Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Isopropanol för rengöring - fungerar apotekets?

Permalänk
Medlem

Isopropanol för rengöring - fungerar apotekets?

Är i behov av isopropanol och det enda jag hitter nära mig är detta. Funkar det att rengöra gpu pasta med detta?

https://www.apoteket.se/produkt/isopropylalkohol-ab-unimedic-...

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

@sushi84
Hur mycket behöver du och när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@sushi84
Hur mycket behöver du och när?

Helst imorrn, behöver rätt lite. Ska vattenkyla gpun så typ processorn och lite rester efter värmepads

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Är i behov av isopropanol och det enda jag hitter nära mig är detta. Funkar det att rengöra gpu pasta med detta?

https://www.apoteket.se/produkt/isopropylalkohol-ab-unimedic-...

Funkar utmärkt, kjell har också:

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengor...

Edit: man kan även använda kemiskt ren bensin, finns lite här och var att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Fanns 1 burk i kungens kurva. Om den inte finns äre tight

Permalänk
Medlem

Aceton eller kemiskt ren bensin gör också jobbet, men undvik att slabba med aceton för det påverkar vissa plaster.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Funkar utmärkt, kjell har också:

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengor...

Edit: man kan även använda kemiskt ren bensin, finns lite här och var att köpa.

Snyggt tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Aceton eller kemiskt ren bensin gör också jobbet, men undvik att slabba med aceton för det påverkar vissa plaster.

Super, tar de som alt 2 om jag inte får tag i iso

Permalänk
Medlem

Så länge du inte slaskar runt på alla möjliga komponenter så kan du ta vad som.
T-röd (Ica)
Kemiskt ren bensin (Ica)
Kemiskt ren Aceton utan olja (Ica)

Förr när all bra pasta ledde ström och man ändå var försiktig som fan med att det inte skulle lösas upp och rinna dit det inte skulle så var Yes (diskmedel) och några droppar vatten på en pappers/trasbit kung. Fan Yes över lag är skitbra till mycket.

Permalänk
Medlem

@sushi84
Den ”lilla” flaskan är halvfull och kan du få.
PM’a om intressant.
Kommer befinna mig i Arninge imorgon fm och oklart om Järfälla, Älvsjö eller Jordbro på em.

Permalänk
Medlem

Bara rent hushållspapper funkar utmärkt. Behövs inga medel för att få det rent.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Biltema har:

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/avfettning/panel-wipe...

Denna är Isopropanol enligt etiketten (jag har en flaska), även om det inte syns på den länken.

Passa dig för aceton. Det är oxiderande och kan förstöra rätt ordentligt om man spiller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@sushi84
Den ”lilla” flaskan är halvfull och kan du få.
PM’a om intressant.
Kommer befinna mig i Arninge imorgon fm och oklart om Järfälla, Älvsjö eller Jordbro på em.

<Uppladdad bildlänk>

Sånna som du är så jävla grym 🙏 jag tror jag lyckades boka en flaska från kjell imorgon. Om den av någon anledning inte skulle finnas så drar jag ett pm till dig 🤛

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Sånna som du är så jävla grym 🙏 jag tror jag lyckades boka en flaska från kjell imorgon. Om den av någon anledning inte skulle finnas så drar jag ett pm till dig 🤛

Inga problem.
Jag tar med den i bilen om du mot förmodan inte får tag på, bara hojta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Inga problem.
Jag tar med den i bilen om du mot förmodan inte får tag på, bara hojta till.

Asså den som är tillsammans med dig har ju gjort ett jävla kap!! 😃 yes jag drar ett pm om kjell slarvat bort min bokning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Asså den som är tillsammans med dig har ju gjort ett jävla kap!! 😃 yes jag drar ett pm om kjell slarvat bort min bokning

😊
Stundtals kanske frugan skulle hålla med, iaf titt och tätt vart tionde år… Men framför allt när jag gör mig av med prylar…
🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Är i behov av isopropanol och det enda jag hitter nära mig är detta. Funkar det att rengöra gpu pasta med detta?

https://www.apoteket.se/produkt/isopropylalkohol-ab-unimedic-...

Jag har använt exakt det där från apoteket i många år (på olika CPUs och GPUs). Funkat jättebra!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Kaffefilter eller hushållspapper i kombo brukar jag köra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Apotekets är bra. Den är 99% och dessutom i en behändig mängd om man inte ska ha storrengöring.
Det som ska undvikas är de där som är nere på 91% som kan köpas från andra ställen.

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf nominera @Otori som årets sweclocker!
Han åkte förbi mitt jobb och gav mig en burk med Iso!
Vilken människa! stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Jag kan iaf nominera @Otori som årets sweclocker!
Han åkte förbi mitt jobb och gav mig en burk med Iso!
Vilken människa! stort tack!

😊
Det var så lite, passade fint på väg mellan två jobb.
Gläder mig att det uppskattades 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Förr när all bra pasta ledde ström och man ändå var försiktig som fan med att det inte skulle lösas upp och rinna dit det inte skulle så var Yes (diskmedel) och några droppar vatten på en pappers/trasbit kung. Fan Yes över lag är skitbra till mycket.

Enligt denna "hushålls-expert", räcker det med 3 rengöringsmedel i ett hus: www.houzz.se

Ättika för kalk i badrum/kaffebryggare, fönster och sot.
Bikarbonat för fläckborttagning, lukt och hålla saker vita.

Samt då diskmedel för precis allting annat.

Tro't om man vill.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

CRC Electronic cleaner (Jula)
PRF Isopropanol

Båda är bra produkter till rengöring av elektronik.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Enligt denna "hushålls-expert", räcker det med 3 rengöringsmedel i ett hus: www.houzz.se

Ättika för kalk i badrum/kaffebryggare, fönster och sot.
Bikarbonat för fläckborttagning, lukt och hålla saker vita.

Samt då diskmedel för precis allting annat.

Tro't om man vill.

Han är inte långt borta.

Diskmedel är tensider, dvs, det gör fett vattenlösligt.
Ättika är surt, dvs det sänker pH vilket löser en del
(Natrium)Bikarbonat är iofs basiskt men bidrar också med lite löst CO2 vilket är bra ibland.

Detta är tre helt olika metoder att få bort något. De allra flesta rengöringsmedel är bara tensider, parfym och vatten, så de kan alla ersättas med (utspätt) diskmedel. Att bara prova med flera olika sorter utspätt diskmedel är meningslöst.

Dock skulle jag vilja lägga till något oxiderande, samt något starkt basiskt. Det sista är antingen propplösare eller målarsoda - samma sak, Natriumhydroxid. Det oxiderande är svårare. Något fläcklösande som Vanish funkar, eller så köper man väteperoxid eller natriumperkarbonat och blandar lite lagom.

Just det där med isopropanol är att det löser bra, ångar av fort och inte är speciellt farligt att andas in eller få på händerna, som nästan alla andra sådana lösningsmedel är. Diskmedel hade löst samma sak, men man vill inte ha en massa vatten i elektronik.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Så länge du inte slaskar runt på alla möjliga komponenter så kan du ta vad som.
T-röd (Ica)
Kemiskt ren bensin (Ica)
Kemiskt ren Aceton utan olja (Ica)

Förr när all bra pasta ledde ström och man ändå var försiktig som fan med att det inte skulle lösas upp och rinna dit det inte skulle så var Yes (diskmedel) och några droppar vatten på en pappers/trasbit kung. Fan Yes över lag är skitbra till mycket.

Ursäkta, jag tänker inte läxa upp dig utan bara informera. Yes får sedan ett antal år inte använda
miljömärket "Svanen". (Tror även W5 från ex, Lidl är samma).
Om du läser på baksidan så står det Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer.

Vill du vara vänligare mot miljön kan du använda ex, "Såklart" från Axfood.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller