Program som gör hdd'n tystare

Permalänk
Medlem

Program som gör hdd'n tystare

Jag letare efter ett program som kan göra min Western Digital tystare. Jag har hört att det finns men jag vet inte direkt vad jag ska söka på :/
Nån av er kanske vet vad programmet heter

Permalänk
Medlem

Hur ska man få en hårddisk tystare via mjukvara???
Vet att det finns ett sådant program för CD-ROM. Det gör så att den inte varvar upp så mycket.
Kanske funkar med hårddiskar också. Men då förlorar man ju en del prestanda.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

min dator låter som ett reaplan... typ procerssorfläkten som varvar järnet...

Visa signatur

-AMD Athlon XP2400 -768 MB DDR -GF4Ti4200 -EP8K -Maxtor 30GB + Maxtor 80GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Priest86
min dator låter som ett reaplan... typ procerssorfläkten som varvar järnet...

ok, det lär ju hjälpa rolger med sitt problem....

ON topic,
det där med att ett "program" skulle få en hårddisk att tystna låter intressant, specielt för sånna som vill ha tyst dator. en låter dock lite otroligt. Hittar du något sådant så dela med dig.
dock det enda sättet jag kan tänka mig att programet skulle göra är att dra ner på hastigheten på hhdn, = sämre prestanda.

det bästa sättet är nog att ordna till dig lite ljud isolerade mattor, kanske en produkt kallad no-vibes ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Hur ska man få en hårddisk tystare via mjukvara???
Vet att det finns ett sådant program för CD-ROM. Det gör så att den inte varvar upp så mycket.
Kanske funkar med hårddiskar också. Men då förlorar man ju en del prestanda.

Enligt en kompis som körde programmet så förlorade han nästan ingen prestanda... Men han har glömt vad det hette.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rolger
Enligt en kompis som körde programmet så förlorade han nästan ingen prestanda... Men han har glömt vad det hette.

vart det märkbart tystare ?

Permalänk
Medlem

IBM har ett sådant program.
Men frågan är om det finns till WD.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0
vart det märkbart tystare ?

Japps det blev det... Han använde samma program både till sina IBM diskar och till sin seagate.

Knashatt: Vad heter det programmet?

Permalänk

helt otroligt!
undra om det gör 50db på en disk som låter som ett reaplan...:D

www.ibm.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phenomena
helt otroligt!
undra om det gör 50db på en disk som låter som ett reaplan...:D

www.ibm.com

Jag har letat där men jag hittar det inte! Har du möjligtvis en direktlänk?

Permalänk


jag hade ett smile på mina läppar när jag skrev det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phenomena

jag hade ett smile på mina läppar när jag skrev det.

Ja men jag tänkte att du hade programmet och menade att det fanns på IBM.com
Vilket det ska vara, men jag hittar det inte

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan få läs-/skrivknattret att bli tystare genom att aktivera AAM ifall disken stödjer det. Det ger långsammare söktider så jag brukar försöka undvika det, iaf om disken används som systemdisk.
Idle-ljudet kan man inte göra något åt med hjälp av mjukvara.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hur aktiverar man AAM då?

Nog för att det är mitt "Idle ljud" som stör mig mest. Det är ett högfrekvent skärande ljud *brrr*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Vet att det finns ett sådant program för CD-ROM.

Lite off topic... vad heter det programmet?

Visa signatur

O.o

Permalänk
Hedersmedlem

rolger: IBM Feature Tool fixar det på de flesta fabrikat tror jag (funkar iaf med IBM och Seagate).

bloodstraw: CD Bremse finns det ett som heter. Finns säkert flera.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Glömsk

Ni kan kolla i exempelvis Sisoft Sandra om AAM är aktiverat.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tack Vicotnik och Psionicist!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rolger
Hur aktiverar man AAM då?

Nog för att det är mitt "Idle ljud" som stör mig mest. Det är ett högfrekvent skärande ljud *brrr*

Rolle, det är väl endå ditt graffekort som låter jävligast?

Visa signatur

System 1: Moderkort: GA-7VAX Prolle: AMD Athlon XP 1700+ @ 1700mhz Minne: 2*256 DDR PC 2700 HDD: 30gig+120gb+75gb 7200rpm Gfx: gf4 ti4200 ( 290/594 )
System 2: Moderkort: Msi 845 ultra-c Prolle: Intel Pentium 4 2.4 ghz Minne: 2*256 DDR PC 2700 HDD: 60gb 7200rpm Gfx: gf4 mx440

Permalänk
Medlem

Du kan ju i windows ställa in (i energialternativ) så att hårddiskarna stängs av automatiskt efter en viss tid. Det gör i alla fall min dator mycket tystare, då hårddisken som låter mest nästan bara idlar hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alda
Du kan ju i windows ställa in (i energialternativ) så att hårddiskarna stängs av automatiskt efter en viss tid. Det gör i alla fall min dator mycket tystare, då hårddisken som låter mest nästan bara idlar hela tiden.

Det sliter en hel del på hårddisken, man brukar säga att spinna upp en disk tär lika mycket på den som att köra den kontinuerligt i 100h.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Bara jag som gillar Hårddiskar som låter?

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det sliter en hel del på hårddisken, man brukar säga att spinna upp en disk tär lika mycket på den som att köra den kontinuerligt i 100h.

Usch, nu blev jag ju orolig. Kanske borde stänga av den funktionen då.

Visa signatur