Behöver tips inför uppdatering av Bios för ny processor

Permalänk
Medlem

Behöver tips inför uppdatering av Bios för ny processor

Hej!
Nu ligger min nya cpu och väntar på posten. I en tidigare tråd frågade jag om tips och det blev en Ryzen 7 5800x3d som jag är ruskigt taggad på att få koppla in.

Har aldrig uppdaterat mina Bios tidigare och är lite nervös inför detta. Tänker att jag ger lite info samt min plan så får ni gärna hojta till om något ser galet ut.

Moderkort: ASUS ROG STRIX X470-F GAMING, Socket-AM4 (Bios version något på 4044)

När jag kollar på ASUS lista över vad som behövs till olika cpuer står min nya cpu på nr 6000ish. Jag har laddat ner den filen och tänkte lägga den på ett nytt usb minne och boota.

I min tidigare tråd blev jag varnad för att gå försiktigt fram och uppdatera i etapper. Inte gå på det nyaste direkt så jag inte dödar moderkortet.

Tips och tricks uppskattas.

Däremot när jag frågade kompletts support skulle jag inte behöva göra detta.

Sätter igång runt 17 i eftermiddag och vill ha en så smidig och o svettig upplevelse som möjligt.. Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väldigt ovanligt att man skulle behöva stega sig genom biosversioner, det normala är att man väljer den senaste eller ev just den version man vill använda.,
Däremot hittar jag inga uppgifter om att det moderkortet skulle gå att flasha utan en cpu så du får väl hoppas att det levereras med fungerande bios för annars behöver du låna en cpu som stöds för att flasha det. Biosversionen brukar stå på nån märkning på kartongen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt ovanligt att man skulle behöva stega sig genom biosversioner, det normala är att man väljer den senaste eller ev just den version man vill använda.,
Däremot hittar jag inga uppgifter om att det moderkortet skulle gå att flasha utan en cpu så du får väl hoppas att det levereras med fungerande bios för annars behöver du låna en cpu som stöds för att flasha det. Biosversionen brukar stå på nån märkning på kartongen.

Jag har en 2700x som sitter i nu. Går det att flasha med det? Vad händer om jag bara pluggar in den nya cpun utan att flasha? Antingen så funkar det eller så kommer jag inte längre än "press del skärmen"?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rambla:

Jag har en 2700x som sitter i nu. Går det att flasha med det? Vad händer om jag bara pluggar in den nya cpun utan att flasha? Antingen så funkar det eller så kommer jag inte längre än "press del skärmen"?

Ja och ja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rambla:

Gigabyte brukar man behöva stega bios på, för de släpper så många.

Använd 2700x uppdatera hela vägen till den nyaste, stäng av, byt till nya. Allt bör fungera.
Har du fel bios så kommer datorn inte starta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gigabyte brukar man behöva stega bios på, för de släpper så många.

Använd 2700x uppdatera hela vägen till den nyaste, stäng av, byt till nya. Allt bör fungera.
Har du fel bios så kommer datorn inte starta

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Om det faktiskt krävs att man uppdaterar stegvis så brukar det tydligt stå på sidan man laddar ner BIOS från. Står det inget så ska det inte vara något problem att bara dra in den nyaste versionen direkt.

Men med AM4-moderkort så får man även se upp med att tillverkarna ibland behöver ta bort stöd för äldre processorer i nya BIOS-versioner, så man kan t.ex. hamna i situationen att moderkortet inte längre fungerar med processorn man använde för att uppgradera med.

Den senaste BIOS-versionen för moderkortet i fråga har t.ex. inte längre stöd för Athlon X4-modellerna om man kollar på kompabilitetslistan, men att uppgradera från 2000-serien till 5000-serien ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om det faktiskt krävs att man uppdaterar stegvis så brukar det tydligt stå på sidan man laddar ner BIOS från. Står det inget så ska det inte vara något problem att bara dra in den nyaste versionen direkt.

Men med AM4-moderkort så får man även se upp med att tillverkarna ibland behöver ta bort stöd för äldre processorer i nya BIOS-versioner, så man kan t.ex. hamna i situationen att moderkortet inte längre fungerar med processorn man använde för att uppgradera med.

Den senaste BIOS-versionen för moderkortet i fråga har t.ex. inte längre stöd för Athlon X4-modellerna om man kollar på kompabilitetslistan, men att uppgradera från 2000-serien till 5000-serien ska inte vara något problem.

Okej. Att moderkortet inte kommer fungera med min gamla cpu känns ju inte som ett problem. Bara min nya kommer igång. Men med all hjälp jag fått så känner jag mig rätt säker på att det ska gå bra. Dock har jag läst lite angående bitlocker. Har du nån info om det? Tack tack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rambla:

Okej. Att moderkortet inte kommer fungera med min gamla cpu känns ju inte som ett problem. Bara min nya kommer igång. Men med all hjälp jag fått så känner jag mig rätt säker på att det ska gå bra. Dock har jag läst lite angående bitlocker. Har du nån info om det? Tack tack

Har du krypterat en disk bör du dekryptera den innan du bygger om datorn, lita aldrig på att det går att flytta en os-krypterad disk.

Visa signatur