Nya Call of Duty 72 MB på skiva – 130 GB laddas ned

Permalänk
Melding Plague

Nya Call of Duty 72 MB på skiva – 130 GB laddas ned

Den som köper fysiska utgåvor av spel för att slippa nedladdning får se sig om efter alternativ till färska Call of Duty: Modern Warfare II.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur retrospelande kommer se i ut för dessa konsoler om 15-20 år. Till Wii/PS3 fanns det ju fortfarande kompletta spel på skiva som inte krävde internet alls. Men när det blir som med de nya konsolerna finns ju inte spelen längre fysiskt, man måste ha deras tjänst, precis som med streamingtjänsterna för tv/film.

Visserligen kommer det säkert remasters och annat för vissa spel, men de udda spelen, konstiga plattformar som Apple Arcade, …

Tråkig utveckling detta

Permalänk
Moderator
Testpilot

Denna utvecklingen har vi ju sett i många år. Det är ju lite slöseri med plast för om internet ändå krävs så kan man ju lika gärna lägga ner den fysiska skivan.

Sen brukar ju de fysiska spelen vara billigare av någon mycket marknadsekonomiskt märklig anledning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Denna utvecklingen har vi ju sett i många år. Det är ju lite slöseri med plast för om internet ändå krävs så kan man ju lika gärna lägga ner den fysiska skivan.

Sen brukar ju de fysiska spelen vara billigare av någon mycket marknadsekonomiskt märklig anledning.

En stor del, eller kanske möjligen enda anledningen, är att konsoltillverkarna fortfarande behöver fysiska butiker som säljer deras konsol, därav vill de inte sabba övrig del av butikernas verksamhet för att hålla en bra kontakt med dem, som butikernas försäljning av spelen. En fysisk butik ger ju också möjligheten till ev. merförsäljning - en extra handkontroll eller något, etc.

Men med Blu-ray-skivornas storlek nu kan man ju tycka att skivan själv ska innehålla 60 eller 120 fps-versionen av spelet då det har lägre upplösning / geometri / texturer / effekter / ... Hur som är det fantastiskt att konsolspelen numer ofta ger spelaren ett val att köra hög fps eller hög grafik tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar hur retrospelande kommer se i ut för dessa konsoler om 15-20 år. Till Wii/PS3 fanns det ju fortfarande kompletta spel på skiva som inte krävde internet alls. Men när det blir som med de nya konsolerna finns ju inte spelen längre fysiskt, man måste ha deras tjänst, precis som med streamingtjänsterna för tv/film.

Visserligen kommer det säkert remasters och annat för vissa spel, men de udda spelen, konstiga plattformar som Apple Arcade, …

Tråkig utveckling detta

Ja, nu för tiden så kan man hitta nästan alla gamla spel som abandonware till både pc och äldre konsoler men i framtiden?
En enorm mängd utav mediet riskeras att helt försvinna.

Permalänk
Medlem

Samma utveckling som allt annat, allt ska finnas i molnet med risken att det när som helst kan försvinna därifrån. Som användare tappar man kontrollen över datan. Har man köpt ett spel vill man ju alltid ha tillgång till det, men det lär ju inte ligga på plattformen för all framtid. På en skiva har man själv kontroll på det.
Men samtidigt kräver väl typ alla spel idag ändå internetuppkoppling och en tjänst som svarar på andra sidan så det är ju kört redan där. När den tjänsten stängs ner någon gång så är man out of luck åter igen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Där är ju nintendo bra, tror aldrig jag stött på ett spel på cartridge (?!) som inte kan startas offline. Men dom spelen är ju små.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Spel på konsoller köper jag alltid på fysisk media. Ifall jag skulle vilja sälja dem sedan.

På datorn så är det tvärt om, aldrig fysisk media.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Denna utvecklingen har vi ju sett i många år. Det är ju lite slöseri med plast för om internet ändå krävs så kan man ju lika gärna lägga ner den fysiska skivan.

Sen brukar ju de fysiska spelen vara billigare av någon mycket marknadsekonomiskt märklig anledning.

Om internet krävs för att kunna spela så fyller skivan ingen funktion så då kan de lika gärna yxa den.
Man hade ju dock önskat sig att spel gick att köra i ett helt offline-mode så att man kan lira det 10-20 år efter att utgivaren har kursat eller blivit uppköpt 15 gånger om och inte längre ser lönsamhet i att driva serverdelen.

För inte så länge sedan var det väl någon nyhet om att folk som hade köpt spel i någon online store inte skulle kunna ladda ner dem längre efter ett visst datum? Isf är man ju som konsument hyfsat bränd.

Steam 100% för min del och skulle de stänga så får jag lösa det på andra sätt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Eftersom det går ofta att köpa fysiska spel till konsol i alla fall för en betydligt mindre summa så blir det det om det inte är spel som spelas ofta och i små doser. Dock har min skivläsare gått sönder en andra gång på min PS5 så det har Sony fixat själv nu att jag tydligen inte ska köpa fysiska spel längre.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

har en polare i ett annat land, fick tanka ner spelet tog hela dagen hehe, alla har inte lika bra internet som vi har här i Sverige

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Gillade när man "ägde" spelen och aldrig behövde oroa sig för att inte kunna spela dom om en tjänst lägger ner.

Permalänk

För 20år sedan var det populärt på olika forum att påstå ps2 var bäst. Att man med xbox kunde uppdatera spel etc var skit, de kom med ena och andra argumentet, alltifrån att speltillverkare inte gör spelen stabila om de får fler chanser. Idag så har denna grupp vald att prata om annan elektronik men liknande argument.

Nå jag ser spelstorleken idag som marknaden styr. Speltillverkarna väljer att göra spelen så stora så att de tror att kunderna gillar det bäst. Och dra ner på filstorleken handlar ofta om att dra ner på kvaliten på olika saker.

Man kan prata om slöseri på ssd i onödan och detta miljöpåverkan. Jag tror dock att hög efterfrågan av stora ssd driver på utvecklingen och det gynnar oss andra som också behöver ha mer.

Permalänk
Medlem

Men för de personer som inte betalar för PS Plus abonnomang då? Kan de inte lira isåfall? Det låter ju helt sjukt. Att tvinga folk att ha en uppkoppling trots att de köpt en fysisk utgåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Denna utvecklingen har vi ju sett i många år. Det är ju lite slöseri med plast för om internet ändå krävs så kan man ju lika gärna lägga ner den fysiska skivan.

Sen brukar ju de fysiska spelen vara billigare av någon mycket marknadsekonomiskt märklig anledning.

Speciellt för konsoltillverkare som har monopol på att sälja icke fysiska spel, typ Nintendo.

Permalänk
Medlem

72 MB, är det högupplösta wallpapers?

Fysik utgåva så att den står sig fint i samlingen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Livsnjutare 😎

132GB ?!

Hur är det möjligt ?!
Fick en chock att CS tog närmare 40gb nu… va fan händer ?! 🤯

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För 20år sedan var det populärt på olika forum att påstå ps2 var bäst. Att man med xbox kunde uppdatera spel etc var skit, de kom med ena och andra argumentet, alltifrån att speltillverkare inte gör spelen stabila om de får fler chanser. Idag så har denna grupp vald att prata om annan elektronik men liknande argument.

Nå jag ser spelstorleken idag som marknaden styr. Speltillverkarna väljer att göra spelen så stora så att de tror att kunderna gillar det bäst. Och dra ner på filstorleken handlar ofta om att dra ner på kvaliten på olika saker.

Man kan prata om slöseri på ssd i onödan och detta miljöpåverkan. Jag tror dock att hög efterfrågan av stora ssd driver på utvecklingen och det gynnar oss andra som också behöver ha mer.

Jag kan väl dock tycka att PS2-skaran vann det argumentet. Vid släpp av de flesta spel idag är det mer buggigt än demo/beta var på den tiden. Titta bara på CP77 eller NMS eller andra katastrofala släpp. Tråkigt att idag behöva vänta ibland år innan spelen är fulländade och vara beroende av tjänsterna. Både online singleplayer, och tvingade multiplayer-sektioner för att kunna spela allt. Och såklart inte kunna spela/installera saker helt offline vid behov. Tänk på spelen som byggdes för Stadia, de spelen är för evigt borta för de har aldrig ens existerat på en klientdator (såvida utvecklaren inte bygger om det för andra plattformar om det går)

Jag vet, nya tider, nya sätt att driva tjänster och få ekonomin att gå ihop. Hoppas dock det går att lösa så spelen fortsätter finnas tillgängliga för kommande generationer

Permalänk
Medlem

Modern warfare från 2019 var ju något liknande vill jag minnas, var det inte över 200GB? Delvis pga warzone ingick men ändå.

Tyckte man säkrade sig lite med 2TB SSD. Men kör man helt färska spel innebär det snart att en handfull spel får plats bara

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan prata om slöseri på ssd i onödan och detta miljöpåverkan. Jag tror dock att hög efterfrågan av stora ssd driver på utvecklingen och det gynnar oss andra som också behöver ha mer.

Nu gäller väl artikeln främst PS5-versionen? Dvs inte helt lätt att välja större disk från start än vad PS5:an levereras med.

Tyvärr syns även denna utvecklingen på Nintendo Switch där ett par spel antingen enbart körs via molnet eller att spelen i sig måste laddas ned. Känns som att endast Japan är förskonat just nu, men de lär också bli intvingade i "digital only" i framtiden.

Själv köper jag helst fysiskt media till mina spelkonsoler, men det är lätt att bli lurad och senare upptäcka att delar av spelet måste tankas hem innan det är spelbart.

Permalänk
Medlem

Damm, påminner mig om att jag behöver uppdatera datorn och utöka lagringen 🙃

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Med tanke på detta så vet jag inte om jag testade USB minnet man fick till SC2. USB minnen laddas ju ur med tiden vilket i detta fall inte en skiva borde göra om den är tryckt och inte bränd då färgen kan degradera.
Day1 patch är en ... ur data sparar perspektiv, hur många tjänster läggs inte ner pga konkurs mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Imagine sitter där med 10-30 skivor och ska installera ett spel och råka tappa bort ordningen eller kommer till sista skivan och den är skadad.. 💀

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Spel på konsoller köper jag alltid på fysisk media. Ifall jag skulle vilja sälja dem sedan.

På datorn så är det tvärt om, aldrig fysisk media.

Dumma är väl att även om man köper dom fysiskt vill många att man reggar eller måste vara online för att spela.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar hur retrospelande kommer se i ut för dessa konsoler om 15-20 år. Till Wii/PS3 fanns det ju fortfarande kompletta spel på skiva som inte krävde internet alls. Men när det blir som med de nya konsolerna finns ju inte spelen längre fysiskt, man måste ha deras tjänst, precis som med streamingtjänsterna för tv/film.

Visserligen kommer det säkert remasters och annat för vissa spel, men de udda spelen, konstiga plattformar som Apple Arcade, …

Tråkig utveckling detta

Allt för att driva XYZ as a service vidare.. det är tråkigt tycker jag med.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk

Jag har ett helt skåp fullt med lite äldre PC-spel som kom ut på CD och DVD. Inga DRM-skydd där inte.
Tyvärr så går de inte att spela längre eftersom de inte går att installera på nyare Windows-versioner.
Antingen går de inte att installera eller så går de inte att starta.
Det enda sättet är att damma av någon gammal dator som använder Windows XP

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt få spel som faktiskt går att köpa idag, det är mest arrendering som folk betalar för.
Varför man inte säljer spel på USB-minnen förstår jag inte. Att ett USB-minne blir glömskt är lättare att acceptera än att en tjänst läggs ner.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Förr under 90-talet var det värt att köpa big box-spel till pc, var som julafton varje gång man skulle öppna, läsa manualer och så sitter den ju fint på hyllan också. Synd att det tar sådan plats bara...

Annars har ju nintendo switch fortsatt fysiskt media som inte heller tar så mycket plats: https://limitedrungames.com/ är väl en av få.

Problemet idag är att man aldrig riktigt "äger" spelet på pc, utan du leasar/hyr det. Till slut kommer man inte äga någonting alls, utan du betalar för en illusion/fasad. På så vis föredrar jag som flera skrivit redan, spel till konsoler som går att sälja vidare. Fördelen med digitala spel till pc är ju priset, är ju reor om vartannat i princip varje vecka.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Gillade när man "ägde" spelen och aldrig behövde oroa sig för att inte kunna spela dom om en tjänst lägger ner.

Köper endast spel på GOG nuförtiden. Vill äga det jag köper, inte hyra och ha mina spel alltid tillgängliga, helt offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Köper endast spel på GOG nuförtiden. Vill äga det jag köper, inte hyra och ha mina spel alltid tillgängliga, helt offline.

Ja och till skillnad från STEAM, där man kan dela ut HELA biblioteket utan att då samtidigt kunna spela själv... så kan man med spelen från GOG dela med sig och ändå spela spelen själv.