RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Skrivet av Unknowncow:

Ouch! Precis samma sits här! Mitt problem är att jag åker bort på onsdag, håller tummarna för att det hinner landa innan dess!

Kollade inte så noga på leveransalternativen då sådant kan lösas i efterhand om så skulle vara men med denna kommentaren så är jag glad att det blev PostNord, nu är ju det iof inte en garanti för att paketet mitt kommer fram men ändå. Min order ligger nu hos Komplett och inväntar att bli upphämtad så får nog mitt Merc 310 i början på nästa vecka.

Är mer intresserad av Sappphire Nitro + eller PowerColor Red Devil men blev XFX för det var den som jag fick tag i så snabbt, beställde 15:05. Såg senare att NetOnNet(?) hade Sapphire inne men då var det för sent. Kommer troligen bli nöjd med min XFX'a men meh, större kylare på Sapphite och PowerColor.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Kollade inte så noga på leveransalternativen då sådant kan lösas i efterhand om så skulle vara men med denna kommentaren så är jag glad att det blev PostNord, nu är ju det iof inte en garanti för att paketet mitt kommer fram men ändå. Min order ligger nu hos Komplett och inväntar att bli upphämtad så får nog mitt Merc 310 i början på nästa vecka.

Är mer intresserad av Sappphire Nitro + eller PowerColor Red Devil men blev XFX för det var den som jag fick tag i så snabbt, beställde 15:05. Såg senare att NetOnNet(?) hade Sapphire inne men då var det för sent. Kommer troligen bli nöjd med min XFX'a men meh, större kylare på Sapphite och PowerColor.

Hehe tänkte precis samma med vilket kort! Beställde min 15:06 och fick inte i första batchen men blev skickat idag. Valde också postnord till ombud. Tycker det brukar gå snabbast trots allt.
Satt och tvekade alldeles för länge på knappen då jag tyckte 15999 var klart mer än vad jag hade förväntat mig.
Efter att ha läst igenom recensioner grundligt är jag ändå ok med att ha fått något annat än referenskort såhär pass tidigt
Kanske blir någon fetare variant med 7950 senare.

Permalänk
Medlem

Fick mitt Asus xtx igår. Beställde från netonnet med instabox express frakt. Har inte direkt hunnit testa något men fungerar. Den har ett mindre kosmetiskt fel vid de rödmarkerade kylflänsen samt så har den coilwhine.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Skrivet av brainlessbob:

Fick mitt Asus xtx igår. Beställde från netonnet med instabox express frakt. Har inte direkt hunnit testa något men fungerar. Den har ett mindre kosmetiskt fel vid de rödmarkerade kylflänsen samt så har den coilwhine.

Var det referens eller Asus egna TUF ? Kul och höra lite mer åsikter om kortet

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Fick mitt Asus xtx igår. Beställde från netonnet med instabox express frakt. Har inte direkt hunnit testa något men fungerar. Den har ett mindre kosmetiskt fel vid de rödmarkerade kylflänsen samt så har den coilwhine.

Vilken tid köpte du ungefär? står fortfarande redo att plockas på mitt.

Permalänk
Medlem

Någon som har beställt från Netonnet och fått sitt kort?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Nice, alltid trevligt med gratis
Av de tester jag har sett hittills så kommer ju inte referensdesignen upp i så mycket högre prestanda än stock, vilket TUF och Merc310 verkar göra med sina 3x8pin kort. Refensdesignen (355w) har ju bara 20watt till att ge med sina 2x150+75w från porten.
Men hade varit kul och nyttigt med lite fler tester kring detta Vill ha ett klockvänligt kort med vattenblock!

Det är ganska lätt att tvinga kort att dra mer trots 2st 8 pins begränsningen. Jag hade en 420W limit på mitt referens 6900XT som bara använde 2 st 8 pinnars. Jag hoppas bara Igor jobbar för fullt med MorePowerTools så det får stöd för 7000 serien relativt fort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det är ganska lätt att tvinga kort att dra mer trots 2st 8 pins begränsningen. Jag hade en 420W limit på mitt referens 6900XT som bara använde 2 st 8 pinnars. Jag hoppas bara Igor jobbar för fullt med MorePowerTools så det får stöd för 7000 serien relativt fort.

Intressant, bara hoppas inte alla referensmodeller låter som Gamers Nexus exemplar, dvs har rejäl coil whine. Men det lär väl visa sig snart när folk börjar få hem sina kort 🙂

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Alltså komplett är helt värdelösa. Mitt kort skickades kl15 i tisdags men budbee har inte ens fått det än

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Alltså komplett är helt värdelösa. Mitt kort skickades kl15 i tisdags men budbee har inte ens fått det än

Delar din uppfattning om Komplett när det gäller leveranstid och deras lager status ger jag inte så mycket för direkt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Delar din uppfattning om Komplett när det gäller leveranstid och deras lager status ger jag inte så mycket för direkt

Ja detta blir sista köpet från dom.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Aktivera SAM verkar göra en lite extra boost i en del spel, https://www.youtube.com/watch?v=KLRwV_mxFW0 tror kortet kommer bli väldigt trevligt efter lite fler drivrutiner

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av datoriserad:

Hehe tänkte precis samma med vilket kort! Beställde min 15:06 och fick inte i första batchen men blev skickat idag. Valde också postnord till ombud. Tycker det brukar gå snabbast trots allt.
Satt och tvekade alldeles för länge på knappen då jag tyckte 15999 var klart mer än vad jag hade förväntat mig.
Efter att ha läst igenom recensioner grundligt är jag ändå ok med att ha fått något annat än referenskort såhär pass tidigt
Kanske blir någon fetare variant med 7950 senare.

Samma här, mitt har skickats idag men till vad jag kan se så har paketet inte lämnat Komplett's lager än, hoppas det sker i morgon. Tur man har grejer att göra i helgen så man inte går hemma och väntar
Var inne lite på samma spår som du, 15'999 var 1000 kr mer en vad jag hade räknat med så det blev lite velandes, så en notis till mig själv: Köp ej kort den dagen de släpps...
Finns några recensioner på Merc 310 som jag kollat på och det känns ändå som ett ok köp.
Tror att det kommer någon i stil med "RX 7950 XYZ" om ett år eller så men för min del känns det lite för nära att köpa nytt. Tror jag kommer sitta på min Lilla söta Merc 310 i minst 2 generationer, troligen 3.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Nu så, Budbee har fått kortet och det är bokat för leverans imorgon mellan 17-18

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiShbAllz:

Själv hade jag i princip gett upp allt hopp om att få tag i XTX-modellen, då XT-varianten inte var något jag alls var intresserad utav.
Köade 15.00 hos AMD, men vart ändå runt 40 minuter i kötid p.g.a deras "lottning", där det självfallet var Out of Stock på XTX.

Och eftersom jag inte hade stenkoll på alla återförsäljare som skulle sälja dessa kort på release-dagen, och hur fort dem tog slut hos dem flesta återförsäljare så fanns bara XT-versionen att få tag i där också när jag väl såg tipsen om sidorna.

Så det slutade med att jag gav upp och började förbereda Lucia maten, varpå när jag fick tid vid 16:20 mitt i förberedelserna att kolla runt i forumet och såg det här tipset:
https://i.imgur.com/5V6SNlP.png

Vart helt chockad att beställningen gick igenom 16:24 när jag knyckte det sista XTX-kortet som förvisso såldes av NR INFO via Amazon, och samtidigt lite nervös att den eventuellt skulle bli återkallad p.g.a bugg eller dylikt, med tanke på att detta är över 1 timme efter release.

Men kortet skickades iväg igår, och beräknas vara framme mellan 23 dec - 29 dec. Har fått all paketinformation, och hoppas det landar innan Jul

Kul att du fick tag i det. Jag kommer nog skaffa ett 7000 kort själv när priserna gått ner lite.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Känns som det är värt att vänta på 3x8pin kort då vinsten för OC verkar vara rätt trevlig på 7900 XTX
https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tu...
Referensdesignen verkar ju dessutom ha en hel del coil whine..

Hade ju varit trevligt men en $100 ökning i MSRP verkar bli 3000-4000kr+ för custom versioner här i Sverige och då kan man lika bra köpa ett 4080, hela meningen var ju liksom billigare :/

Permalänk
Skrivet av adillboy:

Nu så, Budbee har fått kortet och det är bokat för leverans imorgon mellan 17-18

Kul om vi får lite intryck under helgen då

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Var det referens eller Asus egna TUF ? Kul och höra lite mer åsikter om kortet

Referens, är egentligen mer sugen på AIB modell men då jag har ett kompakt chassi så var det dumt att chansa då det var oklarheter kring deras längd.

Inte hunnit testa så mycket men prestandan är det inget fel på, rejält lyft jämfört med 6700xt.
Dock hör coil whine när jag lirar i 100+fps men inte 60fps.
Har knappt testat kortet så det kan vara titel beroende.

Skrivet av Navraz:

Vilken tid köpte du ungefär? står fortfarande redo att plockas på mitt.

15:04 fick jag bekräftelsemailet.

Skrivet av Aeig:

Någon som har beställt från Netonnet och fått sitt kort?

Mvh

Japp, Asus XTX referens.
Körde med instabox express ifall det påverkade.

Skrivet av X-TroNiC:

Intressant, bara hoppas inte alla referensmodeller låter som Gamers Nexus exemplar, dvs har rejäl coil whine. Men det lär väl visa sig snart när folk börjar få hem sina kort 🙂

Mitt har coil whine. Har inte testat så värst mycket men det uppstår när jag lirar låst till 144fps, kör jag 60fps så har det inte varit något problem än.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Kul att du fick tag i det. Jag kommer nog skaffa ett 7000 kort själv när priserna gått ner lite.

Jag får ta och säga Tusen tack för tipset, och en God Jul och all lycka till ett 7000-kort framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hade ju varit trevligt men en $100 ökning i MSRP verkar bli 3000-4000kr+ för custom versioner här i Sverige och då kan man lika bra köpa ett 4080, hela meningen var ju liksom billigare :/

I ren rasteriseringsprestanda så verkar tredjepartskorten med bättre powerlimit kunna prestera en del bättre än 4080 i det avseendet, mer tester behövs men ser lovande ut tycker jag.
https://tpucdn.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tuf-oc/imag...
"While the AMD reference RX 7900 XTX was 8% faster than the RTX 4080, the stock ASUS TUF is 11.5% faster, if you add OC+UV on top, you're getting 23.1%—this looks much closer now to what AMD has promised us. "

Men ja priserna är tokiga på framförallt tredjepartskorterna, hade inte referensmodellerna lidit av sådana extrema spoltjut/surr så hade jag kunna tänka mig ett sådant. Men vem vet, kanske bara är något tillfälligt på första batcharna..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Referens, är egentligen mer sugen på AIB modell men då jag har ett kompakt chassi så var det dumt att chansa då det var oklarheter kring deras längd.

Inte hunnit testa så mycket men prestandan är det inget fel på, rejält lyft jämfört med 6700xt.
Dock hör coil whine när jag lirar i 100+fps men inte 60fps.
Har knappt testat kortet så det kan vara titel beroende.

15:04 fick jag bekräftelsemailet.

Japp, Asus XTX referens.
Körde med instabox express ifall det påverkade.

Mitt har coil whine. Har inte testat så värst mycket men det uppstår när jag lirar låst till 144fps, kör jag 60fps så har det inte varit något problem än.

Tack för svar

Fanns det i lager när du beställde eller var det ett särskilt datum då det skulle inkomma?

Jag har också en order men ej skickats än, står bara "mottaget".

Är du nöjd med kortet?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tänkt uppgradera från RX 6800, men så såg jag en batch XTX på AMD:s hemsida. Får se när det kommer.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har precis varit hos kompisen och kollat på hans Asus referenskort. Riktigt schysst känsla att hålla i kortet, gediget. Han kör i 1440P och vi testade nya Witcheruppdateringen. Satan vad krävande det är, behövs några uppdateringar där innan det är spelbart med Ray Tracing (ser inte alls speciellt bra ut utan RT). Dirt Rally 2 på Max var fint, likaså DOOM Eternal och Elden Ring.

Drog igång CS GO som han spelar mycket, sablar vilket coil whine i de FPS:en man kommer upp i, till och med värre än mitt gamla 1080 Strix jag hade tidigare. Bara tjöt i rummet (då har han ändå Fractal Define som är relativt tysta) Han funderar på att lämna tillbaka det då han inte vill sätta FPS-begränsning och det är hans ”huvudspel”.

Funderar att lägga ett bud med mitt 3070 som delbyte, tror han klarar sig bra på det. Jag spelar också mycket CS GO, men spelar med hörlurar och har 170H skärm, borde kunna cappa utan att tillföra latency - tror jag, ska testa mer i morgon. Vill testa också hur mycket det skriker i 170 fps. Det hördes en del även på Dirt Rally i ca 90-100 fps.

Permalänk

I got really lucky and managed to get 2 X XFX 7900xtx from amazon and Komplett. The only reason i got 2 is because I'm building a new PC and the only thing i needed was a new GPU. Asked my wife to grab one off Komplett while i try Amazon and luckily we both got one. Will end up sending the one on Komplett back as it was more expensive then Amazon. Hopefully should be using the new build by this weekend

Permalänk

XFX MERC 310 7900 XTX, fick bekräftelse 15:05 från komplett och fick hem det igår. Testat lite Forza horizon 5 och cod i mycket trevlig boost clock mellan 2800 — 3041 som högsta. Monster till kort!

Permalänk
Skrivet av Danielk9n:

XFX MERC 310 7900 XTX, fick bekräftelse 15:05 från komplett och fick hem det igår. Testat lite Forza horizon 5 och cod i mycket trevlig boost clock mellan 2800 — 3041 som högsta. Monster till kort!

Hur är det med coilwhine?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem

Lyckades beställa 7900 XTX från amd.com. Gick in vid 15.04 och var nån kö på 2 min på sidan. Landade på 13 100 kr ungefär med frakt och efter växlingskostnad från euro till kronor.

Kortet skickades från Nederländerna med DHL i onsdags kväll och anlände idag så hämtar upp det efter jobbet! Ska bli riktigt kul att testa!

Hoppas inte coilwhine är för högt bara. Jag har inte chassit öppet och spelar alltid med hörlurar så bör inte vara något problem.

Skrivet av The man swe 90:

Är det någon som sett några tester på ultrawide ?

Inte som jag sett men jag har en 38" 21:9 3840x1600, kan dela med mig lite av mina intryck här sen.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av HumanDecoy:

Hur är det med coilwhine?

Inte upplevt någon coil whine på detta kort. 60-61 grader låg det på i Forza och jag har inte pillat med fläktkurvor ännu.

Permalänk
Skrivet av milky81:

Lyckades beställa 7900 XTX från amd.com. Gick in vid 15.04 och var nån kö på 2 min på sidan. Landade på 13 100 kr ungefär med frakt och efter växlingskostnad från euro till kronor.

Kortet skickades från Nederländerna med DHL i onsdags kväll och anlände idag så hämtar upp det efter jobbet! Ska bli riktigt kul att testa!

Hoppas inte coilwhine är för högt bara. Jag har inte chassit öppet och spelar alltid med hörlurar så bör inte vara något problem.

Inte som jag sett men jag har en 38" 21:9 3840x1600, kan dela med mig lite av mina intryck här sen.

Det vore trevligt med lite ultra wide intryck Att det inte finns några tester på det ännu

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Kul om vi får lite intryck under helgen då

Absolut! Ska testa med en ultrawide skärm(5120x1440) så ska bli kul att se hur den presterar.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s