Hur luftar man detta element? [bild]

Permalänk
Medlem

Hur luftar man detta element? [bild]

För att göra en lång historia kort, elementet är kallt och jag hyresvärden säger lufta det, men när jag luftar så kommer det endast vatten som det ska, men elementet förblir kallt. Ska ens luftningen sitta mellan termostaten före elementet? På de mindre elementen i hemmet sitter luftningen längst bort från termostaten. Ska man lufta på ett speciellt sätt? Tack på förhand //frusen person

Bild

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem

Antagligen är det nålen under termostatvredet som kärvar, hade såna bekymmer med elementen i min gamla lägenhet som var byggd på 60-talet. Man plockar loss vredet komplett med basen och pillar lite på nålen så funkar det tills nästa vinter om man har tur.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Antagligen är det nålen under termostatvredet som kärvar, hade såna bekymmer med elementen i min gamla lägenhet som var byggd på 60-talet. Man plockar loss vredet komplett med basen och pillar lite på nålen så funkar det tills nästa vinter om man har tur.

Ah, tack för tipset!

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Sötast
Skrivet av Loika:

För att göra en lång historia kort, elementet är kallt och jag hyresvärden säger lufta det, men när jag luftar så kommer det endast vatten som det ska, men elementet förblir kallt. Ska ens luftningen sitta mellan termostaten före elementet? På de mindre elementen i hemmet sitter luftningen längst bort från termostaten. Ska man lufta på ett speciellt sätt? Tack på förhand //frusen person

Bild

Men suck på din hyresvärd.

Be dem ta sin late röv till din lägenhet och hjälpa dig med problemet. Det är väl därför man är hyresgäst

Permalänk
Medlem

Inte säker på att det är relevant men nämner det FYI.

Jag bor längst upp i ett mindre lägenhetshus på tre våningar. Jag har från och till haft samma problem som du och detta har återkommit med jämna mellanrum när den kalla årstiden anländer.

Självklart också testat att lufta elementen. Ibland har det kommit vatten, ibland inget eller väldigt lite.
Jag har då felanmält till hyresvärden och fått reda på att det kan vara "dåligt tryck" i systemet. Med andra ord så behöver de trycksätta hela systemet på nytt och det måste göras centralt i huset av fastighetsvärden.

Igen, vet inte om det är ditt problem men värt att nämna.

Permalänk
Medlem

Är vattnet som kommer ut varmt eller kallt? svagt dropp eller ordentligt rinn?
kommer det varmt vatten så borde ju elementet värmas upp om det inte är så dåligt tryck att det inte orkar fram eller nåt märkligt stopp efter luftningen.
Oavsett så är det väl inte hyresgästens ansvar direkt. Är det ens normalt att låta hyresgäster lufta ur elementen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Men suck på din hyresvärd.

Be dem ta sin late röv till din lägenhet och hjälpa dig med problemet. Det är väl därför man är hyresgäst

Det blir prat med honom!

Skrivet av holo:

Är vattnet som kommer ut varmt eller kallt? svagt dropp eller ordentligt rinn?
kommer det varmt vatten så borde ju elementet värmas upp om det inte är så dåligt tryck att det inte orkar fram eller nåt märkligt stopp efter luftningen.
Oavsett så är det väl inte hyresgästens ansvar direkt. Är det ens normalt att låta hyresgäster lufta ur elementen?

Vattnet som kommer ur är mycket och kallt, bor längst upp. Så förmodligen har du och Edson rätt i att trycket orkar inte leverera varmt vatten till mina element.

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loika:

Det blir prat med honom!

Vattnet som kommer ur är mycket och kallt, bor längst upp. Så förmodligen har du och Edson rätt i att trycket orkar inte leverera varmt vatten till mina element.

Om det kommer mycket vatten så borde trycket vara ok, men om vattnet är kallt så har ju värmen i vattnet redan använts på vägen upp så att säga.
Eller vart kommer rören ifrån? de löper in i väggen, kommer de från ett rum bredvid eller nerifrån inuti väggen månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loika:

Det blir prat med honom!

Vattnet som kommer ur är mycket och kallt, bor längst upp. Så förmodligen har du och Edson rätt i att trycket orkar inte leverera varmt vatten till mina element.

Om det kommer ut vatten när du öppnar luftningsventilen så är trycket OK, däremot inte flödet. Hade det sugits in luft när du öppnade ventilen hade trycket varit för lågt och då hade det varit problematiskt.

Om tilloppsröret är kallt så är det inget flöde. Men då är det förmodligen ventilen under termostaten som kärvat ihop.

Om alla i hela den stammen har kalla element - då är det definitivt ett större problem.