AMD Radeon RX 7900-serien "Navi 31" når klockfrekvenser upp till 3,0 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 7900-serien "Navi 31" når klockfrekvenser upp till 3,0 GHz

När en redaktör i direktsändning försäger sig framgår att AMD:s nya grafikkort har potential till betydligt högre klockfrekvenser än de från fabrik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

<3 jag kommer köpa Amd Radeon 7900XTX nästa gång jag ska uppgradera min gpu, inte kört på radeon sedan 5750 kom ut har varit nöjd med dom förr så varför inte nu dock kommer jag aldrig mer äga amd Processor

Trevlig helg alla muppar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Senast jag körde med en röd GPU var det en HD6870, Men all tyder på att jag snart kommer göra det igen.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Avstängd

Menar ni inte level1techs med wendell? Konstigt att man inte nämner själva källan till klippet offentligt utan bara pcworld o tomshardware.

Permalänk
Medlem

Det är väl något av en tolkningsfråga, men att designen ska kunna skala upp till 3,0 GHz är ju inte samma sak som att kretsarna faktiskt kan nå den frekvensen i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Senast jag körde med en röd GPU var det en HD6870, Men all tyder på att jag snart kommer göra det igen.

Jag körde tre generationer med Nvidia men bytte till 6700XT förra året. Tycker helt klart att AMD är underskattade. Sen betyder inte det att Nvidia inte har saker de är bättre på som raytracing men tycker 80% av marknaden är alldeles för mycket för Nvidia att ha. AMD och tidigare ATI har funnits i decennier och i många perioder har de haft riktigt bra grafikkort. De hade en period där de bara släppte GCN och Polaris kort om och om igen men det känns som de är tillbaka på nivån de var på 00 talet nu där de konkurrerar på lika villkor med Nvidia.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är väl något av en tolkningsfråga, men att designen ska kunna skala upp till 3,0 GHz är ju inte samma sak som att kretsarna faktiskt kan nå den frekvensen i praktiken.

Sant. Pentium 4 var designad att kunna skala upp till 10ghz och vi vet hur det gick med det.

Men jag skulle inte förvånad om AMD klockar bättre med tanke på att den drar 100W mindre så de verkar inte pressat det till bristningsgränsen så som Nvidia gjort. Sen hur mycket mer prestanda det blir i praktiken är en annan sak. Kan vara andra flaskhalsar vid 3ghz Core som gör att det inte blir så stor skillnad ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

tror radeon 7900 serien plockar in 3ghz på core lätt, då 4090 gör det utan problem så varför ska dom vara sämre ?

jag tror på Radeon denna gång och med Nvidias ostabila drivers så nej tack denna gång kanske när rtx 5090/6090 släpps så blir det över på Nvidia.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

tror radeon 7900 serien plockar in 3ghz på core lätt, då 4090 gör det utan problem så varför ska dom vara sämre ?

jag tror på Radeon denna gång och med Nvidias ostabila drivers så nej tack denna gång kanske när rtx 5090/6090 släpps så blir det över på Nvidia.

Varför skulle de klara det bara för att Geforce gör det? Det är två helt olika designer. När Radeon 290X körde i 1000 Mhz så körde Geforce 780 i 1500 Mhz, och de presterade snarlikt varandra. Båda tillverkade på TSMC 28 nm

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kul att de tillåter AIBs göra bättre kort än dem själva istället för Nvidia som försöker konkurrera ut sina AIBs.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Varför skulle de klara det bara för att Geforce gör det? Det är två helt olika designer. När Radeon 290X körde i 1000 Mhz så körde Geforce 780 i 1500 Mhz, och de presterade snarlikt varandra. Båda tillverkade på TSMC 28 nm

Man får väl hoppas på det iaf eller hur ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Väntar på riktiga tester som vanligt. Det brukar aldrig bli så bra som på pressreleasen...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Väntar på riktiga tester som vanligt. Det brukar aldrig bli så bra som på pressreleasen...

+1 Dock! AMDs presentation gav mig mycket bättre känsla än Nvidias

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Svenska priser på hårdvara har blivit alldeles för höga. Förr i tiden behövde vi bara betala 10 ggr dollar priset. Nu är det +50% fastän dollarn inte är nå dyrare.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Senast jag körde med en röd GPU var det en HD6870, Men all tyder på att jag snart kommer göra det igen.

Det var ett riktigt bra kort de där när man körde dubbel macka på den en gång i tiden

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Lutar åt att köra RDNA 3 av principskäl att inte stödja Nvidia för deras fulspel men allt över 10k känns.Hade RDNA 1 tidigare (rx 5700) så kan nog vara kul med lite omväxling.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Svenska priser på hårdvara har blivit alldeles för höga. Förr i tiden behövde vi bara betala 10 ggr dollar priset. Nu är det +50% fastän dollarn inte är nå dyrare.

??

Dollaren ÄR dyrare. När du menar 10 gånger och ”förr i tiden”, då räknar du förmodligen priset med svensk moms et. c. Typ när en dollar var värd närmare 7-8kr~

En dollar är ca 11 kronor i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

??

Dollaren ÄR dyrare. När du menar 10 gånger och ”förr i tiden”, då räknar du förmodligen priset med svensk moms et. c. Typ när en dollar var värd närmare 7-8kr~

En dollar är ca 11 kronor i dag.

Det han menar är nog snarare att kronan är billigare än att dollarz är dyrare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

RX 7900 XT, TBP 300W för ett av de snabbare korten på marknaden, även om inte det allra snabbaste.
Tycker det låter bra!
+30% extra prestanda till +90% högre strömförbrukning skulle inte locka mig lika mycket.
(siffrorna är tagna ur luften. Men syftar till det med att passera brytpunkten där effektförbrukningen ökar mycket mer än den extra prestandan).

Men själv väntar jag nog och ser om det kommer några RTX 4000 eller RX 7000 kort under 2023 som är mer prisvärda än RTX 4080 och RX 7900 XT.

Permalänk
Medlem

Har inte haft en röd gpu på många år tills under
sommaren då jag bytte ut mitt 3080 mot ett 6900xt liquid devil.
Otroligt nöjd, blir garanterat ett 7900xt eller ett xtx i min burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är väl något av en tolkningsfråga, men att designen ska kunna skala upp till 3,0 GHz är ju inte samma sak som att kretsarna faktiskt kan nå den frekvensen i praktiken.

Jo precis. Det kan ju möjligen tyda på att Navi 32 kan nå 3 GHz, kanske - samma design men förre kretsar att dela på strömbudgeten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Sant. Pentium 4 var designad att kunna skala upp till 10ghz och vi vet hur det gick med det.

Men jag skulle inte förvånad om AMD klockar bättre med tanke på att den drar 100W mindre så de verkar inte pressat det till bristningsgränsen så som Nvidia gjort. Sen hur mycket mer prestanda det blir i praktiken är en annan sak. Kan vara andra flaskhalsar vid 3ghz Core som gör att det inte blir så stor skillnad ändå.

P4 (strypt celeron, men ändå) kom ju upp i över 8GHz om jag minns rätt så inte helt pt skogen. Visserligen med exotisk kylning, men det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

??

Dollaren ÄR dyrare. När du menar 10 gånger och ”förr i tiden”, då räknar du förmodligen priset med svensk moms et. c. Typ när en dollar var värd närmare 7-8kr~

En dollar är ca 11 kronor i dag.

Det amerikanska priset är väl med moms också? Och vi betalar väl knappast moms på deras moms...
Så priset borde snarare vara runt 11000 kr, om nu dollarn är värd 11 kr.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ulayo:

Det amerikanska priset är väl med moms också? Och vi betalar väl knappast moms på deras moms...
Så priset borde snarare vara runt 11000 kr, om nu dollarn är värd 11 kr.

Blir importskatt på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Det amerikanska priset är väl med moms också? Och vi betalar väl knappast moms på deras moms...
Så priset borde snarare vara runt 11000 kr, om nu dollarn är värd 11 kr.

Amerikanska priser brukar aldrig vara med moms, eftersom delstaterna har olika mycket moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Det var ett riktigt bra kort de där när man körde dubbel macka på den en gång i tiden

Har fortfarande kvar kortet Ett XFX HD6970 med Blower Fan, tyvärr pajade fläkten efter några månader så det tejpades på två små fläktar, Men funkar det gör den.

Den ersatte en XFX HD 4770 som också funkar ännu.

Anledning att det blev XFX var den coola 3d tjejen på lådan(ahh Puberteten och dess magiska krafter)

Den 13 december kommer bli mycket spännande.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men själv väntar jag nog och ser om det kommer några RTX 4000 eller RX 7000 kort under 2023 som är mer prisvärda än RTX 4080 och RX 7900 XT.

Der gör det. RX 7900XTX.

Ärligt talat, vi behöver se butikspriser först. Att rabbla riktpriser som inte hålls har vi sett förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Svenska priser på hårdvara har blivit alldeles för höga. Förr i tiden behövde vi bara betala 10 ggr dollar priset. Nu är det +50% fastän dollarn inte är nå dyrare.

Oj...
Hur länge har du levt under den där stenen egentligen?

Permalänk
Medlem

Vore kul att Se en Sweclockers livestream där ni testar om ni kan klocka upp till 3GHz på partnerkorten med 3X 8 pins...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

<3 jag kommer köpa Amd Radeon 7900XTX nästa gång jag ska uppgradera min gpu, inte kört på radeon sedan 5750 kom ut har varit nöjd med dom förr så varför inte nu dock kommer jag aldrig mer äga amd Processor

Trevlig helg alla muppar

Konstigt sätt att argumentera, 3000-5000 serien var bästa CPU:erna på marknaden, väldigt länge, GPU not so much.
Man köper det som är bäst bang for the buck, bästa sättet att bidra till utveckling och bra priser.