Bergvärmepump och husdata h60 gateway?

Permalänk
Medlem

Bergvärmepump och husdata h60 gateway?

Jag vill koppla in min IVT bergvärme pump till homeassistant och hittade husdata h60.

https://husdata.se/produkter.asp?prodid=14

Är det någon här som har denna produkten och hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Poke på den här tråden, lurar på samma sak.

Vad jag lyckats läsa mig till hittils är det egentligen bara ett webinterface för att sköta inställningar / läsa ut data ur pumpen vilket såklart underlättar inställning, men vill man göra styrningen smartare blir det snabbt krångligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag kör precis de sakerna, funkar bra.

Permalänk
Medlem

Jag kör H60 med en Nibepump, tycker det fungerar bra, den skapat ett webinterface (wifi) till bergvärmepumpen som du kan konfa mot homeassistant med mqtt. Är du hemma i homeassistant eller har intresset att läsa på och lära dig är det en bra lösning, jag har fått till bra automationer för att styra värmen/varmvattnet inne beroende på timpriset .
Med det sagt är det kanske vettigt att klura ut vilka parametrar i din IVT pump som går att styra, om du inte enbart vill läsa av och logga pumpens sensorer i homeassistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Jag kör precis de sakerna, funkar bra.

Vad är det som funkar bra?
Vilken styrning har du till den pump?

Skrivet av sptr112:

Jag kör H60 med en Nibepump, tycker det fungerar bra, den skapat ett webinterface (wifi) till bergvärmepumpen som du kan konfa mot homeassistant med mqtt. Är du hemma i homeassistant eller har intresset att läsa på och lära dig är det en bra lösning, jag har fått till bra automationer för att styra värmen/varmvattnet inne beroende på timpriset .
Med det sagt är det kanske vettigt att klura ut vilka parametrar i din IVT pump som går att styra, om du inte enbart vill läsa av och logga pumpens sensorer i homeassistant.

Jag kan ställa in tidsstyrning av både värme och varmvatten, men det är väldigt klumpigt att fippla med den lilla ratten.
Är inte särskilt hemma i home assistant men kan väl bli. Gissar att man med hjälp av de parametrarna kan få till styrning efter elpris?

Om inte annat så har jag nyligen kopplat in innegivare vilket gjorde ett mindre mirakel för att underlätta styrningen, borde vara skottpengar på alla VVS'are som säger att det är skit med innegivare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag kan ställa in tidsstyrning av både värme och varmvatten, men det är väldigt klumpigt att fippla med den lilla ratten.
Är inte särskilt hemma i home assistant men kan väl bli. Gissar att man med hjälp av de parametrarna kan få till styrning efter elpris?

Om inte annat så har jag nyligen kopplat in innegivare vilket gjorde ett mindre mirakel för att underlätta styrningen, borde vara skottpengar på alla VVS'are som säger att det är skit med innegivare.

Jag kopplade också innegivare, underlättar oerhört för att styra externt iallafall, men kanske bara är krångligt och förstör för vanliga användare som inte hemmapillar massa.

I Home assistant har jag integrerat Nordpool (custom integration) men går att få in pris via tibber integration också. Sen styr jag pumpen med hjälp av måltemperatur, som höjer temp när priset är under dagens medelpris (måste stänga av elpatronen också) och sänker om det är svindyrt och över medelpris.

Varmvattnet stänger jag av med semesterläge, och kollar varje vardagsmorgon kl 5-6 om priset är väsentligt billigare än medelpris, då kör den lyxläge en timme för att värma upp extravatten billigt för morgonduscharna.

Det har varit mycket trial and error för att få till fungerande automationer, och vi får se vad som händer i vinter om pumpen orkar med att värma upp extra på natten utan elpatron när det är svinkallt. Tycker man det är kul att pilla rekommenderar jag detta, med reservation att jag inte vet vad som går att styra på din pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Det har varit mycket trial and error för att få till fungerande automationer, och vi får se vad som händer i vinter om pumpen orkar med att värma upp extra på natten utan elpatron när det är svinkallt. Tycker man det är kul att pilla rekommenderar jag detta, med reservation att jag inte vet vad som går att styra på din pump.

Låter bra. Efter lite kikande i manualen verkar det mesta man behöver gå att styra i pumpen, det är bara krångligt att ställa in med den lilla ratten och går såklart inte att springa och ändra på.
Jag lägger en beställning, tack för hjälpen!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter bra. Efter lite kikande i manualen verkar det mesta man behöver gå att styra i pumpen, det är bara krångligt att ställa in med den lilla ratten och går såklart inte att springa och ändra på.
Jag lägger en beställning, tack för hjälpen!

Alltså, det jag menar är att h60 kanske inte kan styra allt som går att ändra med ratten i pumpen, beror på pumpen och h60 mjukvara. Det borde du kolla innan beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Alltså, det jag menar är att h60 kanske inte kan styra allt som går att ändra med ratten i pumpen, beror på pumpen och h60 mjukvara. Det borde du kolla innan beställning.

Ah, missade den biten.
Dessa är skrivbara:

0203 Room temp setpoint Set temp Set room temp if Indoor sensor [if installed]
2204 Room sensor influence Set temp Set how much room temp should influence heating (if Indoor sensor in installed)
2205 Heat set 1, CurveL Set number Set heat curve level
0207 Heat set 3 Parallel Set number Set heat curve parallel offset
0208 Warm water stop temp Set temp Set stop temp for tap hot water (too high will trigger Pressostat alarm)
7209 Extra Warm Water stat Minutes Set minutes for the Extra warm water feature to be activated
1215 Elect. Heater switch Status 1=on, 0=off. Turn off Electrical heater (will take efect next time add heater is to start)
1233 External control Set Status Activate external control input 1 to block heat pump operations. 1=Activated. 0=Inactivated (*1

Så jag bör kunna göra en automation som sänker Room temp om elen är dyr och jag bör kunna sänka stopp temp för varmvatten även om jag inte kan manipulera tiderna i sig?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Och stänga av elpatronen.
Vet du om det har några negativa effekter att göra det? Mer än att man kanske inte uppnår värmen "tillräckligt" fort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och stänga av elpatronen.
Vet du om det har några negativa effekter att göra det? Mer än att man kanske inte uppnår värmen "tillräckligt" fort.

Min pump behöver elpatron för legionellakörning, men det påverkas inte av att jag ställt av patronen för värmetillverkningen. Läs runt på värmepumpsforumet om din pump om du inte har gjort det, där finns massa duktiga människor som kan den typen av problematik. Jag vågar inte svara på sånt.

Känns som du har alla inställningsmöjligheter till pumpen som behövs för att göra vettiga automationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och stänga av elpatronen.
Vet du om det har några negativa effekter att göra det? Mer än att man kanske inte uppnår värmen "tillräckligt" fort.

Pumpen kör ju inte elpatronen för att det är kul, utan om det behövs. Har man en stor nog pump och bra borrhål brukar det vara rätt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Pumpen kör ju inte elpatronen för att det är kul, utan om det behövs. Har man en stor nog pump och bra borrhål brukar det vara rätt lite.

Den har inte gått in mycket på drygt 13 år, men det har ju hänt.
Tänker mer att om den är avstängd så får pumpen fortsätta gå trots att den inte uppnår måltemp, sliter det extra på pumpen eller har några sådana negativa effekter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

I Home assistant har jag integrerat Nordpool (custom integration) men går att få in pris via tibber integration också. Sen styr jag pumpen med hjälp av måltemperatur, som höjer temp när priset är under dagens medelpris (måste stänga av elpatronen också) och sänker om det är svindyrt och över medelpris.

Vet du om det finns någon bra guide för att komma igång med integration till home assistant?
Fått hem enheten och efter lite strul med wifi så fungerar allt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu är det väldigt lång leveranstid på den produkten, och ett högre pris, men annars kanske Ngenic Tune kan vara något om man inte vill pilla så mycket själv.