Har du funderingar på byta till ddr5 / har du bytt ?

Permalänk

Har du funderingar på byta till ddr5 / har du bytt ?

Hej sweclockers. Jag hamnade i en diskussion med en person som menade på att en stor del gamers har bytt över till ddr5 för "de skulle ge avsevärt bättre prestanda i 1440 p och 4k" vilket jag inte håller med om alls. Ddr5 är för dyrt till att de inte ger gamers någon större prestandaökning i spel enligt mig. Sen anser jag att en del i varför amd sålt så dåligt är just bytet av just platform. Hade dom släppt ny cpu men sämre i am4 hade dom sålt bättre. Vad anser ni ? Har ni bytt till ddr5 ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Då kan du tala om för din kompis att det inte stämmer. Det är nog inte svårare än att kolla in reviews på nätet. Intel plattformen finns ju med både och så det är lätt att jämföra. Det finns ingen magi inbyggt i DDR5 som gör dina spel snabbare Många spel är mer beroende av latens än ren bandbredd till minnet och där har oftast DDR4 övertaget (än)

Med det sagt så var det helt rätt av AMD att lämna DDR4 bakom sig.
Jag fattar att det svider att byta hela plattformen men jämför det med Intel, de byter plattform lika ofta som vanligt folk byter kalsonger.

Sitter man på en AM4 plattform idag så byt inte hela plattformen om du bara spelar. Bränn hellre pengarna på en 5800x3d. När det är dags att gå vidare från den, då byter du plattform till vad som är bäst då.

Glömde..
Jag har bytt till AM5

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har bytt till am5 och ddr5 men det är endast för att jag satt på ett äldre system innan och uppgraderar runt var femte år så jag slog till på am5 med ryzen 9 direkt.

Hoppas det kommer att hålla ett tag framöver. Såg att den platformen skulle ha stöd fram till 2025 så det är ju alltid något.

Just skillnaden mellan ddr4 och ddr5 är inget jag la mycket vikt vid.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Då kan du tala om för din kompis att det inte stämmer. Det är nog inte svårare än att kolla in reviews på nätet. Intel plattformen finns ju med både och så det är lätt att jämföra. Det finns ingen magi inbyggt i DDR5 som gör dina spel snabbare Många spel är mer beroende av latens än ren bandbredd till minnet och där har oftast DDR4 övertaget (än)

Med det sagt så var det helt rätt av AMD att lämna DDR4 bakom sig.
Jag fattar att det svider att byta hela plattformen men jämför det med Intel, de byter plattform lika ofta som vanligt folk byter kalsonger.

Sitter man på en AM4 plattform idag så byt inte hela plattformen om du bara spelar. Bränn hellre pengarna på en 5800x3d. När det är dags att gå vidare från den, då byter du plattform till vad som är bäst då.

Glömde..
Jag har bytt till AM5

Okej men tror du bytet av platform i denna ekonomin etc är en del i amd sålt sämre än väntat ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av martincool:

Okej men tror du bytet av platform i denna ekonomin etc är en del i amd sålt sämre än väntat ?

Man kan spekulera om det…
Hur mycket hade de sålt även om de stannat kvar på AM4? Hur många hade varit villiga att köpa in sig på en plattform med ”bara” stöd för DDR4 som inte utvecklas längre? Eller ”bara” har pcie4 år 2022?
Tyvärr så sammanföll lanseringen av AM5 mitt i det värsta inflationsracet som vi sett på mycket länge vilket får redan dyra produkter att dra iväg ordentligt! Visst, moderkorten är dyra men det var inte billigt med AM4 570x när de släpptes heller. Slå på prisökningar/inflation sedan dess så är vi i samma härad som AM5 korten ligger idag.

Kostnaden för DDR5 minnen tycker jag är ganska rimlig just nu med runt 2000-2500kr för ett 32gb kit med duglig fart på. Tar man inflation/prisökningar i beaktning så har motsvarande DDR4 kostat samma eller mer under långa perioder.

Just nu så blir AM5 dyrt att köpa in sig på och det finns billigare alternativ, speciellt i de lägre prisklasserna. Både från egna sortimentet och från intel men det kommer inte vara särkilt länge egentligen.. Nästa intel är ny plattform och frågan är hur länge det finns AM4 moderkort att få tag på och till vettiga priser. Som exempel så köptes ASUS b550i itx för runt 1500kr under lång tid. Så ser det inte ut idag, de börjar segla upp mot 2500kr nu. Det är en ganska rejäl ökning i procent.

Oavsett lågkonjunktur eller ej så måste marknaden mättats under coronahetsen så en rejäl minskning av sålda chip hade man nog sett ändå.

Det finns nog ingen Quick fix på att sälja mer cpuer just nu.. men jag tror AMD skulle ha haft bättre taktkänsla med priset på 7600x så de kunde få fart på plattformen och skapa en snackis om den. Nu prissänktes den och övriga AM5 cpuer i dagarna men borde varit lägre än så på 7600x, redan från början. Jag fattar att man vill lansera billigare cpuer under den så helt enkelt är det nog inte men jag kan ju tycka att cpuer under den nivån inte behövs alls i en stationär pc men det är jag det…Nästa faktor är också att man bara släppt moderkort i de högre prisklasserna. Det är väl som brukligt egentligen men det kommer ta en tid innan allt är på plats med billigare moderkort mm.

Sen ska vi inte glömma att potentiella volymer inte säljs till oss som hänger här… AMD har säkert bättre koll på var de tjänar pengar än vad jag har. Ett svar på din fråga då.. Ja, det är möjligt kortsiktigt att de sålt mer chip men det var aldrig något alternativ om man lyfter blicken lite. AM5 var tvunget att hända nu, inte om ett par år. Att vara kvar på AM4 låg aldrig i andra handen som ett val.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte nytt system i våras, att jag inte tog DDR5 var rent ekonomiska men också att skillnaden var så pass liten och i vissa fall sämre. Jag köpte ett moderkort som var minst ca 2-4 tkr mindre jämfört med ett med stöd för DDR5 samt att ram modulerna var minst ca 1,5-3 tkr dyrare än DDR4. Mitt gamla system var en i5 3570K med DDR3. Vad jag än valde så skulle det varit snabbare än det jag hade. Kommer jag ens att använda den extra skillnad som man kan få i vissa tillfällen för 5-6 tusen mer med DDR5. Personligen tror jag inte det, det handlar ju inte om minuter i skillnad utan en eller ett par sekunder eller max 10% extra FPS i något spel. Mycket är ju svårt att avgöra då det inte bara är DDR5 minnena som ger det där extra. Vänta 1-2 år så kommer det att vara större skillnad men inte så mycket just nu. Jag tyckte inte att det var värt det helt enkelt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Man kan spekulera om det…
Hur mycket hade de sålt även om de stannat kvar på AM4? Hur många hade varit villiga att köpa in sig på en plattform med ”bara” stöd för DDR4 som inte utvecklas längre? Eller ”bara” har pcie4 år 2022?
Tyvärr så sammanföll lanseringen av AM5 mitt i det värsta inflationsracet som vi sett på mycket länge vilket får redan dyra produkter att dra iväg ordentligt! Visst, moderkorten är dyra men det var inte billigt med AM4 570x när de släpptes heller. Slå på prisökningar/inflation sedan dess så är vi i samma härad som AM5 korten ligger idag.

Kostnaden för DDR5 minnen tycker jag är ganska rimlig just nu med runt 2000-2500kr för ett 32gb kit med duglig fart på. Tar man inflation/prisökningar i beaktning så har motsvarande DDR4 kostat samma eller mer under långa perioder.

Just nu så blir AM5 dyrt att köpa in sig på och det finns billigare alternativ, speciellt i de lägre prisklasserna. Både från egna sortimentet och från intel men det kommer inte vara särkilt länge egentligen.. Nästa intel är ny plattform och frågan är hur länge det finns AM4 moderkort att få tag på och till vettiga priser. Som exempel så köptes ASUS b550i itx för runt 1500kr under lång tid. Så ser det inte ut idag, de börjar segla upp mot 2500kr nu. Det är en ganska rejäl ökning i procent.

Oavsett lågkonjunktur eller ej så måste marknaden mättats under coronahetsen så en rejäl minskning av sålda chip hade man nog sett ändå.

Det finns nog ingen Quick fix på att sälja mer cpuer just nu.. men jag tror AMD skulle ha haft bättre taktkänsla med priset på 7600x så de kunde få fart på plattformen och skapa en snackis om den. Nu prissänktes den och övriga AM5 cpuer i dagarna men borde varit lägre än så på 7600x, redan från början. Jag fattar att man vill lansera billigare cpuer under den så helt enkelt är det nog inte men jag kan ju tycka att cpuer under den nivån inte behövs alls i en stationär pc men det är jag det…Nästa faktor är också att man bara släppt moderkort i de högre prisklasserna. Det är väl som brukligt egentligen men det kommer ta en tid innan allt är på plats med billigare moderkort mm.

Sen ska vi inte glömma att potentiella volymer inte säljs till oss som hänger här… AMD har säkert bättre koll på var de tjänar pengar än vad jag har. Ett svar på din fråga då.. Ja, det är möjligt kortsiktigt att de sålt mer chip men det var aldrig något alternativ om man lyfter blicken lite. AM5 var tvunget att hända nu, inte om ett par år. Att vara kvar på AM4 låg aldrig i andra handen som ett val.

Tack för ditt svar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Jag valde DDR5 för jag har för avsikt att behålla plattformen i flera år. Vill jag senare ha lite extra knuff kan jag uppgradera till snabbare minnen, som dessutom kan följa med till nästa plattform. Utöver det hade jag dessutom fått köpa DDR4 och moderkorten med de features jag vill ha hade inte blivit så mycket billigare.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av DasIch:

Jag valde DDR5 för jag har för avsikt att behålla plattformen i flera år. Vill jag senare ha lite extra knuff kan jag uppgradera till snabbare minnen, som dessutom kan följa med till nästa plattform. Utöver det hade jag dessutom fått köpa DDR4 och moderkorten med de features jag vill ha hade inte blivit så mycket billigare.

AM5 är den enda plattformen som har någon som helst framtidssäkert just nu. Andra alternativ är ju en återvändsgränd. Självklart är det upp till var och en att värdera hur viktigt man tycker det är men man ska helt klart ha det med det i tanken. Köpa dyra Raptor-Lake moderkort (700) nu känns lite waste… går man på intel spåret idag så hade iaf jag letat moderkort (rea) med 600 seriens krets på. Givetvis får man då förvissa sig om att bios är uppdaterat eller att man kan göra det själv med gammal cpu eller på annat sätt. Tråkiga med intels billiga kretsuppsättning är att det inte tillåter överklockning men bortser man från det och återvändsgränden så kan man göra ett bra köp med intel och få en snabb cpu för spel för en rätt så vettig slant idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

AM5 är den enda plattformen som har någon som helst framtidssäkert just nu. Andra alternativ är ju en återvändsgränd. Självklart är det upp till var och en att värdera hur viktigt man tycker det är men man ska helt klart ha det med det i tanken. Köpa dyra Raptor-Lake moderkort (700) nu känns lite waste… går man på intel spåret idag så hade iaf jag letat moderkort (rea) med 600 seriens krets på. Givetvis får man då förvissa sig om att bios är uppdaterat eller att man kan göra det själv med gammal cpu eller på annat sätt. Tråkiga med intels billiga kretsuppsättning är att det inte tillåter överklockning men bortser man från det och återvändsgränden så kan man göra ett bra köp med intel och få en snabb cpu för spel för en rätt så vettig slant idag.

Jag bryr mig inte särskilt mycket om det. När det blir dags att uppgradera kommer AM5 kännas gammal ändå. Ett problem med AM4 har varit väldigt sparsmakade moderkort. AM5 med X670 ser bättre ut men om 5-6 år skulle jag inte vilja sitta och hålla liv i det. Hade dessutom blivit dyrare med färre features. Jämför jag t.ex. mitt Asus Z790-F med X670-F, så har Z790-F 30W USB PD till frontpanelen. Och jag betalade nästan 1000Kr mindre för det. Och budgetmoderkorten är inget för mig.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av DasIch:

Jag bryr mig inte särskilt mycket om det. När det blir dags att uppgradera kommer AM5 kännas gammal ändå. Ett problem med AM4 har varit väldigt sparsmakade moderkort. AM5 med X670 ser bättre ut men om 5-6 år skulle jag inte vilja sitta och hålla liv i det. Hade dessutom blivit dyrare med färre features. Jämför jag t.ex. mitt Asus Z790-F med X670-F, så har Z790-F 30W USB PD till frontpanelen. Och jag betalade nästan 1000Kr mindre för det. Och budgetmoderkorten är inget för mig.

Ändå vägde du in DDR5 som en viktig feature här och nu för framtidssäkerhet... lite spretig argumentation

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ändå vägde du in DDR5 som en viktig feature här och nu för framtidssäkerhet... lite spretig argumentation

Hurså? Jag planerar att sitta på den här plattformen tillräckligt länge för att det kommer bli rätt trevligt att byta moderkort sen. Snabbare DDR5 kan ge en liten knuff på vägen och är något jag kan ta med till nästa plattform. Jag ser inget konstigt med det.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av DasIch:

Hurså? Jag planerar att sitta på den här plattformen tillräckligt länge för att det kommer bli rätt trevligt att byta moderkort sen. Snabbare DDR5 kan ge en liten knuff på vägen och är något jag kan ta med till nästa plattform. Jag ser inget konstigt med det.

Man gör som man vill men jag förstår fortfarande inte hur du menar att du valde ddr5 nu för framtiden och ska köpa nya snabbare sen för att få en knuff samtidigt som du köper nytt moderkort.

Men vi låter det vara och det är bra att du är nöjd med ditt beslut, det är det som räknas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag lär sitta på dd4r i 2 år till, jag är inte redo att skrota mobo och 3900x bara för ram, sen är jag inte så pigg på att installer om min dh15 då det var jäkligt tight, speciellt för minna minnen då jag var tvungen att höja fläkten en aning

Permalänk
Avstängd

Skaffade 32GB DDR5 5200 cl36 ihop med B660F och en 13600K, skiljde 300 kr jämfört med ÅFs motsvarande 32GB kit i 3600 cl18. Moderkortet skiljde sig bara 100 kr mot motsvarande B660 DDR4 från Asus/Msi. Så värt det, för mig iallafall. Inga planer på att byta något annat om åtminstone ca 5 år. Kanske snabbare minne om moderkortet tillåter om kanske 2 år, om det har någon större påverkan då. Eller om de får mycket? lägre latenser på befintliga hastigheter vi har idag, fast då.

Permalänk
Medlem

Vad betyder egentligen "framtidssäkert"?
Det används så olika.

För mig är det följande.

1. Jag köper ett bra moderkort och minnen men en klen och billig cpu som är vad jag behöver just nu.
Jag kan då senare köpa en mycket snabbare cpu begagnat.

2. Jag köper det dyraste och snabbaste som finns med planen att ha det i så många år att när jag väl byter upp mig så är min dator i klass med en HTPC avsedd för film och retrospel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag är endå förvånad över hur många här som köpt ddr5 men det är nog för vi är en grupp människor med stort intresse för pc teknik. Ska jag spendera mina hårt intjänade pengar på något så "dyrt" vill jag endå tjäna att de gör en enorm skillnad i hur jag brukar min dator.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag är endå förvånad över hur många här som köpt ddr5 men det är nog för vi är en grupp människor med stort intresse för pc teknik. Ska jag spendera mina hårt intjänade pengar på något så "dyrt" vill jag endå tjäna att de gör en enorm skillnad i hur jag brukar min dator.

Priserna för DDR5 har ju kommit ner till lite mer sansade nivåer. Sen kostar visserligen moderkorten lite mer, men då är frågan också vad man vill ha för funktioner på moderkortet. Jag menar, jämför man mot budgetmoderkort där man redan har DDR4, blir det såklart en större skillnad i pris.

I min användning finns saker som kan få en rejäl skjuts av DDR5. Vissa banor i Iracing kan se 30% prestandaökning, och det är såna som är rätt tunga för CPU. Misstänker även att laddningstider förbättras då det sker mycket kompression av alla resurser, och i sådana sammanhang har DDR5 visat sig vara rejält överlägset DDR4. Det är ju också rätt trevligt i vardagliga sammanhang.

Sen ska man tänka på att alla tester har en fördel gentemot DDR4. XMP-profilerna är sannolikt bättre optimerade, helt enkelt för att DDR4 hängt med såpass länge och alla borde ha bra koll på vad de klarar. DDR5 har istället rejält slappa timings.

Med mina minnen har jag hittills gåt från 68ns till 53ns i Aida64, kapade över en sekund i PyPrime och runt ~1000 poäng mer i Timespy CPU test.

I de fall DDR5 ger en tydlig fördel kan man nog anta att den fördelen är några procent större, om man tar sig tid att justera timings. Eventuella nackdelar på grund av högra latens blir också mindre.