Mullvad VPN - Script som kollar status och autoconnectar

Permalänk
Medlem

Mullvad VPN - Script som kollar status och autoconnectar

Hejsan!

Skulle behöva ha hjälp med ett litet bekymmer jag råkar ut för titt som tätt..

Har en maskin som kör Windows Server 2016 där jag kör windowsklienten av Mullvad.

Mullvadklienten är uppsatt med Wireguard-protokollet och "always require VPN". Det händer dock att jag tappar connection. Då klienten inte stödjer auto retry för att koppla upp när jag tappat connection så kommer jag inte åt servern remote, vilket är störigt.

Jag undrar om någon har en lösning, typ ett script som kollar att servern är ansluten till Mullvad typ en gång i minuten, har den tappat connection så skulle jag vilja att den reconnectar.

Den connectar automatiskt när datorn startar.

Hittade något som liknar det jag är ute efter, men besitter inte kunskapen att scripta det på egen hand:

https://www.magnumvpn.com/powershell_auto_connect_vpn.html

Någon som har något bra tips?

Tack på förhand! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Hejsan!

Skulle behöva ha hjälp med ett litet bekymmer jag råkar ut för titt som tätt..

Har en maskin som kör Windows Server 2016 där jag kör windowsklienten av Mullvad.

Mullvadklienten är uppsatt med Wireguard-protokollet och "always require VPN". Det händer dock att jag tappar connection. Då klienten inte stödjer auto retry för att koppla upp när jag tappat connection så kommer jag inte åt servern remote, vilket är störigt.

Jag undrar om någon har en lösning, typ ett script som kollar att servern är ansluten till Mullvad typ en gång i minuten, har den tappat connection så skulle jag vilja att den reconnectar.

Den connectar automatiskt när datorn startar.

Hittade något som liknar det jag är ute efter, men besitter inte kunskapen att scripta det på egen hand:

https://www.magnumvpn.com/powershell_auto_connect_vpn.html

Någon som har något bra tips?

Tack på förhand! <3

Du behöver inte kunna scripta för att använda det du länkade, står exakt vad du behöver ändra för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du behöver inte kunna scripta för att använda det du länkade, står exakt vad du behöver ändra för att det ska funka.

Tack för ditt svar!

Problemet är att det är ett externt program som körs, den dyker inte upp under "VPN"-inställningarna i Windows utan all config görs i Mullvad-klienten, den lägger även till ett virtuellt nätverkskort - så kanske kan hänvisa scriptet till det?

Får se om jag kan lista ut hur man skall göra med hjälp av scriptet jag länkade till.

Permalänk
Medlem

Det finns inget "anslut" eller "koppla upp" när det gäller Wireguard.
Är VPN aktiverat så används den. Du har delat din publika nyckel med mullvad och mullvad har delat sin publika nyckel med dig. Ni kanske har en pre-shared key också. Kommunikationen sker över UDP och är något felkonfigurerat så blir det mer som att nätverket är nere.

Du kan se det mer som att du konfigurerat ett nätverkskort där all trafik går genom.
Det är iaf så det fungerar i Linux.

Så det låter märkligt att du skulle behöva köra "reconnect". Det borde snarare vara så att trafiken alltid försöker gå genom VPN, även om det är något kommunikationsproblem någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det finns inget "anslut" eller "koppla upp" när det gäller Wireguard.
Är VPN aktiverat så används den. Du har delat din publika nyckel med mullvad och mullvad har delat sin publika nyckel med dig. Ni kanske har en pre-shared key också. Kommunikationen sker över UDP och är något felkonfigurerat så blir det mer som att nätverket är nere.

Du kan se det mer som att du konfigurerat ett nätverkskort där all trafik går genom.
Det är iaf så det fungerar i Linux.

Så det låter märkligt att du skulle behöva köra "reconnect". Det borde snarare vara så att trafiken alltid försöker gå genom VPN, även om det är något kommunikationsproblem någonstans.

Tack för informationen!

Det stämmer precis som du säger med nätverkskortet - det är likadant på Windows.

Ja, så är det uppsatt - autostart med VPN sen "always require VPN" dvs. den terminerar uppkopplingen om det händer något för att inte exponera den riktiga IP-adressen om Mullvad skulle strula.

Misstänker att det är när routern behöver startas om eller när elen går till routern (har UPS till servern). Dvs då är elen fortfarande igång på servern men inte routern. Då servern tappar kontakt med routern så kommer din inte reconnecta när routern kommer upp igen?

Har lite svårt att se varför den kopplar ner egentligen - därav att jag vill att den reconnectar!

Men jag skall sätta mig ner i helgen och kolla inställningarna i nätverkskortet.

Tack för din tid och hjälp!