Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Skärm laggig efter HDMI

Halloj.

Satt precis och mekade lite med min nya Raspberry Pi och var då tvungen att byta från DP till HDMI så bytte på skärmen men nu när jag är klar med Raspberry och ska gå tillbaka till min PC så känns det sjukt efter och laggigt, som 60hz på en gammal dator, även fast jag testat byta port och sett till att 144hz är inställt. Testade även CS och det känns och ser sjukt kasst, känns som det laggar även fast jag har 300+ fps.

Någon som har en aning om vad som kunnat hända under den korta tiden jag använda Pi och hur jag kan lösa det?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Bildexpert 📺

Inte helt hundra på beskrivningen, men du körde HDMI från RPi och DP från stationär till dator. Efter att du växlat från HDMI tillbaka till DP blev det "lagg" och kändes som "60 Hz"? Då är det datorn.

En skärm är inte så komplicerad och visar den bildsignal den får. Däremot kan skärmens kretsar bete sig på sådant sätt att det påverkar hur grafikkortet beter sig.

En situation som råkat ut för flera gånger är att Windows får för sig att den ska köra 144 Hz medan hårdvaran någonstans tillfälligt har klockat ned till 60 Hz. Då rapporteras det 144 Hz i inställningar och mjukvara men det är uppenbart att det kastas bort 84 frames per sekund. Eftersom det inte går jämnt upp med 60 blir det en hackig upplevelse. Detta kan i sin tur påverka hur musen fungerar och känns.

Jag har vid tillfällen filmat av med HFR och räknat frames och konstaterat att det var precis det som sker. I ett fall var det ett direkt fel på skärmen och då var det skärmen som helt enkelt kastade bort frames för att den klev in i ett safe-mode. Då var problemet konstant och hela tiden oavsett.

Det har också inträffat med flera andra skärmar tillfälligt när jag just meckat runt och experimenterat. Då har det faktiskt synts att Windows (och program) tror den kör 144 Hz, medan skärmen rapporterar att den får 60 Hz. Då är lösningen att synka om signalen eller om situationen kräver: starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Har du kollat under Bildskärmsinställningar-> Avancerade bildskärmsinställningar ->Uppdateringshastighet. Kan ju ha ändrats något där när du kopplade ur.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Inte helt hundra på beskrivningen, men du körde HDMI från RPi och DP från stationär till dator. Efter att du växlat från HDMI tillbaka till DP blev det "lagg" och kändes som "60 Hz"? Då är det datorn.

En skärm är inte så komplicerad och visar den bildsignal den får. Däremot kan skärmens kretsar bete sig på sådant sätt att det påverkar hur grafikkortet beter sig.

En situation som råkat ut för flera gånger är att Windows får för sig att den ska köra 144 Hz medan hårdvaran någonstans tillfälligt har klockat ned till 60 Hz. Då rapporteras det 144 Hz i inställningar och mjukvara men det är uppenbart att det kastas bort 84 frames per sekund. Eftersom det inte går jämnt upp med 60 blir det en hackig upplevelse. Detta kan i sin tur påverka hur musen fungerar och känns.

Jag har vid tillfällen filmat av med HFR och räknat frames och konstaterat att det var precis det som sker. I ett fall var det ett direkt fel på skärmen och då var det skärmen som helt enkelt kastade bort frames för att den klev in i ett safe-mode. Då var problemet konstant och hela tiden oavsett.

Det har också inträffat med flera andra skärmar tillfälligt när jag just meckat runt och experimenterat. Då har det faktiskt synts att Windows (och program) tror den kör 144 Hz, medan skärmen rapporterar att den får 60 Hz. Då är lösningen att synka om signalen eller om situationen kräver: starta om datorn.

Men det är så skumt för allt fungerade bra tidigare och det var först efter jag ändrade tillbaka som jag märkte något var galet, i CS:GO så har jag som sagt 300+ fps hela tiden men känns sjukt laggigt och som jag nämnde med musen och allt det där, om det inte är skärmen och jag redan har startat om datorn flera gånger, vad kan jag då göra? För allt förutom det där lagget så ser jag inga andra fel på t.ex bild osv.

För det känns ju som det bara är något tillfälligt som ändrats så bör gå ändra tillbaka men vet inte hur, så här kan jag liksom inte ha det :/

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk

Lösning: gjorde en reset på skärmen och det löste problemet

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3