inte alls "han/hon har ett jobb som gör att man kan jobba hemma men jag har ett jobb som kräver att jag är fysiskt på plats och därför ska alla fysiskt till jobbet *BECAUSE REASONS*".

Har du ett jobb som kräver att du är fysiskt på plats finns det två val enligt mig: STFU eller byt jobb.

Permalänk
Medlem

Blir jobbet utfört så spelar det ingen roll vart du jobbar i mitt tycke. Själv föredrar jag hemma då jag får mer gjort, kan fokusera bättre och får mer tid till mig själv. Vi har också 2 dagar hemma, 3 på kontor men det fungerar bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Man kan ju vända på det också.

Dom som jobbar hemifrån borde få ersättning för extra utgifter för El, Kaffe och har man möjlighet att duscha på jobbet men att det sker i hemmet så ska man få ersättning för el och vatten.
Är det så att man kör fredagsfika och man missar det så är det 52x"kostnaden för en kvalitetsbulle" som också bör adderas på lönen.
Självklart så ska man få en full Kinnarpskontorsutrustning hemskickad tillsammans med en kolsyrevattensmaskin.

När det gäller att skylla eller peka på dåligt ledarskap så visst, jag kan hålla med till viss del. Men som anställd så har du ett ansvar som sträcker sig ganska långt (om det inte är ett vuxendagis).
Kanske läge att prata självledarskap och respekt mot kollegor på arbetsplatsen och kanske koppla in facket för att tillsammans med arbetsgivaren skapa tydliga riktlinjer (om dessa inte finns).

När det gäller att inte dyka upp på möten, oavsett om det är online eller fysiskt och man inte flaggat för det så är det ju en "no-show" som bör utredas av HR och närmste chef.

Permalänk

Personligen är jobb hemifrån inget nytt för mig. Jag har haft möjligheten att jobba hemifrån till och från under de senaste 15-20 åren. Pandemin har aktualiserat frågan i bredare grupper och jag kan förstå att det på vissa arbetsplatser blir friktion kring frågan, men som flera andra är inne på handlar det om ledning och styrning. Har man chefer som är tydliga med vad som gäller och dessutom lever upp till det själva, då ska det inte vara ett problem. Finns det tydlig ledning och styrning kring frågan är det bara att gilla läget. Vissa kan jobba hemma, andra inte och vill man tillhöta skaran som kan jobba hemma så får man göra rätt karriärval...

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att kollegorna ignorerar cheferna och reglerna så är det anledning för avsked om man ska hårddra det, i form av arbetsvägran. Inte att man *måste* avskeda en sådan anställd så klart, men att man *kan* göra det enligt avtal och regler.

Att då ingenting görs pekar på att ledningen inte ser jobba hemma/inte jobba alls/skippa möten som ett problem. Således tar du som anställd på dig för mycket ansvar om du, men inte ledningen, ser dina kollegorns beteende som ett problem.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Man ska närvara fysisk, och det handlar om 2gg i månaden, men många som sitter hemma skiter i att komma.

Men. käre nån, vad är det för lekskola?
Det är ju bara för chefen att ta tag i när anställda uteblir från att komma in till arbetet?
utebliven lön för tiden, varning och sedan uppsägning om det fortsätts misskötas. Det lär väl inte vara nån arbetsplats som tillåter att anställda bara kan skita i att komma in till jobbet huller om buller?

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av sesese:

Svenska avundsjukan när den är som sämst beskriver denna tråden. Va glad att dessa kollegor som kan jobba hemma gör det.

Ja, den är hemsk, har fått erfara precis den där "svenska avundsjukan" också. Jag har väldigt lite erfarenhet av arbetsplatser då jag inte har jobbat så mycket, ändå bevittnade jag avundsjukan när jag jobbade en kortare period för flera år sen (extrem otur eller bara vanligt på arbetsplatser?).

Det var en kollega som hade mer flexibla arbetsuppgifter än oss andra på företaget, så det spelade inte någon roll när hon utförde dem, bara det blev gjort under dagen, hon brukade då hoppa över lunchrasten och antingen börja 1 timme senare eller sluta 1 timme tidigare, dvs hon kunde korta sina arbetsdagar med 1 timme på det sättet.

Gissa vad? Det höll inte länge. Nån / några på företaget hade anonymt klagat hos chefen (dem vågar inte ens stå för avundsjukan öppet) på att det var orättvist att hon kunde hoppa rasten och sluta tidigare, chefen vek sig för gnällandet och sa att hon inte längre fick göra så eftersom alla inte kunde göra det.

Helt sjukt. Hade jag varit chef så hade jag haft nolltolerans mot avundsjuka, jag hade ALDRIG vikit mig och istället svarat att om du också vill kunna ha friheten att sluta 1 timme tidigare, sök då ett annat jobb med flexibla arbetsuppgifter, men kom inte här och förpesta arbetsplatsen med avundsjuka.

Avundsjuka måste man ha nolltolerans mot, det många inte tänker på är att det är en mycket stark och farlig kraft som är roten till mycket ondska i världen. Putin, Stalin, Hitler, Kim Jong un, etc drivs alla av avundsjuka, den sjukan kan bli så stark hos vissa människor att det gör dem så extremt förblindade av hat att dem är beredda att begå alla möjliga fruktansvärda brott mot mänskligheten utan någon som helst sympati.

(nu menar jag förstås inte att alla som känner avundsjuka skulle vilja bli som Putin eller Hitler, min poäng är bara att det är i grunden en potentiellt farlig drivkraft som hos vissa människor kan slå totalt slint).