Permalänk
Medlem

Macbook som arbetsdator

Jag ska byta arbetsdator och funderar på att gå över till Macbook eftersom de är små och tysta. Jag arbetar på ett större svenskt multinationellt företag och arbetar mest i Microsoft office, Teams och diverse webbaserade lösningar. Vi har även en webbaserad lösning för åtkomst till ERP så som jag förstår bör det fungera bra för mig med Mac. Sen har vi vissa system för IT-säkerhet i bakgrunden.

Jag har tittat på Macbook Air M2 16gb ram samt Macbook Pro M1 och storleksmässigt skulle jag fördredra Air eftersom jag använder externa skärmar 99% av tiden. Vi har nyligen fått OK på att använda Mac så det finns ingen på bolaget som jag kan fråga om hur bra de har fungerat i praktiken.

Är det någon som har erfarenhet av dessa datorer som arbetsdator, har det fungerat bra i en IT-miljö där de allra flesta kör PC, och räcker det med Air-modellen? För PC är vi nu bundna till Dell och många har haft problem med dessa datorer så jag testar gärna Mac om det verkar fungera bra.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pravus:

Jag ska byta arbetsdator och funderar på att gå över till Macbook eftersom de är små och tysta. Jag arbetar på ett större svenskt multinationellt företag och arbetar mest i Microsoft office, Teams och diverse webbaserade lösningar. Vi har även en webbaserad lösning för åtkomst till ERP så som jag förstår bör det fungera bra för mig med Mac. Sen har vi vissa system för IT-säkerhet i bakgrunden.

Jag har tittat på Macbook Air M2 16gb ram samt Macbook Pro M1 och storleksmässigt skulle jag fördredra Air eftersom jag använder externa skärmar 99% av tiden. Vi har nyligen fått OK på att använda Mac så det finns ingen på bolaget som jag kan fråga om hur bra de har fungerat i praktiken.

Är det någon som har erfarenhet av dessa datorer som arbetsdator, har det fungerat bra i en IT-miljö där de allra flesta kör PC, och räcker det med Air-modellen? För PC är vi nu bundna till Dell och många har haft problem med dessa datorer så jag testar gärna Mac om det verkar fungera bra.

Tack i förhand!

Air har en begränsning sett till vilka externa skärmar den kan använda

I övrigt är mac fantastiskt som arbetsredskap, och det jag själv haft de 8 senaste åren. De nya med M1 (jag har en 16 pro) är knäpptysta och har två dagars batteritid. Inte ens hört fläkten ännu, jämfört med min gamla intel är det natt och dag

Permalänk

Har alltid kört peze/windows på mina tidigare arbeten men kör numera macbook (air m1) sedan i våras. Datorn i sig är det inget fel på. Tyst och snabb, bra batteritid (Lätt en dags arbete med många program igång samtidigt), bra skärm, tangentbord etc. Dåligt med portar dock. Bara två usb-c är inte alls bra så en portreplikator är ett måste. Sen är den väldigt känslig för repor också har jag märkt...

Mycket av det man tar för givet om man jobbar med "kontorsprogram" eller windows fungerar inte alls fungerar eller fungerar mkt sämre på en mac. Tex att jobba med filer generellt är rätt bökigt på mac tycker jag om du jämför windows utforskare med "finder" som är Macens motsvarighet. Sen t ex drag and drop i vissa program fungerar sådär osv. Att arbeta med "helskärm" är en ganska förvirrande historia och startmenyn (eller vad man kallar den menybar som visar öppna program) växlar ibland fönster när jag har två skämar uppe utan att det är uppenbart varför.

Tar vi office specifikt fungerar det, är min erfarenhet, avsevärt sämre på en mac. Är inte alls lika utvecklat och finns sjukt många konstiga begränsningar och egenheter. Tex så cachar inte word filerna (som det görs på windows) om de inte är sparade en gång först så skulle datorn av misstag krascha så är det gonatt med dokumenten för det finns ingen tempkatalog. Visio finns endast som webbversion och är direkt dålig. Powerpoint är lite stukad och det är något med excel som jag inte riktigt kan sätta fingret på som gör att det inte känns riktigt som det brukar...

Så hade jag fått välja hade jag *inte* valt en mac för kontorsarbete. Ska du jobba helt webbaserat (Google docs etc) och köra allt annat du behöver i browser så tröskeln mindre men jag hade valt windows alla dagar i veckan om jag fick välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Air har en begränsning sett till vilka externa skärmar den kan använda

Bara för att förtydliga, det är inte Air som har begränsningen utan M1 och M2 CPUn, så om du köper en Macbook Pro med M1 CPU så är det fortfarande en begränsning. Apple verkar inte sälja Macbook Pro med vanlig M1 längre utan bara M2, men jag antar att det finns kvar M1 i andra butiker. Ska man ha fler skärmar är det M1 Pro eller M1 Max man behöver.

Dvs dessa är begränsade:

Macbook Air M1
Macbook Air M2
Macbook Pro M1
Macbook Pro M2

Inte begränsat

Macbook Pro M1 Pro
Macbook Pro M1 Max

Jag säger inte att du inte hade koll medbor utan jag ville bara förtydliga för andra spekulanter.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Bara för att förtydliga, det är inte Air som har begränsningen utan M1 och M2 CPUn, så om du köper en Macbook Pro med M1 CPU så är det fortfarande en begränsning. Apple verkar inte sälja Macbook Pro med vanlig M1 längre utan bara M2, men jag antar att det finns kvar M1 i andra butiker. Ska man ha fler skärmar är det M1 Pro eller M1 Max man behöver.

Dvs dessa är begränsade:

Macbook Air M1
Macbook Air M2
Macbook Pro M1
Macbook Pro M2

Inte begränsat

Macbook Pro M1 Pro
Macbook Pro M1 Max

Jag säger inte att du inte hade koll medbor utan jag ville bara förtydliga för andra spekulanter.

Bra med förtydligande. Det var mest att TS pratade om Air

De med M1 Pro/Max är dock större modeller och kanske inte är lika tilltalande?

Jag jobbar med officepaketet (ms) på mac och upplever inte alls det som skrevs ovan, dock gör jag annat också så kanske inte fokuserar på dessa skillnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bra med förtydligande. Det var mest att TS pratade om Air

De med M1 Pro/Max är dock större modeller och kanske inte är lika tilltalande?

Jag jobbar med officepaketet (ms) på mac och upplever inte alls det som skrevs ovan, dock gör jag annat också så kanske inte fokuserar på dessa skillnader

TS nämnde ju både Air och Pro i sitt inlägg, det var därför jag tänkte att du kanske skrev att Air har begränsningen (som i att Pro med samma CPU inte har det). Men dåså!

Ja, jag tycker väldigt mycket om min 14" MBP men den är en chunky boi, helt klart.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är Office för dig? Ärligt talat suger Office (outlook, word, excel) på mac. Om man inte har speciella höga krav på tex Excel så funkar det väl okej. Men är det ditt huvudsakliga verktyg nej.

Jag ser inte längre Mac som ett alternativ i hybridmiljöer då det alltid kommer något program som måste köras på Windows och då plöstligt är din M1 helt värdelös. Tidigare när man körde x86 processorer så gick ju virtualisering väldigt bra men med M1 är det en övning i frustration.

Har en 15" 2018 i7 macbook pro i dag och haft den sen jag började på min nuvarande arbetsplats. Det kan vara rejält handikappande ibland med Mac så att emulera en windows-maskin är nästan ett tvång i mitt dagliga arbete. Men hade den lagt av och jag fick en M1 istället hade jag inte kunnat fortsätta med Mac.

Dom är också känsliga, du riskerar att förstöra portar och grejs lätt om du är en sån som måste balansera datorn på ett server-rack eller motsvarande. En mac är gjord att stå på ett städat bord, inte i kontakt med verkliga livet

Jag insisterar också att du köpa applecare för annars är du screwed den dagen en port glappar eller tangentbordet lägger av. Där har många PC tillverkare tex Lenovo enorma fördelar med next-day support. Man slipper oftast installera om hela maskinen om en lenovo går sönder - disken går att rädda. Men kan du inte boota din mac dator är datan förlorar för evigt - så backup är en kostnad du bör ta marginal för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jag insisterar också att du köpa applecare för annars är du screwed den dagen en port glappar eller tangentbordet lägger av. Där har många PC tillverkare tex Lenovo enorma fördelar med next-day support.

Mycket konstigheter men denna fastnade jag mest för, du tror alltså att lenovo har next-day support utan att du köper deras supportavtal (d.v.s. motsvarigheten till applecare)?!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pravus:

Är det någon som har erfarenhet av dessa datorer som arbetsdator, har det fungerat bra i en IT-miljö där de allra flesta kör PC

Jag gör exakt detta och det fungerar bra nu för tiden. Allt beror på behov, har du behov av att köra windows program, ja, då är det ett rätt dåligt val att välja mac. Men rent krasst, år 2022 hur ofta har man det, de flesta affärsapplikationer har numer web-gränssnitt istället för feta klient.

För office-paket behovet så kör jag en mix av mac-versionen av paketet men även progressive web app:arna i office365 (google it) som är en lösning som jag blivit rätt imponerad av, där har microsoft gjort ett bra jobb, primärt blir det att jag kör Teams på det sättet som suger rätt hårt i Mac-versionen just nu, men Microsoft arbetar på apple silicon version.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Ska du inte jobba i Excel/ej är beroende av andra MS program eller pysslar med tung programmering så är det nog bara att tuta och köra.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Haha kul att läsa vilken skillnad i svar du får under denna forumskategori än om du skulle lagt tråden i Apple-delen

Jag håller med övriga om att Microsofts mjukvaror är sämre i Mac-utförande jämfört med Windows-versionerna. Med det sagt har jag ändå tjatat till mig en Mac på mitt jobb. Det finns inga funktioner jag inte kan leva utan och jag föredrar smidigheten i Apples ekosystem så pass mycket att det väger upp med råge. Så för mig är det MacOS och den täta integrationen mot iOS som gör MacBook till vinnaren, även om det kommer med en del kostnader i termer av funktionalitet i Microsofts appar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tack alla som har svarat, det här måste vara världens bästa forum

Mycket märkligt med begränsning till endast en skärm. Det hade jag missat helt, så om det blir en Mac får det nog bli en av de modeller som klarar två skärmar.

Jag ska ta och testa hur filhanteringen funkar på barnens iMac och se vad jag kan hitta om offficepaketet/Teams på Mac online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pravus:

Tack alla som har svarat, det här måste vara världens bästa forum

Mycket märkligt med begränsning till endast en skärm. Det hade jag missat helt, så om det blir en Mac får det nog bli en av de modeller som klarar två skärmar.

Jag ska ta och testa hur filhanteringen funkar på barnens iMac och se vad jag kan hitta om offficepaketet/Teams på Mac online.

Tekniskt sett klarar även Air/Pro med M1/M2 två skärmar men det kräver vissa specifika dockor, med displaylink adapters specifikt

” The previous-generation MacBook Air and 13-inch MacBook Pro models with the M1 chip also supported only a single external display, according to Apple, but it was discovered that multiple displays can be connected to these notebooks with the use of DisplayLink adapters, and this will likely remain a workaround for the new M2 Macs.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett klarar även Air/Pro med M1/M2 två skärmar men det kräver vissa specifika dockor, med displaylink adapters specifikt

” The previous-generation MacBook Air and 13-inch MacBook Pro models with the M1 chip also supported only a single external display, according to Apple, but it was discovered that multiple displays can be connected to these notebooks with the use of DisplayLink adapters, and this will likely remain a workaround for the new M2 Macs.”

Hm, intressant. Vad hamnar man på för tekniska begränsningar då? Gissar att det inte blir nå 2x1440p/144Hz direkt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, intressant. Vad hamnar man på för tekniska begränsningar då? Gissar att det inte blir nå 2x1440p/144Hz direkt?

Minns inte exakt, men skärmarna delar väl på bandbredden eller något?

Edit: verkar skicka bilden komprimerat över USB, så det är lite mysko:
https://danielcompton.net/apple-m1-displaylink-multiple-displ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, intressant. Vad hamnar man på för tekniska begränsningar då? Gissar att det inte blir nå 2x1440p/144Hz direkt?

Minns jag inte helt fel så ska 2*1440px skärmar gå att driva i 60Hz. Det verkar dock vara lite hit/miss om det fungerar som tänkt och det går inte att blanda upplösning, t.ex. en 1080 och en 1440.

Permalänk

Det spelar ingen roll vad du än köper, du kommer ändå bli besviken.
Det är så mycket brister på dagens arbetslaptop så det inte är klokt. Om en arbetslaptop inte klarar av dubbla skärmar utan konstigheter så är den enligt mig inte mycket att ha. Om en arbetslaptop vid användande av program som Word inte har ett superirreterande coil whine ljud så samma sak.
Och wops så har man kommit med extrema krav. Där man för 10år sedan hade mycket att välja på som uppfyllde detta.

Nå när det gäller arbetsredskap så bör man vara produktiv och man bör se på detta. Jag hade inte valt en PC om de flesta på kontoret hade en Apple eller vice versa. Och jobbar man mycket med Office så är det fördelen att ha samma version.

Jag själv har 2st 5000kr dockor till min jobblaptop. (de suger på alla sätt och vis, inte minst buggiga drivers)
https://www.dustinhome.se/product/5011252869/thinkpad-univers...
Men jag har har svårt att förstå mig på folk som tycker att några gram lättare laptop är superviktigt och det är värt att istället behöva bära med sig en docka som kanske väger 1kg med laddare hela tiden. Utrusta laptopparna så man slipper bära med sig dockorna för tusan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det spelar ingen roll vad du än köper, du kommer ändå bli besviken.
Det är så mycket brister på dagens arbetslaptop så det inte är klokt. Om en arbetslaptop inte klarar av dubbla skärmar utan konstigheter så är den enligt mig inte mycket att ha. Om en arbetslaptop vid användande av program som Word inte har ett superirreterande coil whine ljud så samma sak.
Och wops så har man kommit med extrema krav. Där man för 10år sedan hade mycket att välja på som uppfyllde detta.

Nå när det gäller arbetsredskap så bör man vara produktiv och man bör se på detta. Jag hade inte valt en PC om de flesta på kontoret hade en Apple eller vice versa. Och jobbar man mycket med Office så är det fördelen att ha samma version.

Jag själv har 2st 5000kr dockor till min jobblaptop. (de suger på alla sätt och vis, inte minst buggiga drivers)
https://www.dustinhome.se/product/5011252869/thinkpad-univers...
Men jag har har svårt att förstå mig på folk som tycker att några gram lättare laptop är superviktigt och det är värt att istället behöva bära med sig en docka som kanske väger 1kg med laddare hela tiden. Utrusta laptopparna så man slipper bära med sig dockorna för tusan.

Låter som att du haft otur om det där är dina erfarenheter. På jobbet körde vi länge med HP Elitebook och de klarade dubbla skärmar (förvisso via docka) utan coil whine eller andra konstigheter, vare sig du körde Word eller andra program. 🤷‍♂️

Visa signatur

---