Testpilot: LG OLED Flex 42LX3 – TV:n som svänger

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG OLED Flex 42LX3 – TV:n som svänger

Eller: Hur Nissling slutade ängslas och lärde sig älska krökta skärmar. Det är dags att ta en titt på något så ovanligt som en böjbar OLED för skrivbordet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert

Har ni frågor eller funderingar kring TV:n får ni gärna ställa dem till mig här i tråden!

Permalänk
Medlem

Hej Nissling, intressant test av en intressant produkt. Alldels för dyr men jag hoppas på framtida prisreduktion.

Beter den sig som en TV på så sätt att man måste använda fjärrkontrollen för av/på?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av leadc4ge:

Beter den sig som en TV på så sätt att man måste använda fjärrkontrollen för av/på?

TV:n går att slå på och stänga av genom styrkorset som sitter precis under panelen. Med den går det även att navigera menyer, om än på ett lite osmidigt vis i jämförelse med Magic remote.

Permalänk
Medlem

Tv + böjbar = 300% pris? Crazy

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa 3st 42C2 och bjuda ut tjejen på mycket dyr middag på Michelinkrog för samma pris som en sådan här.

Pass.

Permalänk
Discokungen

Ja den ser ju rätt trevlig ut, men jämfört med 42C2 är det omöjligt att motivera. Samtidigt följer också det genomusla GUIt med båda och den där satans fjärrkontrollen alltså... Ge mig styrka. Den behöver åtminstone inte användas speciellt mycket när TVn är kopplad till datorn.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag kan köpa 3st 42C2 och bjuda ut tjejen på mycket dyr middag på Michelinkrog för samma pris som en sådan här.

Pass.

Det är enda bra prioriterat med tre C2 inköp innan frugan kan få en middag - förutom att du bör välja bort det dyra matintaget till förmån för en FJÄRDE C2:a.

Då kan du med fördel placera dig i mitten av en kvadratisk 360-setup för en helt magisk immersiv spelupplevelse.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Tv + böjbar = 300% pris? Crazy

Hur mycket brukar en TV med justerbar krökning kosta?

Permalänk

Det stora problemet idag tycker jag är att få ihop bra multiskärmslösning. En st LG 43LX3 räcker ej åt mig och flera. Då skaffar man något till, inte ovanligt en billig 27" skärm. Och det blir svårt att placera dessa 2st skärmar så det blir bra.

Jag drömmer om framtiden då man har en skärm som täcker runt 150 grader av ens syn framåt. Lycka till att få till en sådan skärm som passar alla.

Så min poäng är att LG 43LX3 är en cool, skärm, men hur blir den med en skärm i sidan av? Hur ska man då sätta skärmarna, inte denna stora i mitten utan förtjuta dem lite. Jag tror det inte blir så bra-

Permalänk
Snusfri

Nog för att justerbar krökning (som att välja hur mycket alkohol man skall dricka) ökar kostnaden, samt att det är en ny teknik, men det känns lite väl mycket för mycket.

20-22k hade jag kunnat förstå och accepterat, men inte 31k.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur mycket brukar en TV med justerbar krökning kosta?

Jo absolut, jag förstår att man betalar premium för det. Jag skulle dock inte prioritera det så högt.

Visst kom det väl en hel drös med justerbara krökningar i år? Denna är väl klart dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det stora problemet idag tycker jag är att få ihop bra multiskärmslösning. En st LG 43LX3 räcker ej åt mig och flera. Då skaffar man något till, inte ovanligt en billig 27" skärm. Och det blir svårt att placera dessa 2st skärmar så det blir bra.

Jag drömmer om framtiden då man har en skärm som täcker runt 150 grader av ens syn framåt. Lycka till att få till en sådan skärm som passar alla.

Så min poäng är att LG 43LX3 är en cool, skärm, men hur blir den med en skärm i sidan av?

Köp 3st LG 42C2 och ha dem på högkant

Då har man ju också justerbar krökning, haha 😂

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av medbor:

Köp 3st LG 42C2 och ha dem på högkant

Då har man ju också justerbar krökning, haha 😂

3x 4K 42 OLED och 4090 som hittat!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av medbor:

Köp 3st LG 42C2 och ha dem på högkant

Då får man nackspärr. Jag har likdanande problem just nu, jag hade aldrig någonsin köpt min 34" WS idag. Upplösningen på min räcker ej att splittra den för 2st fullhd och det blir bara en massa tom utrymme som leder till att ena hörnet blir långt utanför min synvinkel ihop med min andra 27"are.

*edit*
Nä nu får det vara nog, jag tar sågen och kapar av min 34WS så den blir smalare nu.
Skämt åsido, en bra flerskärmlösning är svårt. Många exklusiva skärmar görs för enskärmslösning som ej duger åt alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo absolut, jag förstår att man betalar premium för det. Jag skulle dock inte prioritera det så högt.

Visst kom det väl en hel drös med justerbara krökningar i år? Denna är väl klart dyrare?

Och dom är Oled, 120hz och generellt samma bildkvalitet?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt cool skärm ! 😎
Och ganska cool prislapp också, hehe.

Härlig läsning! Tackar så mycket

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Så 23.000 kr för att kunna böja skärmen...tror jag avstår

Permalänk
Hedersmedlem

Y tho?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aphex:

Because bending, that's why.

Gäller ju att vara uppfinningsrik med sin USP.

Briljant genomgång som vanligt, önskar jag också hade utrustningen för att mäta HDR.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Geeks
SweClockers

Sett fram emot denna recension och @Nissling levererar som vanligt. Riktigt intressant läsning!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Discokungen
Skrivet av marcusOCZ:

Och dom är Oled, 120hz och generellt samma bildkvalitet?

Alla är väl OLED och har hög uppdateringsfrekvens? Sen är de ultra wide, men det är bara ett lite annat segment.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Har ni frågor eller funderingar kring TV:n får ni gärna ställa dem till mig här i tråden!

Sorry innan, glömde helt berömma för ett fint genomfört test! Tack!

Permalänk
Musikälskare

Jag har inga frågor utan ville bara säga väldigt fin recension!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Flamso:

Alla är väl OLED och har hög uppdateringsfrekvens? Sen är de ultra wide, men det är bara ett lite annat segment.

Den enda jag känner till är Corsair Xeneon Flex 45WQHD240, som har en lägre upplösning och dessutom behöver böjas för hand medan LG:n gör det automatiskt. Heller vet jag inte hur pass många böjda lägen den erbjuder och dessutom hittar jag inget uppskattat pris. Tar gärna emot info om jag har missat något.

Dock har den en högre bilduppdateringsfrekvens och är ultrawide som du säger. Hade varit väldigt kul att jämföra dem två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

3x 4K 42 OLED och 4090 som hittat!

Äntligen en skärm som kostar mer än GPUn! eller vad säger man

Permalänk
Medlem

Eftersom 15-20 % krökning anses vara lagom för alldagligt bruk., funderar jag på vad det blir i radie?

Jag är inte så bra på matte men jag tänker att om 900R är 100% krökning då blir kanske...
900R * 2 = 50% krökning? och i så fall 1800R
och 25% krökning blir då 1800R * 2 = 3600R

I tredje person anges 40-60% vara lagom, vilket skulle vara runt 1800R?

Jag hade tänkt köpa 34 tum ultrawide med 1800R, och spelar mycket tredje persons spel men även ibland 2d spel och ex kommande diablo 4. Blir ju väldigt fundersam på vad en lagom passa-allt-statisk-krökningen skulle vara efter denna läsning och det känns ju mer som att 3600R skulle vara det.

men det kanske också spelar stor roll hur långt ifrån man sitter skärmen, jag sitter nog lite närmare tror jag.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Tack för en bra recension! @Nissling

Permalänk
Bildexpert

@Afra: Jag mätte tyvärr inte upp krökningarna och nu är TV:n returnerad. Men vad jag kunde se så fungerade reglaget på ett tämligen linjärt vis så ditt antagande stämmer nog rätt väl.

Som du säger, och som jag även tar upp i artikeln, så spelar både avstånd och bildstorlek en avgörande roll för hur böjningen upplevs. Det enda rätta sättet att veta vad som passar bäst i ens datorhörna är att pröva sig fram.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu blev jag sugen på en ny arbetsskärm...

Snyggt skrivet! @Nissling