Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Köra GTX 460 passivt?

Tror ni det funkar? Jag har ett gammalt GTX 460 i servern, som endast behövs för att datorn ska boota. Nu har ena fläkten gett upp på livet och låter för jävligt. Tänker därför om det funkar att bara koppla ur den.

Permalänk
Medlem

Beror lite på modell med tanke på kylflänsens storlek (ta bort shrouden bara).
Har för mig att Fermi hade en enklare variant av nedklockning när det inte användes. Det är väl bara att testa och kolla med msi afterburner hur varmt det blir.

Permalänk
Medlem

Det märker du. Går det inte så hänger sig datorn, eller startar om. Kan ju vara bra att kolla temperaturen på kortet annars.

Men direkt skadat borde det inte bli av att du testar i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nä, är inte orolig för att skada kortet. Tänkte mest att det är enklast att fråga först, innan jag eventuellt börjar skruva.

Det är ett Gigabyte-kort med två fläktar. Mer än så vet jag inte om modellen.

Permalänk
Medlem

Du kan inte ta bort bara den defekta fläkten annars?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du kan inte ta bort bara den defekta fläkten annars?

Vet inte hur fläktarna är kopplade, men det kanske går.

Permalänk
Medlem

Alternativt kanske du kan hugga ett annat grafikkort här:
https://www.sweclockers.com/marknad/222329-massa-gamla-kontor...

Är du säker på att du måste ha ett grafikkort i? Kan finnas nån inställning i bios att strunta i att gfx eller tangentbord inte är inkopplat. Jag tar alltid bort grafikkortet när jag konafat min "server".

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Alternativt kanske du kan hugga ett annat grafikkort här:
https://www.sweclockers.com/marknad/222329-massa-gamla-kontor...

Är du säker på att du måste ha ett grafikkort i? Kan finnas nån inställning i bios att strunta i att gfx eller tangentbord inte är inkopplat. Jag tar alltid bort grafikkortet när jag konafat min "server".

Jag behöver bara köra kortet en kort tid. Ska uppgradera med lite ny-gammal hårdvara när jag har tid. Då kommer jag jag ha iGPU.

Rätt säker på att moderkortet inte har stöd för att köras utan GPU.