Min processorfläkt _stannar_ när jag går in i Hardware Dotor!? *panik*

Permalänk
Hedersmedlem

Min processorfläkt _stannar_ när jag går in i Hardware Dotor!? *panik*

Hej!

Bytte min fläns idag, från Boxad till AX.7.

Iaf, det var läskigt att montera ihop allt, men det gick tydligen för när jag bootar upp ser jag att den räknar minne sen kom "CPU is unworkable or has been changed" som vanligt när man pillat med CPU'n.

Kommer in i Windows, går in på Hardware Doctor för att se temp (måste kolla så det inte står 70C eller nått hehe) då stannar processorfläkten!!!

Får panik, slänger av datorn på 0,1 sek, testar att boota igen och det funkar (puh!) dock med samma felmeddelande. Aja, går in i Windows testar att göra samma sak igen (går in i HW) alltså. Pssiiuu.. säger processorfläkten, denna gång har jag dock handen på off knappen, så jag hinner stänga av i tid.

Se i sig vad jag har, kör XP också. Detta måste vara det sjukaste på länge? Fläkten är en Enermax 80mm.

Tips allt möjligt är välkommet

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

kolla tempen i nått annat program!

tex mbm som finns i filarkivet på sweclockers

Permalänk
Medlem

Kör fläkten på en aux fan kontakt.
kanske funkar

Permalänk
Hedersmedlem

Problem "löst". Detta är tydligen en välkänd bugg!

Så nu blire MBM5. Tack ni som svarat.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

stänger inte abit nf7-s av datorn om processorn blir för varm? så det borde väl inte vara nån fara.. datorn stängs av av sig själv efter ett tag när fläkten stannar?

Permalänk
Medlem

Den brinner inte upp på några 0.01s bara för att fläkten stannar. Ge er och tänk lite realistiskt. Det tar en liten stund innan hela flänsen blivit 80-90*c.
Jo den buggen är trevlig
Man kan utnyttja PWM styrning för att kontrollera hastigheten på fläktarna vilket är ganska smidigt.
SpeedFan gör tex. det.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Har med problem med "CPU is unworkable or has been changed". Vet inte om det var det du syftade på när du skrev problem "löst" eller om det var fläkten. Om det hade med felmeddelandet att göra kan du väl skriva hur du löste det.

Visa signatur

Abit NF7-S ver 1.2 | 2500+ Barton 0331 UPMW | 9700Pro | 2*256Mb 400MHz Winbond | Maxtor SATA-120 Gb | SLK-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
stänger inte abit nf7-s av datorn om processorn blir för varm? så det borde väl inte vara nån fara.. datorn stängs av av sig själv efter ett tag när fläkten stannar?

Du ska man ju köra igång HW doctor när man vill starta om datorn.... så hinner man gå o pissa också

Visa signatur

XP 2500+@11*219Mhz/2409Mhz| ABIT NF7-Sv2.0 | Leadtek GeForceFX 5900Ultra 256MB | 2*Twinmos-Winbond PC3200 256Mb 2-3-3-7 timings | WD 40GB + IBM 20GB + Hitachi 160GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
stänger inte abit nf7-s av datorn om processorn blir för varm? så det borde väl inte vara nån fara.. datorn stängs av av sig själv efter ett tag när fläkten stannar?

det börjar låta som en brandbil och allt blir svart

Visa signatur

Blank