Test: Nvidia Geforce RTX 4090 från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk
Melding Plague

Test: Nvidia Geforce RTX 4090 från Asus, Gigabyte och MSI

Redaktionen sätter tänderna i ett gäng partnermodeller av Nvidias flaggskepp Geforce RTX 4090. Vi sonderar terrängen och reder ut hur de står sig mot varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka bjässar till grafikkort... Nä 30k betalar jag inte för en GPU, helt sjukt.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en beställning på ett 4090 TUF för 21,900:-
Väntar i hopp om att den kommer levereras någon gång. Om inte så skiter jag i det

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Undrade när testerna skulle komma på kort från partnertillverkarna, har varit tyst i testlabbet i flera veckor nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick mitt 4090TUF för 21900. Nöjd!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av MinscS2:

Undrade när testerna skulle komma på kort från partnertillverkarna, har varit tyst i testlabbet i flera veckor nu.

Skicka hjälp. jag drunknar.

Nej men i ärlighetens namn så hänger det ihop med det faktum att vi helt enkelt inte fick alla kort samtidigt utan fick invänta ett par modeller, vi hade kunnat publicera tidigare för vissa modeller men inväntade samtliga för att få så brett test som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Skicka hjälp. jag drunknar.

Would if I could.

Tack för en välskriven recension oavsett, alltid kul att jämföra olika kylarlösningar.
Satt och tittade på HUs jämförelse på MSI Suprim X och Gaming X Trio samtidigt som er recension släpptes, så det är ju inte som att ni är sena på bollen direkt - och 4 kort samtidigt dessutom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Mår ju nästan illa över priserna

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Sjukt imponerande prestanda och ett perfekt kort egentligen för en 4K-skärm med 120 Hz men alldeles för mycket pengar för ett grafikkort i mitt tycke.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Oof för dem som betalade flera tusen mer för 1fps mer än Founders Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Oof för dem som betalade flera tusen mer för 1fps mer än Founders Edition.

Finns inte så mycket val för oss svennebananer. Går ju inte att köpa FE i Sverige. Senaste FE som gick att köpa i Sverige var 2000 serien om jag minns rätt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Bra test som vanligt!

Är det bara jag som tycker det är galen skillnad i pris från kort till kort? Är det värt att lägga flera tusen för lägre temps och ljudnivå? Jag har aldrig riktigt förstått varför låga temps är så viktigt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Intressant att Gigabyte (T) var snabbare än Gigabyte (P) genomgående och att STRIX (T) slog STRIX (P) sammantaget. Fick sin förklaring när effekten presenterades och det inte var någon skillnad i total effekt. Tänker dock att långsammare fläktar behöver mindre effekt...

Effekttabellen ställde också frågan om MSIs modell. Varför var det den enda modellen som hade olika effekt på (T) och (P)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Finns inte så mycket val för oss svennebananer. Går ju inte att köpa FE i Sverige. Senaste FE som gick att köpa i Sverige var 2000 serien om jag minns rätt.

3000 serien var det, sen tyckte inte Nvidia om oss längre. Men kan fortfarande vara värt att använda ett Package Forwarding Service i det land som fortfarande får sälja FE-korten. Billigare än att köpa AIBs.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite konstigt att det högra kortet hade en lågprofils pcie-infästning när kortet var mer passat för fullstort.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Gruarn:

Intressant att Gigabyte (T) var snabbare än Gigabyte (P) genomgående och att STRIX (T) slog STRIX (P) sammantaget. Fick sin förklaring när effekten presenterades och det inte var någon skillnad i total effekt. Tänker dock att långsammare fläktar behöver mindre effekt...

Effekttabellen ställde också frågan om MSIs modell. Varför var det den enda modellen som hade olika effekt på (T) och (P)?

Tjenare, Vi gör effektmätningen under samma del av tortyrtestet men det kan givetvis vara små varianser mellan körningarna och det är med stor sannolikhet det som uppdagar sig här också. under testet så pendlar effektuttaget beroende på vad som ska ritas upp och massa andra aspekter. Min slutsats är att i fallet du nämner så bör det verkliga effektuttaget över tid inte variera oavsett läge på kortet.

Gällande (P) och (T)-lägena och prestandan på dessa så är det lite hugget som stucket med RTX 4090 i standardläge, korten håller sig ruskigt svala under testerna och med detta kan boost-algoritmen jobba rätt fritt inom givna parametrar, så ytterligare en gång tror jag de inkonsekventa resultaten går att härleda till varians mellan testomgångar. Till nästa vända tester så bör korten nästan belastas med RT i 4k för att verkligen ligga konsekvent på 100% belastning och därmed kunna utläsa med konsekventa resultat.

RTX 4090 har visat sig vara ett ganska svårt kort att testa då det är så få spel som verkligen belastar det till max, framförallt med uppskruvad strömbudget, sen vill vi ju givetvis heller inte behöva använda enbart syntetiska tester.

Permalänk
Digital fyndjägare

Skulle vilja se mer tester med "Raytrace" annars helt ok test.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bl4ckIce:

Skulle vilja se mer tester med "Raytrace" annars helt ok test.

Tjenare, det var något jag insåg en bit in i testandet. problemet var att vi hade behövt skicka tillbaka ett par kort redan då så det var svårt att ändra metodiken, men jag tar med mig till nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

3000 serien var det, sen tyckte inte Nvidia om oss längre. Men kan fortfarande vara värt att använda ett Package Forwarding Service i det land som fortfarande får sälja FE-korten. Billigare än att köpa AIBs.

Vet inte om man kan räkna med 3000 serien, De tog ju bort så Sverige inte kunna beställa FE ganska snabbt efter lansering

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bra test som vanligt!

Är det bara jag som tycker det är galen skillnad i pris från kort till kort? Är det värt att lägga flera tusen för lägre temps och ljudnivå? Jag har aldrig riktigt förstått varför låga temps är så viktigt.

Ja det är underligt att korten kostar mellan 22-28tkr när det knappt är någon skillnad på prestandan. I standardutförande kommer alla att boosta till 2730-2750MHz och dra mer eller mindre ungefär samma. Visst, vid överklockning blir det variationer men i relativ prestanda är det knappt märkbart och har inget med modellen att göra utan bara kvalitén på chippet. Inga modeller "binnas" på ett eller annat sett vad jag vet.

Faktum är att man betalar mer för design, byggkvalitet och fläktar än vilken MHz kortet hamnar på. Bryr man sig inte räcker det fullkomligt med någon av MSRP modellerna (Asus TUF, MSI Gaming X, Gigabyte Windforce osv) om man hittar dem för 21990 dvs.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag är lite fundersam på hur utmärkelserma fungerar. Vad jag förstått är priset en faktor men hur mycket det påverkar verkar vara godtyckligt. I vanliga fall skiljer det några hundralappar, kanske någon tusing mellan olika kort och det som skiljer är några grader, hit och dit (totalt oviktigt i praktiken), ibland bättre BIOS, lägre ljudnivå (bättre fläktar) och RGB.

Nu skiljer det tusentals kronor och de dyrare korten som knappt levererar något mervärde får höga utmärkelser medan de billigare får sämre.

Permalänk
Medlem

Kommer en leverans med bl.a ett 4090 strix ikväll. Överprisat som fan men jag knep det som fanns. Får trösta mig med att det är tyst då jag uppskattar en tyst burk i allmänhet. Hade alla funnits på hylla hade jag valt det billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Tyckte det var lite konstigt att det högra kortet hade en lågprofils pcie-infästning när kortet var mer passat för fullstort.

Lågprofil? Det är standard 2-slot, men förstår vad du menar, borde varit 3-slot.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Moderator
Testpilot

Var det någon som hörde årets största gäspning?

Ingen skugga ska falla på Calle dock. Fin genomgång, synd bara att produkten är så tråkig på grund av sitt absurda pris.

Tankarna faller tillbaka på en ungdomens man som observerade när jag, på den tiden, upplevde att Nvidia testade gränserna med GTX GeForce Titan till det facila priset om 999$. En tid att minnas tillbaka till i dessa tider.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Kan inte swec børja ha reviews på CAD kort också? Jag menar, så mycket fokus på dessa kort som kostar en månadsløn, kan lika gärna prova a100 osv, nästan lika billig

Permalänk
Medlem

Asus Strix är ju lätt mest intressant. Kommer definitivt köpa ett sådant när Nvidia släpper 6000-serien och priset är närmare "normalt"

Iaf, känns som cyberpunk 4k är det nya Crysis.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare, Vi gör effektmätningen under samma del av tortyrtestet men det kan givetvis vara små varianser mellan körningarna och det är med stor sannolikhet det som uppdagar sig här också. under testet så pendlar effektuttaget beroende på vad som ska ritas upp och massa andra aspekter. Min slutsats är att i fallet du nämner så bör det verkliga effektuttaget över tid inte variera oavsett läge på kortet.

Gällande (P) och (T)-lägena och prestandan på dessa så är det lite hugget som stucket med RTX 4090 i standardläge, korten håller sig ruskigt svala under testerna och med detta kan boost-algoritmen jobba rätt fritt inom givna parametrar, så ytterligare en gång tror jag de inkonsekventa resultaten går att härleda till varians mellan testomgångar. Till nästa vända tester så bör korten nästan belastas med RT i 4k för att verkligen ligga konsekvent på 100% belastning och därmed kunna utläsa med konsekventa resultat.

RTX 4090 har visat sig vara ett ganska svårt kort att testa då det är så få spel som verkligen belastar det till max, framförallt med uppskruvad strömbudget, sen vill vi ju givetvis heller inte behöva använda enbart syntetiska tester.

Kan rekommendera Battlefield 2042, det spelet belastar konsekvent vilket grafikkort som helst till max när det handlar om 4K UHD i Conquest parat 128 stycken spelare med varsit raketgevär och granater som flyger överallt

Nackdelen är att få till en konsekvent testslinga.. men kanske inte spelar någon roll om effekmätning är det enda som spelar roll under maximal belastning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

En sak jag inte fattar med sånna här modeller är varför dom fortfarande bara använder två slots när dom lät skulle kunna ta tre, eller möjligen fyra. Finns det någon anledning att insistera på bara två för ett så massivt kort?

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta om det kom en graf som visar Pris per prestanda över tid, där Pris/prestanda ena axeln samt tid i den andra. (gärna över 5 generationer kort)
Jag har en aning om att vi har fått en regression i denna bemärkelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Fick mitt 4090TUF för 21900. Nöjd!

22000 kr som hittat.