High end dator känns märkbart seg, hjälp!

Permalänk

High end dator känns märkbart seg, hjälp!

Hej alla Swecare. Byggde ihop min PC för drygt över ett år sedan och jag har alltid tyckt att den är märkligt trött, det tar väldigt lång tid att starta den. Den kan stå och tugga när man öppnar program samt att fläktarna i chassit liksom pulserar i oljud vilket är extremt irriterande. Jag vet inte riktigt hur jag ska diagnosticera problemet och vet inte heller vart jag ska börja. Så är det någon som vet i vilket ände jag ska börja felsöka?

Viktiga specs, behöver ni veta mer får jag ta reda på det!

Intel core i9-10900k
128gb Ram
Nvidia ASUS RTX3090 24gb VRAM
ASUS Prime Z490-A
ASUS ROG STRIX 850w
samsung 980 M.2 2tb

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med kylning? Den throttlar inte?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Hej alla Swecare. Byggde ihop min PC för drygt över ett år sedan och jag har alltid tyckt att den är märkligt trött, det tar väldigt lång tid att starta den. Den kan stå och tugga när man öppnar program samt att fläktarna i chassit liksom pulserar i oljud vilket är extremt irriterande. Jag vet inte riktigt hur jag ska diagnosticera problemet och vet inte heller vart jag ska börja. Så är det någon som vet i vilket ände jag ska börja felsöka?

Viktiga specs, behöver ni veta mer får jag ta reda på det!

Intel core i9-10900k
128gb Ram
Nvidia ASUS RTX3090 24gb VRAM
ASUS Prime Z490-A
ASUS ROG STRIX 850w
samsung 980 M.2 2tb

Kör CPU-Zs eget benchmark verktyg så får du på kort tid en grundläggande uppfattning om prestandan.

Sen kan du också installera hwinfo64 och stämma av temperaturerna.

Det är en början

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

UserBenchmark är också ett bra diagnostikverkyg för att få en snabb koll om det är någon komponent som tydligt underpresterar. Det är dock inget vidare som benchmark, så undvik att använda det för att t.ex. jämföra olika processormodeller med varandra