Permalänk

Ny laptop för skolarbete

Hej!

Tänkte fråga hjälp på Swec då jag har varit totalt frånvarande från hårdvaruvärlden de senaste 3 åren, speciellt då det kommer till bärbara sektorn. Jag kommer att använda datorn i mina ekonomistudier så det behöver verkligen inte vara något monster för över 10 000 sek (1000€ i mitt fall då jag är från Finland), så budgeten ligger på ca 600-700€. Jag kan tänka mig att sträcka budgeten med 100-200€ om det verkligen är ett tillräckligt stort hopp i prestanda och kvalitet jämfört med vad man kan få för 600-700€.
Så datorn används till O365, diverse bokföringsprogram, statistikprogram etc.

Den ska vara ganska lätt och smidig att ta med i en axelväska och jag värderar också bra batteritid. Jag är ganska säker på att jag kommer att spela extremt lite med den. Eventuellt några lättare spel för att fördriva tiden så det skulle ju vara bra i fall den orkar rulla några spel med låga inställningar ifall jag vill spela med den.

Jag skulle vara jätteglad om ni hjälpte mig med detta, så stort tack på förhand!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Dålig timing - det var precis black friday...

Titta på "köpråden" på notebookcheck.com, de gör djupdykande analyser.
Jag har köpt en Lenovo Yoga 7 slim och en Acer Swift 3 SF314 i år till familjen, 14" på ca 1.3kg - båda har varit väldigt prisvärda. Men tyvärr ligger priserna 2kkr högre nu på båda modellerna... Ryzen 5 5500U är en riktigt bra processor, men Intel i5 fungerar ju också.

Permalänk
Skrivet av HWarc:

Dålig timing - det var precis black friday...

Titta på "köpråden" på notebookcheck.com, de gör djupdykande analyser.
Jag har köpt en Lenovo Yoga 7 slim och en Acer Swift 3 SF314 i år till familjen, 14" på ca 1.3kg - båda har varit väldigt prisvärda. Men tyvärr ligger priserna 2kkr högre nu på båda modellerna... Ryzen 5 5500U är en riktigt bra processor, men Intel i5 fungerar ju också.

Ja timingen är kanske inte den bästa, men jag kan vänta till mellandagsrean för jag behöver inte den direkt då gamla Macbooken fortfarande är i liv om än väldigt slö och allmänt jobbig att använda.

Jag ser att Elgiganten i Finland har Lenovon med Ryzen 5 5600H, 16gb ram och 512gb SSD för 897€ så det är aningen över budget, men det är inte helt otänkbart att gå upp till 900€ segmentet om jultomten är snäll med mig i år Är kvalitetskänslan hög på Lenovon?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk

Såg att Power har t.ex. Lenovo Ideapad Flex 5 14ALC05 R7 14"(82HU012EMX) för 849€ vilket också verkar vara ett ganska bra alternativ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag ger samma rekommendation till alla som pluggar och inte behöver fet grafik: En begagnad Thinkpad X1. Jag har ingen aning om priserna i Finland men här kan man få en bra och inte så gammal för 5-6000. Min syrra köpte en ett par generationer gammal för 5700 som hade runt ett års garanti kvar och den har funkat väldigt bra i hennes studier. Det är en tunn och lätt, men också extremt hållbar, dator med bra batteritid och så.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag ger samma rekommendation till alla som pluggar och inte behöver fet grafik: En begagnad Thinkpad X1. Jag har ingen aning om priserna i Finland men här kan man få en bra och inte så gammal för 5-6000. Min syrra köpte en ett par generationer gammal för 5700 som hade runt ett års garanti kvar och den har funkat väldigt bra i hennes studier. Det är en tunn och lätt, men också extremt hållbar, dator med bra batteritid och så.

Tack för tipset, vill dock gärna ha en ny dator med lång garanti ifall det blir något strul så begagnad är nog inte högt upp på listan.

Visa signatur