Byta ut komponenter för en bättre spelupplevelse.

Permalänk
Medlem

Byta ut komponenter för en bättre spelupplevelse.

Hej! Jag har funderat lite på det senaste och har kommit fram till att jag vill ha högre FPS i spel och även kunna spela lite mer krävande spel på hög prestanda.

Är det någon som har koll på vad jag kan göra för att få högre prestanda i spel? Ska jag byta ut något eller är det bara o kasta datorn och skaffa en ny?
Ett spel jag hade velat kunna spela med 90-120 fps på med min nya dator är Call Of Duty Modern Warfare 2

Här är mina specs:
16 gb RAM
Processor: AMD Ryzen 5 2400G With radeon Vega graphics 3.60Hz
Grafikkort: Radeon RX 580 Series

Jag vet inte ifall jag missat skriva något om mina specs då jag som sagt har väldigt dålig koll men säg till ifall det är så!

Tack så mycket i förhand, mvh Spiken33

Tråd flyttad till köpråd /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Hur kan jag se det? hehe

Permalänk
Medlem

Hittade det!
B450I GAMING PLUS AC (MS-7A40)

Tack så mycket för svar!

Permalänk
Medlem

Vad får det kosta?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt, jag behöver bara lite förslag för vad jag skulle kunna göra för att få bättre prestanda. Har ingen direkt budget men är villig att lägga en peng.

Permalänk
Medlem

Senaste Bios stödjer Ryzen 5000 (även om det inte detaljeras på MSI:s hemsida)

Du kan se vilket Bios som listas som kompitabelt här.

Via följande länk hämtar du Bioset
https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/support

Då är det möjligt att uppgradera till exempelvis följande för en regäl boost i prestanda

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Har med senare sökningar förstått att mitt grafikkort är det största problemet, stämmer detta?

Vad jag (som har väldigt dålig koll) förstår det som är att jag endast behöver köpa de två delarna du nyligen delat och fått en betydligt ökad prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag vet inte riktigt, jag behöver bara lite förslag för vad jag skulle kunna göra för att få bättre prestanda. Har ingen direkt budget men är villig att lägga en peng.

Ditt moderkort har ju stöd för 5800X3D och du kan utan problem köpa ett RTX4090 så det är bara din budget som sätter stopp för vilka komponenter du kan byta till. Men jag skulle eventuellt köpa ett GTX 1650 till din nuvarande CPU men vill du ha ett RTX 3000 eller nyare så borde du byta till en bättre CPU för att få bästa prestandan.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag! Jag ska alltså satsa på både bättre CPU och GPU då jag vill öka prestandan mycket.
Skulle ni säga att det är svårt att byta kompontenter i datorn?
Datorn är byggd av en släkting men jag måste byta komponenter själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Då förstår jag! Jag ska alltså satsa på både bättre CPU och GPU då jag vill öka prestandan mycket.
Skulle ni säga att det är svårt att byta kompontenter i datorn?
Datorn är byggd av en släkting men jag måste byta komponenter själv.

Har du inte tummen mitt i handen är det inga som helst problem att byta komponenter, inet har flera videor som visar hur man går tillväga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Men jag skulle eventuellt köpa ett GTX 1650 till din nuvarande CPU

Njae, GTX 1650 (icke super) skulle vara en klar nedgradering från det RX 580 kort trådskaparen sitter på idag.

Jag skulle som minst satsa på RTX 2060 Super eller RX 6600

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Har med senare sökningar förstått att mitt grafikkort är det största problemet, stämmer detta?

Vad jag (som har väldigt dålig koll) förstår det som är att jag endast behöver köpa de två delarna du nyligen delat och fått en betydligt ökad prestanda?

Du behöver troligen ett kraftigare nätagg än det du har nu, vilka spel lirar du nu och i vilken upplösning spelar du i?

Permalänk
Medlem

Jag har nu jämfört alla förslag jag fått med mitt nuvarande grafikkort. Verkar som att det blir en Radeon Rx 6700.

Är överraskad över hur snabba svar jag har fått i tråden (speciellt med tanke på tiden), och fan vad nöjd jag är med svaren jag fått! Är också förvånad över priset då det var billigare än vad jag förväntade mig. Snart är det jul och då är det dags att fixa nya komponenter!

Tack så sjukt mycket alla som har svarat, sov bäst!

'Mvh, Spiken33

Permalänk
Medlem

Vad är ett nätagg? Om man får fråga.
Jag spelar mest Valorant och GTA 5 just nu då min dator inte hanterar de spelen man behöver högre prestanta till. Men jag är nyfiken på det nya Call Of Duty och det är en av anledningarna till varför jag bestämt mig för att uppgradera datorn!

Kör 1080p men varierar mellan 1920x1080 och 1560x1070

Permalänk
Medlem

Kom på nu, du menar nätaggregat va? Dum jag är nu mitt i natten, jag är osäker men får väl ta och titta inom kort.

Är det viktigt att jag kollar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Senaste Bios stödjer Ryzen 5000 (även om det inte detaljeras på MSI:s hemsida)

Du kan se vilket Bios som listas som kompitabelt här.

Via följande länk hämtar du Bioset
https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/support

Då är det möjligt att uppgradera till exempelvis följande för en regäl boost i prestanda
https://komponentkoll.se/bild/KxvLD.png

Skulle du säga att RX 6700 är mycket större än 580 RX? Jag har ett väldigt litet chassi, tror du jag bör byta det också?
(Gäller ju även CPU:n men gissar att de inte varierar lika mycket i storlek).

Permalänk
Medlem

5600 har samma TDP som din 2400G nuvarande (65 Watt) och 6700XT ligger på 45W mer över RX 580 (550W+ nätagg rekommenderas)

Sålänge du inte slirar på gränsen idag så lär det vara lugnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

5600 har samma TDP som din 2400G nuvarande (65 Watt) och 6700XT ligger på 45W mer över RX 580 (550W+ nätagg rekommenderas)

Sålänge du inte slirar på gränsen idag så lär det vara lugnt.

Då kollar jag vilket nättaggregat jag har imorgon så får jag se ifall jag bör köpa nytt eller inte.
Ifall det inte är drastiska ändringar i storlekarna så ligger jag bra till!
Tack så otroligt mycket för hjälpen och ha en fortsatt bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Njae, GTX 1650 (icke super) skulle vara en klar nedgradering från det RX 580 kort trådskaparen sitter på idag.

Jag skulle som minst satsa på RTX 2060 Super eller RX 6600

Jag tänkte inte på något annat än ett GTX 1650 superkort, men visst har du rätt i att ett vanligt GTX 1650 kort är en nedgradering dock kostar ett RX 6600 dubbelt upp mot ett GTX 1650 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Skulle du säga att RX 6700 är mycket större än 580 RX? Jag har ett väldigt litet chassi, tror du jag bör byta det också?

Beronde på vilken variant du väljer. Räkna med att 6700xt är ca 3cm längre mot ditt nuvarande kort. Vilket chassi har du?

Fysisk storlek har ingen inverkan när det gäller CPU på samma socket (moderkort)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Beronde på vilken variant du väljer. Räkna med att 6700xt är ca 3cm längre mot ditt nuvarande kort. Vilket chassi har du?

Fysisk storlek har ingen inverkan när det gäller CPU på samma socket (moderkort)

Jag har ett litet kontorschassi, svart med mycket ventilation och dammskydd. Har försökt hitta på internet men hittar tyvärr inte, jag ska ta och öppna datorn imorgon och se hur det ser ut.
Ifall jag förstått det rätt nu så ska jag endast ta reda på ifall jag hade 550+ watt nätaggregat innan jag köper de nya komponenterna? Eller var det något mer jag missat.

Fungerar mitt moderkort med de förslagen du la fram?

Permalänk
Medlem

Tänk på

Hej jag bytte nyligen från ett Ryzen 5 1600 till ett 5500.
Finns några saker att tänka på.

  1. Uppdatera till senaste bios innan.

  2. Bottenplattan till standardkylaren wraith sitter på under av moderkortet och blir lös när du skruvar av kylaren. Får hålla den på plats för att fästa kylaren på nytt.

  3. Fick om installerade Windows då systempartitionen blev låst. Får stora förändringar i hårdvara. Går att låsa upp om man har programvara men valde att nyinstallation då jag inte hade något av betydelse på systempartitionen.

Tar lätt lite längre tid än man planerat

stavfel.
Permalänk
Medlem

Tack! Ska kolla alla dessa grejer innan jag gör det då!

Permalänk
Medlem

Du ska få ett bra råd av mig. Säg var du bor och fråga om någon kunnig är villig att komma och titta på din dator och komma fram till en plan vad som är bäst för dig att göra.

Pizza och kaffe brukar kunna locka ut datorkunniga från sin håla 😊

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Senaste Bios stödjer Ryzen 5000 (även om det inte detaljeras på MSI:s hemsida)

Du kan se vilket Bios som listas som kompitabelt här.

Via följande länk hämtar du Bioset
https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/support

Då är det möjligt att uppgradera till exempelvis följande för en regäl boost i prestanda
https://komponentkoll.se/bild/KxvLD.png

Hur länge kan jag ha datorn välfungerande om jag uppgraderar till dessa delar? Blir det snabbt utdaterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du behöver troligen ett kraftigare nätagg än det du har nu, vilka spel lirar du nu och i vilken upplösning spelar du i?

Har öppnat datorn nu och tänkte se hur många watt mitt nätaggregat hade, men lyckas inte hitta det i datorn.
Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat mitt nätaggregat, BeQuiet! 500w.
Skulle detta räcka för en 6700xt eller sänks prestandan mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Nu har jag hittat mitt nätaggregat, BeQuiet! 500w.
Skulle detta räcka för en 6700xt eller sänks prestandan mycket?

500Watt är tyvärr i minsta laget, hade kört på minst 650w med guld certifiering.

Skulle avbeställt och tagit detta.
https://komponentkoll.se/produkt/145037-corsair-rmx-series-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

500Watt är tyvärr i minsta laget, hade kört på minst 650w med guld certifiering.

Skulle avbeställt och tagit detta.
https://komponentkoll.se/produkt/145037-corsair-rmx-series-st...

Förstod det nu med senare sökningar, får bli antingen det du lagt fram eller ett 700w BeQuiet!