Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Någon som köpt en portabel laddare med 3-faskontakt? Något speciellt att hålla utkik efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nästan alla elbilar tar ju bara 11kw laddeffekt över AC så du tjänar nog inget på att satsa på 22kW.

Helt riktigt - dessutom är trenden att 22kW blir mindre och mindre vanligt.

Vid en första anblick kan man tycka det det är konstigt - ska inte teknikutvecklingen medföra att allt blir större, snabbare och vackrare? Om man spolar tillbaka omkring 8 år kan man notera att de elbilarna som fanns på den tiden hade 22kW AC laddning. Renault Zoe, Nissan Leaf och Tesla Model S hade alla stöd för 22kW AC. Zoe hade även 43kW AC för vissa äldre årsmodeller om jag minns rätt. Varför var långsamladdningen så snabb på den tiden? Enkelt - det fanns i princip inga snabbladdare. Tanken var att om man skulle köra långt så skulle man i alla fall kunna långsamladda så snabbt som 22kW AC.

Sedan kom snabbladdarna. Därmed blev stödet för 22kW AC laddning bara onödigt dyrt att installera i bilarna. Om du kan snabbladda med 150kW eller 250kW kommer ingen välja 22kW långsamladdning.

För hemmaladdning där man ofta pluggar i bilen på kvällen för att få den fulladdad till nästa morgon spelar det ingen roll om man har 11kW eller 22kW - bilen kommer precis lika fulladdad nästa morgon. Det finns garanterat ett par scenarion där man skulle kunna resonera sig fram till att 22kW hade varit trevlig, men överlag är det bara onödigt och dyrt.

Så var står vi idag med elbilarna? Renault Zoe med 43kW finns inte längre. Tesla gick först ner från 22kW (dyrt tillval) till 16kW på Model S. Sedan körde man enbart 11kW på Model 3 och Model Y. I princip alla nya elbilar har just 11kW. Det finns ett antal elbilar där 22kW är tillval, däribland Porsche Taycan och vissa Audi. Garanterat för att de ska tjäna grova pengar på kunder som "vill ha det bästa" oavsett hur onödigt det är.

Om det är värt att installera 22kW laddning hemma låter jag vara osagt. Sannolikt dyrare och sannolikt helt onödigt för de flesta givet trenden som går mot att 11kW är det som gäller framöver. Jag tror inte att 22kW är framtiden utan snarare en kvarleva från dåtiden. Men vem vet - jag kan ha fel och 640kB minne kanske inte räcker till alla?

Permalänk
Medlem

Visst har väl nya Renault Mégane 22KW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Väl bare Porsche som har 22 kw som en option.

Vill minnas att Nissan Ariya har det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Tack för tips om lastbalanseringen. Jag visst inte att det är den mest belastade fasen som begränsar. Ska kolla på uppsäkring. Om jag läser rätt är det för mig 250kr/mån för 25A - kanske värt det för sinnesfriden att kunna ladda någorlunda snabbt om det behövs. Fast ärligt talat behöver jag det nästan aldrig, det är mest en försäkring mot oförutsedda behov.

Men det du beskriver är väl det som brukar kallas "lastvakt" och inte lastbalansering eller?
Som jag fått det förklarat så är den enklare formen "lastvakt" och den tar bara och kollar den högsta effekt någon fas kan ge och ställer in sig efter denna. d.v.s om tillgängligheten är så här fas 1 har 10A, fas 2 har 10A och fas 3 6A så blir det maximala denna kan ställa in sig på just 18 A = 3 x 6A. om det däremot är en riktigt "lastbalansering" så blir det så här istället med samma tillgänglighet 26 A = 2 x 10A + 1 x 6A. vilket ger en liten skillnad i maximal effekt för laddningen 4,14 KW mot 5,98 KW en skillnad på lite över 40% högre med riktig lastbalansering/fasbalansering.

Men jag kanske är helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Väl bare Porsche som har 22 kw som en option.

Finns säkert en del som har det som tillval, Audi e-tron 55 vet jag har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Helt riktigt - dessutom är trenden att 22kW blir mindre och mindre vanligt.

Vid en första anblick kan man tycka det det är konstigt - ska inte teknikutvecklingen medföra att allt blir större, snabbare och vackrare? Om man spolar tillbaka omkring 8 år kan man notera att de elbilarna som fanns på den tiden hade 22kW AC laddning. Renault Zoe, Nissan Leaf och Tesla Model S hade alla stöd för 22kW AC. Zoe hade även 43kW AC för vissa äldre årsmodeller om jag minns rätt. Varför var långsamladdningen så snabb på den tiden? Enkelt - det fanns i princip inga snabbladdare. Tanken var att om man skulle köra långt så skulle man i alla fall kunna långsamladda så snabbt som 22kW AC.

Sedan kom snabbladdarna. Därmed blev stödet för 22kW AC laddning bara onödigt dyrt att installera i bilarna. Om du kan snabbladda med 150kW eller 250kW kommer ingen välja 22kW långsamladdning.

För hemmaladdning där man ofta pluggar i bilen på kvällen för att få den fulladdad till nästa morgon spelar det ingen roll om man har 11kW eller 22kW - bilen kommer precis lika fulladdad nästa morgon. Det finns garanterat ett par scenarion där man skulle kunna resonera sig fram till att 22kW hade varit trevlig, men överlag är det bara onödigt och dyrt.

Så var står vi idag med elbilarna? Renault Zoe med 43kW finns inte längre. Tesla gick först ner från 22kW (dyrt tillval) till 16kW på Model S. Sedan körde man enbart 11kW på Model 3 och Model Y. I princip alla nya elbilar har just 11kW. Det finns ett antal elbilar där 22kW är tillval, däribland Porsche Taycan och vissa Audi. Garanterat för att de ska tjäna grova pengar på kunder som "vill ha det bästa" oavsett hur onödigt det är.

Om det är värt att installera 22kW laddning hemma låter jag vara osagt. Sannolikt dyrare och sannolikt helt onödigt för de flesta givet trenden som går mot att 11kW är det som gäller framöver. Jag tror inte att 22kW är framtiden utan snarare en kvarleva från dåtiden. Men vem vet - jag kan ha fel och 640kB minne kanske inte räcker till alla?

Enda vitsen jag skulle se med 22kw AC-laddning hade varit om fler publika långsamladdare kunde leverera den effekten, så att t.ex ett besök på Ikea i 3 timmar faktiskt hade kunnat ge en stor del av batteriet tillbaka utan att behöva nyttja snabbladdare (och springa ut och flytta bilen mitt i allt). Problemet där antar jag väl dock är att det skulle bli för krävande för systemet lokalt att kunna leverera 22kw samtidigt till många bilar, och ska man då stärka upp med sån kapacitet så kanske man satsar på DC direkt.

Har dock inte tänkt på hur vanligt 22kw är i det publika nätet, men jag kan tänka mig att man sällan faktiskt får ut den effekten. Hade varje lyktstolpe gett 22kw AC hade det nog varit en game changer men dit skulle vi nog aldrig kunna nå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Enda vitsen jag skulle se med 22kw AC-laddning hade varit om fler publika långsamladdare kunde leverera den effekten, så att t.ex ett besök på Ikea i 3 timmar faktiskt hade kunnat ge en stor del av batteriet tillbaka utan att behöva nyttja snabbladdare (och springa ut och flytta bilen mitt i allt). Problemet där antar jag väl dock är att det skulle bli för krävande för systemet lokalt att kunna leverera 22kw samtidigt till många bilar, och ska man då stärka upp med sån kapacitet så kanske man satsar på DC direkt.

Har dock inte tänkt på hur vanligt 22kw är i det publika nätet, men jag kan tänka mig att man sällan faktiskt får ut den effekten. Hade varje lyktstolpe gett 22kw AC hade det nog varit en game changer men dit skulle vi nog aldrig kunna nå.

Kollar man i ChargeFinder så är det väldigt många 22KW laddare i de flesta städer. Ser mest ut att vara i anslutning till p-hus och parkeringsytor. Vad de sen kan leverera vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Helt ärligt så struntar vi i denna tråden vad du och andra tycker om miljö. Denna tråden handlar om elbilar. Inte om tyckande kring miljö. Så skapa en egen tråd där du kan lufta dina bryderier.

OnT: Ni som väntar på bil från MG med sista skeppningen, har ni fått leveransbesked på exakt dag? Har ni som privatleasar fått besked om höjd månadskostnad?

Vi väntar på en ZS EV från Hedin bil, beställde i april. De sa Q3 då och det enda de har sagt är Q4 nu men jag tror det blir Q1 nästa år, -20000 bonuspengar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Kollar man i ChargeFinder så är det väldigt många 22KW laddare i de flesta städer. Ser mest ut att vara i anslutning till p-hus och parkeringsytor. Vad de sen kan leverera vet jag inte.

Om du laddar själv kopplas en bil till in så får du 11kw bara ås är det på dom jag sett.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

För en laddare där man parkerar sin egen bil över natt så är 11kW redan det nästan overkill, en 4kW räcker rätt långt även där, om man inte dagspendlar Göteborg-Stockholm och har tom bil varje dag och måste ha den full ett par timmar senare.

Nu kör jag rätt sällan några längre sträckor, säg 10-12 mil på en dag normalt om jag är ute och rör på mig. Då går mitt batteri ner från 85% till kanske 50%. Det laddas med min 11kW laddare upp på c:a 2 timmar och i 4 kW laddaren 6 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Kollar man i ChargeFinder så är det väldigt många 22KW laddare i de flesta städer. Ser mest ut att vara i anslutning till p-hus och parkeringsytor. Vad de sen kan leverera vet jag inte.

Nä precis, var mest effekten fördelat på alla laddande bilar jag var lite tveksam till. Men det kanske fungerar ypperligt i praktiken, isåfall vore kanske 22kw nice to have, men knappast något krav för en bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Nä precis, var mest effekten fördelat på alla laddande bilar jag var lite tveksam till. Men det kanske fungerar ypperligt i praktiken, isåfall vore kanske 22kw nice to have, men knappast något krav för en bil.

Känns som typ 99% borde klara sig på 3,7, det ger lätt tjugo mil per natt och få åker ju så långt på daglig basis. Även om man behöver fullt batteri varje lördag morgon exempelvis så borde det inte vara några problem.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Känns som typ 99% borde klara sig på 3,7, det ger lätt tjugo mil per natt och få åker ju så långt på daglig basis. Även om man behöver fullt batteri varje lördag morgon exempelvis så borde det inte vara några problem.

Jo, jag tror jag klarar mig i 99% av dagarna. Frågan är vad jag vill betala för vissheten att jag kan ladda 11KW om det plötsligt faktiskt behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Vi väntar på en ZS EV från Hedin bil, beställde i april. De sa Q3 då och det enda de har sagt är Q4 nu men jag tror det blir Q1 nästa år, -20000 bonuspengar…

Jo, bil beställd 28/12, ZS, vit, standard. Leverans kommer ske i oktober. Originalt tror jag leverans skulle skett i juni/juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goliat80:

Missat skriva att frun fick hämta sin KIA EV6 i fredags.

Själv har jag beställt en Marcedes EQB med förväntad leverans i November.

Har idag en Golf kombi på leasing som ska lämnas 1/8.

Säljaren på mercedes har erbjudit mig hyra en bil till samma månadskostnad som jag får på EQBn till min EQB kommer.

Äntligen har dagen kommit.

Imorgon hämtar jag ut min elbil.

Känns bra att den kom 1 månad innan förväntad leverans.

Permalänk
Medlem

Grattis!

Permalänk
Medlem

Rattis , hoppas du har fastpris att ladda den med också!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nu har Gävle Energi höjt priset på sina destinationsladdare till 5,90:- /kWh. Det var väl bara en tidsfråga. Jag antar att Mer och andra rikstäckande leverantörer också kommer få lov att höja för eller senare.

https://www.gavleenergi.se/laddpris

Skrivet av goliat80:

Äntligen har dagen kommit.

Imorgon hämtar jag ut min elbil.

Känns bra att den kom 1 månad innan förväntad leverans.

Vad kul, grattis! Återkom gärna med intryck här i tråden!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Jo, jag tror jag klarar mig i 99% av dagarna. Frågan är vad jag vill betala för vissheten att jag kan ladda 11KW om det plötsligt faktiskt behövs.

En annan sak är ju att man lättare kan träffa de billigare timmarna med el om man kan ladda med 11kw.

Fick för övrigt en XC40 Recharge AWD som hyrbil för en 45 mils resa tur och retur över 3 dagar för några veckor sen. Väldigt tyst och behaglig att köra på 80-90 sträckor, men blev ganska högljudd och törstig på 110-120 vägar. Hade Pirelli P Zero 19".

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Helt riktigt - dessutom är trenden att 22kW blir mindre och mindre vanligt.

Vid en första anblick kan man tycka det det är konstigt - ska inte teknikutvecklingen medföra att allt blir större, snabbare och vackrare? Om man spolar tillbaka omkring 8 år kan man notera att de elbilarna som fanns på den tiden hade 22kW AC laddning. Renault Zoe, Nissan Leaf och Tesla Model S hade alla stöd för 22kW AC. Zoe hade även 43kW AC för vissa äldre årsmodeller om jag minns rätt. Varför var långsamladdningen så snabb på den tiden? Enkelt - det fanns i princip inga snabbladdare. Tanken var att om man skulle köra långt så skulle man i alla fall kunna långsamladda så snabbt som 22kW AC.

Sedan kom snabbladdarna. Därmed blev stödet för 22kW AC laddning bara onödigt dyrt att installera i bilarna. Om du kan snabbladda med 150kW eller 250kW kommer ingen välja 22kW långsamladdning.

För hemmaladdning där man ofta pluggar i bilen på kvällen för att få den fulladdad till nästa morgon spelar det ingen roll om man har 11kW eller 22kW - bilen kommer precis lika fulladdad nästa morgon. Det finns garanterat ett par scenarion där man skulle kunna resonera sig fram till att 22kW hade varit trevlig, men överlag är det bara onödigt och dyrt.

Så var står vi idag med elbilarna? Renault Zoe med 43kW finns inte längre. Tesla gick först ner från 22kW (dyrt tillval) till 16kW på Model S. Sedan körde man enbart 11kW på Model 3 och Model Y. I princip alla nya elbilar har just 11kW. Det finns ett antal elbilar där 22kW är tillval, däribland Porsche Taycan och vissa Audi. Garanterat för att de ska tjäna grova pengar på kunder som "vill ha det bästa" oavsett hur onödigt det är.

Om det är värt att installera 22kW laddning hemma låter jag vara osagt. Sannolikt dyrare och sannolikt helt onödigt för de flesta givet trenden som går mot att 11kW är det som gäller framöver. Jag tror inte att 22kW är framtiden utan snarare en kvarleva från dåtiden. Men vem vet - jag kan ha fel och 640kB minne kanske inte räcker till alla?

Tror också 11kw blir max, trenden blir att ladda över natten med låg effekt. Effekt styrd el abon kommer snart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av troglodyt:

Jo, jag tror jag klarar mig i 99% av dagarna. Frågan är vad jag vill betala för vissheten att jag kan ladda 11KW om det plötsligt faktiskt behövs.

Jo man får förstås väga kostnad mot behov och bekvämlighet. Jag tror bara många har en överdriven rädsla för att batteriet kan ta slut eller att man inte skulle hinna ladda tillräckligt. 3,7 KW ger dig lätt tjugo mils räckvidd på en natt, kan du ladda säg fjorton timmar på en natt så får du över 50 KWh vilket innebär över 25 mil. Även om du har ett väldigt långt pendlingsavstånd, tio mil enkel väg, och utgår från ett helt tomt batteri på söndag kväll, och bara laddar tio timmar eller har en rätt törstig elbil och laddar fjorton, så skulle du ändå ha 45 mils räckvidd nästa lördagsmorgon om batteriet är stort nog för det. 25 mils påfyllnad varje natt, minus 20 mil körning varje dag ger ju 25 mil på fredagskvällen innan du kopplar in laddaren.

Sen kan det ju ändå vara värt att ha en snabbare laddare förstås. Med timdebitering så kan det ju vara så att elen är riktigt billig under färre timmar än så på natten och du då hellre fyller upp snabbt under de timmarna exempelvis. Om man tjänar på det beror ju på merkostnaden för en kraftigare laddare och eventuell extra kostnad för peak-förbrukning, jämfört med den högre elkostnaden för de timmar när elen inte är jättebillig. Eller förstås om man pendlar längre än 20 mil dagligen (och inte kan ladda på jobbet) och kör långt på helgerna.

Men då är vi ändå inne på rätt stora avstånd i förhållande till snittet. 20 mil om dagen fem dagar i veckan 45 veckor om året ger ju en årlig körsträcka på 4500 mil, innan vi ens har tagit med alla dessa viktiga långa helgresor eller en enda meters körning under semestern. Snittet i Sverige är väl någonstans runt 1200 mil per år.

Ett vanlig schuko-uttag på 10A ger ju minst en mil i timmen så om man kör max tio mil om dagen i snitt hade det räckt gott och väl. Kör man som snittet så behöver man då ladda hundra timmar per månad, alltså tio tio-timmars nattladdningar eller var tredje dag ungefär.

Permalänk
Medlem

Ännu ett kinamärke? Dök upp i ens socialamedierflöde.

Skywell ET5 Electric

selling point: 1800kg dragvikt.

Pris från 599900kr eller 5990kr/mån leasing

DRIVLINA
Motortyp: Elektrisk permanent magnet
Batterityp: Litium ion
Batterikylning: Aktiv vätskekylning
Batterikapacitet: 71,98 kWh
Motorstyrka: 204 hk (150 kW)
Vridmoment: 320 Nm
Transmission: Automatisk
Topphastighet: 150 km/h
Drivning: Framhjulsdrift
Fjädring fram/bak: MacPherson/Multilänk
Bromsar fram: Ventilerade skivor
Bromsar bak: Skivor

MÅTT & VIKT
L x B x H: 4698 x 1908 x 1696 mm
Hjulbas: 2800 mm
Tjänstevikt: 1920 kg
Totalvikt: 2255 kg
Lastvikt: 300 kg
Max dragvikt: 1800 kg
Lastvolym: 467 / 1141 liter
Markfrigång: 159 mm
Däckdimesion: 235/50 R19

LADDNING
Normal laddning: 6,6 kW enfas/11 kW trefas
Snabbladdning: Upp till 100 kW
Laddkontakt: TYP2/CCS

FÖRBRUKNING
El: 19,3 kWh/100 km blandad körning
Utsläppstandard: Euro6d
Utsläpp CO2: 0 g/km
Räckvidd på el (WLTP): Bl. körn. upp till 400 km
Stadskörning: upp till 456 km

GARANTIER
Nybilsgaranti: 5 år/15.000 mil
Högspänningsbatteri: 8 år/15.000 mil
Rostskyddsgaranti: 12 år
Lackgaranti: 3 år

SKATTER
Fordonsskatt år 1-3: 360 kr per år
Preliminär klimatbonus 2022: 70 000 kr*
Preliminär klimatbonus 2023: 50 000 kr*

* Beloppet varierar beoende på bilens registreringsdatum.
Klimatbonus betalas ut sex månader efter registrering.
Kontakta Transportstyrelsen för mer information.

https://www.skywellsverige.se/?fbclid=IwAR0xKszEbMjOqxR-T6-El...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ännu ett kinamärke? Dök upp i ens socialamedierflöde.

Skywell ET5 Electric

https://www.skywellsverige.se/____impro/1/onewebmedia/Skywell_ET5_Sverige_Electric_Stockholm.jpg?etag=%222e279c-62e4d16c%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&quality=85&ignoreAspectRatio&resize=750,500

selling point: 1800kg dragvikt.

Pris från 599900kr eller 5990kr/mån leasing

DRIVLINA
Motortyp: Elektrisk permanent magnet
Batterityp: Litium ion
Batterikylning: Aktiv vätskekylning
Batterikapacitet: 71,98 kWh
Motorstyrka: 204 hk (150 kW)
Vridmoment: 320 Nm
Transmission: Automatisk
Topphastighet: 150 km/h
Drivning: Framhjulsdrift
Fjädring fram/bak: MacPherson/Multilänk
Bromsar fram: Ventilerade skivor
Bromsar bak: Skivor

MÅTT & VIKT
L x B x H: 4698 x 1908 x 1696 mm
Hjulbas: 2800 mm
Tjänstevikt: 1920 kg
Totalvikt: 2255 kg
Lastvikt: 300 kg
Max dragvikt: 1800 kg
Lastvolym: 467 / 1141 liter
Markfrigång: 159 mm
Däckdimesion: 235/50 R19

LADDNING
Normal laddning: 6,6 kW enfas/11 kW trefas
Snabbladdning: Upp till 100 kW
Laddkontakt: TYP2/CCS

FÖRBRUKNING
El: 19,3 kWh/100 km blandad körning
Utsläppstandard: Euro6d
Utsläpp CO2: 0 g/km
Räckvidd på el (WLTP): Bl. körn. upp till 400 km
Stadskörning: upp till 456 km

GARANTIER
Nybilsgaranti: 5 år/15.000 mil
Högspänningsbatteri: 8 år/15.000 mil
Rostskyddsgaranti: 12 år
Lackgaranti: 3 år

SKATTER
Fordonsskatt år 1-3: 360 kr per år
Preliminär klimatbonus 2022: 70 000 kr*
Preliminär klimatbonus 2023: 50 000 kr*

* Beloppet varierar beoende på bilens registreringsdatum.
Klimatbonus betalas ut sex månader efter registrering.
Kontakta Transportstyrelsen för mer information.

https://www.skywellsverige.se/?fbclid=IwAR0xKszEbMjOqxR-T6-El...

Ahaha privatleasing från 5990kr, men det är med 18000kr kontantinsats och snikmodellen.
Tar man "plus" modellen med basfunktioner man vill ha som trefasladdning och 360 kamera, tar bort kontantinstatsen, väljer en färg på bilen, tar med vinterdäck så landar det på 8065kr/mån vid tre år och 1500mil/år. Vill man ha 2000mil/år blir det 8565kr/mån
72 kWh batteri och 40mil WLTP, inget som sticker ut. Jag tror de kommer sälja 15 bilar i sverige sen klappa igen 2024.

Permalänk
Avstängd

Nu höjer Mer sina priser för laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu har Gävle Energi höjt priset på sina destinationsladdare till 5,90:- /kWh. Det var väl bara en tidsfråga. Jag antar att Mer och andra rikstäckande leverantörer också kommer få lov att höja för eller senare.

https://www.gavleenergi.se/laddpris

Vad kul, grattis! Återkom gärna med intryck här i tråden!

MER skickade ut mail idag om nya priser gällande det flexibla abonnemanget (gratisabbet)

AC: 6 SEK/kWh
DC: 7,5 SEK/kWh
UFC (>150kW): 8,5 SEK/kWh

Edit: Så går det om man sitter i möten och glömmer bort att skicka sitt meddelande, då blir man tvåa på bollen..
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Lite bättre bild även med info för abonnemang

Skrivet av stgr:

Nu höjer Mer sina priser för laddning.

<Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

<Uppladdad bildlänk>
Lite bättre bild även med info för abonnemang

Låter som de gör en Bonnet…

RIP MER.

Permalänk
Medlem

Den där försämringen av mer around. Herregud

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Låter som de gör en Bonnet…

RIP MER.

Jag tror tyvärr att 6 SEK /kWh blir nya standarden för många AC laddare - inte bara MER. Nästan alla (som jag provat i alla fall) har ju tidigare legat runt samma pris som MER gjorde innan denna höjning, alltså 3:- . Jag misstänker att de flesta kommer att behöva lägga sig runt 6:- för att kunna gå runt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A