The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Känn som "Meh" då moddar har gjort det bättre i flera år.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag är väl en av dom största förutspråkarna för raytracing, men måste ändå säga att det största grafikskillnaden var betydligt bättre växtlighet, medans raytracingen kanske gjorde liite skillnad utomhus, medans inomhus så såg det fortfarande rätt platt ut.
Oavsett har jag inte spelat The Witcher 3 förut, så kanske blir till att göra det nu till jul, speciellt nu när jag gav mig en tidig julklapp i form av ett 3090.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte kommer mörda mitt 3080. Ser ju annars grymt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag är väl en av dom största förutspråkarna för raytracing, men måste ändå säga att det största grafikskillnaden var betydligt bättre växtlighet, medans raytracingen kanske gjorde liite skillnad utomhus, medans inomhus så såg det fortfarande rätt platt ut.
Oavsett har jag inte spelat The Witcher 3 förut, så kanske blir till att göra det nu till jul, speciellt nu när jag gav mig en tidig julklapp i form av ett 3090.

Spelet är ju designat att INTE ha RT. Att då bara slänga på det i efterhand sabbar mycket av stämningsbelysningen i många fall.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Spelet är ju designat att INTE ha RT. Att då bara slänga på det i efterhand sabbar mycket av stämningsbelysningen i många fall.

Det går ju att designa om spel. Görs det rätt så kan det mycket väl se mycket bättre ut genom att slänga på RT. Typ stäng av eventuell ambientbelysning o låt raytracingen sköta ljusstudsar själv så kan det nog se rätt bra ut, o raytracead ambient occlusion ser ju alltid bättre ut än nån screen spaced variant. Dock vet jag inte hur dom implementrat det här då man inte ser mycket AO alls på ställe som desperat behöver det, t ex inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det går ju att designa om spel. Görs det rätt så kan det mycket väl se mycket bättre ut genom att slänga på RT. Typ stäng av eventuell ambientbelysning o låt raytracingen sköta ljusstudsar själv så kan det nog se rätt bra ut, o raytracead ambient occlusion ser ju alltid bättre ut än nån screen spaced variant. Dock vet jag inte hur dom implementrat det här då man inte ser mycket AO alls på ställe som desperat behöver det, t ex inomhus.

Absolut. Menar mest att RT inte är en generell quick fix för att få gamla spel att se bra ut. Krävs oftast mer än bara sätta RTX On.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara grafiken som är ny utan mycket annat QOL stuff. Pluss lite armors.

"Mods made by the community include World Map Fixes by Terg500; Nitpicker's Patch - Various Visual Fixes by chuckcash; The Witcher 3 HD Reworked Project by HalkHogan; FCR3 - Immersion and Gameplay Tweaks by Andrzej Kwiatkowski; and HDMR - HD Monsters Reworked Mod by Denroth.

There are some hidden surprises in the next-gen update that won't be detailed in the patch notes, including some new animations for Geralt and, more importantly, his horse Roach. "So we hid lots of new secrets and lots of new little details that we want people to find," said Philip Weber. Geralt now snatches herbs from plants, for example.

"Roach can walk backwards now. Or actually, if Roach is standing there's even now a hidden button that you can kick. Or I think Roach now lifts her head if you're in the water. We tried to put in lots of these small things for people to just find, that we won't even put into the patch notes."

Content additions by CDPR include: Quick Sign Casting; Alternative Camera; Dynamic Toggle for UI Visibility; New Default Map Mode; Character Model Improvements; Environmental Improvements; Environmental VFX/Tech Art; fall damage alteration; instant herb looting; slow walk with controller (three walk speeds are now available depending on how hard you push analogue stick); alternative sprint mode (tap left stick); radial menu improvements (you can switch inventory from the radial menu).

The Witcher Netflix DLC is a new scavenger hunt-style quest that takes place inside The Devil's Pit in Velen. The Devil's Pit is the place you find yourself immediately after leaving the starter zone of White Orchard. It's that big, circular, wooden-fence-ringed place where nothing seems to actually happen. Currently, there are only some humanoid enemies in there, and the big door to the mine is closed. This DLC opens those doors. The DLC is enjoyable but don't get your hopes up for something super substantial. It's just one quest. The mines are spooky and the showdown at the end is memorable, but it's about half-an-hour's worth, plus a bit more for a follow-up step. It was flagged as level 15 for me. I'm told there are a few ways it can end. The crafting diagram you're rewarded for finishing it is the Forgotten Wolven Gear, which looks like Henry Cavill's armour from the first season of The Witcher on Netflix. Philipp Weber told me that if you upgrade the armour to its mastercrafted version, its appearance changes to the look of Cavill's armour from season two.

Many elements of the HUD can now be switched on and off and rescaled, such as the mini-map but also enemy health bars and so on. This includes subtitle and dialogue text, which can be altered on a 1-10 scale. It goes quite big.

The new, closer, over-the-shoulder camera angle makes the world feel bigger and chunkier on newer machines, but it's not included on older machines for draw-distance and frame-rate reasons.

The alternate Netflix appearances for Jaskier/Dandelion, and the wrinkly Nilfgaardian armour, can be turned on and off in the game's menu (they're off by default). And CDPR is well aware people refer to the latter as "the ballsack armour". Weber laughed knowingly when I mentioned this. "We could guess how it would be," he said of the reaction. "We also know that the armour was changed in season two, but it is an iconic part now."

The fast travel signpost in Crow's Perch has been moved to the courtyard

"We won’t be adding any cloaks for Geralt."

"We have no plans to add the transmog feature."

https://www.reddit.com/r/Witcher3/comments/ze1z3c/some_new_st...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vi får väl avvakta och se hur det ser ut. Men just spel som W3 med en öppen värld som inte har "bakad" belysning kan med fördel byta ut den grova raster-ljussättningen mot RT med fördel utan allt för mycket jobb. Speciellt utomhus där CDPR inte manuellt placerat ut ljuskällor kommer tjäna mycket på det. Vad jag förstått så har CDPR fixat belysningen i grundspelet på vissa viktiga platser med ljuskällor och annat så de ser bra ut i mellansekvenserna. Så jag tror den största skillnaden kommer vara rent allmänt i världen där RT GI och AO kommer få det hela att få ett helt annat djup.

Sedan har jag alltid tyckt att vattnet ser ut som olja och att reflektioner saknats i det mesta. Så jag hoppas att de nya alternativen för reflektioner, RT eller Screen Space förbättrar den biten.

Annars är det ofta full storm i Velen märkligt nog. Förhoppningsvis betyder "new weather states" att de tonat ner den ständiga orkanen. Men det är kanske för mycket begärt?

Skrivet av Oneone:

Det är ju inte bara grafiken som är ny utan mycket annat QOL stuff. Pluss lite armors.

https://preview.redd.it/dhxutlwx744a1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=deb11d41d0580621fc85d666860e9231fbf6e4ea
https://preview.redd.it/89gq8p1s844a1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=f5d6ffa39b232bf238723e36b03c8c327f109a66

"Mods made by the community include World Map Fixes by Terg500; Nitpicker's Patch - Various Visual Fixes by chuckcash; The Witcher 3 HD Reworked Project by HalkHogan; FCR3 - Immersion and Gameplay Tweaks by Andrzej Kwiatkowski; and HDMR - HD Monsters Reworked Mod by Denroth.

There are some hidden surprises in the next-gen update that won't be detailed in the patch notes, including some new animations for Geralt and, more importantly, his horse Roach. "So we hid lots of new secrets and lots of new little details that we want people to find," said Philip Weber. Geralt now snatches herbs from plants, for example.

"Roach can walk backwards now. Or actually, if Roach is standing there's even now a hidden button that you can kick. Or I think Roach now lifts her head if you're in the water. We tried to put in lots of these small things for people to just find, that we won't even put into the patch notes."

Content additions by CDPR include: Quick Sign Casting; Alternative Camera; Dynamic Toggle for UI Visibility; New Default Map Mode; Character Model Improvements; Environmental Improvements; Environmental VFX/Tech Art; fall damage alteration; instant herb looting; slow walk with controller (three walk speeds are now available depending on how hard you push analogue stick); alternative sprint mode (tap left stick); radial menu improvements (you can switch inventory from the radial menu).

The Witcher Netflix DLC is a new scavenger hunt-style quest that takes place inside The Devil's Pit in Velen. The Devil's Pit is the place you find yourself immediately after leaving the starter zone of White Orchard. It's that big, circular, wooden-fence-ringed place where nothing seems to actually happen. Currently, there are only some humanoid enemies in there, and the big door to the mine is closed. This DLC opens those doors. The DLC is enjoyable but don't get your hopes up for something super substantial. It's just one quest. The mines are spooky and the showdown at the end is memorable, but it's about half-an-hour's worth, plus a bit more for a follow-up step. It was flagged as level 15 for me. I'm told there are a few ways it can end. The crafting diagram you're rewarded for finishing it is the Forgotten Wolven Gear, which looks like Henry Cavill's armour from the first season of The Witcher on Netflix. Philipp Weber told me that if you upgrade the armour to its mastercrafted version, its appearance changes to the look of Cavill's armour from season two.

Many elements of the HUD can now be switched on and off and rescaled, such as the mini-map but also enemy health bars and so on. This includes subtitle and dialogue text, which can be altered on a 1-10 scale. It goes quite big.

The new, closer, over-the-shoulder camera angle makes the world feel bigger and chunkier on newer machines, but it's not included on older machines for draw-distance and frame-rate reasons.

The alternate Netflix appearances for Jaskier/Dandelion, and the wrinkly Nilfgaardian armour, can be turned on and off in the game's menu (they're off by default). And CDPR is well aware people refer to the latter as "the ballsack armour". Weber laughed knowingly when I mentioned this. "We could guess how it would be," he said of the reaction. "We also know that the armour was changed in season two, but it is an iconic part now."

The fast travel signpost in Crow's Perch has been moved to the courtyard

"We won’t be adding any cloaks for Geralt."

"We have no plans to add the transmog feature."

https://www.reddit.com/r/Witcher3/comments/ze1z3c/some_new_st...

Jag ser mycket fram emot detta. Julledigheten är räddad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag började spela 1:an för för typ tre år sen men har inte orkat spela klart det även om jag nästan är i slutet. Spelet är lite unikt men också väldigt rörig i handlingen så som många östeuropeiska spel visst det kom ut 2007 och och är en port av Baldurds Gate Dark Alliance därav den konstiga tredjepersons vinkeln men ändå. Hur är W2 och W3 i jämförelse?

Ja körde w1 top down och rekommenderar alla till det. Det är som tidigare sagt motorn från newerwinter nights i grunden, inte dark alliance.

Permalänk

Är det någon som vet om det kommer HDR till pc?

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vi får väl avvakta och se hur det ser ut. Men just spel som W3 med en öppen värld som inte har "bakad" belysning kan med fördel byta ut den grova raster-ljussättningen mot RT med fördel utan allt för mycket jobb. Speciellt utomhus där CDPR inte manuellt placerat ut ljuskällor kommer tjäna mycket på det. Vad jag förstått så har CDPR fixat belysningen i grundspelet på vissa viktiga platser med ljuskällor och annat så de ser bra ut i mellansekvenserna. Så jag tror den största skillnaden kommer vara rent allmänt i världen där RT GI och AO kommer få det hela att få ett helt annat djup.

Sedan har jag alltid tyckt att vattnet ser ut som olja och att reflektioner saknats i det mesta. Så jag hoppas att de nya alternativen för reflektioner, RT eller Screen Space förbättrar den biten.

Annars är det ofta full storm i Velen märkligt nog. Förhoppningsvis betyder "new weather states" att de tonat ner den ständiga orkanen. Men det är kanske för mycket begärt?

Jag ser mycket fram emot detta. Julledigheten är räddad!

samma här ! ska bli sjukt skojj att köra igenom igen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserkatten:

Är det någon som vet om det kommer HDR till pc?

Ja, det är bekräftat.

Förövrigt nedan är en ny video från Skellige som visar klar förbättrning hur vatten rendreras (reflektionerna) samt att dom lagt till "volymetriska"-låghängade moln över bergen som dom mest tydliga grafiska förbättringarna i klippet.

https://twitter.com/i/status/1600082896701702144

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av beejac:

Det är väl ingen port av Dark Alliance? Vad jag minns så licensierade de Biowares Aurora engine som neverwinter nights också använde. Där har du tredjepersonsvy men de var tvungna att modda motorn en hel del då det var mycket som saknades för deras ändamål.

Skrivet av Sienar:

Som andra sagt, W3 fungerar utmärkt att spela på egen hand. Men, storyn träffar en bättre om man spelat tidigare. Men den storyn i sin tur blir också bättre om man läst böckerna. Någonstans måste man börja, och W3 är nog det enda spelet i serien jag varmt skulle rekommendera, de andra har inte alls åldrats väl enligt mig. Sen kommer ju W1 som full remake, när ver jag inte dock.

Skulle nog också rekommendera att se på story videos först. De behövs inte för att älska W3, men världen kan nog vara väldigt förvirrande om du inte gör det. Har du inga problem med att känna dig förvirrad i början av spelet när karaktärer nämner fraktioner och karaktärer som att de var en självklarhet, då skulle jag nog ändå spela det utan att ta reda på någonting annat. W3 är fortfarande en fantastisk introduktion till världen, och den mest nybörjarvänliga. När jag spelade W2 första gången förstod jag ingenting av all bakomliggande politik, inte ens när spelet var slut.

Nej jag menade Neverwint Nights såklart! De licensierade väl motorn inte spelet. Vilket som det är därför W1 är det som det är.

Permalänk
Medlem

Lista med numera inkluderade moddar, som ni nu kan kasta ut dessa från eran "load order"

CDPR har också testat dom populäraste moddarna för att se vilka moddar som fortfarande fungerar efter uppdateringen och inte, infon kan hittas här

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZimpanX:

Lista med numera inkluderade moddar, som ni nu kan kasta ut dessa från eran "load order"

<Uppladdad bildlänk>

CDPR har också testat dom populäraste moddarna för att se vilka moddar som fortfarande fungerar efter uppdateringen och inte, infon kan hittas här

"No Fall Damage"-modden är ju obligatorisk i varje fall 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag började spela 1:an för för typ tre år sen men har inte orkat spela klart det även om jag nästan är i slutet. Spelet är lite unikt men också väldigt rörig i handlingen så som många östeuropeiska spel visst det kom ut 2007 och och är en port av Baldurds Gate Dark Alliance därav den konstiga tredjepersons vinkeln men ändå. Hur är W2 och W3 i jämförelse?

W2 är bättre för ögat vill jag minnas, och för storyn vidare där 1'an slutar. Man bör minnas att spelen är en fristående fortsättning på böckerna, som ändå är avslutade i sig. 3'an är i en helt annan liga vad gäller allt för ögon och öron. även ifall den tar vid storyn från tvåan så minns jag den som så levande på alla sått att det nästan är ojämförbart. Bästa spelet jag har spelat, och jag har aldrig spelat någonting som känts så levande att befinna sig i.

Jag ser verkligen fram emot att köra igenom det igen...det är en ren upplevelse.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Jag har spelet liggandes. Ska jag köra originalet, eller uppdateringen?

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Jag har spelet liggandes. Ska jag köra originalet, eller uppdateringen?

Uppdateringen såklart. Det är samma spel fast snyggare och med en hel del förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Digital Foundry har fått en förhandstitt av nya versionen av Witcher 3 för att undersöka förbättringar i versionerna till PS5 och Xbox Series X/S. Mer specifikt har gänget fått granska 15 minuter gameplay på de nya plattformarna, i både performance mode och ray tracing mode, för att se hur omfattande förbättringarna är. Och av videomaterialet att döma är det rätt trevliga skillnader. Ray Tracing-läget gör global illumination och ambient occlusion en ordentlig skillnad och erbjuder en betydligt mer realistisk ljussättning. PC-spelare får även ray traced reflections och ray traced shadow. Och på PC kan man avnjuta dessa förbättringar utan att cappa framerate till 30 fps.

Performance-läget på konsolerna verkar erbjuda en jämn spelupplevelse där spelet håller 60 fps. Digital Foundry påpekar att det sker några drops under 60 fps i den öppna världen och större drops sker i storstaden Novigrad. Det är dock värt att påpeka att detta fortfarande inte är släppversionen av spelet och att det kan komma ytterligare förbättringar i samband med release.

Hur känner ni inför förbättringarna? Blir det genomspelning på PC eller konsol? Blir det Ray tracing-läge eller performance?

https://www.youtube.com/watch?v=6Nzs-__nlTo

Det blir lir på XSX! Testade lite snabbt förut, men hörde att updaten skulle komma, så sparat mig Hoppas dom gjort rörligheten på Geralt lite bättre också!

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Nu har patch notes för Witcher 3 släppts! En hel del nämns, men CDPR verkar ha ett par överraskningar i spelet också. Listan med ändringar har ni här:

Witcher 3 Next Gen Update

On December 14th the free next-gen update is coming to PC, PlayStation 5 and Xbox Series X|S. The update will go live at 1 AM CET for PC & Xbox Series X|S, and midnight local time for PlayStation 5. It will include various visual, performance, and technical enhancements, as well as fixes and additional content. PlayStation 4, Xbox One and Nintendo Switch will also receive an update — the specific patch notes and date will be announced at a later time. (NOTE: scope of the updates may vary between the platforms — please read the patch notes for more details)

After the update your game version will be 4.0. Below you'll find the list of changes:

PC and Next-Gen Exclusives
Added ray traced global illumination and ambient occlusion.
Additionally, PC players with compatible hardware have an additional option to turn on ray traced reflections and shadows.
Added various mods and mod-inspired content to the game to improve visuals and overall game quality. We’ve included some community-made favorites in addition to our own modifications in areas such as environment and cutscene improvements, realistic pavements, and many decoration upgrades.

Community-made and community-inspired mods include:
• The Witcher 3 HD Reworked Project by HalkHogan
• HD Monsters Reworked by Denroth
• Immersive Real-time Cutscenes by teiji25
• Nitpicker's Patch by chuckcash
• World Map Fixes by Terg500

Upscaled texture to 4K for various characters, including Geralt, Yennefer, Triss, Ciri, Eredin and more.
All main characters, including Geralt, now cast high-resolution self-shadowing even outside cutscenes. Additionally, hair clipping through armor as well as some other armor-clipping issues have been fixed.

Environmental improvements:
• Added a new weather type – "Gray Sky"
• Updated sky textures
• Vegetation and water improvements
• Various mesh improvements
• Improved some select VFX
• Updated global environmental lighting

Added AMD FidelityFX™ Super Resolution (FSR) 2.1
Added photo mode, allowing players to take stunning pictures within the world of The Witcher 3.
Added the option to pause the game during cutscenes.
Added an alternative camera option that's closer to the player's character and that reacts more dynamically to combat and movement. You can find this new setting in Options → Gameplay under Exploration, Combat, and Horseback Camera Distance.

PC-Specifc
Added “ULTRA+” graphical settings on PC, which significantly increases the visual fidelity of the game. The graphical settings available on ULTRA+ affect:
• Number of background characters
• Shadow quality
• Grass density
• Texture quality
• Foliage visibility range
• Terrain quality
• Water quality
• Detail level

Added DLSS 3 support. Available only on compatible hardware.
Next-Gen Console-Specifc

Improved the overall quality of graphics on next-gen consoles. Including enhanced textures, improved fidelity, shadow quality, greater draw distances and crowd density.
Ray Tracing Mode — provides ray-traced global illumination and ambient occlusion with dynamic resolution scaling targeting 30 FPS for PlayStation 5 and Xbox Series X.
Performance Mode — ensures smoother gameplay targeting 60 FPS with dynamic resolution scaling for PlayStation 5 and Xbox Series X.
The Xbox Series S version has no ray-tracing features. Quality Mode provides increased resolution and better image fidelity targeting 30 FPS, whereas Performance Mode targets 60 FPS and prioritizes smoother gameplay over visual quality.
Implemented the use of adaptive triggers and haptic feedback on PS5 DualSense controllers.
Added Activity Cards for PS5.
Online Features

Added a cross-progression feature between platforms. Your latest saves will be automatically uploaded to the cloud so you can easily pick up where you left off on other platforms. Cross-progression provides the latest save for every save type. This feature becomes available after you log into your account.

By signing up to MY REWARDS in The Witcher 3: Wild Hunt, players can receive:
• Swords of the Nine-Tailed Vixen
• White Tiger of the West Armor
• Dol Blathanna Armor Set
• Roach Card

Detailed information on how to redeem the rewards will be available from Dec 14th, 1 AM CET at thewitcher.com/my-rewards.

Additional Content

• Added a new side quest, In The Eternal Fire's Shadow, in Velen. Rewards are inspired by Neftlix's The Witcher series.

• Added an alternative appearance for Dandelion inspired by Netflix's The Witcher series. You can enable it in Options → Gameplay.

• Added an alternative Nilfgaardian Armor set inspired by Netflix's The Witcher series. You can enable it in Options → Gameplay.

• Added Chinese and Korean voice-over. Availability on consoles varies by region.

• Various improvements and changes to Russian voice-over, including fixes for accelerated / slowed lines in the vast majority of scenes.

Quality of Life Changes

• Added a Quick Sign Casting option. It allows signs to be switched and cast without opening the radial menu. You can find it in Options → Gameplay.

• Added a new default map filter. The new filter hides some icons such as "?" and boat icons in order to reduce icon clutter on the map. These icons can be turned back on with the “All” map mode toggle.

• Adjusted the minimum height for fall damage, allowing the player to survive falls from higher heights.

• Herbs can now be instantly looted with a single interaction – without the additional loot window.

• Added options that dynamically hide the minimap and quest objectives when not in combat or using Witcher senses. You can find it in Options → Video → HUD Configuration → Hide minimap during Exploration and Hide objectives during Exploration.

• Added the option to slow walk when playing with a controller. You can now slow walk by lightly pushing the left stick forward.

• Added an alternative sprint mode option when playing with a controller. It's activated by tapping the left stick. You can find it in Options → Control Settings.

• Added an option to make target-lock unnaffected by camera inversion. You can find it in Options → Control Settings.

• Improved the radial menu so bombs, bolts and pocket items can now be switched dynamically without opening the inventory.

• Added the option to scale the font size for subtitles, NPC chatter and dialogue choices. You can find it in Options → Video → HUD Configuration.

• Added various other small fixes, tweaks, and quality of life changes, including a few secrets to be discovered by players.

Gameplay

• Added the mod Full Combat Rebalance 3 by Flash_in_the_flesh which includes balance changes and various fixes to gameplay. We took a curated approach to this mod, with some elements further tweaked from what you’ll find in the mod by default, while other elements were omitted.

• Scavenger Hunt: Wolf School Gear - Fixed an issue where the chest at the Signal Tower couldn't be opened.

• From Ofier's Distant Shores - Fixed an issue where the diagram in the chest at the bandit's hideout could be missing.

• Hard Times - Fixed an issue where Geralt couldn't talk or give the letter to the blacksmith.

• Swift as the Western Winds - Fixed an issue where the quest could sometimes fail despite winning the horse race.

• Echoes of the Past - Fixed an issue where, after defeating the Foglets, the quest could get stuck and it wouldn't be possible to talk to Yennefer.

• Wine Wars - Fixed an issue where the quest couldn't be completed if the player destroyed one of the required monster nests during exploration.

• Fixed an issue where clearing the Ruined Inn Abandoned Site situated on the southern shore of Ard Skellig was not possible in certain scenarios.

• Fixed an issue where the Grandmaster Wolven Set wouldn't require Mastercrafted items.

• Various small fixes to quests and cutscenes.

• Remember – these are just the highlights! There are lots of changes in this update, so check them out for yourself in the game!

Visa mer

https://www.thewitcher.com/en/news/47105/next-gen-update-list...

Permalänk
Medlem

Lite gameplay från PC versionen av uppdateringen

Hairworks på Geralt ser ut att ha finpolerats lite och vattnet ser nu fantatiskt ut med RT reflektioner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Lite gameplay från PC versionen av uppdateringen

https://www.youtube.com/watch?v=ZuJLwWdeM1s

Hairworks på Geralt ser ut att ha finpolerats lite och vattnet ser nu fantatiskt ut med RT reflektioner

Rätt så mycket pop-in. Men det var ett tag sen jag spelade Witcher 3, kanske var så i orginalet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Rätt så mycket pop-in. Men det var ett tag sen jag spelade Witcher 3, kanske var så i orginalet också.

Var alltid där, men nya kameravinklen gör det tydligare.

Finns dock moddar som tar hand om det, dock kommer det inte utan prestandatapp

Uber LOD
Uber LOD - Characters and Items
Uber LOD - Trees and vegetation

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Var alltid där, men nya kameravinklen gör det tydligare.

Finns dock moddar som tar hand om det, dock kommer det inte utan prestandatapp

Uber LOD
Uber LOD - Characters and Items
Uber LOD - Trees and vegetation

Nice, tack för tipset. Man får väl hitta en balans mellan ögongodis och prestanda.

Permalänk
Medlem

Det ser grymt bra ut och mitt 3080 lever fortfarande, om än nätt och jämnt.

Permalänk
Medlem

3080 är nog minimum för 1080p om man ska köra med RT. Rätt dassig prestanda med mitt 3060 Ti om man inte DLSS:ar sönder allting. Det märkliga är att CP2077 numera flyter på otroligt bra med RT och DLSS Quality och det är också snyggare (även om det är svårt att jämföra miljöerna mellan spelen). Man förstår lite varför CDPR bestämde sig för att överge Red Engine.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Man förstår lite varför CDPR bestämde sig för att överge Red Engine.

Fast det är ju efter Cyberpunk. Cyberpunk är REDengine 4 (och Witcher 3 REDengine 3, om de inte rent av bytt nu).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

6700XT + 7600X
Kör 3440x1440 Ultra+ utan RT. Funkar hur bra som helst.
Med RT bild spel.. Påverkar RT så mycket ?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Körde lite på lunchen och RT verkar kosta massor utan synas så mycket, med RT av kan jag köra de mesta på ultra+ utan DLSS i 1440p utan lag (rtx3080) , men RT på även i låg så laggar de

Slog inte på DLSS, så ska testa lite o se, men vad jag fattar är DLSS inte så effektivt på 30xx serien

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mahava:

Körde lite på lunchen och RT verkar kosta massor utan synas så mycket, med RT av kan jag köra de mesta på ultra+ utan DLSS i 1440p utan lag (rtx3080) , men RT på även i låg så laggar de

Slog inte på DLSS, så ska testa lite o se, men vad jag fattar är DLSS inte så effektivt på 30xx serien

DLSS är helt klart effektivt på 3000-serien också, speciellt med RT.

I SweClockers (nu ganska gamla) test i Cyberpunk så ger det över dubbla frameraten på 3080 i 1440p.

Utan: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/22579?key=f167e21...
Med: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/22582?key=f57afd4...

Nöjer man sig med lite lägre framerate kan man ju testa DLSS Balanced eller Quality också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS