Skit dåligt wifi på dator men bra på andra enheter

Permalänk
Medlem

Skit dåligt wifi på dator men bra på andra enheter

Har under lång period haft problem med mitt WiFi, trodde först att det var min router eller leverantören av nätverket.
Men det verkar inte vara så, jag använder en WiFi adapter tilll min dator eftersom datorn inte har inbyggt Wifi och min router är för långt bort för att köra med kabel.

Detta är den WiFi adapter som jag använder
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/natv...

Jag vet inte ifall den kanske är för dålig eller ifall något är trasigt, vi betalar vårt bredbands leverantören för att få 500mbit/s ner och 100 mbit/s upp och på alla enheter i huset så är de ungefär dom resultaten jag får när jag kör ett speed test.
Däremot ofta när jag kör ett speed test på min dator så kan jag få runt 6mbit/s ner och 10.2mbit/s upp. Det högsta jag har fått på datorn är runt 100mbits/s upp och ner.

Som ni kan förstå är detta något som stör mig jätte mycket då det inte går att spela, kolla på film eller prata med vänner på datorn alls när det är så långsamt.
Finns det något jag kan försöka göra vilket kan hjälpa min situation eller är det bara ett köpa ett nytt moderkort med inbyggt wifi?

Ge jätte gärna förslag på vad man kan göra åt saken eller ifall det bara är att köpa ett nytt moderkort!

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Rikta om antennerna och flytta på datorn så den får bättre sikt med routern.
Kolla vad du får för länkhastighet och vilken frekvens din dator ansluter med.

Du vill ansluta med 5 eller 6 GHz, beroende på vad din router klarar.

Kan även vara att det är mycket störningar på frekvenserna där du har din dator.
Går att se med app på mobilen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Rikta om antennerna och flytta på datorn så den får bättre sikt med routern.
Kolla vad du får för länkhastighet och vilken frekvens din dator ansluter med.

Du vill ansluta med 5 eller 6 GHz, beroende på vad din router klarar.

Kan även vara att det är mycket störningar på frekvenserna där du har din dator.
Går att se med app på mobilen.

Kan vara bra att tänka på att man inte riktar antenner mot enheten, det är i 9/10 fall rundstrålande antenner så de ska stå vertikalt för att få bäst signal.

Samma gäller router naturligtvis, har man väggmonterad/takmonterad AP så är det en annan historia.

Gällande app så är Wi-Fi analyzer ganska bra för att visa var ditt WiFi står mot andra i närheten.

Permalänk
Medlem

Varför uppmanar trådrubriken till att skita på min/valfri dator? Och dessutom att skita specifikt dåligt wifi?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Tror kanske vi lyckades fixa problemet, vi hade tydligen wifi puckar som förökar wifi ytan som vi sätte upp. Har nu en av wifi puckarna i mitt rum och kopplar den direkt med Ethernet till datorn, svaren på speed test blev genast mycket bättre.
Får se ifall det håller, men tror nog att det kommer funka från och med nu.

Verka som jag kanske bad om hjälp här för snabbt innnan jag kollade genom alla alternativ vi hade hemma. Tack i alla fall!
För hoppas att det håller sig bra nu

Permalänk
Medlem

Du kör med drivrutin fårån tillverkaren direkt från hemsidan, den senaste.
Chippsettrivrutinen från moderkortets tillverkares hemsidan-.

Du kan prova att byta kanal på din router om du har krockar i etern

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k