Hjälp mig hitta felet på min dator som dataverkstan' inte klarade av

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

Jag tycker att sånt här är jättesvårt. Jag kan inte speciellt mycket om datorer - det var ju därför jag köpte en färdigbyggd. Det finns en liten ton i det hela om att jag får skylla mig själv som fyllde på RAM (förutsatt att det är problemet då). Lite att "datorn fungerar faktiskt som utannonserat utan saker jag lagt till". Och jag förstår det, samtidigt har jag alltid förknippat Inet med datorer som du fritt får leka med och att lägga till RAM borde inte ställa till det för hela bygget, tycker jag.

Såhär i efterhand tycker jag inte att den här datorn borde sålts med det moderkortet. Jag önskar att jag förstod då hur bakbunden jag är av att den inte har stöd för 3600Mz-minnen i samtliga fickor. Det kanske är mitt fel, jag vet inte. Jag är inte helt tillfreds med att datorn skickades in på lagning och det här inte upptäcktes. Dessutom hände en del annat längs vägen som jag känner mig direkt missnöjd och arg över och det har jag framfört på ett vänligt sätt.

Jag ska fortsätta testa datorn nu i helgen och sen väntar jag ett samtal från en person hos de där vi kan utvärdera hela den här resan. Jag hoppas förstås på någon typ av kompensation men ärligt talat har jag svårt att se att det blir något. "Datorn fungerar faktiskt som utannonserat", trots allt. :-/

Om du blivit rekommenderad dessa minnen och köpt dem, då faller det ju åtminstone lite på deras ansvar... Det hade ju varit annorlunda om du bara köpt dem "på egen hand". Låt dem läsa den här tråden, så kanske de kan lära sig något också? Tror säker de memtestat osv, men kanske inte spelat WoW i 1h på den. Om du sen kan köra dem stabilt i 3200Mhz, så är väl inte skillnaden (rätta mig om jag har fel) så brutalt stor i alla fall, kanske några enstaka fps.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Om du blivit rekommenderad dessa minnen och köpt dem, då faller det ju åtminstone lite på deras ansvar... Det hade ju varit annorlunda om du bara köpt dem "på egen hand". Låt dem läsa den här tråden, så kanske de kan lära sig något också? Tror säker de memtestat osv, men kanske inte spelat WoW i 1h på den. Om du sen kan köra dem stabilt i 3200Mhz, så är väl inte skillnaden (rätta mig om jag har fel) så brutalt stor i alla fall, kanske några enstaka fps.

Ryzen plattformen med inkompatibla minnen är jobbig som fan, memtest kan gå rent, men grafikkortsdrivrutiner kraschar så fort man drar igång spel till exempel. Minnes-instabiliteten, om jag minns rätt nu, kommer från väldigt tunna traces mellan CPU sockeln och slottarna. Gamla strömhungriga 1.35V minnen är på gränsfall att de klaras av, 1.2V minnen brukar aldrig få problem. Det är inte förrns man belastar minnena som instabiliteten kommer fram.

Så man kan köra memtest hela dagen utan fel.

Även dessa moderkort som brann upp när man stoppade i RX480 kort i dem som drog över spec eller precis på spec från PCI-E slotten.

*edit*
Skillnaden är dessutom att 3200mhz profilen kör på 1.2V istället för 1.35V om jag inte minns helt fel.

Permalänk

Hallå där, alla!

Tackvare den här tråden verkar det som att problemet nu är löst. Minnena saknade stöd i omsättning om fyra på moderkortet och det utlöste de krascher jag upplevt. Jag har i två dagar nu försökt återskapa felen och inte lyckats.

Hur minnena hamnade där de var och varför felet aldrig upptäcktes på service har vi haft en bra dialog om och Inet har varit tillmötesgående i processen sedan felet upptäckts och då jag värderar deras lyhördhet mot kritiken mer än kompensationer blev jag positivt överraskad över deras kompensation.

@str8forthakill - stort tack för att du tog din tid och hjälpte mig med detta. Det känns sjukt att säga det här men för första gången på ett år, alltså sedan jag köpte datorn, känns den faktiskt ny, hahaha!