Permalänk

Hjälp: Nybygge krashar gång på gång.

Tjena,

För exakt en månad sedan byggde jag en dator som krashar lite då och då. (den startar plötsligt om)
Efter lite research kom jag fram till att ändra på precision overdrive boost som gjorde underverk men nu några veckor senare märker att problemet forfarande finns kvar på vissa områden.

Dem ändringarna som gjordes var: (innan detta gick det inte ens starta Cinebench utan att datorn dog)
VDDCR CPU VOLTAGE ändrades till offset ->negative ,08
PBO settings till: PPT:300 TDC:240 EDC:240

Datorn failar på:
MW2 - Fail efter 5min gameplay,
Fifa 23 - Fail efter 3min
Prime95 - Fail efter 6min

Benchmarks Datorn lyckas med:
7x =  7ggr på raken
7x Cinebench32 på raken = success
5x Occt på raken - success
8st winrar bench samtidigt - success

Game Benchmarks:
5x Red dead redemption 2 - success
5x Forza horizon 5 - success

Games som funkar:
Wow - Ultra
Spiderman - Ultra
BF2042 - Ultra
Forza5 - Ultra
RDR2 - Ultra
CS - Ultra

Specs:
Corsair RM1000x​
Palit RTX 3090 TI
ASUS PRIME X570-PRO​
AMD Ryzen 9 5950X​
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
Seagate Firecuda 530 NVMe SSD Gen 4 1TB
Bios är uppdaterad och den senaste releasen.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara nå vajsing med PSU som gör att datorn inte får tillräckligt med ström.

Kika gärna event viewer (loggboken) direkt efter den har kraschat så kanske du kan få ett hum om vad som sker.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Tjena,

För exakt en månad sedan byggde jag en dator som krashar lite då och då. (den startar plötsligt om)
Efter lite research kom jag fram till att ändra på precision overdrive boost som gjorde underverk men nu några veckor senare märker att problemet forfarande finns kvar på vissa områden.

Dem ändringarna som gjordes var: (innan detta gick det inte ens starta Cinebench utan att datorn dog)
VDDCR CPU VOLTAGE ändrades till offset ->negative ,08
PBO settings till: PPT:300 TDC:240 EDC:240

Datorn failar på:
MW2 - Fail efter 5min gameplay,
Fifa 23 - Fail efter 3min
Prime95 - Fail efter 6min

Benchmarks Datorn lyckas med:
7x =  7ggr på raken
7x Cinebench32 på raken = success
5x Occt på raken - success
8st winrar bench samtidigt - success

Game Benchmarks:
5x Red dead redemption 2 - success
5x Forza horizon 5 - success

Games som funkar:
Wow - Ultra
Spiderman - Ultra
BF2042 - Ultra
Forza5 - Ultra
RDR2 - Ultra
CS - Ultra

Specs:
Corsair RM1000x​
Palit RTX 3090ti
ASUS PRIME X570-PRO​
AMD Ryzen 9 5950X​
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
Seagate Firecuda 530 NVMe SSD Gen 4 1TB

Hurdan är kylningen? Chassi m fläktar, CPU-kylare? Temperaturer?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Den ḱrashade alltså efter du byggt den, med standardinställningar? Ändra tillbaka till standard och kör en omgång BurnInTest med alla tester ibockade och på 100%.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hurdan är kylningen? Chassi m fläktar, CPU-kylare? Temperaturer?

Kylare - Lian Li Galahad 360 RGB Vit/Silver V2.

Efter den sjunde cinebenchen i sträck så låg tempsen runt 79-81c på cpu utan att krascha.

Gällande MW2, Fifa23 och Prime95 kraschar datorn och CPUn hinner inte ens stiga till 65c.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Den ḱrashade alltså efter du byggt den, med standardinställningar? Ändra tillbaka till standard och kör en omgång BurnInTest med alla tester ibockade och på 100%.

Datorn funkade nybyggd men kraschade så fort den vart belastad på något sätt därav att jag började leta lösningar.

Jag hittade ett liknande fall och ändrade lite i bios som gjorde positiv skillnad och det gick plötsligt att belasta datorn och köra cinebench och lite spel.

Ändringar gjorda:
VDDCR CPU VOLTAGE:
offset >negative ,08

PBO settings till:
PPT:300 TDC:240 EDC:240

Däremot har jag märkt nu att datorn failar på följande: MW2 - Fail efter 5min gameplay, Fifa 23 - Fail efter 3min, Prime95 - Fail efter 6min.

Ska kolla upp!

Permalänk
Medlem

Svårt säga något specifikt utan mer felsökning. Men de vanligaste orsakerna till att entusiast PC är instabila är.

1. OC som man tror är stabil men inte är det.
2. OC på RAM eller trasigt RAM.
3. Montering av CPU kylaren sätter för hård press på moderkortet.
3. Nätdel är för klen, eller felinkopplad så att man får överbelastning på en 12v rail.
4. VRM på moderkortet överhettas. Ofta orsakat av en CPU kylare som förhindrar ventilation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Kylare - Lian Li Galahad 360 RGB Vit/Silver V2.

Efter den sjunde cinebenchen i sträck så låg tempsen runt 79-81c på cpu utan att krascha.

Gällande MW2, Fifa23 och Prime95 kraschar datorn och CPUn hinner inte ens stiga till 65c.

Ja, då ska inte det vara bekymret, har du testat med bara 2 RAM-stickor, eller bara 1?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, då ska inte det vara bekymret, har du testat med bara 2 RAM-stickor, eller bara 1?

Just det. Börjar med en RAM-sticka, kollar om burken fortfarande kraschar. Då ligger förmodligen felet på något annat. Dvs. om burken funkar med en sticka i. Återupprepa för alla stickorna.
Man kan testa med annan GPU också, och kolla om burken kraschar/inte kraschar. TS får köra uteslutningsmetoden, helt enkelt.

Antar att BIOS är senaste? Såg inte om TS skrev något om BIOS..
XMP bör också vara avslaget vid felsökningen.

Edit: CLR CMOS är alltid bra att göra när burken krånglar.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, då ska inte det vara bekymret, har du testat med bara 2 RAM-stickor, eller bara 1?

Testkörde datorn med ett ram åt gången och kraschade ändå. Har ett Memtest86 pågående just nu i skrivande stund så jag återkommer med resultat så snart det är klart!

Permalänk

Update*

Memtest86 kört med framgång, tog 11h och gav inga errors.

Permalänk
Medlem

utan vidare info att gå på skulle också gissa på defekt/falerande/underspec psu

ang cpu temps kolla inte bara tempsen utan också frekvensesn för att see att den inte thermalthrottlar.

bios version? senaste kanske är beta och buggig? rolla tillbaks nån version om det går?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Networker:

Just det. Börjar med en RAM-sticka, kollar om burken fortfarande kraschar. Då ligger förmodligen felet på något annat. Dvs. om burken funkar med en sticka i. Återupprepa för alla stickorna.
Man kan testa med annan GPU också, och kolla om burken kraschar/inte kraschar. TS får köra uteslutningsmetoden, helt enkelt.

Antar att BIOS är senaste? Såg inte om TS skrev något om BIOS..
XMP bör också vara avslaget vid felsökningen.

Edit: CLR CMOS är alltid bra att göra när burken krånglar.

Gällande ram så är memtest86 kört med framgång, ett 11h test är nu slutfört med inga som helst konstigheter.
Bios är även uppdaterad till den senaste versionen och gällande GPU så är den benchad med framgång i flertalets spel med temps som aldrig överstigit 80C.

CLR CMOS hamnar idag på schemat. Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Magnus112233:

Svårt säga något specifikt utan mer felsökning. Men de vanligaste orsakerna till att entusiast PC är instabila är.

1. OC som man tror är stabil men inte är det.
2. OC på RAM eller trasigt RAM.
3. Montering av CPU kylaren sätter för hård press på moderkortet.
3. Nätdel är för klen, eller felinkopplad så att man får överbelastning på en 12v rail.
4. VRM på moderkortet överhettas. Ofta orsakat av en CPU kylare som förhindrar ventilation.

1. Datorn är undervoltad i skrivande stund, anledningen är för att problemen minskades med 90%
2. Memtest86 är kört i 11h utan errors.
3. Tveksam på detta men ska kolla upp!
4. Psu är på 1000w så tvivlar på styrkan, Det ända jag kan påpeka gällande kopplingen är att jag har en Lian Li Strimer Plus 24-pin A-RGB, frågan är om denna kan vara för vek av något slag. (ska testa utan denna idag)
5. Detta är ju ett välkänt problem hos asus men inte i mitt fall då det smäller av på någon minut.

Permalänk
Medlem

Får du några WHEA Errors i eventlogen? Min dator med en 5800x och 2600 innan dess på en B450 bräda uppträdde så under nästan ett halvår, där nästan varje crash hade WHEA Errors. Har bytt allt förutom moderkortet men senare bios updates verkar ha löst det, händer extremt sällan nu. Min dator crashade både i stock och med undervolt.

WHEA Errors ska iaf vara kopplade till CPUn, specifikt att den får för lite ström om jag har förstått saken rätt. Om du kör allt i Stock och får WHEA Errors hade jag testat att höja spänningen för den kärnan som crashar. Kan också vara värt att testa med ett nytt moderkort om det inte handlar om WHEA Errors.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

1. Datorn är undervoltad i skrivande stund, anledningen är för att problemen minskades med 90%
2. Memtest86 är kört i 11h utan errors.
3. Tveksam på detta men ska kolla upp!
4. Psu är på 1000w så tvivlar på styrkan, Det ända jag kan påpeka gällande kopplingen är att jag har en Lian Li Strimer Plus 24-pin A-RGB, frågan är om denna kan vara för vek av något slag. (ska testa utan denna idag)
5. Detta är ju ett välkänt problem hos asus men inte i mitt fall då det smäller av på någon minut.

1. En undervolt känns ytterst kontraproduktivt. Gör en över volt eller en underklockning. jag hade låst alla kärnor på typ 3GHz, och låtit allt annat vara default. (I felsökningssyfte)
2. Då är det osannolikt.
3. Är ett vanligt problem. Man behöver inte skriva åt så värst hårt.
4. Inte troligt. exakt vilken PSU är det? Jag kan då kolla om det är en sammankopplad 12V rail vilket verkar vara vanligare idag. Eller om den är delad.
5. Oavsett vilket så är det osannolikt om du gör punkt 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

4. Inte troligt. exakt vilken PSU är det? Jag kan då kolla om det är en sammankopplad 12V rail vilket verkar vara vanligare idag. Eller om den är delad.

Corsair RM1000x står det i första inlägget nu, som likt alla andra moderna nätagg har en ensam 12V rail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Corsair RM1000x står det i första inlägget nu, som likt alla andra moderna nätagg har en ensam 12V rail.

Ok. Missade det. Men OK. Den där har en stor 12V rail. Så då kan man utesluta det.

Permalänk

Tack snälla allihopa för alla tips,blir att kontrollera följande i eftermiddag:

1. Byta plats på SSD då den sitter rätt tajt vid grafikkortet för detta var lösningen på en annan dator. (tack för tipset NoAim)
2. Byta ut 24pins rgb kontakten mot en vanlig och försöka trigga en krasch,
3. Leta i eventlogger,
4. Dubbelkolla så inte AIO inte sitter åt för hårt.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Får du några WHEA Errors i eventlogen? Min dator med en 5800x och 2600 innan dess på en B450 bräda uppträdde så under nästan ett halvår, där nästan varje crash hade WHEA Errors. Har bytt allt förutom moderkortet men senare bios updates verkar ha löst det, händer extremt sällan nu. Min dator crashade både i stock och med undervolt.

WHEA Errors ska iaf vara kopplade till CPUn, specifikt att den får för lite ström om jag har förstått saken rätt. Om du kör allt i Stock och får WHEA Errors hade jag testat att höja spänningen för den kärnan som crashar. Kan också vara värt att testa med ett nytt moderkort om det inte handlar om WHEA Errors.

Blir att kika på idag. Tack!

Permalänk

Har krashat datorn och fått fram dessa två felkoder överst i Event Viewer vid omstart:

APPLICATIONS/

WARNING:
Certificate for local system with Thumbprint 18 5a 53 8c 32 a8 ae ad e3 2a 68 93 c5 b5 15 01 fd 13 b9 b7 is about to expire or already expired.

ERROR:
SCEP Certificate enrollment initialization for WORKGROUP\DESKTOP-*****$ via https://AMD-KeyId-578c545f796951421221a4a578acdb5f682f89c8.mi... failed:

GetCACaps
GetCACaps: Not Found
{"Message":"The authority \"amd-keyid-578c545f796951421221a4a578acdb5f682f89c8.microsoftaik.azure.net\" does not exist."}
HTTP/1.1 404 Not Found
Date: Tue, 01 Nov 2022 16:25:36 GMT
Content-Length: 121
Content-Type: application/json; charset=utf-8
X-Content-Type-Options: nosniff
Strict-Transport-Security: max-age=31536000;includeSubDomains
x-ms-request-id: 74b68df2-35ea-4b73-8c4c-bf9d2b0fd09e

Method: GET(266ms)
Stage: GetCACaps
Not found (404). 0x80190194 (-2145844844 HTTP_E_STATUS_NOT_FOUND)

SYSTEM/

ERROR:
The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
and APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
to the user DESKTOP-******\Hilmo SID (S-1-5-21-7*8***09-1232***25-25*****904-1***1) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Har krashat datorn och fått fram dessa två felkoder överst i Event Viewer vid omstart:

WARNING:
Certificate for local system with Thumbprint 18 5a 53 8c 32 a8 ae ad e3 2a 68 93 c5 b5 15 01 fd 13 b9 b7 is about to expire or already expired.

ERROR:
SCEP Certificate enrollment initialization for WORKGROUP\DESKTOP-*****$ via https://AMD-KeyId-578c545f796951421221a4a578acdb5f682f89c8.mi... failed:

GetCACaps
GetCACaps: Not Found
{"Message":"The authority \"amd-keyid-578c545f796951421221a4a578acdb5f682f89c8.microsoftaik.azure.net\" does not exist."}
HTTP/1.1 404 Not Found
Date: Tue, 01 Nov 2022 16:25:36 GMT
Content-Length: 121
Content-Type: application/json; charset=utf-8
X-Content-Type-Options: nosniff
Strict-Transport-Security: max-age=31536000;includeSubDomains
x-ms-request-id: 74b68df2-35ea-4b73-8c4c-bf9d2b0fd09e

Method: GET(266ms)
Stage: GetCACaps
Not found (404). 0x80190194 (-2145844844 HTTP_E_STATUS_NOT_FOUND)

Gör en Custom View för WHEA. Create Custom View -> Bocka i Error -> Event Logs = Windows Logs -> Event Sources = WHEA-Loggar -> Ok

Då samlas WHEA loggarna tydligt under en flik.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Gör en Custom View för WHEA. Create Custom View -> Bocka i Error -> Event Logs = Windows Logs -> Event Sources = WHEA-Loggar -> Ok

Då samlas WHEA loggarna tydligt under en flik.

Tusen tack för lathunden, Kan detta vara felet?

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 19

The details view of this entry contains further information.

Ser i historiken att det pendlar mellan Processor APIC ID: 18/19

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Tusen tack för lathunden, Kan detta vara felet?

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 19

The details view of this entry contains further information.

Yes, CPU tråd nr19 crashar vilket betyder att kärna 10 kan behöva lite mer spänning (Tråd 0-1 = kärna 1, Tråd 2-3 = kärna 2 osv...Tråd 18-19 = kärna 10). Börja med +5 mV och se om det hjälper, bör krävas väldigt lite. Ser lite olika ut i varje BIOS men ska heta nåt i stil med "Per Core Adjustment" och se till att offset i mV är positiv så att du ger mer spänning, inte mindre.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Yes, CPU tråd nr19 crashar vilket betyder att kärna 10 kan behöva lite mer spänning (Tråd 0-1 = kärna 1, Tråd 2-3 = kärna 2 osv...Tråd 18-19 = kärna 10). Börja med +5 mV och se om det hjälper, bör krävas väldigt lite. Ser lite olika ut i varje BIOS men ska heta nåt i stil med "Per Core Adjustment" och se till att offset i mV är positiv så att du ger mer spänning, inte mindre.

Tack för den tydliga beskrivningen!

Har nu varit inne och höjt Core10 med +5 och fått samma kod igen. Ska jag höja med ytligare 5?
Borde jag göra samma sak med andra kärna om eventuell felkod skulle dyka upp?

Kod:

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 18

The details view of this entry contains further information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Tack för den tydliga beskrivningen!

Har nu varit inne och höjt Core10 med +5 och fått samma kod igen. Ska jag höja med ytligare 5?
Borde jag göra samma sak med andra kärna om eventuell felkod skulle dyka upp?

Kod:

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 18

The details view of this entry contains further information.

Ja höj tills det slutar, tror du kan höja som mest till +30. Det ska verkligen inte behövas gå så långt, då är det bara att reklamera CPUn eller testa med ett annat moderkort. 18 och 19 är på samma kärna så sålänge båda crashar vet man att det behövs ganska mycket extra. Kör +15 direkt skulle jag säga.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Ja höj tills det slutar, tror du kan höja som mest till +30. Det ska verkligen inte behövas gå så långt, då är det bara att reklamera CPUn eller testa med ett annat moderkort. 18 och 19 är på samma kärna så sålänge båda crashar vet man att det behövs ganska mycket extra. Kör +15 direkt skulle jag säga.

Då har jag gradvis höjt med +5 hela vägen upp till 30 utan någon förändring. Har dessutom sänkt -5 gradvis ner till 30 utan förändring . Anledningen till att jag sänkte var för att cinebench faktiskt gick att köra när datorn var undervoltad till skillnad från nu.

Dem ändringarna som gjordes då var:
VDDCR CPU VOLTAGE ändrades till offset ->negative ,08
PBO settings till: PPT:300 TDC:240 EDC:240

Ska testa dessa inställningar med extra nerf på den coren och se. Återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Då har jag gradvis höjt med +5 hela vägen upp till 30 utan någon förändring. Har dessutom sänkt -5 gradvis ner till 30 utan förändring . Anledningen till att jag sänkte var för att cinebench faktiskt gick att köra när datorn var undervoltad till skillnad från nu.

Dem ändringarna som gjordes då var:
VDDCR CPU VOLTAGE ändrades till offset ->negative ,08
PBO settings till: PPT:300 TDC:240 EDC:240

Jag hade reklamerat den alternativt testat ett nytt mobo. För egen del är det moderkortet som är felet men i mitt fall händer det så sällan att jag inte har lust att köpa ett nytt. Kanske är en snabbare väg att köpa hem ett moderkort först och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Kan du testa att köra med endast 2 ram stickor?
Memtest86 är inget vidare på att hitta errors, nu körde du 11 timmar men ändå jag skulle testa.
Eller kör ett hårt stresstest som detta https://www.overclock.net/threads/memory-testing-with-testmem...

Permalänk
Medlem

Om det är 1 kärna som bråkar, så kanske det kan vara värt att kolla efter böjda pins på processorn, eller skräp i sockeln.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.