Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadNewsBrod:

Så trött på detta jävla larv, PK samhälle världen över

Nej. Det är bara business.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Otrevliga kommentarer som att kalla någon för idiot, eller fel politiska sida?

Detta öppnar väl också för bans genom massrapporteringar? Om någon säger något väldigt tamt men blir bannad ändå för att ett antal rapporterat och därmed uppenbart kränkande?

För 10 år sedan var alla emot censur. Idag tar vi emot det med öppna armar och ber om ännu mer, för det är jättebra!

Permalänk
Medlem

Det var väl bara en tidsfråga innan Hunter Bidens laptop skulle dyka upp i den här tråden.

Är det här något slags experiment?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Otrevliga kommentarer som att kalla någon för idiot, eller fel politiska sida?

Detta öppnar väl också för bans genom massrapporteringar? Om någon säger något väldigt tamt men blir bannad ändå för att ett antal rapporterat och därmed uppenbart kränkande?

För 10 år sedan var alla emot censur. Idag tar vi emot det med öppna armar och ber om ännu mer, för det är jättebra!

Nej, alla var inte emot den typen av censur för 10 år sedan. T ex hade vi i princip samma regler för att posta på Swec som vi har nu (och längre tillbaka än så), och folk blev och blir avstängda när de bryter mot dem. Dock inte ett problem för någon som vet hur man beter sig.

Om sedan någon sida inte gör som den faktiskt påstår är det såklart ett annat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Väldigt många verkar tro att yttrandefrihet handlar om deras rätt att säga vad de vill utan konsekvenser.

Med din definition av yttrandefrihet har då Ryssland, China och Nordkorea också yttrandefrihet? Det man säger får dock bara förfärliga konskvenser.

Permalänk
Medlem

https://old.reddit.com/r/tifu/comments/zndbku/tifu_by_acciden...

Verkar som att Googles kontohantering och support inte är de skarpaste knivarna i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Med din definition av yttrandefrihet har då Ryssland, China och Nordkorea också yttrandefrihet? Det man säger får dock bara förfärliga konskvenser.

Det säger han inte, du väljer att göra en väldigt negativ tolkning av det han menar så att du har ett lätt motargument. Nu blir han kanske irriterad för att han behöver försvara sig för något han inte har sagt osv... Det förstör debattklimatet bara, gör inte så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Nej, alla var inte emot den typen av censur för 10 år sedan. T ex hade vi i princip samma regler för att posta på Swec som vi har nu (och längre tillbaka än så), och folk blev och blir avstängda när de bryter mot dem. Dock inte ett problem för någon som vet hur man beter sig.

Om sedan någon sida inte gör som den faktiskt påstår är det såklart ett annat problem.

Jag pratar inte om vanliga regler. Och heller inte Sweclockers.

Vet inte varför folk drar upp Sweclockers hela tiden. Har ju ingenting med tråden att göra.

Samhället på nätet verkar drivas mot ett 1984 munkavle "be nice or be quiet" samhälle. Där alla är snälla på låtsas för att de inte vågar yttra sig längre. Folk får inte bråkas eller vara osams heller om kanske 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag pratar inte om vanliga regler. Och heller inte Sweclockers.

Vet inte varför folk drar upp Sweclockers hela tiden. Har ju ingenting med tråden att göra.

Samhället på nätet verkar drivas mot ett 1984 munkavle "be nice or be quiet" samhälle. Där alla är snälla på låtsas för att de inte vågar yttra sig längre. Folk får inte bråkas eller vara osams heller om kanske 10 år.

Med tanke på den samhällsutveckling vi ser med desinformation, samhällssplittring och hatkampanjer i dagsläget så välkomnar jag ett sånt samhälle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Träpuben:

Med tanke på den samhällsutveckling vi ser med desinformation, samhällssplittring och hatkampanjer i dagsläget så välkomnar jag ett sånt samhälle.

"men desinformation wääh" Kanske utbilda folk bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det var väl bara en tidsfråga innan Hunter Bidens laptop skulle dyka upp i den här tråden.

Är det här något slags experiment?

Internet är bara en fluga. Så helt klart bara ett experiment skapat av aliens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Otrevliga kommentarer som att kalla någon för idiot, eller fel politiska sida?

Detta öppnar väl också för bans genom massrapporteringar? Om någon säger något väldigt tamt men blir bannad ändå för att ett antal rapporterat och därmed uppenbart kränkande?

För 10 år sedan var alla emot censur. Idag tar vi emot det med öppna armar och ber om ännu mer, för det är jättebra!

Otrevlig är en dålig översättning, abusive står det på engelska och det är mer tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, alla var inte emot den typen av censur för 10 år sedan. T ex hade vi i princip samma regler för att posta på Swec som vi har nu (och längre tillbaka än så), och folk blev och blir avstängda när de bryter mot dem. Dock inte ett problem för någon som vet hur man beter sig.

Om sedan någon sida inte gör som den faktiskt påstår är det såklart ett annat problem.

Vi har väl inte samma regler i Swec numera? W-ordet får inte uttalas om filmer/spel om jag inte har fel tex.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Beror väl på Thailand har/hade dödsstraff på skalan om man talade/skrev illa om kungahuset.

Här i Sverige har vi en väldigt bred definion/tolerans om vad som får sägas/skrivas.

Säger som vanligt, "ta seden dit du kommer och respektera lagar/regler som finns på den plats du befinner (fysiskt eller på www)

Men kom igen, vi pratar om att Google ska moderera kommentarer, och att den svenska yttrandefriheten inte betyder att man kan säga vad som helst utan några konsekvenser. Vad har Thailands begränsningar i yttrandefriheten med det att göra? Tror du Google kommer att ha dödsstraff på skalan för kränkande kommentarer på Youtube?

Den svenska yttrandefriheten är rätt långtgående, du får säga precis vad du vill så länge du inte bryter mot några specifika lagar, som de om hot, uppvigling, förtal, hets mot folkgrupp eller så. Håller du dig inom de ramarna så får dina uttalanden ingen rättslig påföljd, men det betyder inte att de är utan konsekvenser förstås för allt man säger eller gör har ju konsekvenser. Om du säger något idiotiskt är konsekvensen att folk tycker du är en idiot. Om du säger något rasistiskt så är konsekvensen att folk tycker du är en rasist. Etc. Att bli sedd som en idiot eller rasist kan förstås också ha konsekvenser och det är väl dessa som en del anser är fel, men man kan ju inte bestämma vad andra ska tycka så jag vet inte vad de menar att lösningen hade varit.

Problemen kommer väl av att en person eller grupp anser att ett uttalande eller en åsikt är helt normal medan andra personer eller grupper ser denna som helt förkastlig. Alltså "åsiktskorridorer". Det finns massvis av sådana då de skiljer mellan olika grupper och så, men stort i samhället så är "åsiktskorridoren" väldigt bred. Man kan exempelvis säga att Sverige inte borde ta emot en enda invandrare och att alla som befinner sig här borde bli hemskickade igen, eller att Sveriges gränser borde vara helt öppna och alla som vill borde få komma hit, båda dessa åsikter hamnar inom "den stora åsiktskorridoren" trots att dessa åsikter hade fått folk att titta rätt snett på en inom grupper som befinner sig längre ut mot kanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"men desinformation wääh" Kanske utbilda folk bättre?

Din inledande nedsättande sarkasm indikerar att du ser desinformation och splittring i samhället (vilket inte är samma sak som att folk tycker olika saker, måste jag väl precisera för annars kommer nån att medvetet feltolka och ställkomma med ännu en nonsensmotfråga som som bara grumlar debatten ytterligare) som ett ickeproblem. Du lär inte vara mottaglig för sådan utbildning och illustrerar därmed själv att det inte är där pudelns kärna sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag pratar inte om vanliga regler. Och heller inte Sweclockers.

Vet inte varför folk drar upp Sweclockers hela tiden. Har ju ingenting med tråden att göra.

Samhället på nätet verkar drivas mot ett 1984 munkavle "be nice or be quiet" samhälle. Där alla är snälla på låtsas för att de inte vågar yttra sig längre. Folk får inte bråkas eller vara osams heller om kanske 10 år.

Det är vanliga regler som är samtalsämnet och du gjorde ett allmänt, övergripande uttalande. Det blev bara så att jag använde Swec som ett exempel på att detta inte är något nytt över huvud taget, men jag kunde använt massor av andra exempel. Det blev Swec för en större chans för att du skulle känna igen det, men nu när jag sitter vid datorn ser jag ditt registreringsdatum så det är tydligt att den biten inte var relevant.

Jag har varit på tonvis av forum genom åren och haft min beskärda del av heta diskussioner, och ändå har jag aldrig ens blivit varnad för dåligt beteende, än mindre blivit avstängd. Det är alltså inte ett dugg svårt att diskutera saker inom alla möjliga regelverk som finns, man måste bara veta hur man beter sig i allmänhet. Det är ingen skillnad mot hur det har varit hela mitt liv i möten ansikte mot ansikte. Folk som inte kan bete sig får konsekvenser där också, oftast i att ingen vill ha med dem att göra. Det är väl därför de som inte kan bete sig nu blir arga när de inte kan bete sig hur de vill på nätet och slippa konsekvenserna från vanliga livet.

Så att påstå att man inte kan vara osams om 10 år är bara att ta på sig offerkoftan utan anledning.

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig mindre, vem slösar bort sin tid på den reklaminfesterade plattformen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Kunde inte bry mig mindre, vem slösar bort sin tid på den reklaminfesterade plattformen?

Reklam slipper man ju i stor utsträckning med premium eller premium light eller vad det heter. Dock inte reklamen som de som gör videorna själva lägger in förstås, men den kan man ju bara hoppa över.

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Vi har väl inte samma regler i Swec numera? W-ordet får inte uttalas om filmer/spel om jag inte har fel tex.

Är w-ordet "woke" ?
Måste ju vara ett skämt att man inte får uttala detta?
Vad skulle vara en lämplig anledning till detta.

Om något är woke vet man ju redan med sig att de inte är värt att lägga sin tid på. Därav är den informationen högst lämplig.
Film och serie industrin börjar också inse detta då de förlorar miljoner på att försöka vara woke.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Kunde inte bry mig mindre, vem slösar bort sin tid på den reklaminfesterade plattformen?

Kör med ublock eller liknande så slipper du all reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goasmurfen:

Är w-ordet "woke" ?
Måste ju vara ett skämt att man inte får uttala detta?
Vad skulle vara en lämplig anledning till detta.

Om något är woke vet man ju redan med sig att de inte är värt att lägga sin tid på. Därav är den informationen högst lämplig.
Film och serie industrin börjar också inse detta då de förlorar miljoner på att försöka vara woke.

Ordet i sig är väl inte förbjudet, men det används sällan konstruktivt och de som använder såna ord är i stor utsträckning de som uttrycker sig på sätt som drar till sig moderatorernas vrede (t.ex. i Sagan om ringen-tråden där moderatorerna behövt städa upp ett flertal gånger).

Istället för att bara slänga ur sig "woke!" så är det bättre att vara mer specifik med vad man inte gillar, så kanske det faktiskt leder till meningsfull diskussion istället för pajkastning som det annars alltid gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ordet i sig är väl inte förbjudet, men det används sällan konstruktivt och de som använder såna ord är i stor utsträckning de som uttrycker sig på sätt som drar till sig moderatorernas vrede (t.ex. i Sagan om ringen-tråden där moderatorerna behövt städa upp ett flertal gånger).

Istället för att bara slänga ur sig "woke!" så är det bättre att vara mer specifik med vad man inte gillar, så kanske det faktiskt leder till meningsfull diskussion istället för pajkastning som det annars alltid gör.

Ja, det där är ett bra exempel på när arga och ouppfostrade personer får konsekvenserna av dåligt beteende men skyller på att de inte får ha en åsikt snarare än att utöva lite självinsikt och acceptera att de inte klarade att bete sig enligt reglerna de godkände när de skapade sitt konto.

Det är därför många sällan tar alla domedagsprofetior på allvar, även om det ibland kan ligga någon form av poäng där, eftersom det är sådant som alla som inte kan bete sig som folk skyller på istället för att ta någon form av eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Innan dom börjar banna folk som säger till creators att dom suger för att dom suger så borde dom börja ta hand om sitt horribla bot problem.....

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Innan dom börjar banna folk som säger till creators att dom suger för att dom suger så borde dom börja ta hand om sitt horribla bot problem.....

Det ena måste inte utesluta det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Otrevlig är en dålig översättning, abusive står det på engelska och det är mer tydligt.

Ja, "kränkande" är en bättre översättning och det är precis lika tydligt som "abusive", fast på svenska som ju även "otrevlig" är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Reklam slipper man ju i stor utsträckning med premium eller premium light eller vad det heter. Dock inte reklamen som de som gör videorna själva lägger in förstås, men den kan man ju bara hoppa över.

Betala för Youtube?
Skulle aldrig 😃

Skrivet av goasmurfen:

Kör med ublock eller liknande så slipper du all reklam.

Den ska jag kika på tack, hoppas den fungerar på andra ställen också. 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Betala för Youtube?
Skulle aldrig 😃

Den ska jag kika på tack, hoppas den fungerar på andra ställen också. 😊

Lägg till SponsorBlock så kan du iaf på de populäraste kanalerna få den att auto-skippa sponsorreklamen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Som YouTube-kanal ägare har man blivit härdad va gäller kommenterar men brukar sällan radera kommentarer eller blocka användare, först när det börjar gå till påhopp osv på andra personer. Men många andra kanaler tycks ha väldigt låg tröskel på att radera kommentarer de inte gillar (kan t.ex. vara åsikter som upplevs som stötande fast de blivit skrivna i godtycklig ton mot deras kanal då egentligen borde ses som feedback t.ex.)

Finns alltid risk att det blir väldigt låg tröskel på att kommentarer försvinner vilket i sin tur börjar färga diskussionen till ett visst håll och oliktänkande jämfört med målgruppen tystas ner. Det var speciellt ett problem med det tidigare "downvoting"-systemet där en viss mängd nedröstningar ledde till att kommentaren blev undangömd per automatik vilket iofs var ganska tillfredsställande i vissa sammanhang då spydiga personer tystades ner per automatik men samtidigt tog det också bort en hel del andra kommentarer som bara hade lite annan åsikt.

Jaja, blir intressant att se hur detta börjar fungera i praktiken. Överlag har tonen i diskussionerna på nätet i sociala medier försämrats med åren tycker jag.

Kommer ihåg cash-for-clunkers. Kommentarerna på Y-tube var inte nådiga, de snällare var att Obama var den nya anti-krist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det säger han inte, du väljer att göra en väldigt negativ tolkning av det han menar så att du har ett lätt motargument. Nu blir han kanske irriterad för att han behöver försvara sig för något han inte har sagt osv... Det förstör debattklimatet bara, gör inte så

Visst jag ställer frågan på sin spets för att göra en poäng, dvs om det man säger får konsekvenser ifrån högre makter så råder inte yttrandefrihet enligt mig. Givetviss, om jag säger någon och du tex inte vill vara min vän pga av det så helt enligt sin ordning och en konsekvens helt enligt rammen för yttrandefrihet/frihet. Problement är som sagt när staten / företag med mycket makt börjar sätt konsekvenser på saker vi säger eller tycker. Då detta oftas packeteras som något gott, men i självaverket ofta används för att tysta opposition och därmed befästa sin makt.

Ledsen om det uppfattades som jag förstör debattklimatet, det var verkligen inte min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Detta. Jag förstår inte heller varför vissa vill vara dumma i huvudet och bete sig som svin på internet om dom inte gör det i verkligheten. Och gör dom det i verkligheten så har dom allvarliga problem och behöver hjälp.

"On the internet, you can be anything you want. It's strange that so many people choose to be stupid."

Exakt, det är väl lite som i superhjälteserier som tex the flash. Såå många "metamänniskor" som väljer att bli bovar när dom får krafter. Så många som väljer stt bete sig som skit när en en skärm skiljer dom från verkligheten och det är svårt stt åks fast

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |