Elon Musks Twitter-köp färdigställs

Permalänk
Medlem

Ironin i att sweclockers egna trump-vurmare (och liknande helt- eller delvis konspiratoriska element) kallar alla andra kränkta och hävdar att allt är styrt av ondskans PK-maffia mArXisTeRNa. Inklusive Sweclockers-redaktionen och Twitter. Så tramsigt. Men inget nytt tyvärr. ^^

Som någon innan skrev om att vi lär oss om källkritik i Sverige jämfört med många andra länder. Uppenbarligen långt ifrån tillräckligt, är ju typ 1/3 av befolkningen (i Sverige) som är antingen (eller en kombo utav) foliehattar eller twittertokhöger kinda people, typ Ayn Rand med lite folie på.

Har sett alla möjliga tokigheter synas i samtliga SoMe alltid, oavsett politisk falang. Så köper inte de där konspirationsteorierna för fem öre. Ofta är det människor med högre teoretiska utbildningar som oavsett egna politiska åsikter alltid utmålas som maffian, för att de, öhm.. har vettiga åsikter eller väl underbyggda sådana. Classic.

För att knyta an mer till topic. Som nämnt det farligaste är fakenews och algoritm-ekon som gör att folk bara utsätts för mer "information" som stärker dennes redan sjuka världsbild.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket skit kan sägas om Elon Musk, alltifrån han är en mytoman kommer med påstående som han inte håller, låtsats om några år som om det inte hade hänt. D.v.s. en riktig politiker. Men han driver ändå på utvecklingen på positivt sätt på flera sätt. Sedan kanske folk blir lurade osv.

Och nu kommer han satsa på twitter. Jag ser det som som hans förfall. Det finns många superrika personer som har investerat galet och blivit panka och jag funderar på vad det kommer hända med Elon Musk. Kommer Tesla m.m bli lidande av detta?

När det gäller själva Twitter så tror jag folk kan skapa sina egna kanaler och diskutera idag och det har funnits länge. Jag själv bryr mig inte så mycket om vad som händer med just Twitter, jag använder inte ens tjänsten.

*edit*
Några superrika som blev fattiga p.g.a. deras slöande är Michael Jackson och Mike Tyson. Listan går göra lång.
Jag är rädd att Elon Musk kommer hamna i samma lista. Sedan kan man gilla eller ogilla om detta händer.
Folk som pratade om Tysons slösande nämner hans vita tigrar etc. Ja, Twitter kan kräva så mycket kapital så det inte är klokt.

Han ska ha cred för att han drev fart på Elbils konverteringen. Men hans fulspel för att öka bilberoende är knappast hedervärt

Permalänk
Medlem

Tack daddy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Sweclockers tenderar att ta bort kommentarer som kritiserar "vänstern" men inte om det sker mot "högern".
Vill man ha mer fri debatt med högt tak finns ju flashback.

Största skitsnacket på forumet på länge.

Sweclockers tar bort kommentarer som bryter mot SweCs regler - oavsett politiskt inriktning.

Men det är inte förvånande att folk uttrycker dessa sentiment - det har varit nu i minst 10 års tid att man försöker pusha det falska narrativet att "högern tystas men inte vänstern". Det verkar gå helt vissa människor över huvudet att, om man upplever att "högerns" kommentarer tas bort oftare, då är det för att de bryter mot reglerna oftare. Inte svårare än så.

Men det är klart; offerkoftan sitter alltid bra på människor som vägrar ta eget ansvar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det roligaste med hela affären måste ändå vara att Elon kom inkånkandes med ett löst handfat, lät sig filmas och postade videon på Twitter med kommentaren "Entering Twitter HQ – let that sink in!".

Sån jävla pappahumor deluxe!

https://twitter.com/elonmusk/status/1585341984679469056

Därför gillar jag han

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

En liten berättelse jag skrev för några år sedan som bl.a. utforskar det här med plötsliga avskedanden:

Hans-Olof Cederblomqvist, 96, äntrar denna måndagsmorgon foajén till det företag som han är VD på men där han inte satt sin fot på 40 år. Sedan 1972 har han befunnit sig på en paradisö i söderhavet, efter att ha tillförordnat en vice VD i den fördragsamme Leif Autosson, 79. Nu behagar alltså Hans-Olof att återkomma till sin post, helt utan förvarning. Efter en snabb blick på sitt fickur av ren astat¹ kan han konstatera att han är 15 minuter tidig, och går till sitt gamla, numera Leifs nuvarande, kontor. Han plockar ner Leifs familjefoton från hyllor och skrivbord och ersätter dem med emblem, standar, utmärkelser och statyetter av guld, diamant och platina och som pricken över i:et, mitt på arbetsskrivbordet, en byst föreställande honom själv i solitt francium².

Klockan 07.00 öppnar Leif Autosson teakdörren till sitt kontor och finner Hans-Olof tillbakalutad i stolen; de Armaniklädda fötterna på bordet, fördjupad i senaste utgåvan av "Trilliardaire's Digest". Han känner först inte igen Hans-Olof p.g.a. dennes oerhörda solbränna, vars kanter vittnar om att han ekiperat sig i full tjänstemannamundering under hela söderhavsvistelsen. Autosson är just i färd med att slå numret till den närliggande demensavdelningen när Hans-Olof drämmer ner tidskriften i bordet och sätter sig upprätt.

- Autosson! Ni kan plocka ihop era personliga tillhörigheter och utrymma premisserna inom tio minuter, för från och med nu är ni inte anställd på det här företaget längre.
- Vad i hela ... Cederblomqvist? säger en märkbart chockad Autosson.
- Vem skulle det annars vara? Jultomten? Jag är VD på det här företaget och det innebär att ni inte är det. Ni kan anse er själv avskedad med omedelbar verkan.
- Men ni har ju varit borta i 40 år! Inget samtal, inget brev, ingenting. Ni är ju dessutom pensionär, flera gånger om höll jag på att säga.
- Det är ni också. Och i och med att båda är över pensionsålder, jag är VD och ni är, eller var, vice VD så innebär ju det att jag tar ut er, eller hur?
- Nu är ni absurd. Ni kan inte komma efter all denna tid och förvänta er att få bli återinställd som VD.
- Behöver en VD förklara alla sina beslut? Nej, jag trodde väl inte det, och han behöver inte heller förklara sina order. Och dessa lyder: Samla ihop alla personliga, eller nej förresten, jag kan vara snäll och själv slänga det åt er. Men då måste ni lämna lokalen inom fem minuter, annars ringer jag efter poliseskort.

Autosson finner sig inte, utan kan bara se på när Hans-Olof river ner Autossons personliga materiel i papperskorgen och även en hel del viktiga dokument. Autosson noterar att Hans-Olof med en kuslig precision lyckas hitta just Autossons alla saker och ingenting annat. Ena handen stoppar, utan att han tittar, ner saker i papperskorgen medan den andra matar in papper efter papper i dokumentförstöraren. PM, protokoll, bokslut, kontrakt och fullmakter i Autossons namn strimlas till oigenkännlighet.

- Hur känns det att se hela sitt livsverk gå upp i rök? Dock kan inte dessa föremål anses vara era längre eftersom ni inte är anställd. Och har i mina ögon heller aldrig varit det.

Bit för bit börjar Autossons synfält falla sönder. Det är som en gammalmodig bildövergångseffekt inom videoredigering, där små fyrkanter i snabb följd lösgör sig och trillar ur bild och det som uppenbarar sig när bilden bytts är en genomskärning av Cederblomqvists kropp. Som en levande undervisningsfigur gällande homo sapiens muskulatur och organuppsättning, med diverse känsliga nervcentra utmärkta i fluorescerande rött. Autosson fokuserar på ett område kring ischiasnerven, sätter höger knä på golvet och vrider torso ett halvt varv åt höger med utsträckt högerarm för att ladda upp inför ett slag, med ihopknipna ögon och en mun förvriden i ett desperatt grin.

Hans min signalerar en känsla som närmast kan hittas hos en soldat som mot alla odds brutit igenom fiendens linjer och just nått fram till sin tillfångatagna familjs bunker, men genomborras av en kula i ryggen, faller ner på knä och ger uttryck för hur otroligt förjävligt det känns just i det läget.

Autosson siktar på en punkt något bortom målet, för maximal genomdrivning i träffen och avfyrar ett knytnävsslag som, trots att han bara använder överkroppen, har större rörelseenergi än en proffsboxare som även använder benen. Han har nästan tagit ut segern, han kan känna en föraning av triumf och en tvär fantomkänsla av att ha slagit ett hål i Karl-Olofs rygg.
Det hans knytnäve träffar är vänster järnstång på Karl-Olofs stolsrygg. Trots att slaget träffar endast två centimeter ovanför konstruktionens mitt är det nog för att tvärt vicka Karl-Olof och stolen framåt. Det är en otrolig fysisk bedrift, och Autosson kommer aldrig att kunna använda sin högerhand igen. Men för Karl-Olof, som är fullt inbegripen i att strimla Autossons sons födelsebevis, är det knappt märkbart.

¹ Den totala massan av all astat som finns på jorden uppskattas vara 25-28 gram.
² Vissa experter menar att det finns så lite som 15 gram francium i jordskorpan.

Dold text
Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

SVT:s Alexander Norén gör en analys av köpet: https://www.svt.se/nyheter/musk-vill-och-behover-revolutioner...

Det märkvärdiga för mig är att Twitter-"köpet" innebär att företaget får ett nytt skuldberg på 13 miljarder dollar. Kanske är en vanlig manöver, men den känns ändå overklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

SVT:s Alexander Norén gör en analys av köpet: https://www.svt.se/nyheter/musk-vill-och-behover-revolutioner...

Det märkvärdiga för mig är att Twitter-"köpet" innebär att företaget får ett nytt skuldberg på 13 miljarder dollar. Kanske är en vanlig manöver, men den känns ändå overklig.

Han måste ha missförstått något? De där $13 miljarderna står bankerna för men just nu hittar de inga investerare som vill köpa lånet av dem så de får ha kvar det på balansräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han måste ha missförstått något? De där $13 miljarderna står bankerna för men just nu hittar de inga investerare som vill köpa lånet av dem så de får ha kvar det på balansräkningen.

Tycker det låter som att han förstått rätt, om jag nu bara utgår ifrån att det du säger stämmer? Han pekar på problemet med räntekostnader för de $13B USD som bankerna står för.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Därför gillar jag han

Jag fattar inte, alltså hade han med sig handfatet bara för att kunna göra en pun på twitter i efterhand, eller hade den någon annan betydelse? Jag tänkte bara på ordspråket "everything but the kitchen sink.", men vad betyder det i den här kontexten? Jag hade kunnat tolka det som att han ska storstäda å slänga ut allt, men som sagt, kanske bara var för att göra en ordvits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tycker det låter som att han förstått rätt, om jag nu bara utgår ifrån att det du säger stämmer? Han pekar på problemet med räntekostnader för de $13B USD som bankerna står för.

Citat:

Genom affären läggs 13 miljarder dollar i skuld på Twitter, som nu får betydligt ökade räntekostnader ovanpå det redan ansträngda resultatet.

Det är bankernas lån till sig själva eftersom de är medfinansiärer, det är inte Twitters lån. Twitter har inte köpt sig själv.

edit:
Det verkar stämma, jag hade fel. Det är en såkallad leveraged buyout (LBO) och det är tillåtet att använda de underliggande tillgångarna i det som köps som säkerhet.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det är bankernas lån till sig själva eftersom de är medfinansiärer, det är inte Twitters lån. Twitter har inte köpt sig själv.

edit:
Det verkar stämma, jag hade fel. Det är en såkallad leveraged buyout (LBO) och det är tillåtet att använda de underliggande tillgångarna i det som köps som säkerhet.

Så det finns alltså en chans att den långsiktiga planen är att döda plattformen helt?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Kom igen nu folket, nu måste vi höja nivån på inläggen något.
Det är kul att diskutera, för och emot men det förutsätter att vi faktiskt deltar i en diskussion och inte bara ”skriker rakt ut”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raincloud_Man:

Så det finns alltså en chans att den långsiktiga planen är att döda plattformen helt?

Det tror jag inte, Elon älskar Twitter men tiden får utvisa om det var ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Känns som om jag precis läste igenom en tråd på Flashback. Sweclockers brukar ha högre standard i forumtrådarna.

Permalänk
Medlem

Fascinerande över att så många är så extremt polariserade att precis ALLT är svart och vitt, det finns inget mitt emellan. Antingen är det vänster woke-propaganda eller så är det neonazism och hot mot demokratin.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Så ni tog alltså bort min totalt oskyldiga kommentar!!? Herregud så lågt i tak det tydligen är i detta forum!! Trampade jag någon på redaktionen (eller kanske hela) på tårna? Isf dags att Elon köper upp SweClockers också.

Oj, får jag skriva så?

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Fascinerande över att så många är så extremt polariserade att precis ALLT är svart och vitt, det finns inget mitt emellan. Antingen är det vänster woke-propaganda eller så är det neonazism och hot mot demokratin.

Exakt vad jag tänkte, hemligheten bakom att leva ett harmoniskt liv är ju att lyssna på båda sidorna och sedan bestämma sig för vad man tycker själv. I stället för att utmåla den första personen man träffar på som djävulen själv såfort det visar sig att denne inte tycker exakt som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Står man för yttrandefrihet så kan man inte vara lättkränkt. Det räcker att man inte har samma politiska åsikt idag så är man satan själv och världen går under. 😂

Du inser att folk kan utnyttja sin yttrandefrihet för att påpeka att de tycker din åsikt är skit, va?
Man kan ju liksom inte säga något grovt förolämpande till/om någon och sen börja gråta och snyfta över att man är ""förtryckt"" när de helt enkelt slår tillbaka.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Kritiken mot Musk har pågått i många år. Det har bara (äntligen) blivit mer uppmärksammat nu vilken typ av kass människa han faktiskt är.

På vilket sätt är han en dålig människa? Jag anser att han är ett geni och intelligentare än dom flesta människor.

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Nä okej så fake news och hitte-på grejer är bättre menar du? Om nu Twitter kommer att användas för att gynna Musk till max så lär väl det synas i andra medier? Man bildar sig inte en uppfattning genom att hänga enbart på Twitter dagarna i ända... för att nästan-citera Rosling

tror du vet att många hänger på twitter o sedan går ut i den riktiga världen och blir chockade att deras uppfattning om världen inte är alla andras uppfattning

Visa signatur

Roze +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Att folk över natten börjat kritisera Elon för att mainstream media lyckats demonisera honom senaste månaderna säger bara att detta köp kom lägligt.

Tycker han lyckats rätt bra med det på egen hand de senaste åren.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamaszucs:

tror du vet att många hänger på twitter o sedan går ut i den riktiga världen och blir chockade att deras uppfattning om världen inte är alla andras uppfattning

Det tror jag inte.

Däremot så VET jag att det på Twitter bland annat skapas subgrupper med likasinnade där det är lätt att åsikt = fakta. Problemet med det är inte när du hamnar i en tråd på SoMe där 50 pers tycker motsatt vad du själv tycker - där snackar vi yttrandefrihet.

Men när man hamnar i en gruppering som säger att jorden är platt, uttrycker att media styrs av judar, att vaccin är farligt etc etc etc - då är det inte längre yttrandefrihet, det är propaganda och det vet vi alla vad det kan leda till…

Kan twitter bli en promille bättre på att motverka detta så är det en vinst för mänskligheten.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raincloud_Man:

Så det finns alltså en chans att den långsiktiga planen är att döda plattformen helt?

Nu hade han väl inget annat bättre val än att köpa uret.

Uppförsbacken är lång.

Skrivet av Rixxz:

Tycker han lyckats rätt bra med det på egen hand de senaste åren.

Heh, jo.

Permalänk
Medlem

Politik på Sweclockers är ta mig fan underbart

Btw Jordan Peterson är tillbaka!

https://twitter.com/jordanbpeterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Det tror jag inte.

Däremot så VET jag att det på Twitter bland annat skapas subgrupper med likasinnade där det är lätt att åsikt = fakta. Problemet med det är inte när du hamnar i en tråd på SoMe där 50 pers tycker motsatt vad du själv tycker - där snackar vi yttrandefrihet.

Men när man hamnar i en gruppering som säger att jorden är platt, uttrycker att media styrs av judar, att vaccin är farligt etc etc etc - då är det inte längre yttrandefrihet, det är propaganda och det vet vi alla vad det kan leda till…

Kan twitter bli en promille bättre på att motverka detta så är det en vinst för mänskligheten.

En gång i tiden kallade man de som sade att jorden var rund för lögnare. Innebar inte att de hade fel. Var bara att folk har svårt att ta till sig information dom går emot de läror man indoktrinerats i och därför kallar man det falsk propaganda. En del av de sakerna du räknade upp kan mycket väl vara sanna. Det farliga är att förtrycka de som vågar säga sanningen även om det går emot personliga föreställningar. Yttrandefrihet är att tillåtas säga vad man vill utan att bli censurerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Du in inte vara påriktigt 😂😂

Äntligen blåses det liv i Twitter igen! Hoppas på att alla sidor av debatten kan få vara med nu, utan ogrundade påhopp och avstängningar .

'utan ogrundade påhopp och avstängningar'?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En gång i tiden kallade man de som sade att jorden var rund för lögnare. Innebar inte att de hade fel. Var bara att folk har svårt att ta till sig information dom går emot de läror man indoktrinerats i och därför kallar man det falsk propaganda. En del av de sakerna du räknade upp kan mycket väl vara sanna. Det farliga är att förtrycka de som vågar säga sanningen även om det går emot personliga föreställningar. Yttrandefrihet är att tillåtas säga vad man vill utan att bli censurerad.

Med all rätt, att jorden var rund var en teori och teorier ska bevisas, eller? Sanningen är inte att påstå något som går emot normen.

De där som du påstår vågar säga sanningen måste ju backa upp det, det räcker inte att bara påstå något, är du med? Det är ju precis det som är problemet.

Hur definierar vi sanningen annars?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är det här som är det intressanta. Om du ska ha annonsörer så måste du begränsa vissa åsikter, annars vill de inte annonsera på din plattform. Ett alternativ är betalkonton förstås och det hade löst botproblemet i ett svep, men det betalar man inte $50 miljarder för.

Tycker också $50 miljarder för ett konto på Twitter låter väl mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Du inser att folk kan utnyttja sin yttrandefrihet för att påpeka att de tycker din åsikt är skit, va?
Man kan ju liksom inte säga något grovt förolämpande till/om någon och sen börja gråta och snyfta över att man är ""förtryckt"" när de helt enkelt slår tillbaka.

Jag har aldrig påstått något annat 😁

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64