Fråga kring köp av Macbook Pro på Media Markt (potentiellt för lågt pris)

Permalänk
Medlem

Fråga kring köp av Macbook Pro på Media Markt (potentiellt för lågt pris)

Hej!

Är nyfiken på vad ni tror om nedan köp?

Jag sprang på det här erbjudande hos Media Markt i morse:

Har nyligen bytt från Android till iPhone och är mycket nöjd. Hade därför också tänkt köpa en macbook pro ett bra tag men inte hittat någon riktigt bra deal. Vill inte lägga mer än 25k och samtidigt ha minst 1TB disk och 16 RAM.. Med tanke på väl tilltaget med RAM och SSD så beställde jag den här utan att tänka så mycket och det gick utan problem, fick bekräftelse och kvitto och det står att "leverans är påbörjad".

När jag visade mitt fynd för kollegan så sa han direkt att det måste vara felaktigt pris på annonsen och att det kommer att annulleras. Kollade lite närmare på vad exakt samma komponenter kostar i Apple Store och då närmar vi oss 37 000. Uppgraderingen 16>32GB kostar 5 000;- och lagringen från 512>2TB kostar 7 500;-, så det kanske är orimligt lågt.

Någon timme senare togs bilderna i annonsen bort och det går inte längre att välja den konfigurationen i listan. Kommer den att dyka upp eller är det pengarna tillbaka och finns i sjön som väntar? De kanske hade just en sån här konfig byggd som skulle bort pga onödig mängd ram/lagring? Vad tror ni?

Ha det!

Enligt konsumentverket:

Citat:

Fel pris i webbutik
Om du har köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.

Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset.

Om du och företaget inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.

Permalänk
Medlem

Det vettigaste sättet att få ett svar är att sitta ner i båten och vänta på MM. Din bild visar inte någonting gällande konfiguration.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det vettigaste sättet att få ett svar är att sitta ner i båten och vänta på MM. Din bild visar inte någonting gällande konfiguration.

Tackar för svaret! Och här sitter jag ju eller hur? Det är fullt möjligt att göra det och samtidigt ta del av andras input angående om priset stämde eller inte. Jag kommer inte att gå i taket om jag inte får köpa den här datorn, it is what it is. Du vill inte spekulera själv då?

Inser att bilden bara visar lite grann, my bad. Fullständiga specs:

Permalänk
Medlem

Här är det nog bara Media Markt själva som kan svara. I regel ser man inga större reor på Apple grejer förutom på hyllvärmare. Men den där är ju fortfarande beställningsbar så jag vettetusan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av roothman:

Hej!

Är nyfiken på vad ni tror om nedan köp?

Jag sprang på det här erbjudande hos Media Markt i morse:
https://i.imgur.com/E2fSSts.png

Har nyligen bytt från Android till iPhone och är mycket nöjd. Hade därför också tänkt köpa en macbook pro ett bra tag men inte hittat någon riktigt bra deal. Vill inte lägga mer än 25k och samtidigt ha minst 1TB disk och 16 RAM.. Med tanke på väl tilltaget med RAM och SSD så beställde jag den här utan att tänka så mycket och det gick utan problem, fick bekräftelse och kvitto och det står att "leverans är påbörjad".

När jag visade mitt fynd för kollegan så sa han direkt att det måste vara felaktigt pris på annonsen och att det kommer att annulleras. Kollade lite närmare på vad exakt samma komponenter kostar i Apple Store och då närmar vi oss 37 000. Uppgraderingen 16>32GB kostar 5 000;- och lagringen från 512>2TB kostar 7 500;-, så det kanske är orimligt lågt.

Någon timme senare togs bilderna i annonsen bort och det går inte längre att välja den konfigurationen i listan. Kommer den att dyka upp eller är det pengarna tillbaka och finns i sjön som väntar? De kanske hade just en sån här konfig byggd som skulle bort pga onödig mängd ram/lagring? Vad tror ni?

Ha det!

Enligt konsumentverket:

Om den annulleras så får du såklart pengarna tillbaka, så ingen risk för dig personligen

De har förr varit väldigt bra på att hålla sina priser även om de är uppenbart felaktiga
#19415656

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det var en smygstart av black Friday där konsumenten förväntar sig bra reor så är det inget oskäligt pris utan avtalet bör hållas imo.

Hoppas du får den för det priset. Då är det bara att gratulera.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tackar för svar allihop!

Skrivet av medbor:

Om den annulleras så får du såklart pengarna tillbaka, så ingen risk för dig personligen

De har förr varit väldigt bra på att hålla sina priser även om de är uppenbart felaktiga
#19415656

Jadå det var jag inte så orolig för som tur är. Härlig inställning haha, ibland är det bästa bara att brösta den. .)

Skrivet av talonmas:

Med tanke på att det var en smygstart av black Friday där konsumenten förväntar sig bra reor så är det inget oskäligt pris utan avtalet bör hållas imo.

Hoppas du får den för det priset. Då är det bara att gratulera.

Ja det är sant, hoppas du har rätt! Blev en lagom julklapp i förskott i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roothman:

Tackar för svar allihop!

Härlig inställning haha, ibland är det bästa bara att brösta den.

Håller tummarna för att turen är med mig!

Sjukt bra pris, funderade på att själv slå till, men såg precis att det inte finns kvar? Så kan nog vara rätt satt pris om det ändå var ett fåtal, plus att det sägs att de nya m2 pro modellerna släpps snart, så hade inte varit konstigt att man försöker göra sig av med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Sjukt bra pris, funderade på att själv slå till, men såg precis att det inte finns kvar? Så kan nog vara rätt satt pris om det ändå var ett fåtal, plus att det sägs att de nya m2 pro modellerna släpps snart, så hade inte varit konstigt att man försöker göra sig av med dessa.

Nej precis den är borttagen, eller den finns om man har länken:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-macbook-pro-m1-pr...

Men det går inte att beställa längre och letar man upp den i rullistan till höger så laddar inte sidan.

Om det är en ny serie 14-16" på gång så låter det inte otroligt att de vill sälja slut. Såg att 13" Pro kommit med M2 redan

Min flickvän velade btw eftersom "hon inte behöver 2TB" och skulle fundera tills idag, får se om hon är bitter på fredagsmyset ikväll

Permalänk
Medlem

Media markt Sverige har ju aldrig gjort vinst sen dom etablerade sig i Sverige, så du får säkerligen din dator även om den var prissatt för lågt 😅

Permalänk
Medlem

MediaMarkt är kungar, jag köpte två LG OLED C1 55" & 65" för 7777:- respektive 9990:- när ordinarie pris låg på ca 12000:- och 18000:- vid köp.

Det var inga problem med beställningarna och jag fick t.o.m. ett mail där dom gratulerade för köp av dom billigaste C1orna i världen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Beställde skärmskydd + fodral till Iphone samtidsigt som nu är skickade och levererade. Datorn står fortfarande som "Leverans påbörjad", i övrigt inget nämnt så vi får se hur det går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roothman:

Beställde skärmskydd + fodral till Iphone samtidsigt som nu är skickade och levererade. Datorn står fortfarande som "Leverans påbörjad", i övrigt inget nämnt så vi får se hur det går!

Det var ingen superrabatt inte. Det säljs ju MacBook Air m2 för 14000. Det är ju åtminstone 2000-3000kr under apples original pris. Vad är det som har hänt med folk? Några tusen kronor i rea är ju ingenting när en vara kostar 20-30k kronor. Förstår ni inte vilken crunch det har blivit på icke nödvändiga varor. Att sitta med ett lager som inte blir sålt är ett säkert sätt att få likviditetsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det var ingen superrabatt inte. Det säljs ju MacBook Air m2 för 14000. Det är ju åtminstone 2000-3000kr under apples original pris. Vad är det som har hänt med folk? Några tusen kronor i rea är ju ingenting när en vara kostar 20-30k kronor. Förstår ni inte vilken crunch det har blivit på icke nödvändiga varor. Att sitta med ett lager som inte blir sålt är ett säkert sätt att få likviditetsbrist.

Haha stort tack för din värdefulla input!

Permalänk

Hur gick det, fick du datorn levererad?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌