Testpilot: LG OLED Flex 42LX3 – TV:n som svänger

Permalänk
Medlem

32 lax för en skärm...uff...

Hade kunnat spenderat tre månader i sydost asien för samma peng.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fatmajk:

32 lax för en skärm...uff...

Hade kunnat spenderat tre månader i sydost asien för samma peng.

Alla är vi så olika i vad man värderar. Jag hade nog inte spenderat tre månader i sydostasien om jag så fick 32 lax för besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla är vi så olika i vad man värderar. Jag hade nog inte spenderat tre månader i sydostasien om jag så fick 32 lax för besväret.

What not to like?! Svingo' och billig mat, prisvärd massage, vacker natur, kristallklart turkost vatten, jättetrevliga människor The list goes on...

Fast ja, maten, naturen och det kristallklara vattnet kan man ju se på den dära skärmen också!

Permalänk

Sonic ska bara köras med en riktig Sega Megadrive på en tjocktv punkt slut! Helst en med trinitron!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

What not to like?! Svingo' och billig mat, prisvärd massage, vacker natur, kristallklart turkost vatten, jättetrevliga människor The list goes on...

Fast ja, maten, naturen och det kristallklara vattnet kan man ju se på den dära skärmen också!

Köp en 42C2 så har du samma bildkvalitet på strandbilderna fast med garanterat räta vinklar, och på det 2 månader i sydostasien. Win-win.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Dinkefing:

Sonic ska bara köras med en riktig Sega Megadrive på en tjocktv punkt slut! Helst en med trinitron!

Det är lite svårt med Sonic Mania då det inte finns på Mega Drive. Med lite kompromisser har man kanske kunnat porta det till 32X som lägst, även om Saturn känns lite säkrare.

Men jag har faktiskt fått det att rulla i 320x240p/120Hz och sedan använt en DAC för att lira på en av mina Trinitronskärmar. Det med ett RTX 3090!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är lite svårt med Sonic Mania då det inte finns på Mega Drive. Med lite kompromisser har man kanske kunnat porta det till 32X som lägst, även om Saturn känns lite säkrare.

Men jag har faktiskt fått det att rulla i 320x240p/120Hz och sedan använt en DAC för att lira på en av mina Trinitronskärmar. Det med ett RTX 3090!

https://i.imgur.com/sPO0l4J.jpg

https://i.imgur.com/jFwItdn.jpg

https://i.imgur.com/tGhnSmZ.jpg

Åh, minnen. Jag blir rörd.

Permalänk
Medlem

Tack för en välskriven recension - framför allt ingressen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är lite svårt med Sonic Mania då det inte finns på Mega Drive. Med lite kompromisser har man kanske kunnat porta det till 32X som lägst, även om Saturn känns lite säkrare.

Men jag har faktiskt fått det att rulla i 320x240p/120Hz och sedan använt en DAC för att lira på en av mina Trinitronskärmar. Det med ett RTX 3090!

https://i.imgur.com/sPO0l4J.jpg

https://i.imgur.com/jFwItdn.jpg

https://i.imgur.com/tGhnSmZ.jpg

Blir lite fundersam här, men borde inte upplösningen i en C2 räcka till för den där effekten?

⬛⬛⬛⬛
⬛🟦⬛🟦
🟦🟦🟦🟦
⬛⬛⬛⬛

Så 4x4 per pixel borde räcka (och bli över)

Kanske till och med vill göra ännu mer, för 2160p räcker ju till 9x9:

⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛
⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛
⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛
🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦⬛
🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦⬛
⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛
⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛
⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛
⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛

(Blåa färgen är där riktiga färgen borde vara)

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av medbor:

Blir lite fundersam här, men borde inte upplösningen i en C2 räcka till för den där effekten?

Det svåra är detta med blanking lines. Spelet i fråga renderas internt i 424x240 och det går visserligen att skala upp till 3840x2160 med en skalningsfaktor á x9. Med en skalningsfaktor á x10 kan fem svarta linjer användas för varje fem linjer med bildinnehåll, men så fort den blir ojämn så kommer det att ge artefakter och bli rätt fult. På en CRT slipper man det problemet.

Sedan gillar jag den look som hålgallret ger. Har aldrig lyckats återskapa det på en OLED oavsett shader, även om det helt klart finns dem som kommer nära mha HDR.

EDIT: Kan tillägga att 42LX3 faktiskt klarade av 240p/60Hz via HDMI om man använde Passthrough-läget från OSSC. Det var lite oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir lite fundersam här, men borde inte upplösningen i en C2 räcka till för den där effekten?

⬛⬛⬛⬛
⬛🟦⬛🟦
🟦🟦🟦🟦
⬛⬛⬛⬛

Så 4x4 per pixel borde räcka (och bli över)

Kanske till och med vill göra ännu mer, för 2160p räcker ju till 9x9:

⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛
⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛
⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛
🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦⬛
🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦⬛
⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛
⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛🟦⬛
⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛
⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛

(Blåa färgen är där riktiga färgen borde vara)

Skrivet av Nissling:

Det svåra är detta med blanking lines. Spelet i fråga renderas internt i 424x240 och det går visserligen att skala upp till 3840x2160 med en skalningsfaktor á x9. Med en skalningsfaktor á x10 kan fem svarta linjer användas för varje fem linjer med bildinnehåll, men så fort den blir ojämn så kommer det att ge artefakter och bli rätt fult. På en CRT slipper man det problemet.

Sedan gillar jag den look som hålgallret ger. Har aldrig lyckats återskapa det på en OLED oavsett shader, även om det helt klart finns dem som kommer nära mha HDR.

EDIT: Kan tillägga att 42LX3 faktiskt klarade av 240p/60Hz via HDMI om man använde Passthrough-läget från OSSC. Det var lite oväntat.

Kul ämne!

Även om man kan hitta ett härligt CRT-filter som emulerar hur det ser ut på en lägre upplöst CRT så måste det till med någon form av BFI för att rörelseskärpan ska likna något som ser ut som CRT. Tråkigt nog så stödjer inte LG 2022-paneler BFI i 120Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Kul ämne!

Även om man kan hitta ett härligt CRT-filter som emulerar hur det ser ut på en lägre upplöst CRT så måste det till med någon form av BFI för att rörelseskärpan ska likna något som ser ut som CRT. Tråkigt nog så stödjer inte LG 2022-paneler BFI i 120Hz.

Oklart om det behövs, men i så fall borde man ju köra 60Hz med trippel BFI eller något (alltså 120Hz BFI med varannan bildruta svart)

Permalänk
Bildexpert

BFI går absolut att lösa i 60Hz och det är ju den bildfrekvensen som dessa äldre spelkonsoler som högst klarade. Vad man lätt glömmer är dock efterbrinntiden som ett bildrör ger, vilket syns tydligt i mörka scener men är helt obefintligt på moderna skärmar. Går att återskapa med filtren också.

Utan att gå alltför långt OT så kan jag helt klart rekommendera att testa sig fram med CRT-shaders i RetroArch och då i kombination med HDR på en OLED. Ett spel jag ofta återkommer till att testa med är Castlevania: Symphony of the Night. Det går att tonmappa rätt brant då spelet för det mesta är mörkt och de få partier som är ljusa verkligen sticker ut. På LG:n jag testade här såg det riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oklart om det behövs, men i så fall borde man ju köra 60Hz med trippel BFI eller något (alltså 120Hz BFI med varannan bildruta svart)

Skrivet av Nissling:

BFI går absolut att lösa i 60Hz och det är ju den bildfrekvensen som dessa äldre spelkonsoler som högst klarade. Vad man lätt glömmer är dock efterbrinntiden som ett bildrör ger, vilket syns tydligt i mörka scener men är helt obefintligt på moderna skärmar. Går att återskapa med filtren också.

Utan att gå alltför långt OT så kan jag helt klart rekommendera att testa sig fram med CRT-shaders i RetroArch och då i kombination med HDR på en OLED. Ett spel jag ofta återkommer till att testa med är Castlevania: Symphony of the Night. Det går att tonmappa rätt brant då spelet för det mesta är mörkt och de få partier som är ljusa verkligen sticker ut. På LG:n jag testade här såg det riktigt bra ut.

Visst funkar BFI i 60 Hz men det flimrar markant mycket mer än de Oled-paneler som fixar BFI i 120Hz.

Sorry för om det blir liite för off-topic.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså prislappen…. Njjjaaaeeet säger jag !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Måste ge en eloge till ditt fantastiska tangentbord!
Jag har ett gammalt Keytronic liggandes som jag en dag åter ska använda. Moderna mekaniska brytare har ingen chans alls! Nada!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av liten_lemmel:

Måste ge en eloge till ditt fantastiska tangentbord!

Fantastiskt att det finns fler som vet hur man njuter av livet! 1391411 for life

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

Alla är vi så olika i vad man värderar. Jag hade nog inte spenderat tre månader i sydostasien om jag så fick 32 lax för besväret.

Hahaha ja vi är alla olika 😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Häftigt med skärmen .. men jag är här för att kommentera val av tangentbord.

Tack och bock för den nostalgitrippen. Önskar en trevlig helg.

👁️‍🗨️🐝Ⓜ️

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570