Stort prestandalyft demonstreras med Directstorage 1.1

Permalänk
Melding Plague

Stort prestandalyft demonstreras med Directstorage 1.1

I Microsofts optimerade testscen förbättras laddningstider med 66 procent när Directstorage får sällskap av grafikaccelererad dekompression.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Andra lagringsenheter fungerar, men desto lägre bandbredd desto mindre effekt får tekniken."
Blir nyfiken på vad det här innebär.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Andra lagringsenheter fungerar, men desto lägre bandbredd desto mindre effekt får tekniken."
Blir nyfiken på vad det här innebär.

Ungefär som att du laddar ned en fil, ju bättre bandbredd du har, desto snabbare kan du ladda ned saker.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Andra lagringsenheter fungerar, men desto lägre bandbredd desto mindre effekt får tekniken."
Blir nyfiken på vad det här innebär.

Att det går fortare att läsa i 3GB/s än i 0.5GB/s, helt logiskt.

Permalänk
Medlem

Något som inte verkar gå så fort är just själva införandet av DirectStorage. Är det bara Microsoft som är slöa eller beror det på andra saker också?

Permalänk
Inaktiv

Detta säger ingenting än så länge, eftersom dom inte nämner systemet det testades på. Är det exempelvis en celeron, athlon eller i3 så är inte resultatet så konstigt. Testet pekar på att systemet är väldigt CPU bundet dock, så det kan lika gärna vara en usel CPU.

Väntar tills mer tester där systemen är beskrivna samt välbalanserade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Något som inte verkar gå så fort är just själva införandet av DirectStorage. Är det bara Microsoft som är slöa eller beror det på andra saker också?

Protokoll, hårdvara, drivrutiner måste samtidigt utvecklas för detta. Särskilt nu när dom kompletterar med GDeflate (gpu dekompression).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Något som inte verkar gå så fort är just själva införandet av DirectStorage. Är det bara Microsoft som är slöa eller beror det på andra saker också?

Skrivet av anon334363:

Protokoll, hårdvara, drivrutiner måste samtidigt utvecklas för detta. Särskilt nu när dom kompletterar med GDeflate (gpu dekompression).

Spelutvecklare måste implementera det också. Är det för svårt / tidskrävande att göra så kommer det ta länge innan vi ser det utnyttjas.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enbom:

Spelutvecklare måste implementera det också. Är det för svårt / tidskrävande att göra så kommer det ta länge innan vi ser det utnyttjas.

Jo, men detta är också en detalj som implementeras i spelmotorn, snarare än spelen själva. Så spelutvecklare som kör Unreal eller Unity kommer få detta gratis inom kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

"Andra lagringsenheter fungerar, men desto lägre bandbredd desto mindre effekt får tekniken."
Blir nyfiken på vad det här innebär.

Att ju långsammare det går desto ofortare är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Jo, men detta är också en detalj som implementeras i spelmotorn, snarare än spelen själva. Så spelutvecklare som kör Unreal eller Unity kommer få detta gratis inom kort.

Bara för att möjligheten finns i spelmotorn kanske det inte per automatik betyder att det är en av eller på knapp för alla spel?
Men jag kan inget om spelutveckling eller hur denna implementation hanteras.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Protokoll, hårdvara, drivrutiner måste samtidigt utvecklas för detta. Särskilt nu när dom kompletterar med GDeflate (gpu dekompression).

Fast protokoll, hårdvara och drivrutiner har väl funnits ett tag nu?

Permalänk
Medlem

Är det en Windows 11 exklusiv finess?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Räkneexempel snurrdisk som läses med 100 MB/s och 300 % komprimeringgrad ger ca 300 MB/s faktisk fart på texturer.
M.2 ssd med 7000 MB/s och samma komprimeringgrad ger 21000 MB/s faktisk fart.

Grova räkneexempel och inget annat.

Med ovan exempel är den förklarande texten på att har man ett segt media på att ladda ifrån så blir det ingen större skillnad ganska så tydlig relativt varandra.

Permalänk
Medlem

Kul att se att @JonasT skriver nyheter som förädraledig

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Något som inte verkar gå så fort är just själva införandet av DirectStorage. Är det bara Microsoft som är slöa eller beror det på andra saker också?

För att om det blir knas så skrivs det 3000 trådar på forum om att det är skit?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Nice!

Detta är något jag skulle kunna tänka mig att byta till win11 för om det inte kommer för win10 (förutsatt att de spelen jag lirar kan dra nytta av det).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Ska fungera även till win10, men 11 har lite extra optimeringar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

(förutsatt att de spelen jag lirar kan dra nytta av det).

Tills idag har ju spel byggts med en massa trick för att undvika att spelaren råkar ut för att de kommer till en del av kartan som inte hunnit laddas, t.ex. olika kreativa former av hastighetsbegränsningar, eller att världen är uppdelad i olika celler med en stege/dörr/fast travel mellan dem för att dölja laddningstiden.

Det finns ju antagligen ganska stora incitament för spelutvecklare att integrera DirectStorage eftersom det potentiellt sparar jobbet med att skapa saker i spelvärlden som tar tillräckligt lång tid att utföra/färdas genom så att dagens I/O-begränsade lagringsteknik inte märks av så mycket under spelets gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Är det en Windows 11 exklusiv finess?

Varför är detta något folk tycker ska komma till äldre OS?
Som att Google skulle börja släppa nya funktioner till äldre androidversioner osv..
Ge folk mer morötter till att uppgradera till senaste versionen istället.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Som att Google skulle börja släppa nya funktioner till äldre androidversioner osv..

Det gör Google. T.ex. Nearby sharing (Närdelning) och även funktionen att systemet tar bort behörigheter till appar som man inte använt på X månader (tror det är 3 månader) har släppts till äldre Android versioner. Det går att släppa rätt mycket saker till äldre versioner av Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det gör Google. T.ex. Nearby sharing (Närdelning) och även funktionen att systemet tar bort behörigheter till appar som man inte använt på X månader (tror det är 3 månader) har släppts till äldre Android versioner. Det går att släppa rätt mycket saker till äldre versioner av Android

Ja och den senare förstår jag att den gjorde. Då det även höjer säkerheten för dom som sitter på en äldre version men annars så kommer oftast bara "nya saker" till det senaste operativsystemet och med all rätt.
Det är klart det alltid kommer finnas undantag som dom saker du tog upp.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Varför är detta något folk tycker ska komma till äldre OS?

Fast just DirectStorage är släppt på Windows 10 sedan länge, det är bara att dåliga ekonomiska tider dragit ner farten hos spelutvecklare till sköldpadda. Kolla hur många AAA-titlar (som inte är copy-paste-jobb typ FIFA/COD) som är på väg ut. Istället är det det klassiska avloppsflödet av pixelsallader med tveksamt spelvärde släppta av lycksökare som hoppas att frånvaron av konkurrens ska göra just deras garagelir populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Varför är detta något folk tycker ska komma till äldre OS?
Som att Google skulle börja släppa nya funktioner till äldre androidversioner osv..
Ge folk mer morötter till att uppgradera till senaste versionen istället.

Är aldrig bra att man låses och tvingas till en platform. DirectX är redan dåligt nog att det bara är för windows, att det nu ska vara specifikt till enbart vissa versioner av windows medans andra fortfarande finns(och supportas av Microsoft) gör det bara värre.

Hoppas själv att Vulkan kommer med liknande och att det adopteras av spelutvecklarna istället först och främst.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Är aldrig bra att man låses och tvingas till en platform. DirectX är redan dåligt nog att det bara är för windows, att det nu ska vara specifikt till enbart vissa versioner av windows medans andra fortfarande finns(och supportas av Microsoft) gör det bara värre.

Hoppas själv att Vulkan kommer med liknande och att det adopteras av spelutvecklarna istället först och främst.

Men vadå? Du är ju fortfarande låst till en plattform som Windows då i detta fall? DirectX är väl gjort av Microsoft? Så det är inte konstigt att du inte hittar det någon annanstans? Varför hittar du på saker?

Det ger folk skäl till att uppgradera till ett nyare och säkrare system. Varför skulle detta göra saken värre?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Något som inte verkar gå så fort är just själva införandet av DirectStorage. Är det bara Microsoft som är slöa eller beror det på andra saker också?

För att än så länge så verkar vinsterna vara mest PR-propaganda från MS, ska ju tänkas på att detta kommer från Xbox konsoler där minne är delat mellan CPU och GPU så där var det en enorm vinst med att låta data från disken åka rakt in direkt till GPU:n istället för att behöva kopieras runt av CPU:n.

Resultaten som visades från Forspoken var ju inte direkt imponerande så därför har väl spelutvecklare avvaktat för att se om nu de GPU stödda dekomprimeringen som kommer i v1.1 kommer att göra en skillnad stor nog för att man ska orka lägga resurser på det.

Från testerna med Forspoken:

Citat:

As a demonstration of DirectStorage, though, Forspoken's numbers are a mixed bag. On one hand, the examples Ono showcased clearly demonstrate DirectStorage loading scenes more quickly on the same hardware, compared to the legacy Win32 API—from 2.6 seconds to 2.2 seconds in one scene, and from 2.4 seconds to 1.9 seconds in another. Forspoken demonstrated performance improvements on older SATA-based SSDs as well, despite being marketed as a feature that will primarily benefit NVMe drives—dropping from 5.0 to 4.6 seconds in one scene, and from 4.1 to 3.4 seconds in another. Speed improvements for SATA SSDs have been limited for the better part of a decade now because the SATA interface itself (rather than the SSD controller or NAND flash chips) has been holding them back. So eking out any kind of measurable improvement for those drives is noteworthy.

On the other hand, Ono's demo showed that game load time wasn't improving as dramatically as the raw I/O speeds would suggest. On an NVMe SSD, I/O speeds increased from 2,862MB/s using Win32 to 4,829MB/s using DirectStorage—nearly a 70 percent increase. But the load time for the scene decreased from 2.1 to 1.9 seconds. That's a decrease that wouldn't be noticeable even if you were trying to notice it.

Citat från https://arstechnica.com/gadgets/2022/03/directstorage-speeds-up-load-times-in-pc-game-demo-but-hardware-matters-most/

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot detta, det kommer göra stora skillnader i framtiden. Men det är väl bara i Windows 11 detta kommer tillämpas och inte Windows 10?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Ser verkligen fram emot detta, det kommer göra stora skillnader i framtiden. Men det är väl bara i Windows 11 detta kommer tillämpas och inte Windows 10?

Fast helt ärligt? Nej, kommer inte göra nån skillnad alls tror jag. Samtidigt som vi kan ladda data snabbare så växer mängden data som vi behöver ladda. Blir ett nollsummespel i slutändan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast helt ärligt? Nej, kommer inte göra nån skillnad alls tror jag. Samtidigt som vi kan ladda data snabbare så växer mängden data som vi behöver ladda. Blir ett nollsummespel i slutändan.

Ehh hur tänkte du nu? Kör du på gamla standarden så blir det ju dubbelt så långsamt med nyare titlar med mer data, har du Directstorage så minskar ju tiderna radikalt, sen är diskar med PCI Express 5.0 på g, så då kan man få ner tiderna ytterligare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Tills idag har ju spel byggts med en massa trick för att undvika att spelaren råkar ut för att de kommer till en del av kartan som inte hunnit laddas, t.ex. olika kreativa former av hastighetsbegränsningar, eller att världen är uppdelad i olika celler med en stege/dörr/fast travel mellan dem för att dölja laddningstiden.

Det finns ju antagligen ganska stora incitament för spelutvecklare att integrera DirectStorage eftersom det potentiellt sparar jobbet med att skapa saker i spelvärlden som tar tillräckligt lång tid att utföra/färdas genom så att dagens I/O-begränsade lagringsteknik inte märks av så mycket under spelets gång.

Man får också tänka på att detta är en selling point för konsolerna, så MS vill väldigt gärna att spelutvecklarna använder funktionaliteten där och då borde steget inte vara så långt att bygga in det i PC-versionerna också.

Samtidigt lär det dröja innan detta blir så spritt att de kan börja anta att det finns och därmed plocka bort "trånga passager" och så. Vad man kan hoppas på är att dessa sekvenser får mer dynamisk längd så att man inte måste pressa Lara igenom den smala tunneln lika länge som någon som inte har tekniken.