Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tider förändras. Mina åldriga föräldrar påstår fortfarande att man ska skriva "Ni" i formella brev etc. (För det gjorde man på 60-talet, innan Du-reformen). Päronen närmar sig 100.

Jag menar självklart hur man formulerar sig och tilltalar i dag, inte för 60 år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att skriva Du eller Ni i brev till kunder eller annat löst folk... handlar om att som David här ovan var inne på, att vara artig. Men också att visa respekt. Kanske något som är förlegat i dagens samhälle?

Så är det. Artighet och respekt är sällsynt i dagens samhälle, tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Så är det. Artighet och respekt är sällsynt i dagens samhälle, tyvärr.

Man kanske ser det som artighet men för mig är det motsatsen. Ni har aldrig varit artigt på det sättet som det ofta används idag, förutom möjligtvis en kort period i slutet av 1700-talet under Gustav III, utan var ett formellt tilltal av folk "under" en som man inte visste titel eller namn på. En polis som grep ett fyllo tilltalade honom med "ni" exempelvis, eller en direktör som tilltalar exempelvis en städare de inte kan namnet på, åt motsatt håll hade det varit oförskämt dock så där sa städaren "Direktör Andersson" och fyllot "Konstapel Svensson" möjligtvis "konstapeln" eller så. Det infördes på artonhundratalet för att förenkla saker men blev också en hatad tilltalsform som sågs som nedlåtande. Istället använde man titel och efternamn eller, för underordnade bara efternamnet.

En annan sak som stör mig något oerhört är när folk visar sin ännu djupare okunskap genom att, efter ha använt "ni" som tilltal på ett något oförskämt (men tänkt artigt) sätt, sen använder plural för "ni" är ju plural så då måste ju allt annat också bli plural, eller? "Här har ni ert kaffe, varsågoda." "Jag är bara en person så jag vet inte vilka du pratar med."

Edit: Angående själva grundfrågan med stor bokstav så känns det liksom falskt inställsamt. Det används främst i dåliga reklamtexter som ska försöka få mottagaren att känna sig utvald eller speciell. Men för mig som sagt falskt inställsamt, nästan sliskigt.

Permalänk
Medlem

Känns mest som något som hängt med från tyskan eller engelskan utan egentlig anledning, eftersom "du" kan vara både singularis och pluralis där. Men så är det ju inte i svenskan. "Du" hänvisar specifikt till personen som läser, och vill man hänvisa till folk i allmänhet skriver man "man".

Helt enig med att det bara är irriterande och förstör flödet i texten.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte artigt eller respektfullt, utan okunnigt och störande. Det signalerar att man har dålig koll på hur man skriver svenska och hur man tilltalar andra på svenska.

Jag köper att språket förändras över tid, med både hur man skriver, olika uttryck och ord . Men när någon skriver så, så handlar det fortfarande om vad det alltid har handlat om. Att visa respekt och vara artig, inget annat.
Brukar inte själv skriva på detta sättet, men förstår i alla fall varför folk gör det. Kanske är överintelligent, vad vet jag.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag köper att språket förändras över tid, med både hur man skriver, olika uttryck och ord . Men när någon skriver så, så handlar det fortfarande om vad det alltid har handlat om. Att visa respekt och vara artig, inget annat.
Brukar inte själv skriva på detta sättet, men förstår i alla fall varför folk gör det. Kanske är överintelligent, vad vet jag.

Problemet är bara det att intentionen och mottagandet inte är i synk. Om en person tycker att "Tjena skitstövel!" är ett artigt och respektfullt sätt att hälsa, så blir det ett problem eftersom det inte är många andra som håller med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet är bara det att intentionen och mottagandet inte är i synk. Om en person tycker att "Tjena skitstövel!" är ett artigt och respektfullt sätt att hälsa, så blir det ett problem eftersom det inte är många andra som håller med.

Då är det ju snarare du som inte är i synk, med hur uttryckssättet och dess innebörd har varit sedan urminnes tider...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då är det ju snarare du som inte är i synk, med hur uttryckssättet och dess innebörd har varit sedan urminnes tider...

Du verkar inte förstå att det är NU som gäller. Man kan inte applicera 1800-talets, eller 1700-talets värderingar, formuleringar och uttryck på samhället i dag. Inte ens 40-50 år bakåt är relevant för dagens samhälle.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För mig ter det sig tämligen rimligt om man tittar på tyskan:
sie - hon
Sie - Ni (artig)
är två olika stavningar av samma ord med olika innebörd.

Ni används som artigt Singular, t ex i officiella sammanhang eller mot part man inte känner väl. Ett kontrakt är ett sådant.
Troligen har väl detta bara smittat över sig på något sätt. Du-reformen är det ett tag sen.

Att stava "Ni" med stort N har jag känt till och använt mig av, men "Du" visste jag inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att skriva Du eller Ni i brev till kunder eller annat löst folk... handlar om att som David här ovan var inne på, att vara artig. Men också att visa respekt. Kanske något som är förlegat i dagens samhälle?

Nu är jag varken kund eller löst folk. Vi har haft en hel del kontakt och det är ett projekt där vi båda är inblandade.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du verkar inte förstå att det är NU som gäller. Man kan inte applicera 1800-talets, eller 1700-talets värderingar, formuleringar och uttryck på samhället i dag. Inte ens 40-50 år bakåt är relevant för dagens samhälle.

Du verkar inte förstå att det alltid kommer finnas ett överlapp, med uttryck och ord som använts under årtionden, kanske flera hundra år innan du föddes och att det fortfarande lever folk som faktiskt använt dessa sedan de var unga och fortfarande använder dem. Precis som det kommer finnas uttryck som du lär dig nu och som kommer vara förlegade när du kommer upp i åren.
Hur som helst kommer uttrycken så småningom dö ut, om de inte kommer tillbaka på annat sätt.

Jag lärde mig detta uttryck i gymnasiet på 90-talet. Så så lastgammalt är det inte, även om jag själv inte använder det längre.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sjukt att tråd från 2007 återupplivades helt random

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Sjukt att tråd från 2007 återupplivades helt random

Inte HELT random! @Tempel sade ju upp bekantskapen med en kollega!

Det som är märkligt är att, likt kamphundstråden, så skapar gamla trådar tydligen väldigt starka polariteter angående ämnet! 😂

För att vara alla tillmötesgående kommer jag/Jag från och med nu skriva du/Du och ni/Ni för att göra alla/Alla lika nöjda eller kränkta.

Sug på den ni/Ni!

Permalänk

Jag använder det för att betona att någon ska göra något i en text. Detta kan i sammanhang ses som lite aggressivt så man får tänka till. Det är väldigt sällan jag använder det just på du eller ni utan på saker.

Som: innan ni påbörjar arbetet så ska ni dra ut Nätverkskabeln från datorn.
Jag skulle kunna betona Ni men då skulle det mer vara en tveksamhet kring vem som ska göra jobbet.
En aggressiv mening med stor bokstav tänker jag på.
Efter ni är klara med ert arbete så ska Ni städa upp efter er!

Permalänk
Medlem

Förr när man använde ni istället för du så skrev man Ni med stor bokstav. När man menade flera så skrev man ni med litet n. Man gjorde det för att man skulle förstå skillnaden. Jag tror att detta ha misstolkats och man tror att man då alltid ska skriva Du och Ni vilket är helt felaktigt.

För övrigt har jag alltid tyckt det varit högdraget att säga/skriva ni till en person. Var det inte till Gustav Vasa man skulle säga Vi till?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

med hur uttryckssättet och dess innebörd har varit sedan urminnes tider...

Du har fel om du inbillar dig att den - i svenskan relativt historiskt kortvariga - användningen av ni är indikativ för artighet. Det var en social avståndsmarkör, med vilken man signalerade att man betraktade den tilltalade som lägre stående i den sociala ordningen än vad man var själv.

Inte för att detta har något med ämnet att göra: stavning av du och ni med versal är bara ännu ett tröttsamt exempel på hur monumentalt värdelös den svenska skolan är numera. Av funktionella analfabeter för dysfunktionella analfabeter, typ.

Permalänk
Medlem

Mina vänner, jag har svaret.

När jag skriver "du" så är det i dagligt tal. Inga konstigheter. Inga krusiduller.

Men när jag skriver "Du" med versal så är pekfingret framme. Jag pockar dig i bröstkorgen. Så vad ska du göra åt saken, va? Kom igen då! Du kan ju cykla hela vägen till Bahamas, fan.