The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha ja det var små odds på den

Men tycker ändå argumentet håller lite, även om det går att applicera på BB så kändes det inte som om de repeterade sig själva bokstavligen varje avsnitt.

Nu har Harfoots gått från rädda, till imponerade, till rädda igen, för Gandalf-Not-Gandalf typ 3 gånger på lika många avsnitt de varit med.

Fast de aldrig riktigt sett honom göra något coolt så tror de att han kan heala skogen som blivit bränd? Baserat på vad liksom?

Minns jag fel eller hittade inte någon av dom det där gröna skottet som började växa efter att han semifailade med att heala trädet? Allt är ju väldigt förenklat men det ligger väl då till grund för att de sätter sitt hopp till honom. Och det här är ju inte serien som behöver mer än så för att göra en grej av det. Vilket jag är ok med.

Alltså, äh. Det är high fantasy, balroger som vaknar av att ett löv dimper ner framför dem (men där var väl grejen att lövet hade healats av mithril som gjorde det till lite mer än ett vanligt löv och därmed resultatet), trolllarlar(?) som kraschlandar intill womenfolk-frodo osv osv.

And I löv it

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Minns jag fel eller hittade inte någon av dom det där gröna skottet som började växa efter att han semifailade med att heala trädet? Allt är ju väldigt förenklat men det ligger väl då till grund för att de sätter sitt hopp till honom. Och det här är ju inte serien som behöver mer än så för att göra en grej av det. Vilket jag är ok med.

Nej det var bara för publiken.

De märkte det dagen efter, när de redan skickat bort honom.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det var bara för publiken.

De märkte det dagen efter, när de redan skickat bort honom.

Detaljer, detaljer

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Detaljer, detaljer

Det är inget som finns i den här serien nej

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Isildur är okej, att se Elendils tårar flöda för sin son fick mitt hjärta att blöda, så vackert och modigt berättande. Men lite oroväckande hur han talade om hur han borde lämnat Galadriel i havet, spännande intrig och jag ser framemot hur den utvecklas.
Elrond fortsätter försöken att kväsa den mörka vätskan i deras träd genom att förhandla med dvärgakungen om tillgång till Mithril. Kan se framför mig hur alverna sakta men säkert dras till Mithrilmateriat som nattfjärilar dras till en lampa — hoppas få se en remake av Sagan om Ringen där alverna klänger på Frodos skjorta som en grupp missbrukare.
Ännu ett klockrent avsnitt - 10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Jag hoppas Isildur är okej, att se Elendils tårar flöda för sin son fick mitt hjärta att blöda, så vackert och modigt berättande. Men lite oroväckande hur han talade om hur han borde lämnat Galadriel i havet, spännande intrig och jag ser framemot hur den utvecklas.
Elrond fortsätter försöken att kväsa den mörka vätskan i deras träd genom att förhandla med dvärgakungen om tillgång till Mithril. Kan se framför mig hur alverna sakta men säkert dras till Mithrilmateriat som nattfjärilar dras till en lampa — hoppas få se en remake av Sagan om Ringen där alverna klänger på Frodos skjorta som en grupp missbrukare.
Ännu ett klockrent avsnitt - 10/10

Älskar både sarkasmen och hur ditt inlägg påminner om många (bot?)"reviews" jag sett på facebook.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

En av de bästa serierna som gjorts. Se några avsnitt av den istället för RoP

Jag tar ditt ord för de

Problemet är att det känns nästan som att det måste finnas lite kritiker också, inte bara "Wow! 9/10, I cry every time." Eller "Jag vill bara konsumera "Tolkien" så jag är nöjd, 7/10".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

I mina ögon handlar Elrond/Durin om en vänskap som återuppväcks, förlåtelse, tillit och uppoffring. Och med senaste avsnittet och konsekvenserna det får för Durin så är det något stort, speciellt efter dialogen mellan honom och hans far och senare med sin fru.

Tycker det är riktigt bra genomfört på dessa, vad är vi uppe i, 7-8 avsnitt.

Märker ju att Disa verkligen är makthungrig iallafall i slutet av avsnittet.

Permalänk
Avstängd

Något fattas fortfarande
Börjar på B och avslutas med Dur

Permalänk
Medlem

Vad var poängen med de 7 första avsnittet? Bokstavligen allt sveptes över i sista avsnittet...

Den första säsongen är ett misslyckande både för oss som bryr sig om källmaterialet men också som serie.

Permalänk
Medlem

Kul att folk gnäller på att serien blir "review-bombad".
Gick precis in på IMDB och det vanligaste betyget serien har fått är 10p - av 29,5%(!!!) av dom som röstat.
Finns inte på kartan att säsong 1 förtjänar 10/10, även om man har överseende med bristerna från böckerna och bara tar serien för vad den är ("lättsam fantasy"). Vilket skämt.

Verkar som att dagarna då man kan lita på IMDB-betyg är över nu när Amazon äger hemsidan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Verkar som att dagarna då man kan lita på IMDB-betyg är över nu när Amazon äger hemsidan.

Sajten har varit ägd av Amazon i 24 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Sajten har varit ägd av Amazon i 24 år.

Okej, låt mig korrigera: Verkar som att dagarna då man kan lita på IMDB-betyg är över nu när Amazon rensar sin hemsida på kritik mot deras serier/filmer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

jaha...var detta allt?

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Hmm, vet inte om jag missade något, men...

Någon som kan historien bättre kan väl korrigera, men gjordes inte 19 ringar mer eller mindre samtidigt, där vi har de 7+9 som blev korrupta då Sauron var med och gjorde dessa, sedan alvernas 3 ringar som var "rena"? Sedan drog Sauron till Mt Doom och gjorde sin sista ring? Nu verkar ju bara alvernas 3 ringar vara gjorda?

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Vi fick typ hela 30 sekunder av screentime där Halbrand konverserar med Celebrimbor. Tipsen han ger dessutom är ju typ något som en femåring skulle kunna komma på själv. Och de tre mest intressanta ringarna skapades inom spannet av typ 1minut i slutet av avsnittet.

Hela avsnittet (eller snarare hela säsongen) borde ha varit Halbrands påverkan på alverna och framförallt Celebrimbor och de andra smederna. Och i böckerna så kommer inte Halbrand ens i närheten av Elrond eller Gilgalad, men i serien så befinner de (Elrond & Halbrand) sig i samma rum ett par gånger?

Så i serien, har de nu skapat 16 ringar offscreen? För alvernas ringar skapas av Celebrimbor utan Halbrands påverkan, efter att de för Dvärgar och Män redan gjorts och jag antar att Halbrand tar med sig dessa när han lämnar Eregion / House of the Mirdain där Celebrimbor och hans smeder jobbar. För att ta sig till Barad Dur (som inte har påbörjat konstruktionen än) och börja smida the One Ring.

Synd vi inte fick se Annatar, istället får vi regular (incel) Human Halbrand, antar att budgeten tog slut innan de började filma.

Säsong 2
Halbrand slåss mot Adar och hans "barn" för makten över Mordor. Halbrand blir skadad och misslyckas. Halbrand till tillfångatagen på något sätt av Numenorernas feta (kanske 30 man) Arme, tas till Numenor, tar på sig sin Annatar form (budgeten ökade) börjar sin Make Numenor Great Again kampanj med Lord Pharazon vilket leder till deras undergång senare i säsongen.

Dold text

Skrivet av haijen:

Hmm, vet inte om jag missade något, men...

Någon som kan historien bättre kan väl korrigera, men gjordes inte 19 ringar mer eller mindre samtidigt, där vi har de 7+9 som blev korrupta då Sauron var med och gjorde dessa, sedan alvernas 3 ringar som var "rena"? Sedan drog Sauron till Mt Doom och gjorde sin sista ring? Nu verkar ju bara alvernas 3 ringar vara gjorda?

Dold text

Inte exakt samtidigt, tar ju tid att göra ringarna, men ja. Typ. 16 först, sedan de 3 och sist hans egna.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Inte exakt samtidigt, tar ju tid att göra ringarna, men ja. Typ. 16 först, sedan de 3 och sist hans egna.

Dold text

Ok, då var jag inte helt ute och cyklade iaf, kändes som att det saknades en del i produktionsledet så att säga ;p

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Härligt sista avsnitt för säsongen. Så jämra snyggt producerat och välagerat. Jag ville ha mer LOTR och fick mer LOTR.

Bara att se fram mot säsong 2 nu, lär väl dyka upp först om några år

Enda jag saknade i sista var något som sa mer om Durins väg framåt.

Satt som klistrad under The Strangers konfrontation och var tvungen att se om den två ggr. Det var SNYGGT gjort.

Gillade Elronds reaktion i slutet, tolkar det som att han förstår att en tröskel är passerad.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Sett första avsnittet och börjar brutalt bra bara hoppas det håller i sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Ett litet sidospår fick lämna diskussionen.
Känner man sig tveksam över en postares åsikter så är det bättre att fråga på ett bra och trevligt sätt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Ett litet sidospår fick lämna diskussionen.
Känner man sig tveksam över en postares åsikter så är det bättre att fråga på ett bra och trevligt sätt

Eftersom någon citerat mig i ett inlägg som numera är borttaget så känns det som om någon trodde, fake eller ej, att jag kanske var sarkastisk i min post ovan.

Och obv nej, jag har älskat serien från början till slut. Den råkar bara passa mig väldigt, väldigt väl och jag hoopas det kommer mer av detsamma i resterande säsonger.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Bra serie!
De har redan börjat filma säsong 2 nu i oktober men vill inte rusha så det dröjer nog till slutet av 2023 innan vi får se den :/

Jennifer Salke, told Variety that “We want the shortest time possible between seasons, but we want to keep the bar just as high. So it’ll take what it takes. But there’s been some urgency around moving quickly, which is why these guys have been writing all through their hiatus. We’re moving fast.”

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Bara wow, trodde inte att de kunde förmå att slå en homerun med serien men avsnitt efter avsnitt har visat vilka stordåd Amazon är kapabla till när resurser och kompetenta personer finns att tillgå. Från början till slut har de hållt fast vid de viktiga grundpelarna i attraktivt serieskapande; representation, överflöd av "mystery boxes" och osammanhängande plats- och tidsrymder/-tempo, trollbindande!

Serieskaparna har verkligen lyckats fånga Galadriels aura som man känner igen från böckerna och filmerna. Hon var först med att ana att Sauron var i farten och i sista episoden avslöjade hon honom äntligen i rekordfart genom hennes banbrytande intelligens som ingen annan kunnat matcha. Blev tårögd när Sauron försökte manipulera henne att bli hans drottning, hoppades dock på lite bättre repliker. Det var en missad chans att nomineras till en Oscar för Halbrand-skådespelaren, allt han hade behövt säga var "Join me, and together we can rule the gal... Middle Earth"

Lite ledsen att Eminem blev en fjäril men får nöja mig med att hans musik finns att tillgå på Youtube.

Permalänk
Medlem

4/10 för första säsongen. Trodde aldrig det skulle bli en fantastisk serie, men såhär medioker trodde jag inte ändå. Förstår inte ens vart alla pengar tagit vägen, även om det är visuellt imponerande.

Någon skrev följande, som jag tycker blir en bra summering:

"They added too much and cut too much when they had a perfectly good story to flesh out that Amazon spent hundreds of millions of dollars to purchase. Why not tell that expensive tale? Why make this other one up? I don’t understand."

Permalänk
Medlem

Jag är benägen att hålla med här om Halbrand/Annatars blixtvisit hos alverna kändes konstig och något jag förväntade mig skulle vara minst ett säsongslångt story-arc. Verkar ju inte som att människornas och dvärgarnas ringar ens blev gjorda eftersom allt handlade om alvernas överlevnad så deras ringar fick komma först.

Tekniskt imponerande. Inte hopplös framöver men ganska skumma val vad gäller storytelling ibland. Episod 5 var i princip filler där mycket folk stod och trampade på plats under ett helt avsnitt, vilket de definitivt inte hade tid med. Kanske kanske värt att anlita en veteran som en tredje showrunner.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Överlag en väldigt meh serie som inte övertygar alls. Ingen karaktär har utvecklats tillräckligt för att man ska bryr sig något. Nu ljög jag lite, Adar är ärligt talat den mest intressanta karaktären i S01 (spelad av samma skådis som gör Benjen Stark i GoT). Att serien sen hänger på en huvudkaraktär med ett ansiktsuttryck gör inte saken bättre.

De har tillbringat absolut noll tid att få publiken att bry sig och känna något för handling och dess karaktärer. Allt känns stelt och forcerat i dess dialog och är väldigt träigt. PJ's LotR var Gandalf, Frodo, Aragon, Samwise, etc. mycket mer intressanta, trovärda och mänskliga än detta parti.

Som tur är finns det att se GoT prequel-serien att se, som är så mycket mer levande än den här röran.

Visuellt är det snyggt men samtidigt för snyggt. Något känns konstigt och fel med det visuella. Kan inte riktigt sätta ord på det.

S01 får 2/5

Permalänk
Medlem

Sista avsnittet är 10/10. Fick sköna LOTR vibbar.

Säsongen som helhet landar väl på 7-8/10. Om jag ansåg serien vara under det skulle jag inte fortsätta att se den. Jag hade nog redan gett upp efter ett par avsnitt. Man har ju bättre saker för sig än att se en serie man inte gillar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Så nu har jag sett sista avsnittet och jäklar vilket tempo man höll!

Jag är fortfarande förvirrad över tidslinjen vilket stör en del. Som flera påpekat så känns det väldigt rörigt att trycka in en sådan lång tidslinje på 8 avsnitt men visst, många hade nog blivit uttråkade av den annars.
Vi snackar ju ändå tv-format 🤷‍♂️
Filmerna som bedöms som mästerverk (vilket de såklart är på sitt eget sätt) var ju också lite röriga där stora delar av böckerna försvann eller blev väldigt pyttiga, så det handlar väl i slutändan om att man måste ”kill your darlings” 😢

Underhållningen i sig är ändå ok så betyget landar nog på 6/10.
Mer Lotr är inte fel men helst av allt hade jag gärna sett någon ta sig an utmaningen att göra en mer ”sann” spegling av böckerna, även om det i princip är omöjligt

Edit: sången i slutet var….nej, bara nej 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vettigare hade varit att göra en serie om de 17 åren mellan det att Bilbo ger sig av, och Frodo's äventyr. När Gandalf försöker klura ut gåtan om Bilbo's Ring, och när Gandalf och Aragorn/Strider försöker fånga gollum, men misslyckas. Det hade faktiskt vara intressant och tillfört något nytt, och inte lidit av att man saknade tillgång till de relevanta rättigheterna!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Alexraptor:

Vettigare hade varit att göra en serie om de 17 åren mellan det att Bilbo ger sig av, och Frodo's äventyr. När Gandalf försöker klura ut gåtan om Bilbo's Ring, och när Gandalf och Aragorn/Strider försöker fånga gollum, men misslyckas. Det hade faktiskt vara intressant och tillfört något nytt, och inte lidit av att man saknade tillgång till de relevanta rättigheterna!

Jatack, en längre och mer påkostad version av Hunt for Gollum hade varit kul! ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord