The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Om det inte var Tolkien baserat, skulle ni kunna tycka serien var bra då?

Känner att man behöver inte vara så petig. Jag har läst alla böcker och kan uppskatta serien ändå, inte för att den följer böckerna utan för att det är en underhållande serie i Tolkien världen. En egen tolkning som jag tycker är bra.

Egentligen har jag ingenting emot att de inte följer böckerna till 100% även om jag skulle föredragit det. Det som huvudsakligen förstör serien för mig är inte att de ändrar på Tolkiens verk, utan det är helt enkelt amatörmässigheten i karaktärsutveckling, dialog, världsuppbyggnad samt berättelseteknik – verkligen en tragedi för en serie som har miljardbelopp (i SEK) att överösas med.

Precis som för annan grafisk media så värdesätter jag en bra story framför exceptionella visuella spektakel vilket den här serien ändå levererar någorlunda på.

Så svar på din fråga – nej, jag hade inte tyckt serien var bra om det inte var Tolkiens stämpel på det och jag hade nog sannolikt inte sett längre än ett avsnitt, vilket jag har gjort nu bara för att se om de kunde vända serien till det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Om det inte var Tolkien baserat, skulle ni kunna tycka serien var bra då?

Känner att man behöver inte vara så petig. Jag har läst alla böcker och kan uppskatta serien ändå, inte för att den följer böckerna utan för att det är en underhållande serie i Tolkien världen. En egen tolkning som jag tycker är bra.

Väldigt märkligt resonemang enligt mig. Varför skulle jag tycka att det var bättre bara för att det inte var Tolkien-baserat? Antagligen hade jag varit mindre upprörd men manus osv hade ju fortfarande varit kasst.

Varför ska man inte vara petig?? Om jag lägger tid på något som är menat att vara underhållande så vill jag ha något ut av det. Ska jag behöva sänka mina krav så gör jag hellre nåt annat, vilket jag som sagt kommer göra i det här fallet.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Egentligen har jag ingenting emot att de inte följer böckerna till 100% även om jag skulle föredragit det. Det som huvudsakligen förstör serien för mig är inte att de ändrar på Tolkiens verk, utan det är helt enkelt amatörmässigheten i karaktärsutveckling, dialog, världsuppbyggnad samt berättelseteknik – verkligen en tragedi för en serie som har miljardbelopp (i SEK) att överösas med.

Precis som för annan grafisk media så värdesätter jag en bra story framför exceptionella visuella spektakel vilket den här serien ändå levererar någorlunda på.

Så svar på din fråga – nej, jag hade inte tyckt serien var bra om det inte var Tolkiens stämpel på det och jag hade nog sannolikt inte sett längre än ett avsnitt, vilket jag har gjort nu bara för att se om de kunde vända serien till det bättre.

Tack. Amen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Om det inte var Tolkien baserat, skulle ni kunna tycka serien var bra då?

Känner att man behöver inte vara så petig. Jag har läst alla böcker och kan uppskatta serien ändå, inte för att den följer böckerna utan för att det är en underhållande serie i Tolkien världen. En egen tolkning som jag tycker är bra.

Kort svar; Nej.

Längre svar; Plocka bort allt som har med Tolkien och LOTR att göra, vad har man då?

En bitter ung kvinna som söker konflikt med allt och alla, som får sitt klimax i att prata om folkmord och tortyr av fångar.

En bunte småfolk som dödar av sina egna, läser upp det ur en bok, och sedan pratar om någon vag moral. Som är urtråkiga att kolla på.

En mystisk man som går från att vara neandertalare i språk till att helt plötsligt vara vältalig, och som för övrigt inte har något spännande utöver lite magi och amnesia.

Ett gäng arroganta medeltida hippies som vill ha mineraler för att något något rädda hela rasen (fattar ff inte ens hur det skulle fungera dock).

Några halvsköna dvärgar med ganska svaga interna konflikter, grundade i inget egentligen.

En dötrist romans mellan två olika raser, på fler sätt än en, som ska vara "förbjudet" eller något.

En "plågad" man som ger en "plot-twist" som var ganska enkel att förutse/förutspå.

Den absolut enda intressanta karaktären överhuvudtaget ska vara den som är ond, och som fick i princip minst skärmtid av alla karaktärerna. Där har de lyckats relativt bra med att skapa en "komplex" antagonist. men han dyker upp alltför sent och försvinner lika snabbt.

Dialogerna är bland det sämsta jag sett i modern tid.

Fightingscenerna hade sina ljusa stunder, men kom alltför sällan. Vissa av dem var urlöjliga.

Som självstående serie får första säsongen 3/10 eller 4/10. Blandar man in att det ska vara en berättelse om andra åldern i LOTR så blir det direkt mer komplicerat att diskutera frågan.

Gissningsvis är problemet här exakt densamma som för GoT säsong 5+; Man satsar alldeles för mycket pengar på fel saker och lägger inget krut alls på där det behövs; Författarna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Dialogerna är bland det sämsta jag sett i modern tid.

Vad gillar du inte dialoger som dessa?

Citat:

Do you know why a ship floats and a stone cannot? Because the stone sees only downward. The darkness of the water is vast and irresistible. The ship feels the darkness as well, striving moment by moment to master her and pull her under. But the ship has a secret. For unlike the stone, her gaze is not downward but up. Fixed upon the light that guides her, whispering of grander things than darkness ever knew.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BananaFace:

Om det inte var Tolkien baserat, skulle ni kunna tycka serien var bra då?

Känner att man behöver inte vara så petig. Jag har läst alla böcker och kan uppskatta serien ändå, inte för att den följer böckerna utan för att det är en underhållande serie i Tolkien världen. En egen tolkning som jag tycker är bra.

Om serien befann sig i en helt annan värld och inga referenser till Tolkien så hade serien varit en 6/10 som bäst. Flummigt underhåll när man har långtråkigt och inte alls bryr sig om bra dialog eller så. Utan bara vill ha något att SE på.

Permalänk
Medlem

The Critical Drinker sågar sista avsnittet rätt bra.

Permalänk
Medlem

Jag och min polare är helt förälskade i serien. Tyvärr har jag lite svårt att hitta några tydliga anledningar till varför. Jag förstår en hel del av kritiken, men det är inget jag tänker på när jag sitter och tittar. Jag tycker varje avsnitt är som en underbar liten sagoresa där jag sugs in i världen från första till sista minut. 10/10 för mig, förstår att jag är i minoritet men jag älskar Rings of Power.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanonine:

Jag och min polare är helt förälskade i serien. Tyvärr har jag lite svårt att hitta några tydliga anledningar till varför. Jag förstår en hel del av kritiken, men det är inget jag tänker på när jag sitter och tittar. Jag tycker varje avsnitt är som en underbar liten sagoresa där jag sugs in i världen från första till sista minut. 10/10 för mig, förstår att jag är i minoritet men jag älskar Rings of Power.

Där fick du din swish från Bezos!

Skämt åt sido, roligt för dej att du gör de! Personligen hatade jag typ varenda minut jag såg av de. Missta mej inte, önskade att jag också kunde älska den.

Permalänk
Medlem

Haft noll koll om serien innan jag såg den nu i veckan. Inte läst mer än originaltrilogin + hobbit i min ungdom.
Brukar inte vara kräsen.
Så en stark 8 av 10 från mig.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Ett litet sidospår togs bort och alla blev gladare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Där fick du din swish från Bezos!

Skämt åt sido, roligt för dej att du gör de! Personligen hatade jag typ varenda minut jag såg av de. Missta mej inte, önskade att jag också kunde älska den.

Tror 99% av oss som ogillar serien känner så här.
Jag ville verkligen att RoP skulle bli något bra som jag kunde tycka om lika mycket som filmerna.
Men tyvärr...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Vissa gillar ju serier producerade av CW så klart folk kommer gilla RoP också. Folk vill inte ha mer än typ tonårsdrama och fina effekter (dock inte något CW har)

Permalänk
Medlem

Kommer den på Blu-ray, har svårt att hitta något om det. Någon som vet?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nu har jag slutligen sett de sista avsnitten, efter att ha tröttnat fullständigt efter hela Mithril-ska-rädda-alverna-biten. Efter att ha sett alltihop, har jag kommit till en slutsats: manuset är så uselt att man inte kan bedöma något av det andra. Regin, skådespelarna, allt annat måste kallas ”okänt” tills de får ett rimligt manus att jobba med.

Som andra har sagt, relationen mellan Durin och Elrond är egentligen det enda som är värt något i den här serien. I övrigt… jag vet inte om jag skall bli smickrad av att jag gissade rätt på precis allt som avslöjades i sista avsnittet, eller om jag skall tycka att det är uselt eftersom det var alltför förutsägbart. Jag menar, jag var inte direkt ensam om jag gissa rätt på allt, så det är inte så smickrande.

Skrivet av haijen:

Hmm, vet inte om jag missade något, men...

Någon som kan historien bättre kan väl korrigera, men gjordes inte 19 ringar mer eller mindre samtidigt, där vi har de 7+9 som blev korrupta då Sauron var med och gjorde dessa, sedan alvernas 3 ringar som var "rena"? Sedan drog Sauron till Mt Doom och gjorde sin sista ring? Nu verkar ju bara alvernas 3 ringar vara gjorda?

Dold text

Grejen är att de skall göra de andra 7+9 först - och eventuellt 3 för alverna också - innan de inser att Annatar är Sauron, och därför göra 3 alvringar utan hans inblandning. Åtminstone implikationen är att detta är en ersättning för 3 ringar som gjorts tidigare, men OK, det står väl inte rakt ut.

Skrivet av Dinkefing:

Jag har läst alla böckerna men jag fattar fortfarande inte vem de tre betjänarna var? De tre kvinnorna klädda i vit riddarrustning. Jag tycker också att de valde att göra Halbrand till Sauron när de i böckerna var han egentligen Annatar en Maia som var utsänd från Valinor av gudarna och försökte gjorde sig vän med alverna. Galadriel var i böckerna redan suspekt mot honom från början i serien är hon inte det och han är dessutom en människa. I serien är han alltså en konung över människorna i southlands. Jag fattar inte varför de ändrade så mycket.

Just dem (tjänarna, spökena) stör jag mig inte så mycket på. Både Morgoth och Sauron experimenterade med att skapa nya varelser under den första tidsåldern, och det är inte orimligt att en del av dem har överlevt och tror sig ha ett uppdrag.

Vad gäller Halbrand: min tolkning är att han är på den där flotten och låtsas vara en ättling till härskaren till Southlands för att locka Galadriel att hjälpa honom. Han är hela tiden en Maia och spelar bara för att komma närmare en alv som kan hjälpa honom. Galadriel är den han lyckas komma nära.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tror 99% av oss som ogillar serien känner så här.
Jag ville verkligen att RoP skulle bli något bra som jag kunde tycka om lika mycket som filmerna.
Men tyvärr...

Ja alltså det är egentligen därför man är så här passionerat över ämnet. Man sitter inte och hatar på serien för intet utan för att man VERKLIGEN ville att den skulle bli bra. Folk tror kanske att det är mycket hat men det är verkligen inte därifrån allt detta kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Ett litet sidospår togs bort och alla blev gladare

Nu blir jag verkligen förundrad över vad det var för granat jag osäkrade, som fick tråden att spåra ur.

Var bara menat som en oskyldig reaktion på video-thumbnailen där uppe.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nu blir jag verkligen förundrad över vad det var för granat jag osäkrade, som fick tråden att spåra ur.

Var bara menat som en oskyldig reaktion på video-thumbnailen där uppe.

Äsch, de var inte så illa. Det tolkades illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

The Critical Drinker sågar sista avsnittet rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=1Uv9SQSJ8R8

Det enda jag har att lägga till om detta är att not-Gandalf antagligen är en av de blå trollkarlarna, inte just Gandalf. De där spökena säger nåt om att det inte är Sauron utan att det är ”den andre”, vilket får mig att tro att det är en av de blå. Enligt nån av böckerna skickades de ut under andra tidsåldern.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det enda jag har att lägga till om detta är att not-Gandalf antagligen är en av de blå trollkarlarna, inte just Gandalf. De där spökena säger nåt om att det inte är Sauron utan att det är ”den andre”, vilket får mig att tro att det är en av de blå. Enligt nån av böckerna skickades de ut under andra tidsåldern.

Bra manus då fintar även de inbitna. Fast känns väl som de har slagit ihop dem istället till en? De blå trollkarlarna hade jag ingen koll på

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Bra manus då fintar även de inbitna. Fast känns väl som de har slagit ihop dem istället till en? De blå trollkarlarna hade jag ingen koll på

De blå nämns nästan inte alls. Det sägs i LotR att det är fem trollkarlar totalt, men vi ser bara tre - Gandalf, Saruman och Radagast. Jag misstänker att det där med fem är för att Tolkien verkar ha snöat in på udda tal när det är 9, 7, 3 respektive 1 ring. Det nämns i Unfinished Tales att de två andra är ”de blå” och att de gick österut och söderut och försvann. Tolkien har i brev skrivit att deras jobb var att se till så att Sauron inte kunde ena österns människor under sig själv, och att han tror att de startade diverse kulter.

Serien nämner att vår Istar är på väg till Rhun, vilket ligger öster och nordost om Mordor. Det är en av de platser som nämns att de blå reste till. Om jag minns rätt så var de i Greenwood när detta hände, vilket gör att det är en lagom promenad åt öster eller sydost till Rhun. Det kan ju naturligtvis vara så att han träffar på den andre blå där, samt att det eventuellt är en fiende.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

The Critical Drinker sågar sista avsnittet rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=1Uv9SQSJ8R8

Underbar kommentar om karaktärsutveckling med Boromir som exempel där på Youtube. TLDR för de flesta men man fick en tår i ögat med flashbacks till LoTR :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag eller har Celebrimbor samma kläder i alla avsnitt han är med i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det enda jag har att lägga till om detta är att not-Gandalf antagligen är en av de blå trollkarlarna, inte just Gandalf. De där spökena säger nåt om att det inte är Sauron utan att det är ”den andre”, vilket får mig att tro att det är en av de blå. Enligt nån av böckerna skickades de ut under andra tidsåldern.

Fast med tanke på en del grejer han säger, t ex "when in doubt, follow your nose", o det faktum att han "växer upp" med o då får en förkärlek för hobbits så vore det konstigt om det inte skulle vara just Gandalf. Men visst, det är ju populärt att subverta expectations nuförtiden så dom kan säkert snurra till det lite hur det passar manusförfattarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast med tanke på en del grejer han säger, t ex "when in doubt, follow your nose", o det faktum att han "växer upp" med o då får en förkärlek för hobbits så vore det konstigt om det inte skulle vara just Gandalf. Men visst, det är ju populärt att subverta expectations nuförtiden så dom kan säkert snurra till det lite hur det passar manusförfattarna.

Han är extremt lik Gandalf, jag håller med om det. Hela grejen med att han dyker upp utan minne är också en kopia på hur Gandalf den vite har tappat minnet när han kommer tillbaka. Det är där med ”den andre” och att de är på väg till Rhun som får mig att tro att det är en av de blå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Supercuts Delight (som inte är någon LotR lore-fanatiker och t.om. var lite positiv i början av serien) delar ut en... hel del ris till Rings of Power, främst ur ett writing-perspektiv, t.ex. hur serien bryter mot regler som den själv etablerar.

Hade varit intressant att höra vad folket som gillar serien har att säga om kritiken som han framför; Ligger det något i det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Supercuts Delight (som inte är någon LotR lore-fanatiker och t.om. var lite positiv i början av serien) delar ut en... hel del ris till Rings of Power, främst ur ett writing-perspektiv, t.ex. hur serien bryter mot regler som den själv etablerar.

youtube.com/watch?v=7sSkc1MwVDg

Hade varit intressant att höra vad folket som gillar serien har att säga om kritiken som han framför; Ligger det något i det?

Orkade med snubbens klagande i ca en minut och under den tiden hörjde jag honom wajna över att serien kallas Rings of Power men ringarna är ju knappt med i första säsongen och ingen behöver se så mycket om Harefoots. Han inledde ju också med att säga att det mesta av hans kritik rörde numenors politik och sidokaraktärer. Orka bry sig.

Om resten av videon var mer av detsamma så...

Varför kan folk bara inte förstå att man kan uppskatta,något även om det inte är perfelt i allas ögon? Jag gillar all tid man fick med Harfötterna, det gjorde mig mer emotionellt investerad i deras story. Antar att videosnubben är uppväxt på jason bourne-filmer och 24 där allt måste ske i ultra fast forward.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av BananaFace:

Om det inte var Tolkien baserat, skulle ni kunna tycka serien var bra då?

Det tror jag absolut, hade varit sjukt häftigt att se en helt ny fantasy-värld som denna byggas upp.
Lite som när man först såg GoT och förundrade sig över världen där och blev mer och mer nyfiken på hur den fungerade.

Men jag tycker redan denna serien är riktigt bra som den är, ser fram emot nästa säsong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaNgEDamN:

Det tror jag absolut, hade varit sjukt häftigt att se en helt ny fantasy-värld som denna byggas upp.
Lite som när man först såg GoT och förundrade sig över världen där och blev mer och mer nyfiken på hur den fungerade.

Men jag tycker redan denna serien är riktigt bra som den är, ser fram emot nästa säsong.

Vad exakt är det som du tycker är så bra med den? Bara genuint nyfiken, jag var positiv efter dem två första avsnitten men sen föll det rätt hårt med hollywood-klichéer och karaktärer som saknar någon form av utveckling och glöms bort rätt snabbt. Mycket snygga scener, men det är lite som att sminka en bajskorv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Vad exakt är det som du tycker är så bra med den? Bara genuint nyfiken, jag var positiv efter dem två första avsnitten men sen föll det rätt hårt med hollywood-klichéer och karaktärer som saknar någon form av utveckling och glöms bort rätt snabbt. Mycket snygga scener, men det är lite som att sminka en bajskorv.

Alltså Mordor origin avsnittet var riktigt grymt. Random blod svärd nyckel som flyttar en sten så att vattnet börjar rinna ner i kanalerna som några orker grävt litet innan? Sjukt bra planerare han där Sarön, man kan nästan inte tro de. Tänk om alverna hade haft typ extra bra syn och ett högt torn som kollade utöver hela området? Då hade ju hela planen fallit, men Sarön visste ju att alverna varken kan bygga torn eller typ... se något så sjukt uppenbart som att hela jävla dalen hade blivit skövlad från träd och någon skum lång orm ringlade sej fram?