Permalänk

överföring av äldre film ,8mm

Hej
Finns det någon maskin för hemmabruk, som man kan överföra gamla 8mm privat-filmer till stationär dator?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kodakdisc:

Hej
Finns det någon maskin för hemmabruk, som man kan överföra gamla 8mm privat-filmer till stationär dator?

Ja det finns speciella filmscanners https://www.scandinavianphoto.se/braun/super-8-film-scan-1034...
och en del spelar också upp filmen normalt och filmar av det med en videokamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan också lämna in eller kontakta företag som kan överföra, har du bara ett fåtal filmer så kan det vara billigare än att införskaffa utrustningen själv. Dessutom har företagen ofta bättre utrustning än den du kan köpa själv.

Har du otroligt mycket material kanske det lönar sig att göra det själv.

Permalänk

tack för tipsen!
Jag har ganska många filmer, så det blir till att fundera på dessa alternativ.
Filmerna har åldrats och färgerna är dåliga , behöver förbättras.

Permalänk
Bildexpert

Scannern från Reflecta/Wolverine är verkligen inte att rekommendera. Har själv haft den och resultatet är bedrövligt. Ger endast MP4 (H.264) med kraftig komprimering, riktigt dålig ljussättning som inte går att justera, suddig/oklar bild och långsam som få. Dess matning är inte tillförlitlig och filmer fastnar lätt. Om filmerna har drabbats av vinägersyndromet så kommer du inte kunna återställa färgerna med den heller. Skulle säga att det är bättre att inte scanna filmerna alls än att köra dem på nämnda maskin.

Tyvärr finns det ingen scanner för konsumentbruk som håller någon vidare kvalitet vad jag känner till. Vill man göra jobbet själv och få någotsånär dugligt resultat får man uppfinna en egen lösning. Att filma projicerad bild är bökigt och kommer att slita ännu mer på filmerna, men kan beroende på utrustning ändå bli bättre än Reflectan. Har man ingenjörstänket går det att bygga en egen scanner men det är ett mycket mer omfattande projekt än det låter som.

Bäst skulle jag säga vore att lämna in dem till ett företag som sköter digitalisering med vettig utrustning. Var dock uppriktig och fråga om huruvida filmerna scannar på plats eller om de åker iväg, vad för maskiner som används, hur den slutgiltiga prisbilden faktiskt blir etc då det snabbt blir rörigt och svårt att göra direkta jämförelser mellan bolag. Vad jag vet så är det vanligt att butiker som säljer tjänsten helt enkelt skickar dem vidare till något annat ställe, vanligtvis i Stockholm eller Uppsala.

Undrar du något rent tekniskt eller praktiskt kan du fråga mig. Jobbar själv med filmscanning på arkiv.

Vet du vad det är för typ av filmer? Standard-8 eller Super-8, svartvit eller Kodachrome, ljud eller stum etc.

Permalänk
Medlem

Här är en riktigt bra film som jag hittade. Den visar ingående hur det går till att digitalisera analogt till digitalt. Nu har jag inte så mycket kunskap inom området men jag vågar påstå att det är den här metod man använder. Sedan finns det säkert varianter hur man gör osv men metoden är densamma.

https://www.youtube.com/watch?v=v5sLhkAU4D8

Om du inte vet vad du vill spara, du vet inte vad rullarna innehåller etc. Då kan det vara en bra ide att köpa någon billigare utrustning som klarar av att läsa av filmerna även om kvaliten blir usel. Då kan du i alla fall sortera upp det du har och bestämma dig för vad du ska spara. Det kanske visar sig att det är så pass lite som du vill spara att det går att lämna in och få ut mycket bättre kvalite.

Jag har digitaliserat det mesta av mina DIA bilder med en usel billig scanner, jag fick ett digitalt index över bilderna, kunde sortera och rätta till en del fel. Det mesta var sorterat som tur var men även kasta bort säkert 50% som bara var skräp och ointressant. Nästa steg för mig är att fota av DIA bilderna med kamera och macro objektiv men så långt har jag inte kommit ännu, jag har nog inte rätt utrustning och vet inte riktigt vilken utrustning jag behöver och vilken metod som kommer ge mig bästa kvalite för en rimlig peng. Syftet är att skapa en digital backup (arkiv) som motsvarar samma kvalite som det analoga är.

Permalänk

Hej
Jag har också digitaliserat diabilder och skapat bild-arkiv i datorn ,använder en s.k flatbäddsscanner, Epson Perfection 4490 Photo.
Med lite experimenterande lyckades jag få till ett bra resultat.
Det är ju lite omständligt att plocka ut bilderna ur sina Dia-ramar ,men det blir en bra bildskärpa ,samma kvalite som de analoga diabilderna.

Permalänk
Medlem

@kodakdisc uuuhhhh, nu påminner du mig får dåliga flashbacks.

Jag bara fotade av DIA-bilderna med en billig enhet men det var ändå ett grymt jobbigt. Det tog så mycket tid, usch. Jag tycker inte kvaliten duger som man får från en flatbäddsscanner. Funderade förut på en Plustek apparat men jag har hittat så mycket mer bilder i andra format, äldre släktbilder på svartvita porträtt osv. I vissa fall kan man använda scanner, i andra fall inte. Fotograferings metoden funkar alltid och kan användas till allt. Men det kräver ju också för min del annan utrustning, plus en hel del annat mekande.