Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ja det är nog både anställda och chefen som läser på Sweclockers, vilket är bra. Hoppas att de hjälper dig med ditt problem.

Trist att man ska behöva skriva ett argt inlägg på Sweclockers för att få extra hjälp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Jag skulle väl säga att då det ändå finns dokumentation på att man upplevt fel från start, att det går att härleda till ett ursprungligt fel. Det är inget som plötsligt har uppstått, utan man har ändå kontaktat företaget. En del pratar "praxis" om två månader, men det är inte samma sak. Går problemet att härleda till ett ursprungligt fel så tycker jag att du har på fötterna om du har dokumenterat det. Lagern ger dig möjlighet att inom 3 år reklamera och bevisbördan är såklart något som kan tynga dig.

Blir det inte lite konstigt om man kan rapportera fel som ÅF inte kan bekräfta, och sen måste godta en reklamation efter X antal år?

Praxis är ju då att maila ut om möjliga fel på alla produkter man köper, så har man ett "bevis" man kan spara i 3 år, oavsett om det händer något eller inte.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Trist att man ska behöva skriva ett argt inlägg på Sweclockers för att få extra hjälp.

Tycker inte att man bör klandra Inet när trådstartaren är helt orimlig i sitt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Tycker inte att man bör klandra Inet när trådstartaren är helt orimlig i sitt resonemang.

Klandrar inte inet för hur de hanterade ärendet från början. Tycker bara det är tråkigt att man får som man vill bara man skriker högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Blir det inte lite konstigt om man kan rapportera fel som ÅF inte kan bekräfta, och sen måste godta en reklamation efter X antal år?

Praxis är ju då att maila ut om möjliga fel på alla produkter man köper, så har man ett "bevis" man kan spara i 3 år, oavsett om det händer något eller inte.

Det håller jag med om, det jag resonerar kring är att det kanske/förmodligen finns ett ursprungsfel och kontakten med företaget kan stärka detta. Med det sagt så skall man såklart se över varje enskilt fall, här har nu TS fått burken inskickad och skulle inte bli nekad överhuvudtaget. Sedan om det blir en godkänd reklamation eller inte är en annan sak.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

REKLAMERA MERA
Hur ofta klagar du när en vara eller tjänst inte håller vad som utlovats eller har den kvalitet eller egenskaper som förväntas? Konsumentskadan beräknas motsvara 7 000 kr per vuxen person (18-75 år) och år.
Om du inte reklamerar när din vara inte håller måttet utan istället köper en ny, vad får det för konsekvenser? Jo, det belastar både din ekonomi 💰 och vår planet 🌍 när du behöver göra ytterligare ett nytt köp och fler saker behöver tillverkas helt i onödan. Om producenterna får reda på att något med deras produkter inte fungerar, så motiverar vi dem till att producera bättre och mer hållbara produkter. Snacka om konsumentmakt!
Så vänd dig till företaget och ge dem en chans att rätta till misstaget, så vi inte belastar våra resurser i onödan. Och tänk på att du kan reklamera en vara i upp till 3 år efter ditt köp.

Lenovo tog inte ens emot laptopen efter sett den på foto från Inet. Massa klistermärken på den och lösa tangenter.
Men skickat den in ändå för byta tangenbordet då inte går som privat person köpa ett eget och byta ut.
Upp till 2000 kr sa man att det kan komma kosta. Jag sa ja då den går använda till netflix trotts den blir mycket het.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

REKLAMERA MERA
Hur ofta klagar du när en vara eller tjänst inte håller vad som utlovats eller har den kvalitet eller egenskaper som förväntas? Konsumentskadan beräknas motsvara 7 000 kr per vuxen person (18-75 år) och år.
Om du inte reklamerar när din vara inte håller måttet utan istället köper en ny, vad får det för konsekvenser? Jo, det belastar både din ekonomi 💰 och vår planet 🌍 när du behöver göra ytterligare ett nytt köp och fler saker behöver tillverkas helt i onödan. Om producenterna får reda på att något med deras produkter inte fungerar, så motiverar vi dem till att producera bättre och mer hållbara produkter. Snacka om konsumentmakt!
Så vänd dig till företaget och ge dem en chans att rätta till misstaget, så vi inte belastar våra resurser i onödan. Och tänk på att du kan reklamera en vara i upp till 3 år efter ditt köp.

Lenovo tog inte ens emot laptopen efter sett den på foto från Inet. Massa klistermärken på den och lösa tangenter.
Men skickat den in ändå för byta tangenbordet då inte går som privat person köpa ett eget och byta ut.
Upp till 2000 kr sa man att det kan komma kosta. Jag sa ja då den går använda till netflix trotts den blir mycket het.

Alltid tråkigt när saker går sönder, men i detta fall kan jag nästan förstå Lenovo och Inet då det tog så lång tid mellan tillfället du anmälde problemet och tillfället du ville skicka in den, kan helt klart uppstått skada genom att bruka maskinen efter första fel påträffades som kunde ha lagats.
Och sen är jag tämligen säker på att om det inte har ändrats de senaste åren så sköter inte Lenovo service och reklammationer själv utan har en 3e part som tar hand om reklamationer och reparationer.

Men för övrigt är det inga problem att köpa delar och reparera maskinen själv, det är inte billigt men det går.
Misstänker att det är delens artikelnummer du söker isf skulle vara 5CB0Z32122

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

REKLAMERA MERA
Hur ofta klagar du när en vara eller tjänst inte håller vad som utlovats eller har den kvalitet eller egenskaper som förväntas? Konsumentskadan beräknas motsvara 7 000 kr per vuxen person (18-75 år) och år.
Om du inte reklamerar när din vara inte håller måttet utan istället köper en ny, vad får det för konsekvenser? Jo, det belastar både din ekonomi 💰 och vår planet 🌍 när du behöver göra ytterligare ett nytt köp och fler saker behöver tillverkas helt i onödan. Om producenterna får reda på att något med deras produkter inte fungerar, så motiverar vi dem till att producera bättre och mer hållbara produkter. Snacka om konsumentmakt!
Så vänd dig till företaget och ge dem en chans att rätta till misstaget, så vi inte belastar våra resurser i onödan. Och tänk på att du kan reklamera en vara i upp till 3 år efter ditt köp.

Kan vara bra att hänvisa till vad du syftar på.

Det är inte så att du kan spara 7000 kr/år för att du reklamerar, skadan är ju redan skedd. Misslyckas hantverkaren så kanske du behöver ta dit en hantverkare som gör jobbet på annat vis och i större omfattning än det var tänkt, dessutom räknar de tiden du lägger som att den har ett monetärt värde så lägger du massor tid så går konsumentskadan upp i värde.

Permalänk
Medlem

Inet har ingen skyldighet att acceptera det här fallet. Snarare är det bra att de är transparenta och håller riktlinjen att alla ska behandlas likvärdigt.

Annars kommer folk att missbruka systemet rätt rejält i framtiden för att få som de vill ha det när man väl hittat ett kryphål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag skulle väl säga att då det ändå finns dokumentation på att man upplevt fel från start, att det går att härleda till ett ursprungligt fel.

Den första dokumentationen finns ju bara från 16 månader efter köp, dvs INTE från start.

Och till AMD73.
Reklamationer görs på två olika sätt beroende på tid efter köp.
1, Inom 6 månader och det är då butikens skyldighet att bevisa att felet inte fanns från början.
Vilket är extremt svårt att göra för dom!

2, Efter 6 månader då är det kundens skyldighet att bevisa att felet verkligen fanns från början OM butiken i fråga nekar reklamationen, vilket inte är direkt ovanligt.
Tyvärr är detta väldigt svårt att göra!
Det kräver i princip att man har gott om bevis att väldigt många kunder råkat ut för samma fel inom liknande tidsspann, genom att tex hitta detta på forum/social media/etc.

Så ett väldigt bra tips inför framtiden är att reklamera OCH skicka in saker så fort det går!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Inom 6 månader och det är då butikens skyldighet att bevisa att felet inte fanns från början.

Den omvända bevisbördan är numera 2 år istället för 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

REKLAMERA MERA
Hur ofta klagar du när en vara eller tjänst inte håller vad som utlovats eller har den kvalitet eller egenskaper som förväntas? Konsumentskadan beräknas motsvara 7 000 kr per vuxen person (18-75 år) och år.
Om du inte reklamerar när din vara inte håller måttet utan istället köper en ny, vad får det för konsekvenser? Jo, det belastar både din ekonomi 💰 och vår planet 🌍 när du behöver göra ytterligare ett nytt köp och fler saker behöver tillverkas helt i onödan. Om producenterna får reda på att något med deras produkter inte fungerar, så motiverar vi dem till att producera bättre och mer hållbara produkter. Snacka om konsumentmakt!
Så vänd dig till företaget och ge dem en chans att rätta till misstaget, så vi inte belastar våra resurser i onödan. Och tänk på att du kan reklamera en vara i upp till 3 år efter ditt köp.

Lenovo tog inte ens emot laptopen efter sett den på foto från Inet. Massa klistermärken på den och lösa tangenter.
Men skickat den in ändå för byta tangenbordet då inte går som privat person köpa ett eget och byta ut.
Upp till 2000 kr sa man att det kan komma kosta. Jag sa ja då den går använda till netflix trotts den blir mycket het.

Konsumenthjälp i Borås:
https://www.boras.se/omsorgochstod/ekonomisktochsocialtstod/k...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av snitch:

Den omvända bevisbördan är numera 2 år istället för 6 månader.

Det har du rätt i!
Hade helt glömt bort det, för många sågspån har nog omvandlats till rök efter nån flera sekunder lång tanke session

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det har du rätt i!
Hade helt glömt bort det, för många sågspån har nog omvandlats till rök efter nån flera sekunder lång tanke session

Gäller ju köp gjorda efter lagen kom till

Permalänk
Medlem

Inet har gjort helt rätt i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Idag kom svaret och ja jag har väl inget att klaga på Inet. Svaret var det inte täcks och
jag fråga lite varför. Se om Inet har något svar.Men 1551kr kroner laga tangentbordet
får jag säga är bra pris. Den duger som netflix tittar laptop och akut laptop om hon
råkar ut förstrul med sin nuvarande Lenovo som ja glappar i laddkablen. Laptop betyder
det är något man har i knät och just det hon har i sängen mest och att ha kablen ut
bak är ingen höjdare. Bra om det är skrivbordsdator.
Jag frågade testare om detta på youtube men fick aldrig svar mer en att andra också
undra hur det fungerar ha den i knät i sängen.

Dåligt kan man säga tyvärr. Måste vara otroligt medveten och försiktigt. Ja det är en
Lenovo och spellaptop med 3080.
Inet varit trevliga och hjälpasamma och telefon och har uppdaterat mig via mejl.

Jag har gissningvis via 3 konton genom alla år köpt för närmare 1 miljon på Inet
faktiskt. Detta är 3 saken bara som lämnat. två laptop och ett moderkort. Kanske ett
ramminne också.Kan ej komma på något mer just nu.
Allt varit så smidigt och trodde därför efter alla år att anmälan skulle gälla och man
skulle se jag ingen som ljuger och gör sönder saker och ej dottern heller.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Allt varit så smidigt och trodde därför efter alla år att anmälan skulle gälla och man
skulle se jag ingen som ljuger och gör sönder saker och ej dottern heller.

Det handlar inte om sanningshalten utan att ditt (bristfälliga) agerande skulle ha resulterat i att de fick ta kostnaderna för att ersätta eller laga enheten.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Dåligt kan man säga tyvärr. Måste vara otroligt medveten och försiktigt. Ja det är en
Lenovo och spellaptop med 3080.

Nej en speldator är inget att slänga runt. Ta hand om grejerna!