Hjälp mig hitta felet på min dator som dataverkstan' inte klarade av

Permalänk

Hjälp mig hitta felet på min dator som dataverkstan' inte klarade av

Hej Sweclockers!

Håll till godo, det här blir långt - men den/dem som hjälper mig till en lösning kommer jag vara evigt tacksam för.

Bakgrund
Jag har haft en Taurus från Inet sedan förra Black Friday-rean. Jag spelar nästan exklusivt Microsoft Flight Simulator samt skriver musik i Cubase och Ableton. Ett spel och två program där kraschar är relativt vanliga och där fel - då man arbetar med tillägg mer ofta än inte - förbises och accepteras. När jag började spela några andra spel märkte jag att allting kraschar. Dinkum, Metal Hellsinger, World of Warcraft, Two Point Hospital, Two Point Campus och Forza Horizon 5, för att nämna några.

Det här tog mig in i en lång felsökningsprocess och till slut skickade jag iväg datorn på service för att sedan få tillbaka den i exakt samma skick. Jag kan inte datorer - jag köpte en färdigbyggd dator för att jag vill att den ska fungera och jag vill att när den inte gör det så kan någon som kan det bättre bara fixa det. Tyvärr har det inte blivit så nu och jag behöver, vad det verkar, lösa problemet själv.

Jag behöver därför er hjälp och skickar här nedan med lite underlag på vad som gjorts.

Åtgärder

  • Ominstallation av Windows

  • Ominstallation av samtliga berörda spel och program

  • Avinstallation tillägg och moddar till berörda spel och program

  • Byte av kablar mellan dator och grenuttag samt dator och skärm

  • Byte av tangentbord och mus

  • Test av att återskapa alla buggar utan tangentbord och mus

  • Test av att köra spelen och programmen från olika hårddiskar, både interna och externa

Händelseförloppet
Låt oss ta Metal Hellsinger som ett första exempel. Här är det överlägset lättast att återskapa problemet - 9/10 gånger utlöses en CTD. Såhär kan det se ut och ni ser även några loggar: https://streamable.com/dk2eur

Metal Hellsinger är ett fascinerande exempel av anledningen att när spelet körs från C:-disken är kraschen mindre förekommande. Jag har faktiskt bara lyckats återskapa kraschen en gång från C:-disken. De andra två diskarna som jag har är två NVME2.0-diskar direkt på moderkortet.

Jag värderar FPS och kör därför spel på den grafiska inställning som ger mig bäst FPS. I inget fall har en CTD uppstått efter låg FPS.

Det andra exemplet är World of Warcraft. Här spelar hårddisken ingen som helst roll, C:, D:, och E: kraschar lika frekvent, om än desto mer oförutsebart. Istället för att krascha vid ett specifikt ställe är World of Warcraft ganska bra på att göra det lite närsom. Såväl i strid som vid en vanligt promenad i Stormwind/Orgrimmar.

Här är felkoden (notera att jag inte har några addons och provade detta både på ett rent och ett "använt" Windows): https://streamable.com/v3ox2d

En annan intressant aspekt av problemen i World of Warcraft är flimrande texturer. Någonting som förekommer i andra spel också men inte i samma utsträckning. Exempel på det kan ni se här: https://streamable.com/ilm93d

Avslutningsvis
Jag skulle vara evigt tacksam om ni kunde hjälpa mig. Jag har förlorat så mycket tid på det här kaoset och jag har inte kunnat utföra mitt arbete som jag önskat eller som behövts. Dessutom har dyrbar tid med nära och kära försvunnit då jag helt enkelt inte kunnat spela. Må låta larvigt, men jag värderar sånt högt och det känns piss att vara så misstrodd som jag känt mig av Inet under den här resan.

Jag vill också tillägga att jag förstår att datorer är komplicerade ting och mängder av orsaker kan ligga bakom det här. Jag har vidtagit många, många åtgärder och är villig att testa mig fram. Jag har min aning om vad felet kan vara men jag är nyfiken på vad ni tycker som förstår det här mycket bättre.

Tack på förhand! <3

Permalänk
Medlem

Det första steget vid återkommande krascher brukar vara att köra ett minnestest som Memtest86+ för att se om minnena mår bra. Du installerar det på en USB-sticka som du sen bootar från, sen låter du det köra någon timme (det kör tills man avslutar det).

Tala gärna om vad du har för hårdvara i datorn också, det kan vara relevant för mer specifika råd.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det första steget vid återkommande krascher brukar vara att köra ett minnestest som Memtest86+ för att se om minnena mår bra. Du installerar det på en USB-sticka som du sen bootar från, sen låter du det köra någon timme (det kör tills man avslutar det).

Tala gärna om vad du har för hårdvara i datorn också, det kan vara relevant för mer specifika råd.

Ska kolla detta med en gång. Angående specs ber jag om ursäkt, här kommer all info!

AMD Ryzen 7 5800X
MSI GeForce RTX 3070 8GB GAMING Z TRIO
MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe x2
Corsair Hydro H100x
Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

Corsair RM750

Är det RM750 heller RMx750?
x är ett klart bättre nätagg!
Och hur gammalt är det?
Frågar mest för att RM serien (dvs utan x) hade en väldigt dålig fläktkurva i början som gjorde att aggen överhettade med krascher och i vissa fall dött nätagg som följd.

Men även pga av åldern då nätagg åldras och tappar orken med tiden och tex RM serien var varken bra heller dåligt så är inte omöjligt att dom börjar tappa ork/kanske dör nu då det var ganska länge sedan dom släpptes.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

När du har ominstallerat windows, har du sen hämtat ner alla drivrutiner till moderkortet via tillverkarens hemsida eller bara låtit Windowsupdate fixa det?

Det samma gäller drivrutinerna till ditt grafikkort
Man kan även få en indikation om vad som är fel via windows egna loggar i bästa fall.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Jag skulle felsöka temperatur, minnen och diskar (i den ordningen). Tämligen enkelt att göra, alla tre.
Temperaturer genom mjukvara som loggar.
Minnena via MEMTEST, som nån annan tipsade om.
Diskarna genom att rycka alla förutom systemdisken. Kvarstår problemet får man bemöda sig lite och installera OS på en annan disk och testa.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

kolla temps, spela med latencymon öppet, kolla att bios även chipset är uppdaterade.

Kan du utesluta att detta är exklusivt från laster i spel?

Permalänk

Tack för alla svar, här kommer några svar:

* Samtliga drivrutiner har laddats ned från tillverkarnas hemsidor efter ominstallationen.
* I inget av fallen har temperaturen på CPUn överstigit 75 grader, vilket är nästan skrämmande lågt för AMD-processorer. I Metal Hellsinger (där belastningen är som högst av alla tester) sker krascher redan innan 70 grader.
* Den högsta GPU-temperaturen som jag har uppmätt är på 45 grader, även det i Metal Hellsinger.

Angående om det kan uteslutas att detta är exklusivt från laster i spel. Nja, både ja och nej. I Cubase kraschar en del pluggar som sätter sig på GPUn. Jag är inte heeeeelt övertygad om att det är samma bidragande faktor som bakom spelkrascherna, sanningen är dock att samma pluggar INTE kraschar på min andra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

Tack för alla svar, här kommer några svar:

* Samtliga drivrutiner har laddats ned från tillverkarnas hemsidor efter ominstallationen.
* I inget av fallen har temperaturen på CPUn överstigit 75 grader, vilket är nästan skrämmande lågt för AMD-processorer. I Metal Hellsinger (där belastningen är som högst av alla tester) sker krascher redan innan 70 grader.
* Den högsta GPU-temperaturen som jag har uppmätt är på 45 grader, även det i Metal Hellsinger.

Angående om det kan uteslutas att detta är exklusivt från laster i spel. Nja, både ja och nej. I Cubase kraschar en del pluggar som sätter sig på GPUn. Jag är inte heeeeelt övertygad om att det är samma bidragande faktor som bakom spelkrascherna, sanningen är dock att samma pluggar INTE kraschar på min andra dator.

Ok kanske vi kan börja analysera gpu, ha latencymon öppet, kan du dubbelkolla att pinkontakterna sitter ordentligt på grafikkortet?

det kan va vrät att kolla digi/vrm inställingar i bios så det inte finns några flakshallsar gällande strömförsörjning eller likande, även i OS kan det vara värt att ta en koll på energialternativ.

Permalänk
Medlem

Det är inte helt överkommande att krascher händer om kortet är installerat korrekt eller inte får korrekt kontakt där ''sagg'' är ett scenario, nu vet jag inte storleken på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

Hej Sweclockers!

Håll till godo, det här blir långt - men den/dem som hjälper mig till en lösning kommer jag vara evigt tacksam för.

Bakgrund
Jag har haft en Taurus från Inet sedan förra Black Friday-rean. Jag spelar nästan exklusivt Microsoft Flight Simulator samt skriver musik i Cubase och Ableton. Ett spel och två program där kraschar är relativt vanliga och där fel - då man arbetar med tillägg mer ofta än inte - förbises och accepteras. När jag började spela några andra spel märkte jag att allting kraschar. Dinkum, Metal Hellsinger, World of Warcraft, Two Point Hospital, Two Point Campus och Forza Horizon 5, för att nämna några.

Det här tog mig in i en lång felsökningsprocess och till slut skickade jag iväg datorn på service för att sedan få tillbaka den i exakt samma skick. Jag kan inte datorer - jag köpte en färdigbyggd dator för att jag vill att den ska fungera och jag vill att när den inte gör det så kan någon som kan det bättre bara fixa det. Tyvärr har det inte blivit så nu och jag behöver, vad det verkar, lösa problemet själv.

Jag behöver därför er hjälp och skickar här nedan med lite underlag på vad som gjorts.

Åtgärder

  • Ominstallation av Windows

  • Ominstallation av samtliga berörda spel och program

  • Avinstallation tillägg och moddar till berörda spel och program

  • Byte av kablar mellan dator och grenuttag samt dator och skärm

  • Byte av tangentbord och mus

  • Test av att återskapa alla buggar utan tangentbord och mus

  • Test av att köra spelen och programmen från olika hårddiskar, både interna och externa

Händelseförloppet
Låt oss ta Metal Hellsinger som ett första exempel. Här är det överlägset lättast att återskapa problemet - 9/10 gånger utlöses en CTD. Såhär kan det se ut och ni ser även några loggar: https://streamable.com/dk2eur

Metal Hellsinger är ett fascinerande exempel av anledningen att när spelet körs från C:-disken är kraschen mindre förekommande. Jag har faktiskt bara lyckats återskapa kraschen en gång från C:-disken. De andra två diskarna som jag har är två NVME2.0-diskar direkt på moderkortet.

Jag värderar FPS och kör därför spel på den grafiska inställning som ger mig bäst FPS. I inget fall har en CTD uppstått efter låg FPS.

Det andra exemplet är World of Warcraft. Här spelar hårddisken ingen som helst roll, C:, D:, och E: kraschar lika frekvent, om än desto mer oförutsebart. Istället för att krascha vid ett specifikt ställe är World of Warcraft ganska bra på att göra det lite närsom. Såväl i strid som vid en vanligt promenad i Stormwind/Orgrimmar.

Här är felkoden (notera att jag inte har några addons och provade detta både på ett rent och ett "använt" Windows): https://streamable.com/v3ox2d

En annan intressant aspekt av problemen i World of Warcraft är flimrande texturer. Någonting som förekommer i andra spel också men inte i samma utsträckning. Exempel på det kan ni se här: https://streamable.com/ilm93d

Avslutningsvis
Jag skulle vara evigt tacksam om ni kunde hjälpa mig. Jag har förlorat så mycket tid på det här kaoset och jag har inte kunnat utföra mitt arbete som jag önskat eller som behövts. Dessutom har dyrbar tid med nära och kära försvunnit då jag helt enkelt inte kunnat spela. Må låta larvigt, men jag värderar sånt högt och det känns piss att vara så misstrodd som jag känt mig av Inet under den här resan.

Jag vill också tillägga att jag förstår att datorer är komplicerade ting och mängder av orsaker kan ligga bakom det här. Jag har vidtagit många, många åtgärder och är villig att testa mig fram. Jag har min aning om vad felet kan vara men jag är nyfiken på vad ni tycker som förstår det här mycket bättre.

Tack på förhand! <3

Jag skulle sätta mina slantar på att det är nätagget som är boven i dramat.

Permalänk

Glad fredag på er! Här kommer lite siffror från min senaste krasch i World of Warcraft. Samma felkod som tidigare men nu hade jag MSI Afterburner igång för att se vad som pågår: https://streamable.com/2iptc8

Ser ni någonting märkligt? Ni kan se i början av klippet är jag markerar vart kraschen inträffar.

Permalänk
Medlem

När jag väl fick hem min dator i början på året hade jag också problem med många Blåskärmar och CTD beroende på program som krascha klaga de alla på olika anledningar. Mitt problem visade sig vara PBO:n som gav mig extrema spikar upp och ner. Allt försvann när jag la in egen statisk OC.

Permalänk
Medlem

Corsair 3600 cl18 kittet är gammalt och har stora kompatibilitetsproblem med Ryzen 3000-5000 serien. Vet du vilken exakt modell det är?

Har de 2133mhz JEDEC profil istället för nyare med 2633mhz passar inte minnena med Ryzen plattformar pga platsbrist på UEFI/ROM chippen AMD använder.

Kan vara så att stödet för 4st 8GB stickor aldrig lades till pga platsbristen med, eller plockades bort i efterhand. Konfigs väldigt få använder fick chop chop för att få plats med framåt/bakåtkompatibilitet av processorerna. Testa ta bort två stickor från kanal B och kör bara ett par i kanal A (likfärgade slottar vanligtvis)

*Edit
Ja det står specifikt på MSIs kompatibilitetslista att corsairs 3600mhz cl18 1.35V minnen max stöds upp till 16GB i Dual Channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Corsair 3600 cl18 kittet är gammalt och har stora kompatibilitetsproblem med Ryzen 3000-5000 serien. Vet du vilken exakt modell det är?

Har de 2133mhz JEDEC profil istället för nyare med 2633mhz passar inte minnena med Ryzen plattformar pga platsbrist på UEFI/ROM chippen AMD använder.

Kan vara så att stödet för 4st 8GB stickor aldrig lades till pga platsbristen med, eller plockades bort i efterhand. Konfigs väldigt få använder fick chop chop för att få plats med framåt/bakåtkompatibilitet av processorerna. Testa ta bort två stickor från kanal B och kör bara ett par i kanal A (likfärgade slottar vanligtvis)

*Edit
Ja det står specifikt på MSIs kompatibilitetslista att corsairs 3600mhz cl18 1.35V minnen max stöds upp till 16GB i Dual Channel.

Sjukt dåligt av inet isåfall att sälja en Taurus med det kittet!!!
Det är ju ihopplockat av dom själva.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Sjukt dåligt av inet isåfall att sälja en Taurus med det kittet!!!
Det är ju ihopplockat av dom själva.

Kan ha vart så att kittet hade fullt stöd när Taurus datorn släpptes. En hel del minnesstöd plockades bort eller aldrig lades till eftersom. När AMD kom på just varför Intel religiöst endast stött två generationer processorer per chipset. 16MB rom för UEFI och mikrokod som måste få plats på det. Och inet lägger väl alltid in senaste UEFI? Kan vara så att de stöds på en äldre UEFI version som inte har stöd för 5000 serien.

Inkompatibelt minne på Ryzen plattformar brukar boota fint, kan till och med gå rent i memtest, men kraschar i belastning.

Tittar man på QVL listorna är det inte många 1.35V minnen från Corsair som stöds i alla fyra slottar. G.Skill och Kingston HyperX brukar fungera bättre.

Kan för övrigt tillägga att WoW 'textur' artefakten är ett Shader fel. Fick liknande shader buggar i Fallout 4 på mitt första Ryzen bygge, som jag återanvände 16GB Corsair Vengance LPX 3600mhz cl18 minnen till. Bytte ram till HyperX 3200mhz cl14 stickor och det gick galant efter det.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Corsair 3600 cl18 kittet är gammalt och har stora kompatibilitetsproblem med Ryzen 3000-5000 serien. Vet du vilken exakt modell det är?

Har de 2133mhz JEDEC profil istället för nyare med 2633mhz passar inte minnena med Ryzen plattformar pga platsbrist på UEFI/ROM chippen AMD använder.

Kan vara så att stödet för 4st 8GB stickor aldrig lades till pga platsbristen med, eller plockades bort i efterhand. Konfigs väldigt få använder fick chop chop för att få plats med framåt/bakåtkompatibilitet av processorerna. Testa ta bort två stickor från kanal B och kör bara ett par i kanal A (likfärgade slottar vanligtvis)

*Edit
Ja det står specifikt på MSIs kompatibilitetslista att corsairs 3600mhz cl18 1.35V minnen max stöds upp till 16GB i Dual Channel.

Wow! Stort tack för ditt svar. Måste bara tydliggöra en sak - jag har skrivit helt fel på specsen. Länken gick till årets upplaga av datorn och inte den jag har. Bifogar korrekta specs nedan.

Men, du har helt rätt. Moderkortet som jag har har inte stöd för minnena som sitter i, något som Inet alltså byggt ihop själva och som de sedan rekommenderade mig att expandera med. Ska testa så fort jag vaknar att ta bort två och se om problemet består.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

Wow! Stort tack för ditt svar. Måste bara tydliggöra en sak - jag har skrivit helt fel på specsen. Länken gick till årets upplaga av datorn och inte den jag har. Bifogar korrekta specs nedan.

Men, du har helt rätt. Moderkortet som jag har har inte stöd för minnena som sitter i, något som Inet alltså byggt ihop själva och som de sedan rekommenderade mig att expandera med. Ska testa så fort jag vaknar att ta bort två och se om problemet består.

Ta bort varanna sticka. Slottarna är alltid A1 B1 A2 B2 eller spegelvänt . Du vill köra dem i Kanal A eller B för Dual Channel. Minnen med dålig kompatibilitet går oftast bättre i kanal A, du hittar den infon i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

Wow! Stort tack för ditt svar. Måste bara tydliggöra en sak - jag har skrivit helt fel på specsen. Länken gick till årets upplaga av datorn och inte den jag har. Bifogar korrekta specs nedan.

Men, du har helt rätt. Moderkortet som jag har har inte stöd för minnena som sitter i, något som Inet alltså byggt ihop själva och som de sedan rekommenderade mig att expandera med. Ska testa så fort jag vaknar att ta bort två och se om problemet består.

Glömde du korrekta specsen?

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Glömde du korrekta specsen?

Hoppas att detta fungerar (bifogar bild), annars är prylarna:

Ryzen 7 5800X
Gigabyte GeForce RTX 3070 8GB OC2
Gigabyte B550 Aorus PRO 2
Corsair CL18 Vengeance LPX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

<Uppladdad bildlänk>

Hoppas att detta fungerar (bifogar bild), annars är prylarna:

Ryzen 7 5800X
Gigabyte GeForce RTX 3070 8GB OC2
Gigabyte B550 Aorus PRO 2
Corsair CL18 Vengeance LPX

Har du testat de tips du redan fått? Memtest osv.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

<Uppladdad bildlänk>

Hoppas att detta fungerar (bifogar bild), annars är prylarna:

Ryzen 7 5800X
Gigabyte GeForce RTX 3070 8GB OC2
Gigabyte B550 Aorus PRO 2
Corsair CL18 Vengeance LPX

Helt annat moderkort och QVL lista, men som du även ser där, med senaste UEFI försvinner 4-slot stödet för alla äldre Corsair Vengance LPX minnen.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Har du testat de tips du redan fått? Memtest osv.

Just Memtest har jag faktiskt inte kommit till ännu men ska göra ett försök. Jag har däremot tagit bort två minnen och hittills har jag inte kunnat återskapa någon krasch. Håller tummarna att det håller i sig.

Jag vill tillägga att jag blev rekommenderad dessa minnen direkt från butiken efter samtal med supporten. Jag känner mig inte lurad, det vore att ta i, men nog känns det taffligt att situationen ens uppstår och att det sedan inte upptäcks vid felsökning. Vad tycker ni att lämplig åtgärd från Inets sida här är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

Just Memtest har jag faktiskt inte kommit till ännu men ska göra ett försök. Jag har däremot tagit bort två minnen och hittills har jag inte kunnat återskapa någon krasch. Håller tummarna att det håller i sig.

Jag vill tillägga att jag blev rekommenderad dessa minnen direkt från butiken efter samtal med supporten. Jag känner mig inte lurad, det vore att ta i, men nog känns det taffligt att situationen ens uppstår och att det sedan inte upptäcks vid felsökning. Vad tycker ni att lämplig åtgärd från Inets sida här är?

Beror på om du har garanti kvar eller ej. Om så är fallet kan man väl be om nån typ av ersättning/kompensation. Annars tycker jag inte att de förtjänar så mycket mer skit än ett par svidande ord typ på Prisjakt eller så.

Men vi kan ju alltid höra vad @inet själva tycker.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Beror på om du har garanti kvar eller ej. Om så är fallet kan man väl be om nån typ av ersättning/kompensation. Annars tycker jag inte att de förtjänar så mycket mer skit än ett par svidande ord typ på Prisjakt eller så.

Men vi kan ju alltid höra vad @inet själva tycker.

Haha! Jag har inget intresse av att kasta skit på Inet. Jag förstår att de har ett ekonomiskt intresse i det här och väljer minst dåliga komponenter för att fortfarande behålla sin värdighet. Nu pratar vi om en dator som är mindre än ett år gammalt och som de uttryckligen tipsade mig om att köpa extra RAM till som den inte ens hade stöd för. Därefter fick jag köra 600 kilometer för att lämna in datorn på service för att sedan få tillbaka den med samma problem. Vore det inte för er fina hjälp hade problemet kanske aldrig upptäckts.

Det som svider lite är att jag köpt nytt tangentbord, ny mus och en drös nya kablar (samt en ny hårddisk) eftersom att det eventuellt kunde vara boven i dramat. Allt som allt har den här felsökningen kostat mig över 3000 kronor och då sitter jag här med mindre prestanda än vad jag hade innan.

Återigen - full förståelse för Inets beslut att slänga in utgångna prylar i sin dator. Men jag köpte en prebuild för att inte ha problem och för att jag i över tio år varit en nöjd kund. Att få en albatross runt halsen var inte riktigt vad jag väntade mig anlända på posten. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

Haha! Jag har inget intresse av att kasta skit på Inet. Jag förstår att de har ett ekonomiskt intresse i det här och väljer minst dåliga komponenter för att fortfarande behålla sin värdighet. Nu pratar vi om en dator som är mindre än ett år gammalt och som de uttryckligen tipsade mig om att köpa extra RAM till som den inte ens hade stöd för. Därefter fick jag köra 600 kilometer för att lämna in datorn på service för att sedan få tillbaka den med samma problem. Vore det inte för er fina hjälp hade problemet kanske aldrig upptäckts.

Det som svider lite är att jag köpt nytt tangentbord, ny mus och en drös nya kablar (samt en ny hårddisk) eftersom att det eventuellt kunde vara boven i dramat. Allt som allt har den här felsökningen kostat mig över 3000 kronor och då sitter jag här med mindre prestanda än vad jag hade innan.

Återigen - full förståelse för Inets beslut att slänga in utgångna prylar i sin dator. Men jag köpte en prebuild för att inte ha problem och för att jag i över tio år varit en nöjd kund. Att få en albatross runt halsen var inte riktigt vad jag väntade mig anlända på posten. :/

Varför inte ta den här diskussionen med Inet direkt i deras egen tråd här i forumet och hänvisa till den här tråden där. Vem vet, kanske du kan få en bra deal på ett grafikkort eller någon annan komponent som kompensation för dom pengar du har lagt ut tills nu.

Permalänk
Medlem

@kallekovacs ropa inte hej innan du är säker på att problemet är borta, kanske det kraschar igen om en timme 🫠

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@kallekovacs ropa inte hej innan du är säker på att problemet är borta, kanske det kraschar igen om en timme 🫠

Här är läget just nu:

Varit i kontakt med Inet och berättat om att det nog handlar om inkompatibla ramminnen. De var himla tillmötesgående (som vanligt) och vi hade ett gött snack om hur det kunde bli såhär.

Som jag skrivit så köpte jag till de minnen som jag blev rekommenderad av de så felet är på deras sida. Däremot är det också viktigt att understryka att när jag körde XMP-profilen 3200 så verkar problemet vara löst. Jag ska verkligen inte ropa hej ännu men de relativt säkra tester där det kraschat nio av tio gånger har jag inte lyckats med. Ska dock testa Metal Hellsinger senare ikväll och se om problemet är åtgärdat.

Stort, stort tack för att ni tog er tid att hjälpa såhär länge. Det har gått över en månad där jag bråkat med det här och efter att den kom tillbaka "fixad" men fortsatte krascha kändes allt rätt sämst med det hela. Återkommer efter några fler tester i helgen. Igen, tack - ni är fan bäst på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

Här är läget just nu:

Varit i kontakt med Inet och berättat om att det nog handlar om inkompatibla ramminnen. De var himla tillmötesgående (som vanligt) och vi hade ett gött snack om hur det kunde bli såhär.

Vad hände med snacket då? Vad sa dom? Nån lösning?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Vad hände med snacket då? Vad sa dom? Nån lösning?

Jag tycker att sånt här är jättesvårt. Jag kan inte speciellt mycket om datorer - det var ju därför jag köpte en färdigbyggd. Det finns en liten ton i det hela om att jag får skylla mig själv som fyllde på RAM (förutsatt att det är problemet då). Lite att "datorn fungerar faktiskt som utannonserat utan saker jag lagt till". Och jag förstår det, samtidigt har jag alltid förknippat Inet med datorer som du fritt får leka med och att lägga till RAM borde inte ställa till det för hela bygget, tycker jag.

Såhär i efterhand tycker jag inte att den här datorn borde sålts med det moderkortet. Jag önskar att jag förstod då hur bakbunden jag är av att den inte har stöd för 3600Mz-minnen i samtliga fickor. Det kanske är mitt fel, jag vet inte. Jag är inte helt tillfreds med att datorn skickades in på lagning och det här inte upptäcktes. Dessutom hände en del annat längs vägen som jag känner mig direkt missnöjd och arg över och det har jag framfört på ett vänligt sätt.

Jag ska fortsätta testa datorn nu i helgen och sen väntar jag ett samtal från en person hos de där vi kan utvärdera hela den här resan. Jag hoppas förstås på någon typ av kompensation men ärligt talat har jag svårt att se att det blir något. "Datorn fungerar faktiskt som utannonserat", trots allt. :-/