Dubbla IT-jobb från hemmakontoret blev trend under pandemin

Permalänk
Melding Plague

Dubbla IT-jobb från hemmakontoret blev trend under pandemin

Att jonglera flera jobb och flera arbetsgivare från hemmakontoret blev en vanligare företeelse under pandemin, inte minst inom IT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahaha, skyldig....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha tid att göra mitt jobb på tio olika bolag samtidigt...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

En annan blev av med extrajobbet tack vare pandemin.

Permalänk

Företaget jag arbetar på har upptäckt ett samband. Ju mindre arbetstimmar jag gör hos dem, ju mindre problem har de med allt. Så det är bara glad att jag jobbar mer hos konkurrenterna.

Skämt åsido. Om man har heltidsjobb så ser jag svårt för många inom IT att kunna få mer betalt att jobba hos andra, speciellt när man kan göra övertid.

Dock kan det uppstå situationer som ett annat företag behöver hjälp med en produkt och man själv just har jobbat med denna väldigt mycket och då är väldigt grym på det.

Det finns olika jobb. Men jag tycker många sysslor är att sätta sig in i något helt nytt och det därför går slött, att anlita en privatperson som denna lilla syssla kan vara effektivt. Än att låta en vanlig utvecklare som kanske inte alls brukar konfigurera denna router eller vad det nu är-

Permalänk
Medlem

Jag hade nog haft tid till det men knappt värt det med våra höga skatter.

Permalänk
Medlem

Jag har småbarnsfamilj så jag har inte tid med mer jobb än jag redan har. Och även om jag hade det så skulle jag ändå prioritera fritid före mer jobb.

Permalänk
Musikälskare

Jag har nog med ett IT-jobb, hade aldrig orkat mera än det haha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Är det ett REST API-verktyg som man ser i laptopen i bilden?

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Funderat på detta själv som utvecklare men de känns rätt omoraliskt. Även om vi utvecklare har mycket som sätter stopp så kan vi faktiskt alltid lägga 8 timmar på förstå produkten, refaktorera, dokumentera eller skriva tester för fylla ut tiden även om många inte gör det.

Så visst hade de nog gått att ha 2 remote jobb samtidigt men skattemässigt är de inte så bra och de blir jobbigt om man får crunch weeks på båda jobb samtidigt..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Är det ett REST API-verktyg som man ser i laptopen i bilden?

Ser ut som Postman, ja!

Permalänk
Medlem

Jobbar över 90% hemma sedan pandemin började, kommer verkligen aldrig gå tillbaka till kontoret om det inte ligger på promenadavstånd hemifrån

Jobba två jobb däremot är inte alls intressant, roligare att spendera tiden man får över med hobbys och familjen

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det här med dubbla heltidsanställningar kan vara hållbart/etiskt för i princip någon, givet hyfsat normala anställningsformer:
Antingen bränner man ut sig för att man faktiskt jobbar engagerat i båda bolaget närmre 16 timmar om dagen, eller så levererar man inte den tid/arbete till sin arbetsgivare man faktiskt är anställd att göra.
(*edit* förutom möjligen om man har väldigt specifika överenskommelser med sin arbetsgivare vad man behöver leverera och inte har krav på tid)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag tycker inte det här med dubbla heltidsanställningar kan vara hållbart/etiskt för i princip någon, givet hyfsat normala anställningsformer:
Antingen bränner man ut sig för att man faktiskt jobbar engagerat i båda bolaget närmre 16 timmar om dagen, eller så levererar man inte den tid/arbete till sin arbetsgivare man faktiskt är anställd att göra.

Beror ju på hur högpresterande man är. Tex på mitt förra jobb så gjorde jag en dags arbete på 2-3 timmar. Resten dötid.

Många andra klarade inte ens att göra samma arbete på en hel dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag skulle ha tid att göra mitt jobb på tio olika bolag samtidigt...

Samma här typ.
Men den extrema flexibiliteten jag har nu är värd otroligt mycket.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tycker inte det här med dubbla heltidsanställningar kan vara hållbart/etiskt för i princip någon, givet hyfsat normala anställningsformer:
Antingen bränner man ut sig för att man faktiskt jobbar engagerat i båda bolaget närmre 16 timmar om dagen, eller så levererar man inte den tid/arbete till sin arbetsgivare man faktiskt är anställd att göra.
(*edit* förutom möjligen om man har väldigt specifika överenskommelser med sin arbetsgivare vad man behöver leverera och inte har krav på tid)

Har nog aldrig haft krav på att arbeta en specifik tid utan förväntan har legat på att leverera ett resultat, hade jag gått hem kl 17 när det fanns problem att lösa hade karriären inte gått speciellt bra. Samma sak ifall jag pillat mig i naveln hela dagen men suttit på plats i X timmar. Så idag gör jag två personers arbete för min arbetsgivare och ifall jag känner för det kan jag jobba bra mycket mindre än heltid. Är ingen större skillnad med det jämfört med att ha två anställningar så länge man inte bryter mot klausuler som berör konkurrerande verksamhet osv i avtalen.

Problemet ligger i att genomsnittspersonen levererar så brutalt lite på en arbetsdag så om man vill ha någon slags utmaning i arbetet så måste man göra mer än så. Och arbetsgivarna brukar inte vara villiga att ge en person lön för 5 personer även om den gör 5 personers arbete så de får vad de betalar för helt enkelt. Så länge arbetsgivaren är nöjd med det resultat som levereras så är min erfarenhet att de uttryckligen säger att de skiter i var, när och hur mycket man arbetar.

Permalänk
Medlem

Hur känner folk angående trenden med ’quiet quitting’? Alltså folk som jobbar precis det som krävs och prioriterar annat. Jag har känt att jobba hårt/över inte varit något för mig, men när man börjar på en ny arbetsplats blir det ganska vanligt i en period

Permalänk
Discokungen

Jag hade lätt jobbat på två jobb om det är så mycket möten och skit som bara tar onödig tid som man kan skippa. Som snickare är det lite svårt när det alltid finns saker att göra, tyvärr.

Skrivet av medbor:

Hur känner folk angående trenden med ’quiet quitting’? Alltså folk som jobbar precis det som krävs och prioriterar annat. Jag har känt att jobba hårt/över inte varit något för mig, men när man börjar på en ny arbetsplats blir det ganska vanligt i en period

Ingen kommer ju heller tacka dig om du jobbar ihjäl dig så det är rätt rimligt. Man får aldrig något för att gå "above and beyond" för någon firma, så varför inte?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tycker inte det här med dubbla heltidsanställningar kan vara hållbart/etiskt för i princip någon, givet hyfsat normala anställningsformer:
Antingen bränner man ut sig för att man faktiskt jobbar engagerat i båda bolaget närmre 16 timmar om dagen, eller så levererar man inte den tid/arbete till sin arbetsgivare man faktiskt är anställd att göra.
(*edit* förutom möjligen om man har väldigt specifika överenskommelser med sin arbetsgivare vad man behöver leverera och inte har krav på tid)

Hhhmm, intressant.

Jag levererar exakt det arbete som arbetsgivarna vill att jag ska leverera. Jag gör det dock på hälften av tiden som de förväntar sig att det ska ta mig. Därmed kan jag jobba två sådana jobb, som tillsammans blir 8-10 timmar om dagen, men med en output om 200-250%

Självklart tar jag betalt för 100% arbetsbelastning, då jag presterar exakt i den nivå de vill. Jag jobbar dock inte 8 timmar till båda, vilket officiellt är något jag ska göra.

Är det etiskt/moraliskt fel av mig?

ps. Jag undrar seriöst vad folk tycker om detta, jag försöker inte argumentera en egen ståndpunkt. Mest för att jag inte har en ännu. Såhär långt har jag väl känt att det jag gör är i gråzonen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inte hemifrån, kan om jag vill men det funkar inte för mig. Min lägenhet är inte, och kommer aldrig vara en arbetsplats. Det är en plats för lek och vila. Äntligen nu har trauman från att arbetat hemifrån under 2 års tid börjat lägga sig.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag hade lätt jobbat på två jobb om det är så mycket möten och skit som bara tar onödig tid som man kan skippa. Som snickare är det lite svårt när det alltid finns saker att göra, tyvärr.

Som diskussionen låter här så verkar argumentet för detta agerande inte huvudsakligen vara att det inte finns saker att göra utan att iaf vissa arbetsgivare inte ställer högre krav än att man får massor av tid över om nivån man siktar på är typ "inte få skäll", och att belöningen för att faktiskt jobba hela dagen inte är "tillräckligt stor".

Dvs, om du gör snickerijobbet som förväntades av dig på ett par timmar och sedan inte säger något om att du är klar utan åker och käkar glass, eller går till något annat jobb resten av dagen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hade gärna jobbat hemifrån, men har inte riktigt plats m.m. för en CNC maskin hemma i lägenheten.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om det faktiskt eller tänkt tanken ens. Har fullt upp med det jobbet som jag har just nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mithras:

Hhhmm, intressant.

Jag levererar exakt det arbete som arbetsgivarna vill att jag ska leverera. Jag gör det dock på hälften av tiden som de förväntar sig att det ska ta mig. Därmed kan jag jobba två sådana jobb, som tillsammans blir 8-10 timmar om dagen, men med en output om 200-250%

Självklart tar jag betalt för 100% arbetsbelastning, då jag presterar exakt i den nivå de vill. Jag jobbar dock inte 8 timmar till båda, vilket officiellt är något jag ska göra.

Är det etiskt/moraliskt fel av mig?

ps. Jag undrar seriöst vad folk tycker om detta, jag försöker inte argumentera en egen ståndpunkt. Mest för att jag inte har en ännu. Såhär långt har jag väl känt att det jag gör är i gråzonen.

Personligen anser jag att timmar är ett ytterst dåligt mått idag när det kommer till anställningsformer inom en hel del yrkesgrupper, inte minst inom IT-sektorn och liknande kontorsjobb.

Skulle jag ha ett heltidsarbete som kräver att jag utför X antal av något under dagen (exempelvis artiklar), men jag är klar på 3 timmar – då anser jag mig vara klar för dagen. Att då behöva sitta 5 timmar bara för att "det ska vara så" är högst oproduktivt i slutändan, och är något som i längden leder till att man förmodligen söker sig till annan tjänst. Det som möjligen skulle innefattas i dessa överblivna timmar är att man jobbar mer likt jour, dyker något oväntat upp får man masa sig tillbaka igen helt enkelt.

Däremot för folk som jobbar inom t.ex. handel, sjukvård eller annars serviceyrke är det en annan femma, för då lär man faktiskt vara tillgänglig på ett mycket mer dynamiskt vis. Här går det rimligen inte att bara göra klart det som står på dagsagendan och dra hem, skulle bli total kollaps.

I slutändan handlar det helt om arbetslasten i fråga kräver din fulla uppmärksamhet konstant under avsatta arbetstimmar, eller om det är något som kan betas av på en mer eller mindre obestämt tid, där vikten ligger på om det blir klart eller inte inför en given deadline.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Hhhmm, intressant.

Jag levererar exakt det arbete som arbetsgivarna vill att jag ska leverera. Jag gör det dock på hälften av tiden som de förväntar sig att det ska ta mig. Därmed kan jag jobba två sådana jobb, som tillsammans blir 8-10 timmar om dagen, men med en output om 200-250%

Självklart tar jag betalt för 100% arbetsbelastning, då jag presterar exakt i den nivå de vill. Jag jobbar dock inte 8 timmar till båda, vilket officiellt är något jag ska göra.

Är det etiskt/moraliskt fel av mig?

ps. Jag undrar seriöst vad folk tycker om detta, jag försöker inte argumentera en egen ståndpunkt. Mest för att jag inte har en ännu. Såhär långt har jag väl känt att det jag gör är i gråzonen.

Ingen synpunkt på etiken/moralen i denna, men jag kan konstatera: Det här är anledningen till att om man driver firma så säljer man inte sig själv per timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur känner folk angående trenden med ’quiet quitting’? Alltså folk som jobbar precis det som krävs och prioriterar annat. Jag har känt att jobba hårt/över inte varit något för mig, men när man börjar på en ny arbetsplats blir det ganska vanligt i en period

Den frågan verkar ha blivit en falsk dikotomi mellan att inte lyfta ett finger mer än som krävs och arbetsgivare som tycker man ska vara livegen utan att få något extra för det. I hälsosamma relationer finns det ju annars en balans mellan att ge och ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den frågan verkar ha blivit en falsk dikotomi mellan att inte lyfta ett finger mer än som krävs och arbetsgivare som tycker man ska vara livegen utan att få något extra för det. I hälsosamma relationer finns det ju annars en balans mellan att ge och ta.

Det enda rätta, tycker jag, är att göra det som krävs från arbetsgivaren och inte mer, om man inte vill såklart. Finns ingen "balans" mellan arbetsgivare och arbetstagare, endast det som står i kontraktet. Behöver arbetstagaren att man arbetar på ett visst sätt, då får de uttryckligen be om det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Min fritid är betydligt viktigare än att tjäna pengar, så nej tack till flera arbeten samtidigt. Pengar och prylar kan man alltid få tag på, men tiden får man aldrig tillbaka.

Dessutom är det väldigt hög risk för kontraktbrott (konkurrensklausuler, etc.) att arbeta på flera än ett sådant arbete samtidigt. Kolla i erat kontrakt innan ni hoppar på dubbla arbeten...just sayin'!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur känner folk angående trenden med ’quiet quitting’? Alltså folk som jobbar precis det som krävs och prioriterar annat. Jag har känt att jobba hårt/över inte varit något för mig, men när man börjar på en ny arbetsplats blir det ganska vanligt i en period

Jag jobbar 60% hemifrån och har absolut gjort sk "quiet quitting" i den bemärkelsen att jag sköter mitt jobb, men lägger inte en minut extra än jag måste för att utföra grundkraven i mitt arbete, dvs inget extra slit. Jag tar ut tiden som fritid. Helt underbart.

Angående trådens frågeställning så skulle det aldrig falla mig in att ha två heltidsjobb, även om det gick att få ihop praktiskt. Skatterna i det här landet gör det meningslöst. Det skulle vara om man snurrade en liten egen firma på sidan av, vilket jag har bekanta som gör.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Beror ju på hur högpresterande man är. Tex på mitt förra jobb så gjorde jag en dags arbete på 2-3 timmar. Resten dötid.

Många andra klarade inte ens att göra samma arbete på en hel dag.

Jo men vadå var ärlig.

Jag har samma förfarande här. Jag kodar ett par timmar om dagen och mitt är klart.

Men både du och jag vet att vi kan refaktorera de bättre, skriva unit tester i dagar om vi så orkar, dokumentera, etc etc.

Man har alltid något att göra som utvecklare, ofta bara vilja som sätter stopp.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.