Klarna tar bort funktionen engångskort för Klarna kort användare

Permalänk

Klarna tar bort funktionen engångskort för Klarna kort användare

Jag har haft Klarna kort några år nu och det var väldigt bra att få tillgång till engångskort efter att Swedbanks e-kort tjänst avskaffades några år tidigare. Men nu har det slutat att fungera och när man försöker nu så får man bara det vanliga kortnumret och ingen möjlighet att skapa ett engångskort. Knappen finns dock kvar i appen och ingen information om att den inte skulle fungera.

För de som inte vet vad engångskort är så innebär det att man genererar ett tillfälligt kortnummer som bara går att använda en gång och med ett max belopp som går att dra från kortet. Detta skyddar mot att pengar dras flera gånger, för mycket pengar dras eller att någon snort ditt kortnummer.

Jag har försökt att prata med deras support om detta men kan inte säga att den är speciellt bra för man blir bollad mellan handläggare och får upprepa problemet gång på gång och ingen läser igenom chat historiken ordentligt innan de "svarar" på frågan. Till slut slutade de bara svara helt.

Det ända jag fick ut från kontakten med supporten var att de kanske nu ändrat så att engångskort inte fungerar om man har ett fysiskt kort (finns ingen info om detta varken i app eller FAQ). Att frysa kortet verkar inte påverka (supporten själva föreslog det), men det verkar som att de som inte har klarna kort kan använda engångskort. Kanske kan hjälpa om fler klagar på denna ändring för det är ju två olika bra tjänster som inte bör vara exklusiva.

Använder ni några andra tjänster för tillfälliga kort som ni tycker är bra? Vet att Klarna också har "virtuellt kort" men detta är ju inte lika bra för det saknar beloppsgräns, vet inte om det stoppar återkommande betalningar och det är bara cvv som skiljer så stoppar inte helt att nån kan sno dina uppgifter antar jag eftersom alla siter inte kräver cvv.

Visa signatur
Permalänk

Jag har samma problem

Skrivet av DeathStar:

Jag har haft Klarna kort några år nu och det var väldigt bra att få tillgång till engångskort efter att Swedbanks e-kort tjänst avskaffades några år tidigare. Men nu har det slutat att fungera och när man försöker nu så får man bara det vanliga kortnumret och ingen möjlighet att skapa ett engångskort. Knappen finns dock kvar i appen och ingen information om att den inte skulle fungera.

För de som inte vet vad engångskort är så innebär det att man genererar ett tillfälligt kortnummer som bara går att använda en gång och med ett max belopp som går att dra från kortet. Detta skyddar mot att pengar dras flera gånger, för mycket pengar dras eller att någon snort ditt kortnummer.

Jag har försökt att prata med deras support om detta men kan inte säga att den är speciellt bra för man blir bollad mellan handläggare och får upprepa problemet gång på gång och ingen läser igenom chat historiken ordentligt innan de "svarar" på frågan. Till slut slutade de bara svara helt.

Det ända jag fick ut från kontakten med supporten var att de kanske nu ändrat så att engångskort inte fungerar om man har ett fysiskt kort (finns ingen info om detta varken i app eller FAQ). Att frysa kortet verkar inte påverka (supporten själva föreslog det), men det verkar som att de som inte har klarna kort kan använda engångskort. Kanske kan hjälpa om fler klagar på denna ändring för det är ju två olika bra tjänster som inte bör vara exklusiva.

Använder ni några andra tjänster för tillfälliga kort som ni tycker är bra? Vet att Klarna också har "virtuellt kort" men detta är ju inte lika bra för det saknar beloppsgräns, vet inte om det stoppar återkommande betalningar och det är bara cvv som skiljer så stoppar inte helt att nån kan sno dina uppgifter antar jag eftersom alla siter inte kräver cvv.

Jag har samma problem. Det fallerar tyst så det är lätt att missa att det inte är ett engångkort som skapats utan man istället kopierar sitt vanliga "klarnakort"-nummer.

Kundtjänst verkar inte vara informerade om att engångskort inte fungerar om man har klarnakort, men gissade att så var fallet. Jag bad personen i kundtjänst att föra vidare klagomålet att det i första hand borde göra funktionen tillgänglig igen, men i andra hand åtminstone borde göra det tydligt att engångkort inte fungerar för klarnakortskunder

Överväger att säga upp mitt klarnakort för att få tillbaka engångkort.

Permalänk
Medlem

Konstigt, har använt samma funktion på mitt Revolut-kort i ett par års tid och det känns så smidigt. Grymt skönt att inte behöva uppge sina riktiga kortuppgifter när man handlar med diverse nya hemsidor... detta var dåligt av klarna.

Permalänk

Jag har också reagerat på detta, och det är definitivt en ändring som skett under 2022. Jag har precis chattat med Klarnas kundtjänst, och det som framgick är att:
1. Det går inte (längre) att skapa Engångskort om du har ett Klarnakort eller Virtuellt Klarnakort. Skulle du makulera dessa så kommer du troligen att kunna skapa Engångskort, men det finns ingen poäng med det, se punkt 2.
2. Om du köper något med ett Engångskort, så kommer säljaren att få tillgång till vad Klarna kallar "dina uppgifter" och som i praktiken innebär ditt Klarnakonto. Detta beror på att Engångskortet försvinner efter 24 timmar, och säljaren måste kunna koppla köpet till något, samt kunna göra korrigeringar av fakturan etc. Detta innebär att det är en falsk säkerhet i själva förståelsen av begreppet "engångskort". Trots att kortnumret bara kan användas en gång så har du ingen högre säkerhet än om du använde ditt fysiska Klarnakort. Detta ser jag som en stor brist i Klarnas information till kund (och även i själva begreppet "engångskort"), och det påpekade jag också till kundtjänst som förhoppningsvis kan ta detta vidare. Det framgår definitivt inte av denna sida:
https://www.klarna.com/se/kundservice/vad-ar-engangskort-och-...

Klarna ursäktar sig med att de har "tillräcklig" säkerhet för mig som köpare även på Klarnakortet. Det må vara hänt, men om jag använder en funktion som heter "Engångskort" förväntar jag mig något helt annat än vad det faktiskt är.

Fullständig chattlogg finns sparad om någon vill ha.