Sätta ihop dator med överblivna delar

Permalänk
Medlem

Sätta ihop dator med överblivna delar

Tjena,

Har uppdaterat min PC med nytt grafikkort, ram och processor så tänkte bygga ihop en dator åt flickvännen med de gamla delarna.

Det jag har är:
Processor: Ryzen 3600
Grafikort: Nvidia 2070s
Ram: 16gb (2x8)

Övriga komponenter behöver inhandlas. Enda kravet jag har är att moderkortet har wifi och att chassit är lätt att bygga i (blir mitt första bygge).

Tar tacksamt emot alla förslag

Permalänk
Medlem

Vad uppgraderade du till?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad uppgraderade du till?

Tack!

Fick tag på ett billigt 3080 redan för 9 månader sedan men häromveckan uppgraderade jag till en ryzen 5800x3d och 32 gb ram. Vilket jäkla lyft det blev alltså. Tarkov och Iracing VR fick en rejäl skjuts i fps. Det var helt klart värt uppgraderingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Tack!

Fick tag på ett billigt 3080 redan för 9 månader sedan men häromveckan uppgraderade jag till en ryzen 5800x3d och 32 gb ram. Vilket jäkla lyft det blev alltså. Tarkov och Iracing VR fick en rejäl skjuts i fps. Det var helt klart värt uppgraderingen!

Vad har du det på för moderkort? kanske kan det vara värt att uppgradera ditt moderkort till B550 och låta tjejen ärva dit nuvarande som kanske är ett B450?
Uppgraderade du PSU? Det kan kanske vara värt att köpa ett mer premium än jag föreslog (t.ex ett corsair CM750x för 990:-) och låta tjejen ärva ditt nuvarande också?

Edit: Samma fråga gällande SSD?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad har du det på för moderkort? kanske kan det vara värt att uppgradera ditt moderkort till B550 och låta tjejen ärva dit nuvarande som kanske är ett B450?
Uppgraderade du PSU? Det kan kanske vara värt att köpa ett mer premium än jag föreslog (t.ex ett corsair CM750x för 990:-) och låta tjejen ärva ditt nuvarande också?

Edit: Samma fråga gällande SSD?

Har ett MSI B450M MORTAR MAX i min nuvarande. Är det någon skillnad mot B550 så länge jag är kvar med samma processorgeneration? Men det är ju sant, kan vara värt att framtidssäkra redan nu. Dock får jag kliva på en extern wifi-dongle isf eftersom jag kommer behöva ansluta via wifi.

Lite osäker ändå på att ge mig in på att byta ut mer på min nuvarande. Har aldrig bytt moderkort så känns som upplagt för att jag ska klanta till det och så sitter jag med två datorer som inte fungerar ist...

Har Corsair RM750X V2 PSU i min nuvarande. Kanske är värt att uppgradera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Tjena,

Har uppdaterat min PC med nytt grafikkort, ram och processor så tänkte bygga ihop en dator åt flickvännen med de gamla delarna.

Det jag har är:
Processor: Ryzen 3600
Grafikort: Nvidia 2070s
Ram: 16gb (2x8)

Övriga komponenter behöver inhandlas. Enda kravet jag har är att moderkortet har wifi och att chassit är lätt att bygga i (blir mitt första bygge).

Tar tacksamt emot alla förslag

Vad har du för budget för detta? Jag plockade ihop detta lite lyxigare paket av rent estetiska skäl:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gbEJAe9dM6gpJXlBkDm_fMlMmXU/forslag-1

Overkill på CPU kylningen och chassi men men kan ju vara värt om man har pengarna och vill ha nått lite roligare att ge bort. Eventuellt kan det också vara en god ide att köpa 16GB extra RAM minne för bättre flyt. Om du har en lägre budget skulle jag kunna plocka ihop nått annat....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Har ett MSI B450M MORTAR MAX i min nuvarande. Är det någon skillnad mot B550 så länge jag är kvar med samma processorgeneration? Men det är ju sant, kan vara värt att framtidssäkra redan nu. Dock får jag kliva på en extern wifi-dongle isf eftersom jag kommer behöva ansluta via wifi.

Lite osäker ändå på att ge mig in på att byta ut mer på min nuvarande. Har aldrig bytt moderkort så känns som upplagt för att jag ska klanta till det och så sitter jag med två datorer som inte fungerar ist...

Har Corsair RM750X V2 PSU i min nuvarande. Kanske är värt att uppgradera också.

Fördelen med B550 är att du får PCIE 4.0, vilket iofs inte gör mer än 1-3% på grafiken, men framtidssäkrar ju lite även för snabbare SSD'er. (SSD'n jag föreslog är PCIE 3.0 och B550 moderkortet jag föreslog har 1st PCIE 3.0 och 1st 4.0, medans ditt B450 bara har 1st PCIE 2.0 och 1st PCIE 3.0.)
Känner du inte dig bekväm med att skruva moderkort, så låt bli. Kanske kan du få ärva tjejens moderkort nästa gång du uppgraderar grafikkortet. Corsair RM750X V2 behöver du inte uppgradera förrän kanske nästa gång.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad har du för budget för detta? Jag plockade ihop detta lite lyxigare paket av rent estetiska skäl:

Overkill på CPU kylningen och chassi men men kan ju vara värt om man har pengarna och vill ha nått lite roligare att ge bort. Eventuellt kan det också vara en god ide att köpa 16GB extra RAM minne för bättre flyt. Om du har en lägre budget skulle jag kunna plocka ihop nått annat....

Tackar, ska kolla!

Ingen direkt spikad budget men burken ska främst användas till att spela valheim och liknande COOP till högre frames än den steam deck hon får nöja sig med idag. Eftersom datorn kommer stå i vardagsrummet kopplad till Oled-tv:n så tror jag hon kommer vilja gömma undan den nånstans där den inte syns, så jag skulle säga liten storlek är att föredra än blinkande RGB om jag känner henne rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fördelen med B550 är att du får PCIE 4.0, vilket iofs inte gör mer än 1-3% på grafiken, men framtidssäkrar ju lite även för snabbare SSD'er. (SSD'n jag föreslog är PCIE 3.0 och B550 moderkortet jag föreslog har 1st PCIE 3.0 och 1st 4.0, medans ditt B450 bara har 1st PCIE 2.0 och 1st PCIE 3.0.)
Känner du inte dig bekväm med att skruva moderkort, så låt bli. Kanske kan du få ärva tjejens moderkort nästa gång du uppgraderar grafikkortet. Corsair RM750X V2 behöver du inte uppgradera förrän kanske nästa gång.

Se där, då har jag lärt mig nåt nytt idag. Idag har jag en extra samsung evo SSD inkopplad, vilken då antaligen är kopplad till PCIE 2.0 porten. Då borde jag alltså, ur ren optimeringssynpunkt, använda SSD:n som är kopplad till 3.0-porten om jag vill ha ut max prestanda från ett specifikt spel (förutsatt att den stödjer PCIE 3.0). Eller är grafikortet alltid kopplad till en av portarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Se där, då har jag lärt mig nåt nytt idag. Idag har jag en extra samsung evo SSD inkopplad, vilken då antaligen är kopplad till PCIE 2.0 porten. Då borde jag alltså, ur ren optimeringssynpunkt, använda SSD:n som är kopplad till 3.0-porten om jag vill ha ut max prestanda från ett specifikt spel (förutsatt att den stödjer PCIE 3.0). Eller är grafikortet alltid kopplad till en av portarna?

Ja, men jag kan ha läst fel på MSI's hemsida det är möjligt att dem menar att det är PCIE 3.0 x4 på bägge.
Den snabbaste platsen är i varje fall som det brukar, närmast processorn.

3080 kortet är gjort för PCIE 4.0 x16, men tappar som sagt bara 1-3 procent(enligt gamers nexus på DuTuben) om det körs i en PCIE 3.0 x16 port. 2070S är gjort för PCIE 3.0 x16. (Det finns grafikkort som till exempel 6500XT som använder PCIE 4.0 x4, som stryps rejält om dem körs i en PCI 3.0 x16 plats, då dom ändå bara går att köra i PCIE 3.0x4)
X4 eller x16 etc. är hur många kontaktytor kretskorten har.

Dold text

Edit:
B550-I Moderkortet får plats i en betydligt mindre låda än 3 FS lådan, det som begränsar är nog storleken på 2070S kortet och sedan är det nog bökigare att få in allt i till exempel ett NR200P chassi.
Edit2: Nr200P kräver nog även ett mindre nätaggregat(PSU) vid närmare eftertanke också.
Edit3: Kanske ett Torrent Nano kan passa?:
https://www.sweclockers.com/test/33646-fractal-design-torrent...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.