Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

GPU 0%, Fläktar 100% men i Afterburner säger den 0%

Permalänk
Medlem

GPU 0%, Fläktar 100% men i Afterburner säger den 0%

Någon som har en idé om vad problemet kan vara?
GPU'n är på 0% load men fläktjävlarna går på 100% och vad jag än har gjort så återstår problemet..
GPU'n idlar på 36c
GPU: MSI 970

Jag har:
Installerat om windows (låtit windows bestämma driver men problemet var kvar)
Installerat om drivers (med och utan DDU)
Använt MSI afterburner för att manuellt stänga av fläktarna/ändra fläktkurvan (inget funkar)
Monterat isär kortet och kollat efter fysiska skador (hittade inget som var bränt/svällt)
Bytt pasta till ny fräsh MX-4
Skruvat fast kylaren till rätt moment så den inte sitter för löst/hårt

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Låter som att fläktkontrollern gått sönder på kortet så pwmstyrningen inte fungerar.

Eller att rpm sensorn i fläkten som talar om varvtalet lämnat in så kortet tror att fläktarna inte snurrar och öser på max för att försöka få upp dem i varvtal.

Rapporterar fläkten/arna varvtal som de ska?

Brukar bara vara en av fläktarna som har sensorn kopplad om du har flera fläktar på kortet

Snurrar alla fläktarna ?.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som att fläktkontrollern gått sönder på kortet så pwmstyrningen inte fungerar.

Eller att rpm sensorn i fläkten som talar om varvtalet lämnat in så kortet tror att fläktarna inte snurrar och öser på max för att försöka få upp dem i varvtal.

Rapporterar fläkten/arna varvtal som de ska?

Brukar bara vara en av fläktarna som har sensorn kopplad om du har flera fläktar på kortet

Snurrar alla fläktarna ?.

verkar inte vara något fel med fläktkontrollern, startar jag i felsäkert läge så funkar fläktarna som dom skall, avstängda under 40c och långsamt öka tills dom snurrar på 100 vid 80c :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Låter skumt. Och problemet fanns utan Afterburner installerat? Har du bytt ut någon annan komponent i datorn? Installerat något annat program innan problemet uppstod?

Kanske flashning av bios på grafikkortet kan lösa det?

JayzTwoCents hade ett kort som också betedde sig märkligt: https://youtu.be/HXmM7kzS2fg

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du har inte MSI Dragon Center installerat? Jag hade den en gång i tiden och det ställde till det rejält!
Då stannade fläktarna istället och kortet blev tokvarmt som gjorde att det klockade ner sig och allt blev ospelbart istället. Det var bara i vissa spel dessutom så tog ett tag innan jag förstod att Dragon Center var problemet.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Låter skumt. Och problemet fanns utan Afterburner installerat? Har du bytt ut någon annan komponent i datorn? Installerat något annat program innan problemet uppstod?

Kanske flashning av bios på grafikkortet kan lösa det?

JayzTwoCents hade ett kort som också betedde sig märkligt: https://youtu.be/HXmM7kzS2fg

Problemet fanns innan jag installerade afterburner, inga nya komponenter, problemet fanns även vid en fräsh windows installation.
Skall kolla på flashning av bioset på gpu tackar för förslaget.

Skrivet av Streamdog:

Du har inte MSI Dragon Center installerat? Jag hade den en gång i tiden och det ställde till det rejält!
Då stannade fläktarna istället och kortet blev tokvarmt som gjorde att det klockade ner sig och allt blev ospelbart istället. Det var bara i vissa spel dessutom så tog ett tag innan jag förstod att Dragon Center var problemet.

MSI dragon center är inte installerat, jag kör enbart drivers från nvidia. Tack för att du påpekade detta så jag verkligen inte kommer ta den vägen om jag kommer dit

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Låter skumt. Och problemet fanns utan Afterburner installerat? Har du bytt ut någon annan komponent i datorn? Installerat något annat program innan problemet uppstod?

Kanske flashning av bios på grafikkortet kan lösa det?

JayzTwoCents hade ett kort som också betedde sig märkligt: https://youtu.be/HXmM7kzS2fg

testade att flasha om bioset, fläkten går fortfarande på max men om jag startar om datorn ett par gånger så verkar det som fläktarna lugnar ner sig

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

jag hade exakt samma problem på mitt gamla 1070 Ti. Höll på bli tokig, trodde någon sensor gick sönder. Men PSU sladden till GPU satt inte helt i. Testa ta ut o tryck in ordentligt? Kolla så damm eller annat smuts inte sitter i pluggen eller VGA kabeln. Behövdes några mm för att fläktarna skulle gå loco. Mitt tips: ta ut, rengör och tryck in ordentligt power kablarna till grafikkortet.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

testade att flasha om bioset, fläkten går fortfarande på max men om jag startar om datorn ett par gånger så verkar det som fläktarna lugnar ner sig

Vad har du för moderkort? Är BIOS up to date på moderkortet?

Annars bra förslag här ovan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

jag hade exakt samma problem på mitt gamla 1070 Ti. Höll på bli tokig, trodde någon sensor gick sönder. Men PSU sladden till GPU satt inte helt i. Testa ta ut o tryck in ordentligt? Kolla så damm eller annat smuts inte sitter i pluggen eller VGA kabeln. Behövdes några mm för att fläktarna skulle gå loco. Mitt tips: ta ut, rengör och tryck in ordentligt power kablarna till grafikkortet.

skall kolla extra igen så alla sladdar sitter till 110% kortet har varit isärplockat och inspekterat så inget damm finns :/

Skrivet av shugge:

Vad har du för moderkort? Är BIOS up to date på moderkortet?

Annars bra förslag här ovan.

ROG STRIX B550-F Gaming och den är up to date

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

skall kolla extra igen så alla sladdar sitter till 110% kortet har varit isärplockat och inspekterat så inget damm finns :/

ROG STRIX B550-F Gaming och den är up to date

Jag hade skit av någon anledning i själva kabeln som jag upptäckte sen efter långsökning av 100% fanspeed. O de va när jag plockade isär mitt kort o bytte kylpasta osv. Testa blåsa ut? För kortet kan få ström, men är inte kabeln helt inne kan sensorerna vara helt off. Hoppas att det bara är så enkelt för dig så du får det fixat.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag hade skit av någon anledning i själva kabeln som jag upptäckte sen efter långsökning av 100% fanspeed. O de va när jag plockade isär mitt kort o bytte kylpasta osv. Testa blåsa ut? För kortet kan få ström, men är inte kabeln helt inne kan sensorerna vara helt off. Hoppas att det bara är så enkelt för dig så du får det fixat.

kollat att alla kablar är hela och alla kontakter är rena... detta är verkligen ett skumt problem.. :/

jag har startat om datorn nu 5+ gånger i rad och det verkar som att fläktarna har lugnat ner sig från ingenstans????? det borde inte ha kunnat ligga skugguppdateringar som har krävt omstart för GPU'n som har behövt massa omstarter??? (tror inte det eftersom jag har haft detta problemet i typ 2 år och datorn har stängts av hundratals gånger mellan den tiden). Jag blir verkligen inte klok på detta problemet.

Jag kommer köpa ny PSU+GPU om det någonsin händer igen att fläktarna snurrar upp max som defaultläge.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

kollat att alla kablar är hela och alla kontakter är rena... detta är verkligen ett skumt problem.. :/

jag har startat om datorn nu 5+ gånger i rad och det verkar som att fläktarna har lugnat ner sig från ingenstans????? det borde inte ha kunnat ligga skugguppdateringar som har krävt omstart för GPU'n som har behövt massa omstarter??? (tror inte det eftersom jag har haft detta problemet i typ 2 år och datorn har stängts av hundratals gånger mellan den tiden). Jag blir verkligen inte klok på detta problemet.

Jag kommer köpa ny PSU+GPU om det någonsin händer igen att fläktarna snurrar upp max som defaultläge.

Kanske relevant till ditt problem: min fru hade liknande problem med ett gtx 1060 där det visade sig att en av fläktarna helt enkelt inte startade ibland, då gick den andra på 100% oavsett belastning. snurrade man igång fläkten för hand så betedde dom sig som dom ska. reklamerade och fick ett nytt gfx på garantin i det fallet.
så det är inte otänkbart att fläktontrollen läser 0rpm på en av fläktarna och därför kompenserar med den/dom andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kanske relevant till ditt problem: min fru hade liknande problem med ett gtx 1060 där det visade sig att en av fläktarna helt enkelt inte startade ibland, då gick den andra på 100% oavsett belastning. snurrade man igång fläkten för hand så betedde dom sig som dom ska. reklamerade och fick ett nytt gfx på garantin i det fallet.
så det är inte otänkbart att fläktontrollen läser 0rpm på en av fläktarna och därför kompenserar med den/dom andra.

hm.. detta kan vara någon som jag skall kolla på. Tackar för infon

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kanske relevant till ditt problem: min fru hade liknande problem med ett gtx 1060 där det visade sig att en av fläktarna helt enkelt inte startade ibland, då gick den andra på 100% oavsett belastning. snurrade man igång fläkten för hand så betedde dom sig som dom ska. reklamerade och fick ett nytt gfx på garantin i det fallet.
så det är inte otänkbart att fläktontrollen läser 0rpm på en av fläktarna och därför kompenserar med den/dom andra.

Skrivet av Selmalagerlöf:

hm.. detta kan vara någon som jag skall kolla på. Tackar för infon

Det var samma fenomen Jaystwocents hade i videon jag länkade till tidigare i tråden

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34