Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Börjar likna en katastrof vinter redan.

Pellets har varit utsåld de senaste 3 veckorna, och de som säljer långt borta från där vi bor kräver nu 8000-12000 per pall pellets. Jag räknade.

En påse pellets motsvarar ungefär 80 kWh - per mån (30 dagar) blir 2400 kWh. Vid el-förbrukning blir detta 9600 med en snittpris på 4 kronor per kWh, då börjar pellets inte längre betala sig. Så om vi räknar 5 varg vinter mån blir detta 48000,- i Elpris.

Jag brukar ge 7200-12000 per år (senaste 12 åren) med pellets så det är en rejäl ökning, och det lär inte bli bättre då vissa bolag säger de har varit utsåld för pellets sen Juli. Jag har ringd runt i 3 veckor till alla möjliga företag, finns HUR många som helst bedrägeriföretag som har poppat upp de senaste veckorna, med ultra låga betyg på Trustpilot, inte roligt. Flera som inte får deras varor levererade.

Jag såg ett nyhetsinslag vart ett bolag sade att vissa köper upp ALL ved och pellets, och vi har samma sits som det vi hade med toapapper föriga året, vissa folk sitter på stora mängder pellets för att säkra sig själva.

Priset på 4 kr per kWh är inte garanterat och det kan bli så illa som en snittpris på 10-20 kr och möjlig avstängning av elen i värsta vintermånaden, då pratar vi inte längre om 50K för att överleva vintern, då kan det bli flera hundra tusen.

Blir intressant att se hur Sverige och människor som INTE bor i lägenhet klarar av detta.

hur mycket pellets använder du per år? i kg/ton och hur många m^2 bor du på?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

hur mycket pellets använder du per år? i kg/ton och hur många m^2 bor du på?

I snitt 4 pallar. 5 Pallar vargavintern 2010-11 (då hade vi 50cm snö här och -22c i December).
Varje pall väger 832 KG, så ca. 3,3 ton.

Föriga vinter blev det 3 pallar.

Huset är 101m2 Boyta, 70m2 Bi-yta, och ca 116m2 källare, men den ska hållas värm den med annars fryser rören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

3090/5800X/80GB Ram, räknar dock med skärmarna. fast jag räknar mina 60W med skärmarna också. en gammal 21.3tums och en 27 tums.

Ram-minnet.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det handlar om brandrisk som jag förstått det Mindre risk att man börjar brinna när man duschar

Skulle det vara större risk för en tvättmaskin att börja brinna på natten?

Mer intressant är ju om nån är vaken eller inte. Själv undviker jag att köra tvättmaskin och diskmaskin efter ca 22 vardagskvällar och 22.30 helgkvällar, för att det väsnas en del. Men hade jag vetat att min enda vägg-i-vägg-granne var bortrest hade jag utan att tveka tvättat senare än så. Och duschar gör jag när jag vill.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ni vet att fulkod och varje gång WIFI-sänder draaaaaaar det rakt på er elräkning va?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Får veta i morrn hur jag ligger till för september. Hittills har jag förbrukat 82,5 kWh för 1 till och med 28. Har förbrukat allt från 2 till 4,6 kWh räknat per dag. Över 4 kWh så är det typ att jag diskar och lagar mat, kanske diskar två gånger t.o.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skulle det vara större risk för en tvättmaskin att börja brinna på natten?

Mer intressant är ju om nån är vaken eller inte. Själv undviker jag att köra tvättmaskin och diskmaskin efter ca 22 vardagskvällar och 22.30 helgkvällar, för att det väsnas en del. Men hade jag vetat att min enda vägg-i-vägg-granne var bortrest hade jag utan att tveka tvättat senare än så. Och duschar gör jag när jag vill.

Tror det är för att förhindra att folk sätter igång en maskin tvätt eller maskin disk innan de går och lägger sig. Skulle aldrig göra det själv, men känner ett par personer som har den vanan

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tror det är för att förhindra att folk sätter igång en maskin tvätt eller maskin disk innan de går och lägger sig. Skulle aldrig göra det själv, men känner ett par personer som har den vanan

Fast folk kan ju lägga sig tidigt, och nån som jobbar nattskift kanske sover dagtid.
Det relevanta är ju om nån är vaken eller inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skulle det vara större risk för en tvättmaskin att börja brinna på natten?

Större risk att den brinner obevakat om någon sover jag men ljudmässigt är det nog inte så roligt för grannarna heller beroende på hur lyhört det är i huset.

Jag bor i nybyggt hus och på dagarna hör jag ingenting, Stänger man av allt på kvällen så kan jag ibland höra nån grannes tvättmaskin eller att de duschar men inget som stör mig

Skrivet av cyklonen:

Fast folk kan ju lägga sig tidigt, och nån som jobbar nattskift kanske sover dagtid.
Det relevanta är ju om nån är vaken eller inte.

Ja precis, är man vaken är det mindre bekymmer men beror som sagt på hur lyhört det är i huset.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast folk kan ju lägga sig tidigt, och nån som jobbar nattskift kanske sover dagtid.
Det relevanta är ju om nån är vaken eller inte.

Det relevanta är väl att det finns regler att förhålla sig till, inte vad som är brandsäkert och vattensäkert.

I grunden får du inte störa oavsett tid på dygnet, men lagstiftarna, nämnden och rätten har tagit hänsyn till att vi faktiskt behöver leva i våra boenden. Att veta när grannarna ska kunna tolerera att du gör vardagssysslor som att duscha, tvätta och diska är vettigt, kan komma en hel del stomljud från avlopp och vatten och det hörs ofta betydligt mer än ljud och vibrationer från maskinerna. Fastighetsägaren kan inte ställa helt andra krav än vad lagen ger de möjlighet till, vill du laga mat med gasol och har 5 l behållare (eller mindre) så går det bra i flerfamiljshus. Inget hindrar dig heller från att köra belysning med fotogen eller lampolja.

Edit: En förening kan t.ex. förbjuda dig att grilla med kol eller gasolgrill utomhus då de kan hänvisa till att det kan störa, men de kan inte förbjuda dig att använda en gasolspis i köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Får veta i morrn hur jag ligger till för september. Hittills har jag förbrukat 82,5 kWh för 1 till och med 28. Har förbrukat allt från 2 till 4,6 kWh räknat per dag. Över 4 kWh så är det typ att jag diskar och lagar mat, kanske diskar två gånger t.o.m.

Imponerande, nästan vad bara min kombinerade kyl/frys (Ikea häftig från 2016 A++) drar per månad, insett att den specificerade kwh förbrukningen inte stämde på långa vägar. Den drar ca 1.5-2kwh/dygn.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Imponerande, nästan vad bara min kombinerade kyl/frys (Ikea häftig från 2016 A++) drar per månad, insett att den specificerade kwh förbrukningen inte stämde på långa vägar. Den drar ca 1.5-2kwh/dygn.

Då är din frys eller kyl för tom, då ökar förbrukningen. Samt kanske öppnar för ofta
Gammla A++ är 450-500kwh/år så ca 1.3kwh/dygn

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Imponerande, nästan vad bara min kombinerade kyl/frys (Ikea häftig från 2016 A++) drar per månad, insett att den specificerade kwh förbrukningen inte stämde på långa vägar. Den drar ca 1.5-2kwh/dygn.

88,3 kWh blev det i september.

Jag har någon kombinerad kyl/frys från 2017, budgetmodell i hyreslägenhet. Specad till 0,679 kWh. Över 1 kWh dygn är datorn som står på dygnet runt, där skulle jag kunna halvera förbrukningen. Att bara halvera datorns förbrukning skulle spara mig ca 30 kr/mån

Permalänk
Medlem

Du har troligen kallare både i kyl och frys än för testet för klassningen där några grader lägre temperatur snabbt drar mer ström, den andra saken att kolla är hur täta magnetlisterna är, minsta glipa/läcka av luft så att kalluft ur frysen kan läcka ut i sakta takt och drar in varmluft på någon läcka på annan ställe runt dörren, så ökar elförbrukningen direkt. - en indikation på läckage om det är vanlig frys med slingor i hyllorna är att det frostar fort och gärna i överkant då den fuktiga varmluften ofta kommer in den vägen när det läcker kalluft i underkant.

en tät skåpfrys så är frostningen längre ned - typ från övre 1/3-delen och längre ned då köldmediet vistas längre tid i flytande form och småbubblar även när kompressorn är avstängd och är något kallare än överkant av dörren och frosten (mycket kommer från matvarorna) sublimerar sig nedåt. - dvs översta hyllan med slingor i sig närmast mot kylskåpsdelen har i det närmaste ingen frost, men är det läcka i magnetlisterna så hamnar mycket av frosten just där.

Det är alltid problem med gummi och elaster att dessa hårdnar med tiden som magnetlister och det inte suger sig tätt mot plåtkanten längre som när de var nya. Om kyl/frys installerades 2016 så är den 8 år gammal så troligen är inte magnetlisterna lika flexibla som när det var nytt och det i stort sett sög fast dörren en kort stund när frysen stängdes - riktig gamla kyl/frys kan lämna nästa mm-glipor i magnetlisten mot plåtkanten fast dörren är stängd och dom isar igen fort.

dessvärre är många kyl/frys inte utförda att man lätt skall kunna byta dessa magnetlister.

Frysar med fläkt och kylpaket baki är svårare att se om man har problem med magnetlistläckage utan då är det just att de drar mer och mer ström med allt längre gångtider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du har troligen kallare både i kyl och frys än för testet för klassningen där några grader lägre temperatur snabbt drar mer ström, den andra saken att kolla är hur täta magnetlisterna är, minsta glipa/läcka av luft så att kalluft ur frysen kan läcka ut i sakta takt och drar in varmluft på någon läcka på annan ställe runt dörren, så ökar elförbrukningen direkt. - en indikation på läckage om det är vanlig frys med slingor i hyllorna är att det frostar fort och gärna i överkant då den fuktiga varmluften ofta kommer in den vägen när det läcker kalluft i underkant.

en tät skåpfrys så är frostningen längre ned - typ från övre 1/3-delen och längre ned då köldmediet vistas längre tid i flytande form och småbubblar även när kompressorn är avstängd och är något kallare än överkant av dörren och frosten (mycket kommer från matvarorna) sublimerar sig nedåt. - dvs översta hyllan med slingor i sig närmast mot kylskåpsdelen har i det närmaste ingen frost, men är det läcka i magnetlisterna så hamnar mycket av frosten just där.

Det är alltid problem med gummi och elaster att dessa hårdnar med tiden som magnetlister och det inte suger sig tätt mot plåtkanten längre som när de var nya. Om kyl/frys installerades 2016 så är den 8 år gammal så troligen är inte magnetlisterna lika flexibla som när det var nytt och det i stort sett sög fast dörren en kort stund när frysen stängdes - riktig gamla kyl/frys kan lämna nästa mm-glipor i magnetlisten mot plåtkanten fast dörren är stängd och dom isar igen fort.

dessvärre är många kyl/frys inte utförda att man lätt skall kunna byta dessa magnetlister.

Frysar med fläkt och kylpaket baki är svårare att se om man har problem med magnetlistläckage utan då är det just att de drar mer och mer ström med allt längre gångtider.

Detta hade jag faktiskt ingen aning om. Vi får nästintill direkt frost högst upp på översta hyllplan vid slingorna, och absolut ingenting längst ner. Det kan ju förklara varför frysen drar nå så sjukt mycket ström

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du har troligen kallare både i kyl och frys än för testet för klassningen där några grader lägre temperatur snabbt drar mer ström, den andra saken att kolla är hur täta magnetlisterna är, minsta glipa/läcka av luft så att kalluft ur frysen kan läcka ut i sakta takt och drar in varmluft på någon läcka på annan ställe runt dörren, så ökar elförbrukningen direkt. - en indikation på läckage om det är vanlig frys med slingor i hyllorna är att det frostar fort och gärna i överkant då den fuktiga varmluften ofta kommer in den vägen när det läcker kalluft i underkant.

en tät skåpfrys så är frostningen längre ned - typ från övre 1/3-delen och längre ned då köldmediet vistas längre tid i flytande form och småbubblar även när kompressorn är avstängd och är något kallare än överkant av dörren och frosten (mycket kommer från matvarorna) sublimerar sig nedåt. - dvs översta hyllan med slingor i sig närmast mot kylskåpsdelen har i det närmaste ingen frost, men är det läcka i magnetlisterna så hamnar mycket av frosten just där.

Det är alltid problem med gummi och elaster att dessa hårdnar med tiden som magnetlister och det inte suger sig tätt mot plåtkanten längre som när de var nya. Om kyl/frys installerades 2016 så är den 8 år gammal så troligen är inte magnetlisterna lika flexibla som när det var nytt och det i stort sett sög fast dörren en kort stund när frysen stängdes - riktig gamla kyl/frys kan lämna nästa mm-glipor i magnetlisten mot plåtkanten fast dörren är stängd och dom isar igen fort.

dessvärre är många kyl/frys inte utförda att man lätt skall kunna byta dessa magnetlister.

Frysar med fläkt och kylpaket baki är svårare att se om man har problem med magnetlistläckage utan då är det just att de drar mer och mer ström med allt längre gångtider.

Mycket bra information, stort Tack! Har -19 i frysen och +6 i kylen, läste nu man skulle ha -18 i frysen och +4 i kylen, så ändrade om lite. Men sänkningen på 2 grader i kylen lär ju knappast gynna energiåtgången :/ Frysen är frostfri så kan inte säga att jag märkt av någon direkt frost. Är inga hyllplan utan endast 3 lådor, lådan högst upp är kanske lite tillstymmelse till frost/imma.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Kollade strömförbrukning på bara min dator under 1 månad= 74 kw/h ha den förbrukat enligt deltaco elmätaren ( trådlös ). Setup Rtx 3080. 3900x. Dra cirka 450w när jag spela/ livestreama. Så det ska jag dra ner på. Total förbrukning enligt min leverantör för september är 191 kw/h.

Lägenheten är i övrigt en 2:a 64kvm.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Detta hade jag faktiskt ingen aning om. Vi får nästintill direkt frost högst upp på översta hyllplan vid slingorna, och absolut ingenting längst ner. Det kan ju förklara varför frysen drar nå så sjukt mycket ström

Skrivet av Fade:

Mycket bra information, stort Tack! Har -19 i frysen och +6 i kylen, läste nu man skulle ha -18 i frysen och +4 i kylen, så ändrade om lite. Men sänkningen på 2 grader i kylen lär ju knappast gynna energiåtgången :/ Frysen är frostfri så kan inte säga att jag märkt av någon direkt frost. Är inga hyllplan utan endast 3 lådor, lådan högst upp är kanske lite tillstymmelse till frost/imma.

Kolla listerna, och det är frys-dörren som är den viktigaste - känns det kallt under dörren och plåtkanten på skåpet nedanför listen och listen verkar vara tillplattade och med fingrarna verkar kunna dras ut en bit men gärna går tillbaka igen när man släpper - så är listerna förmodligen 'satta' - kollade nyss på min egna cylinda och frysdelen (som är fläktad) har dessa tendenser och när man masserade och drog ut dessa lite runt om (man kanske skulle ha värmepistol/hårfön med lite lagom värme för att mjuka upp plasten en smula när man drar ut dessa) så blev tätheten bättre och dörren blev nu fastsugen en kort stund när man stängde den igen.

Att dörren sugs fast en kort stund vid stängning efter någon halvminuts öppning är gott tecken på att listerna sluter hyffat tätt runt skåpdörren.
- och min cylinda verkar ha utbytbar list då det sitter med 'gran'[1] i skåran runt dörren.

Problemet är att utbyteslister är ofta ganska dyra att köpa men samtidigt spar man en hel del ström över tiden och förlänger utbytesintervallet för kyl/frysen om man byter dem och den gamla listen inte går att få till fast man provar masserar och forma upp upp dessa med lite värme som hjälp...

[1] om jag säger hörselproppar enligt https://www.swedol.se/3m-e-a-r-clearear-hrselproppar21028.htm... så tror jag att ni förstår vad jag menar med 'gran' - fast då som en list in i skåran i dörren)

Permalänk
Medlem

Nyss dök statistiken för september månads förbrukning upp hos min nätleverantör. 288 kWh blev det. Ner 45 kWh från medel under jan-aug. Nu har jag gått igenom hela lägenheten och plockat bort en del saker som varit inkopplade i standbyläge, smarta kontakter, nätadaptrar och laddare som varit inkopplade i onödan. Så värst stor skillnad blir det nog inte, men gissningsvis totalt kanske 30 W lägre grundförbrukning, vilket blir drygt 20 kWh mindre i månaden. Så siktar på att komma under 270 kWh för oktober.
För varje ytterligare dag i veckan jag är på kontoret i stället för hemma under arbetsdagen sparar jag ca 4 kWh/mån, vilket kanske blir 40-50 kr/mån i extra elkostnad. Men varje extra dag på kontoret, för sig själv, kostar minimum 35 kr (ingen köpelunch på jobbet, buss dit för 35 kr, går hem), så jag sparar inga pengar på att vara mer på kontoret även när man tar hänsyn till elen.

Jag mätte min vattenkokare nyss. 1000 gram vatten från 29 grader till 99 grader. 2050 W i snitt. 0.1 kWh totalt. Tyvärr inte bättre precision än så, men det ger ca 80 procent verkningsgrad, vilket är bra (resterande 20 procent är spillvärme utanför kärlet och vattenånga). Eftersom jag värmer knappt en halvliter vatten per kopp/mugg kaffe jag gör, blir det kanske så lite som 0.04 kWh per "dos". Med i snitt en kopp/mugg per dag är det inte många kronor i elkostnad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hade 267kWh i Augusti, en del spelande och ACn kördes en del.
Har 166kWh i September, Inte spelat lite mycket och ACn har inte använts

2a på 45kvm, nya vitvaror

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nyss dök statistiken för september månads förbrukning upp hos min nätleverantör. 288 kWh blev det. Ner 45 kWh från medel under jan-aug.

Är du ensam i hushållet låter 288 kWh fortfarande väldigt högt för en månad.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Låg på 900 kWh i augusti, lite högre än annars då det brukar vara kring 750 kWh men det var några varma dagar i augusti så ACn gick lite mer. Två personer och drygt 100 kvadrat men vindsplanet blir väldigt varmt när solen ligger på så ACn får jobba rätt hårt under sommaren. Sen är det stor kyl/frys med ismaskin, 2 vinkylar samt vanliga saker som tvätt/tork/disk-maskin som bidrar, samt handdukstork och värmegolv i badrum.

Permalänk
Medlem

Efter byte av vitvaror så förbrukningen sjunkit med ca 50-60kWh i månaden.
Ligger nu strax under 200kWh i månaden mot tidigare 250-260kWh.

jag har även mätt upp vad datorn förbrukar som står på 24/7
och den ligger konstant runt 100wh när jag inte använder den
och upp till ca 700wh som mest när jag spelar BF2042 med I9 10900K och 3080
båda överklockade.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Är du ensam i hushållet låter 288 kWh fortfarande väldigt högt för en månad.

Datorerna står för uppskattningsvis 120-140 kWh av det där.

Resten av "konstantförbrukningen" är kyl/frys, lägenhetens ventilationsfläkt (som jag inte har kontroll över men betalar elen för). Därutöver förstås tvättmaskin, diskmaskin, el för vattenkokare, spis, mikro och - några få gånger - ugn. Mycket lite belysning eftersom jag bara har lampor på i köket och på toa när jag är där, annars är det släckt överallt, förutom en mycket svag slinga med varmvita diodlampor (julbelysning).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Förbrukar du 363 kWh själv på en månad? Extremt hög förbrukning i så fall.

Ja. vet inte riktigt hur det ökat så mycket på en månad. enda jag egentligen ändrat på är mer användning av ugn och flera plattor vid matlagning

Permalänk
Medlem

Årets förbrukning, souterränglägenhet på 140kvm, 2 barn (8/16 som spelar på tok för mycket), fru som varit långtidsarbetslös som sitter limmad vid dator eller TV, direktverkande el, tvättmaskin och kondenstumlare som går X gånger per vecka, luft/luft VP, nytt FTX:
Januari, 1257kWh
Februari, 1092 kWh
Mars, 1091kWh
April, 881kWh
Maj, 716kWh
Juni, 667kWh
Juli, 684kWh
Augusti, 686kWh
September, 655kWh

Augustiräkningen var på 3057kr, SE3.

Permalänk
Medlem

Jan 400
Feb 388
Mars 423
April 399
Maj 418
Juni 400
Juli 369
Augusti 335
September 267

Radhus, fjärrvärme, 114 kvadrat, 2 vuxna och 2 barn ( 10mån resp 4 år). 2 servrar, 40W+9W, dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Det låg några Win-uppdateringar och väntade i morse, så jag passade på att stänga av datorn och koppla om så att primärdatorn, de två skärmarna (varav den ena används som jobbskärm de dagar jag jobbar hemma) och datorhögtalarna nu går via en elmätare. I läget som råder nattetid och när jag inte är hemma, dvs datorn på men utan aktivitet, skärmarna av, så är förbrukningen ca 130 W. Gissningsvis råder det tillståndet i snitt 10 timmar per dygn. Med datorn mer aktiv och ena skärmen påslagen är förbrukningen runt 170 W, och det tillståndet råder i snitt 10 timmar per dygn. Sen med båda skärmarna på och ytterligare aktivitetsnivå, räknar jag 200 W, som då blir på de resterande två timmarna per dygn, i snitt. Per månad blir det strax över 100 kWh.

Men sen har jag även en NAS som drar ca 45 W, och den är inkopplad i en UPS tillsammans med en router och ett fibermodem, så jag skulle tro att det säkert är 60 W eller så där. Totalt ca 40-45 kWh/mån.

Jobbdatorn verkar dra ca 15-20 W (mätt vid uttaget) när den är aktiv, så med tre dagar i veckan hemma (blir två på lite sikt) ger det bara runt 2 kWh per månad. Nästan försumbart.

Så ungefär halva min elförbrukning är datorrelaterad, och jag kan inte realistiskt minska den så som jag använder datorerna i min bostad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Musikälskare

September
Malmö
3a på 75kvm (en person i hushållet, jobbar hemifrån 60-80% om veckorna)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Någon som hushåller med elen ser jag!

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB