Permalänk

Orolig ping trots Fiber

God morgon, allesammans!

Är ny här på Sweclockers, så ber om ursäkt om jag postat i fel kategori eller liknanade.

Använder mig av 250/250-fiber från Ownit (Som kör på Telias fibernät), samt en TP-Link Archer AX6000 Router, trots detta har jag börjat få lite högre, och orolig ping på faceit-servers när jag spelar CS. Jämför med en vän, som jag då spelar med, som bor drygt 1km ifrån mig, som alltid sitter på drygt halva den pingen jag har. Notera att pingen aldrig är katastrofal, men sitter han på 15, så har jag drygt 30+, beroende på vart servern vi spelar på befinner sig.

Har kontaktat min ISP (Ownit) och försökt få lite vägledning, dessvärre har inget gett resultat. Det de bad mig göra var att göra en "reset" på fiber-dosan som sitter monterad nere i källaren, vilket jag gjorde. Har även gjort en full reset på min router, men detta gav inte heller resultat. Kan inte minnas att det alltid har varit så här, utan känns som att det uppstått relativt nyligen, är väldigt okunnig inom ämnet och vet själv inte alls vad det kan bero på, uppdaterade till Windows 11 för ett par månader sen, skulle det kunna vara ett problem? All hjälp uppskattas.

Resultat från bredbandskollen.se:
Nedladdning: 289,12 Mbit/s
Uppladdning: 291,79 Mbit/s
Svarstid: 5,54ms

Med vänlig hälsning,
Calle.

Permalänk
Rekordmedlem

Bredbandskollen visar ju bra värden, ansluter du via kabel och har du samma operatörer som din vän för routingen kan ju skilja annars och har du en stabil latens eller varierar den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bredbandskollen visar ju bra värden, ansluter du via kabel och har du samma operatörer som din vän för routingen kan ju skilja annars och har du en stabil latens eller varierar den ?

Vi har olika leverantörer, men använder samma fiber-nät om jag förstått det rätt. Använder mig av kabel och har stabil latens

Permalänk

Kan vara så att du blir routad en annan väg än din polare trots att ni bor så nära varandra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av callelatte:

Vi har olika leverantörer, men använder samma fiber-nät om jag förstått det rätt. Använder mig av kabel och har stabil latens

Troligen tar eran trafik olika vägar så fort ni lämnar lokala nätet, ni kan ju prova köra tracert eller använda program för att följa trafiken till servern och se var det skiljer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av callelatte:

God morgon, allesammans!

Är ny här på Sweclockers, så ber om ursäkt om jag postat i fel kategori eller liknanade.

Använder mig av 250/250-fiber från Ownit (Som kör på Telias fibernät), samt en TP-Link Archer AX6000 Router, trots detta har jag börjat få lite högre, och orolig ping på faceit-servers när jag spelar CS. Jämför med en vän, som jag då spelar med, som bor drygt 1km ifrån mig, som alltid sitter på drygt halva den pingen jag har. Notera att pingen aldrig är katastrofal, men sitter han på 15, så har jag drygt 30+, beroende på vart servern vi spelar på befinner sig.

Har kontaktat min ISP (Ownit) och försökt få lite vägledning, dessvärre har inget gett resultat. Det de bad mig göra var att göra en "reset" på fiber-dosan som sitter monterad nere i källaren, vilket jag gjorde. Har även gjort en full reset på min router, men detta gav inte heller resultat. Kan inte minnas att det alltid har varit så här, utan känns som att det uppstått relativt nyligen, är väldigt okunnig inom ämnet och vet själv inte alls vad det kan bero på, uppdaterade till Windows 11 för ett par månader sen, skulle det kunna vara ett problem? All hjälp uppskattas.

Resultat från bredbandskollen.se:
Nedladdning: 289,12 Mbit/s
Uppladdning: 291,79 Mbit/s
Svarstid: 5,54ms

Med vänlig hälsning,
Calle.

Har inte bytt till Windows 11 själv, men googlade på increased ping times windows 11 och detta var första resultatet:
https://appuals.com/high-ping-games-windows-11/
Har din polare inte Windows 11 och du hade bättre ping innan bytet, så kan det absolut vara ett problem.
Man ska väl inte utesluta att något kan ha ändrats i routingen/nätverket mellan dig och servrarna, men inte heller att det kan vara klientbaserade problem. Typ Windows 11.
Bästa hade väl varit om du kunde få dit polaren med hans dator, om han har Windows 10, spela tillsammans och se om ni har olika pingtider.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att dra igång Pingplotter och låta den köra något dygn eller så. Om det är ju att pingen är "orolig" som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av callelatte:

Notera att pingen aldrig är katastrofal, men sitter han på 15, så har jag drygt 30+, beroende på vart servern vi spelar på befinner sig.

Bredbandskollen (som du har låg ping på) har lokala servrar så det värdet du får där är ett bra mått på hur mycket ditt hemnätverk och den första stumpen av din internetleverantör påverkar dig. Det är den delen du rimligtvis kan påverka.

Ping är VÄLDIGT avståndsberoende. Ljushastigheten i en fiber är cirka 1ms per 20 mil. Den fysiska gränsen för Ystad <-> Haparanda är alltså drygt 12ms (tur och retur). Sen finns det ju inte fiberkablar fågelvägen mellan dig och var du nu ska nå utan sitter du i Göteborg och ska till Kalmar är det inte orimligt att din trafik faktiskt går Göteborg -> Stockholm -> Kalmar.

Lägg sedan till att det inte är en enda fiber som går den vägen utan du har kanske 10 switchar och routrar på vägen som var och en ska processa trafiken och lägga på kanske 1ms var och så vips är du uppe i 20ms. Om din kompis har en annan operatör, eller bor på en annan plats, eller slumpades en annan väg kanske han går Göteborg -> Halmstad -> Kalmar via 3 routrar och så får han en tredjedel av din ping.

Sätt upp ett test, t.ex. att du pingar ping.sunet.se och kolla om den är stabil (Det faktiska värdet är inte så noga). Är den stabil så är skillnaden under ert spelande vägen din trafik tar till servern ni spelar på för stunden och det enda du kan göra för att påverka det är att byta operatör och hoppas att den nya har en bättre väg dit. Ju större operatör desto troligare att de har en rak väg.

Permalänk
Hedersmedlem

@callelatte Välkommen till Sweclockers. Flyttade tråden till Nätverk och uppkoppling

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kör du via trådlöst? Försök utesluta det så fall först.

Men olika ISP har olika bra routing. Sen kan det finnas flaskhalsar mellan KO/ISP med. Avståndet har ingen betydelse här så länge vi är inom landet.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan vara så att du blir routad en annan väg än din polare trots att ni bor så nära varandra.

Till största sannolikhet är det nog så. Kan min leverantör göra någonting åt detta, eller måste man chansa och byta? Har för tillfället Ownit, som ska vara lite mer "gaming-inriktad" så hade förstås hoppats på att de isåfall prioriterade sådana här saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av callelatte:

Till största sannolikhet är det nog så. Kan min leverantör göra någonting åt detta, eller måste man chansa och byta? Har för tillfället Ownit, som ska vara lite mer "gaming-inriktad" så hade förstås hoppats på att de isåfall prioriterade sådana här saker.

Nej de kommer inte bygga om hela sitt nät för att just servern du spelar på har högre ping.

De kanske har prioriterat men just servern du kör mot fick det sämre då?

Du kan prova ändra din routing med en vpn, kanske din polare kan lägga upp vpn åt dig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av callelatte:

Till största sannolikhet är det nog så. Kan min leverantör göra någonting åt detta, eller måste man chansa och byta? Har för tillfället Ownit, som ska vara lite mer "gaming-inriktad" så hade förstås hoppats på att de isåfall prioriterade sådana här saker.

Hur stor skillnad är det mellan er ping? Vad har han för leverantör?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord