Priskoll: AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT hos svenska återförsäljare

Permalänk

Så nu när båda lagens grafikkort är ute så känns mitt 3080 Gaming OC för 8999 från Inet i våras som ett riktigt bra köp. Ersatte ett 3060 Ti för 5500 på release dagen som ersätte ett 1080 Ti för 9500 ish nytt. Fint att få 5500 för det kortet i våras när jag sålde det, gratis uppgradering till 3060 Ti alltså

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Så nu när båda lagens grafikkort är ute så känns mitt 3080 Gaming OC för 8999 från Inet i våras som ett riktigt bra köp. Ersatte ett 3060 Ti för 5500 på release dagen som ersätte ett 1080 Ti för 9500 ish nytt. Fint att få 5500 för det kortet i våras när jag sålde det, gratis uppgradering till 3060 Ti alltså

Fast 1080ti är väl bättre än 3060ti?
Nu när ju 3080 ett fint köpt dock 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

En sak förstår jag inte. Var inne på Komplett 15.00 och uppdaterade regelbundet efter det. Gick in grafikkort. Såg aldrig några 7900 kort läggas upp. Det var först från en länk här i tråden som jag kunde se några från Komplett

Vet inte vad det är med deras sida, men hittar inte alls så många produkter som jag borde när jag använder menysystemet för att hitta. söker jag i stället hittar jag massor fler produkter som även borde listats vid användandet at menysystemet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast 1080ti är väl bättre än 3060ti?
Nu när ju 3080 ett fint köpt dock 😊

3060 icke-Ti ≈ 1080 Ti. Men det låter som en ganska tråkig uppgradering oavsett, om man inte specifikt är ute efter Tensor/RT för spel eller produktivitet då.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att referenskort (MBA) säljs under andra märkens namn?

Lyckades få igenom ett köp XFX Radeon RX 7900 XTX MBA på Komplett för 13.390 kr, kl 15.02.. 1-3 min senare var iafl alla XTX borta.
De skulle komma in på lager ca den 25e december så allt kan väl tyvärr fortfarande hända.
Är på tiden att byta ut gtx1080 och göra nya LG C2 skärmen lite rättvisa så man slipper köra spel i 2k och daskiga inställningar.
Blev även ett hopp från Ryzen 1800x till 5800X3D, vid black friday (tyvärr för ordinarie pris).
Så länge resten av sakerna fortsätter att hålla så har man nog allt man behöver för ytterligare 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.amazon.se/-/en/RX-79XMERCB9/dp/B0BNLSW23M/ref=sr_...

14236:-, men endast 4 reviews av butiken.
Dock så är väl amazon bra på att refunda om det är scammers.

NRINFO Är legit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Så man får ett beggat 3090 för 2-3kkr mindre än ett 7900xt, där 3090 är lika snabbt ish utan RT o DLSS, men vore dumt att spela utan DLSS framför allt som med ligger den ju före. Så som vanligt är andrahndsmarknaden min rekommendation då den alltid är prisvärdare

3090 är inte i närheten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Mocka skrev redan ett bra svar men förutom att repetera att det finns workstation-versioner som folk som behöver kort för videoredigering eller 3d-rendering eller CUDA, som tenderar att vara professionella behov, antagligen väljer. De här korten marknadsförs för spelande. Där håller jag med, Nvidia har marknaden i ett järngrepp med sina proprietära tekniker och mjukvaror, men den diskussionen har inte direkt med de här AMD-korten eller de från Nvidia de konkurrerar med att göra.

DLSS3 är nytt och säkert bra, FR2 finns också och 3 är på gång. Energieffektivitet överlag verkar lite bättre för Nvidia, förutom vid flera skärmar samt media playback, där hoppas jag verkligen AMD kan göra nåt med drivrutiner.

Vad ska kunderna ställa för krav? Köpa bara Nvidia jämt så att det inte finns någon konkurrens och hoppas att Nvidia liksom bara innoverar fastän det inte finns något val för kunderna?

Kunderna verkar låta bli RTX 4080 och ..XT vilket ter sig rationellt.

Nvidia och AMD försökte länge segmentera marknaden på det viset, tills Nvidia kom på att man borde sluta gimpa sina kort genom mjukvara, och istället ge ut sina "studio drivers". Det är miljontals som inte kan skriva av korten på företaget, men som håller på med "content creation". Det är knappast bara för professionella behov.

Kunderna bör kräva att AMD slutar vara mediokra och sluta ignorera de enorma nackdelarna de har. Som det ser ut nu lär Intel springa förbi dem inom ett par generationer. Intel, som de för övrigt lyckas konkurrera med på CPU-sidan. En rimlig förväntning är att de kammar sig och får ordning på sina GPU;er på samma sätt som de fått ordning på sina CPU;er.

Permalänk
Medlem

Stämmer inte riktigt överens med dom siffror jag sett, o dessutom är väl det där inte med raytracing eller DLSS? För som sagt, framförallt DLSS finns ju ingen anledning att köra utan, medans FSR lämnar väl en del att önska när det gäller bildkvalle.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om webhallen har haft några kort ute? De har haft släpps idag sen 15:00 nu men inte sett en köp knapp på hela dagen.

Permalänk
Medlem

Detta va väll tyvärr ganska väntat efter nyheten om 200 000 kort vid release världen över. Antar många gpus hålls på för icke referens modeller.

Skrivet av Gurrrra:

Stämmer inte riktigt överens med dom siffror jag sett, o dessutom är väl det där inte med raytracing eller DLSS? För som sagt, framförallt DLSS finns ju ingen anledning att köra utan, medans FSR lämnar väl en del att önska när det gäller bildkvalle.

Vill inte vara den men dlss är i många spel helt värdelöst, i tarkov så ser vissa texturer ut som rent skit, samma sak i nya cod så blir vissa texturer rent av trasiga..

Sure kan förstå om man sitter på ett sämre kort i typ 1440p och måste sänka allt till low för att få 60 fps men att använda dlss med kort av denna kaliber är juuh bara rent av meningslöst med tanke på dom grafiska nackdelar både dlss och fsr lider av.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kunderna bör kräva att AMD slutar vara mediokra och sluta ignorera de enorma nackdelarna de har. Som det ser ut nu lär Intel springa förbi dem inom ett par generationer. Intel, som de för övrigt lyckas konkurrera med på CPU-sidan. En rimlig förväntning är att de kammar sig och får ordning på sina GPU;er på samma sätt som de fått ordning på sina CPU;er.

Bra sagt, för priserna de vill ha måste de också kunna erbjuda ett mer attraktivt paket eller så behöver de sänka priserna rejält och erbjuda så mycket "bank for the buck" att folk inte kan låta bli att handla. Tycker det har blivit lite magplask av alla de stora lanseringarna denna höst/vinter tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Hur kommer det sig att referenskort (MBA) säljs under andra märkens namn?

Referens är väll bara att det är amds design? Att dom ens märker upp det är väll helt nytt förr brukade dom bara gå som
"Märke modell mängd minne" och aldrig direkt märkas upp som referens modeller.

Sist jag köpte ett grafikkort nytt så va det ett "Sapphire Radeon RX Vega 56" stog då inget om det va referens modell eller inte då =p

Så detta har mer eller mindre alltid gjorts men då har det vart dom absolut billigaste korten en tillverkare har per modell som är referens kort. Va bland annat derför det blev en massa negativ press för nvidia och antar det bland annat va en av orsakerna till att evga lasta in handduken när det kommer till grafikkort när dom blev tvungna till att släppa referens kort vid lanseringen av 30xx korten medans Nvidias kort dom sålde va betyderligt mer påkostat till samma pris.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av HumanDecoy:

Någon annan än jag som fick igenom et xtx vid 1505 på komplett? Inte skickats och det står att det är förväntat att komma in den 25 december, tror ni man blir makulerad eller att dom kommer få in fler kort?

Det står samma för mig, fick klart min beställning 15:02...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djgorbatjov:

Det står samma för mig, fick klart min beställning 15:02...

Och samma för mig. Beställde 15:03. Får se det som en lite sen julklapp till en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Stämmer inte riktigt överens med dom siffror jag sett, o dessutom är väl det där inte med raytracing eller DLSS? För som sagt, framförallt DLSS finns ju ingen anledning att köra utan, medans FSR lämnar väl en del att önska när det gäller bildkvalle.

Vill du ha bildkvalité kör man väl utan DLSS/FSR vars teknik bara finns där för att försämra bilden så du får högre fps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vill du ha bildkvalité kör man väl utan DLSS/FSR vars teknik bara finns där för att försämra bilden så du får högre fps...

Grejen är ju att man knappt märker mågon skillnad i allfall i 1440p och 4k med dlss/fsr. Dock så får man nästa dubbla fpsen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Stämmer inte riktigt överens med dom siffror jag sett, o dessutom är väl det där inte med raytracing eller DLSS? För som sagt, framförallt DLSS finns ju ingen anledning att köra utan, medans FSR lämnar väl en del att önska när det gäller bildkvalle.

Använder du DLSS och vill ha bildkvalitet är du nog fel ute. Som ren FPS boost är FSR i många spel bättre, även med ett Nvidia kort.
Ghostingen man får med DLSS i en del spel med en äldre version (Hallå Tarkov) är vidrig. Som att spela med en TFT skärm från 2000.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Stämmer inte riktigt överens med dom siffror jag sett, o dessutom är väl det där inte med raytracing eller DLSS? För som sagt, framförallt DLSS finns ju ingen anledning att köra utan, medans FSR lämnar väl en del att önska när det gäller bildkvalle.

spelar du med med dlss så kan du välja ett billigare kort. Nvidias kort maxar ur DP 1,4 uta dlss

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

spelar du med med dlss så kan du välja ett billigare kort. Nvidias kort maxar ur DP 1,4 uta dlss

Ehm, va? Hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Använder du DLSS och vill ha bildkvalitet är du nog fel ute. Som ren FPS boost är FSR i många spel bättre, även med ett Nvidia kort.
Ghostingen man får med DLSS i en del spel med en äldre version (Hallå Tarkov) är vidrig. Som att spela med en TFT skärm från 2000.

Har aldrig spelat med äldre versioner av DLSS, men körde med det i Shadow of the Tomb Raider o det såg alldeles utmärkt ut. Visst lite kryp ibland, men hellre det än lägre framerate tillsammans med den fula antialiasingen man får utan DLSS. FSR är ju inte i närheten lika bra som DLSS, där snackar vi ghosting o sämre bildkvalle.

Skrivet av sesese:

spelar du med med dlss så kan du välja ett billigare kort. Nvidias kort maxar ur DP 1,4 uta dlss

Nej det gör dom inte.

Permalänk
Medlem

XT som kostar lika mycket som XTX?? Nice scam av Sapphire

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av marcusOCZ:

Använder du DLSS och vill ha bildkvalitet är du nog fel ute. Som ren FPS boost är FSR i många spel bättre, även med ett Nvidia kort.
Ghostingen man får med DLSS i en del spel med en äldre version (Hallå Tarkov) är vidrig. Som att spela med en TFT skärm från 2000.

Vissa spel är bättre än andra med DLSS men är helt klart inte perfekt i dagsläget. Långt ifrån

Startade upp cod mw2 första gången med det igång (default) utan att jag visste om det och när jag kört en stund så svor jag ganska högljutt och funderade skarpt på hur dom misslyckats med spelet. Ghosting och rejäla buggar i grafiken i skiftande mängd på olika ställen!
Till slut hittade jag den där lilla inställningen och bitarna föll på plats….

Har provat DLSS lite till och från i olika spel och visst har det sitt användningsområde, Speciellt i höga upplösningar men man ska inte tro att det kommer gratis frames. Det blir märkbart sämre bildkvalitet, så är det bara. I vissa spel rent av oanvändbart med ghosting från helvetet OCH konstiga fel i grafiken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Historiskt har man ju varit en grafikhor*

Men nu är det så tråkig att man inte ens förväntar sig ett kort på lanseringsdagen så tittar inte ens i butikerna.

Pga både pris och att det ändå är slut så tänker inte ens F5 kriga om produkterna. Kanske kollar komplett om en månad eller 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kunderna bör kräva att AMD slutar vara mediokra och sluta ignorera de enorma nackdelarna de har. Som det ser ut nu lär Intel springa förbi dem inom ett par generationer. Intel, som de för övrigt lyckas konkurrera med på CPU-sidan. En rimlig förväntning är att de kammar sig och får ordning på sina GPU;er på samma sätt som de fått ordning på sina CPU;er.

Jag förstår inte helt - Nvidia har redan 99% av marknaden ungefär, gaming och workstation, delvis pga proprietära tekniker (dlss är ju ett fint exempel) så det är nog inte så att "folk ignorerar de enorma nackdelarna AMD har".

Därtill tycker jag som nämnt ett par fem gånger inte att denna launch är ett "magplask". Jag vet inte vad som hade fått dig att tycka att den inte var det. Att RX 7900 XT stödjer CUDA kanske.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

xtx gick åt fort. Finns gott om xt kort. Men vem vill ha dem?

Flera rykten gör gällande att XT är den produkt som kommer tillverkas i stor kvantitet. XTX får bara en liten upplaga, så den blir i praktiken inte ett alternativ.
Frågan blir alltså om man vill ha 7900XT (när priserna stabiliserats) eller kan/vill betala extra för RTX 4800?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har aldrig spelat med äldre versioner av DLSS, men körde med det i Shadow of the Tomb Raider o det såg alldeles utmärkt ut. Visst lite kryp ibland, men hellre det än lägre framerate tillsammans med den fula antialiasingen man får utan DLSS. FSR är ju inte i närheten lika bra som DLSS, där snackar vi ghosting o sämre bildkvalle.
Nej det gör dom inte.

4K 120fps är Max och det klarar alla premium kort med ”normala” inställningar

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Ja de verkar som de litar på trogna röda....någon grön vinns inte över med dessa priser. Känns som dessa grafikkorts priser dödar pc entusiaster & även spelandet..kanske lika bra i dessa Elpris tider

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Detta va väll tyvärr ganska väntat efter nyheten om 200 000 kort vid release världen över. Antar många cpuer hålls på för icke referens modeller.

Vill inte vara den men dlss är i många spel helt värdelöst, i tarkov så ser vissa texturer ut som rent skit, samma sak i nya cod så blir vissa texturer rent av trasiga..

Sure kan förstå om man sitter på ett sämre kort i typ 1440p och måste sänka allt till low för att få 60 fps men att använda dlss med kort av denna kaliber är juuh bara rent av meningslöst med tanke på dom grafiska nackdelar både dlss och fsr lider av.

Cpuer hålls på för icke referens modeller?