Byta ut komponenter för en bättre spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hur länge kan jag ha datorn välfungerande om jag uppgraderar till dessa delar? Blir det snabbt utdaterad?

Jag saknar kristallkula dessvärre men minst genom hela PS5/Xbox Series X generationen då du kommer ha starkare CPU/GPU än vad som sitter i dessa maskiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

5600x tittar ner på 1500kr ibland, otroligt prisvärd CPU som inte lär bromsa dig.
jag kör 5600x med overkill kortet 3080 i 1080p med typ medium low settings och får runt 3 - 400fps i fps spel (cpu flaskar ej).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Spiken33:

Nu har jag hittat mitt nätaggregat, BeQuiet! 500w.
Skulle detta räcka för en 6700xt eller sänks prestandan mycket?

Skrivet av Kvarnis:

500Watt är tyvärr i minsta laget, hade kört på minst 650w med guld certifiering.

Skulle avbeställt och tagit detta.
https://komponentkoll.se/produkt/145037-corsair-rmx-series-st...

Nej nej, 500W räcker utan problem. Se t.ex. Sweclockers mätningar när de testade 6700XT. Då tilllsammans med en processor (CPU) som har avsevärt högre strömförbrukning än den 5600 Spiken33 verkar tänka köpa. Under 300W för hela datorn.

Det innebär runt 260-270W om man räknar bort effektivitetsförluster. Alltså ganska nära 50% belastning. Ett starkare nätaggregat är pengar i sjön.

https://www.sweclockers.com/test/31776-radeon-rx-6700-xt-fran...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej nej, 500W räcker utan problem. Se t.ex. Sweclockers mätningar när de testade 6700XT. Då tilllsammans med en processor (CPU) som har avsevärt högre strömförbrukning än den 5600 Spiken33 verkar tänka köpa. Under 300W för hela datorn.

Det innebär runt 260-270W om man räknar bort effektivitetsförluster. Alltså ganska nära 50% belastning. Ett starkare nätaggregat är pengar i sjön.

https://www.sweclockers.com/test/31776-radeon-rx-6700-xt-fran...

500 W räcker helt klart. RM750X är dock ett kvalitetsagg som säkert kan hänga med i 15 år. Dessutom är det semi-passivt, helmodulärt och har tio års garanti. Tror inte en PSU med lägre effekt och dessa egenskaper i övrigt är särskilt mycket billigare.

Det billigaste Be Quiet!-agget på 500 W som varken är semi-passivt eller modulärt, har tre års garanti och bronze istället för gold verkar gå på drygt 700 kr med frakt och då är RM750X för mindre än 300 kr extra en no-brainer enligt mig.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej nej, 500W räcker utan problem. Se t.ex. Sweclockers mätningar när de testade 6700XT. Då tilllsammans med en processor (CPU) som har avsevärt högre strömförbrukning än den 5600 Spiken33 verkar tänka köpa. Under 300W för hela datorn.

Det innebär runt 260-270W om man räknar bort effektivitetsförluster. Alltså ganska nära 50% belastning. Ett starkare nätaggregat är pengar i sjön.

https://www.sweclockers.com/test/31776-radeon-rx-6700-xt-fran...

Enligt sidan https://outervision.com/power-supply-calculator
Drar en dator med Ryzen 5600 + 6700XT upp till ca 380 watt som mest.

Har läst att man kan kan få strömspikar med RX serien, är nog bäst att gardera sig med ett mer kraftfullt nätaggregat.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Scarabeo:

500 W räcker helt klart. RM750X är dock ett kvalitetsagg som säkert kan hänga med i 15 år. Dessutom är det semi-passivt, helmodulärt och har tio års garanti. Tror inte en PSU med lägre effekt och dessa egenskaper i övrigt är särskilt mycket billigare.

Det billigaste Be Quiet!-agget på 500 W som varken är semi-passivt eller modulärt, har tre års garanti och bronze istället för gold verkar gå på drygt 700 kr med frakt och då är RM750X för mindre än 300 kr extra en no-brainer enligt mig.

Hade TS inte redan haft ett nätaggregat så hade jag hållt med dig. Men nu har jag förstått det som att han redan har ett helt OK 500W nätagg. Då känns det onödigt att köpa ett nytt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hade TS inte redan haft ett nätaggregat så hade jag hållt med dig. Men nu har jag förstått det som att han redan har ett helt OK 500W nätagg. Då känns det onödigt att köpa ett nytt

Då håller jag med dig, jag missade det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej nej, 500W räcker utan problem. Se t.ex. Sweclockers mätningar när de testade 6700XT. Då tilllsammans med en processor (CPU) som har avsevärt högre strömförbrukning än den 5600 Spiken33 verkar tänka köpa. Under 300W för hela datorn.

Det innebär runt 260-270W om man räknar bort effektivitetsförluster. Alltså ganska nära 50% belastning. Ett starkare nätaggregat är pengar i sjön.

https://www.sweclockers.com/test/31776-radeon-rx-6700-xt-fran...

Skrivet av Scarabeo:

500 W räcker helt klart. RM750X är dock ett kvalitetsagg som säkert kan hänga med i 15 år. Dessutom är det semi-passivt, helmodulärt och har tio års garanti. Tror inte en PSU med lägre effekt och dessa egenskaper i övrigt är särskilt mycket billigare.

Det billigaste Be Quiet!-agget på 500 W som varken är semi-passivt eller modulärt, har tre års garanti och bronze istället för gold verkar gå på drygt 700 kr med frakt och då är RM750X för mindre än 300 kr extra en no-brainer enligt mig.

Skrivet av Kvarnis:

Enligt sidan https://outervision.com/power-supply-calculator
Drar en dator med Ryzen 5600 + 6700XT upp till ca 380 watt som mest.

Har läst att man kan kan få strömspikar med RX serien, är nog bäst att gardera sig med ett mer kraftfullt nätaggregat.

https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-6700-xt/images/power-spikes.png

Tack som fan för räddningen, jag tänkte att det lät orimligt med min. 750w nätagg. Då kan de pengarna gå åt en bättre skärm istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Senaste Bios stödjer Ryzen 5000 (även om det inte detaljeras på MSI:s hemsida)

Du kan se vilket Bios som listas som kompitabelt här.

Via följande länk hämtar du Bioset
https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/support

Då är det möjligt att uppgradera till exempelvis följande för en regäl boost i prestanda
https://komponentkoll.se/bild/KxvLD.png

Hej! Nytt grafikkort inne (6700XT) och jag har glömt att uppdatera BIOS innan jag lagt in det. Nu när jag sätter på datorn så börjar allting lysa och den är uppenbarligen på, men det står att min skärm inte får någon signal. Beror detta på att jag icke uppdaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hej! Nytt grafikkort inne (6700XT) och jag har glömt att uppdatera BIOS innan jag lagt in det. Nu när jag sätter på datorn så börjar allting lysa och den är uppenbarligen på, men det står att min skärm inte får någon signal. Beror detta på att jag icke uppdaterat?

Bios och grafikkort brukar sällan vars ett problem så länge du inte har riser kabel.
Sitter gpu I ordentligt? Sitter nog med pcie kablar i kortet? Separata om möjligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bios och grafikkort brukar sällan vars ett problem så länge du inte har riser kabel.
Sitter gpu I ordentligt? Sitter nog med pcie kablar i kortet? Separata om möjligt

Två stycken kablar sitter i korten, samma kablar som satt i företetta grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Två stycken kablar sitter i korten, samma kablar som satt i företetta grafikkortet

Jag testade med HDMI kabeln i en port som inte sitter på grafikkortet, och det funkade ändå inte. Så vad jag förstått det som så har det inget med GPU:n att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hej! Nytt grafikkort inne (6700XT) och jag har glömt att uppdatera BIOS innan jag lagt in det. Nu när jag sätter på datorn så börjar allting lysa och den är uppenbarligen på, men det står att min skärm inte får någon signal. Beror detta på att jag icke uppdaterat?

Testa koppla skärmen till moderkortets uttag, starta och ordna med nya kortet.

Om du har en ny kabel, kolla att källan på skärmen är rätt vald.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennyG:

Testa koppla skärmen till moderkortets uttag, starta och ordna med nya kortet.

Om du har en ny kabel, kolla att källan på skärmen är rätt vald.

Nu är det löst, min flickvän öppnade datorn och vi upptäckte att en liten plugg saknades i GPU:n. Tack så mycket för hjälpen !

Permalänk
Medlem

Kul, enjoy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennyG:

Kul, enjoy!

Hej! Jag har plockat ut min gamla CPU och försöker har satt in den nya, men det går inte att skruva fast fläkten i moderkortet.
Jag har ett B450I PLUS GAMING moderkort och en 5 5600G CPU. Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hej! Jag har plockat ut min gamla CPU och försöker har satt in den nya, men det går inte att skruva fast fläkten i moderkortet.
Jag har ett B450I PLUS GAMING moderkort och en 5 5600G CPU. Någon som kan hjälpa mig?

Är det den medskickade standardkylaren som ger dig problem eller nåt annat?

Vad är det som inte funkar för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hej! Jag har plockat ut min gamla CPU och försöker har satt in den nya, men det går inte att skruva fast fläkten i moderkortet.
Jag har ett B450I PLUS GAMING moderkort och en 5 5600G CPU. Någon som kan hjälpa mig?

Bilder nedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Är det den medskickade standardkylaren som ger dig problem eller nåt annat?

Vad är det som inte funkar för dig?

Jag försöker få in den medskickade kylaren ja! Och det verkar inte som att skruvarna når deras plats i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag försöker få in den medskickade kylaren ja! Och det verkar inte som att skruvarna når deras plats i moderkortet.

Det kan ju vara att det inte finns tillräckligt med plats, vad gör jag då? Finns det någonting jag kan flytta på för att få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det kan ju vara att det inte finns tillräckligt med plats, vad gör jag då? Finns det någonting jag kan flytta på för att få plats.

Du borde märka om något som t.ex. RAM-minnet tar emot.

Du har sett instruktioner som denna:

Man får ibland trycka ned en del. Hållaren på baksidan kan också lossna lite så den inte ligger dikt mot moderkortet och då är det svårt nå hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det kan ju vara att det inte finns tillräckligt med plats, vad gör jag då? Finns det någonting jag kan flytta på för att få plats.

Skruvarna åker inte ner överhuvud taget när jag skruvar, dom sitter i samma plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Skruvarna åker inte ner överhuvud taget när jag skruvar, dom sitter i samma plats.

När du skruvar med kylaren lös så kommer skruvarna inte att röra sig i höjdled - de är inte gängade där utan sitter med en fjäder. Tryck med tummen hårt mot skruvskallen så ser du.

När du satt kylaren mot processorn får du alltså trycka ned skruven med mejseln för att fjädern ska tryckas ihop och skruven åker ut så den når gängorna i bakplattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

När du skruvar med kylaren lös så kommer skruvarna inte att röra sig i höjdled - de är inte gängade där utan sitter med en fjäder. Tryck med tummen hårt mot skruvskallen så ser du.

När du satt kylaren mot processorn får du alltså trycka ned skruven med mejseln för att fjädern ska tryckas ihop och skruven åker ut så den når gängorna i bakplattan.

När jag skruvar ner endast med de skruvar som satt på den förra kylaren så fäster de sig. När jag sedan lyfter i skruvarna så märker jag att bakplattan följer med uppåt. Dessa skruvar är betydligt mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

När jag skruvar ner endast med de skruvar som satt på den förra kylaren så fäster de sig. När jag sedan lyfter i skruvarna så märker jag att bakplattan följer med uppåt. Dessa skruvar är betydligt mycket mindre.

Det låter som om nåt är konstigt där. Är de nya skruvarna smalare alltså?

Kan du ta några bilder och visa både gamla och nya kylaren - både hela kylaren och detaljbild på skruvarna? Bara så det inte blir missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Det låter som om nåt är konstigt där. Är de nya skruvarna smalare alltså?

Kan du ta några bilder och visa både gamla och nya kylaren - både hela kylaren och detaljbild på skruvarna? Bara så det inte blir missförstånd.

Absolut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Absolut<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Bättre bilder:

Sorry för damm

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig kört amd men skall ingen backplate tryckas fast underifrån på moderkortet för nya kylaren kanske? Medan gamla kanske bara hade spänn fästen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu har jag aldrig kört amd men skall ingen backplate tryckas fast underifrån på moderkortet för nya kylaren kanske? Medan gamla kanske bara hade spänn fästen

Gamla satt fast i både spännen och skruvar, men det ser ut som om bakplattan har sänkts lite på höger sida.

Permalänk
Medlem

Först: Den gamla kylaren borde väl funka utmärkt även till nya processorn? Det är fortfarande 65W som specificerad TDP på både 2400G och 5600G. Så om du tycker bättre om den, använd den.

Om du vill använda nya kylaren: Jag tror helt enkelt du behöver dels hålla emot bakifrån mot bakplåten så den ligger mot moderkortet och inte saggar när du skruvar, sen att du helt enkelt måste trycka lite hårdare med skruvmejseln när du ska skruva fast den. Skruvarna sitter som sagt med en fjäder i kylaren och du måste först trycka så att skruven når gängorna i bakplåten och sen börja skruva.