Permalänk
Medlem

Byta ut Xiaomi

Har idag 1 hub, 4 kameror, 5 vattenlarm, 1 ringklocka och 2 temperaturmätare från Xiaomi/aquara.

Då dessa är köpta från Kina så får jag dom inte att fungera med Google home så tänkte att det är dags att uppgradera. Vad finns det för grejjer som funkar bra med Google home och inte kostar allt för mycket?

Jag vill bland annat kunna säga typ Hej då och då ska kamerorna automatiskt gå in i övervakningsläge.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter233:

Har idag 1 hub, 4 kameror, 5 vattenlarm, 1 ringklocka och 2 temperaturmätare från Xiaomi/aquara.

Då dessa är köpta från Kina så får jag dom inte att fungera med Google home så tänkte att det är dags att uppgradera. Vad finns det för grejjer som funkar bra med Google home och inte kostar allt för mycket?

Jag vill bland annat kunna säga typ Hej då och då ska kamerorna automatiskt gå in i övervakningsläge.

du skulle ju kunna sätta en rpi med HA på och på det sättet styra dina befintliga saker, dvs google home ser sakerna via HA i stället för via xiaomi hubben, dessutom kan du då använda node-red för mer avancerade saker (väldigt lätt att lära sig samt har ett stort och hjälpsamt forum)

vill du ändå byte (dock inte billigt) så kör jag
Personligen imou och dahua för kameror samt fibaro och z-wave via HA för samma rutiner som du kör, jag kör imou ranger 2 inne just för dom kör ner linsen innanför skalet när dom stänger ner när vi kommer hem vilket frugan gillar som inte gillar att se linserna på kamerorna, dom har även fördelen att dom finns som integration till HA så man kan använda sensorerna tex för att känna igen vem som kommer hem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter233:

Har idag 1 hub, 4 kameror, 5 vattenlarm, 1 ringklocka och 2 temperaturmätare från Xiaomi/aquara.

Då dessa är köpta från Kina så får jag dom inte att fungera med Google home så tänkte att det är dags att uppgradera. Vad finns det för grejjer som funkar bra med Google home och inte kostar allt för mycket?

Jag vill bland annat kunna säga typ Hej då och då ska kamerorna automatiskt gå in i övervakningsläge.

Byt ut hubben mot ConBee eller HA's egna.

Xiaomi skickar ju en del data till sina egna datacenter så skulle fly deras molnlösning.

Permalänk
Medlem

Kommer alla mina prylar funka mot en rpi?

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter233:

Kommer alla mina prylar funka mot en rpi?

Mot Home Assistant, ja. Du kan köra HA på en RPi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Grymt, då ska jag nog testa det. Tack för tipsen!

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter233:

Grymt, då ska jag nog testa det. Tack för tipsen!

Det är ju inte ens i närheten av lika smidigt, så det blir många många timmar du får lägga på konfiguration, felsökning, letande efter tillägg och så, krångligare att lägga till automationer mm, men det är mycket kraftfullare om man orkar lägga ner tid på det.

Att få Google att kommunicera med dina enheter hemma kräver att du har publik IP och konfigurerar en del grejer, eller betalar en månadsavgift, men när det väl fungerar så fungerar det bra.

Jag använder själv en RPi med Home Assistant, Conbee 2 och är väldigt nöjd med resultatet. Men man ska ju vara tydlig med att det verkligen inte är något plug and play på något sätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har nu fått igång det mesta och måste säga att det var väldigt enkelt och smidigt med Home Assistant. Kamerorna orkade jag inte flasha om så sålde dom och köpte TP-Link Tapo C210 istället.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.