Permalänk
Medlem

Koppla ihop två nätverk

På samma plats (sommarstugan) har jag två olika nätverket. De är idag inte fysiskt sammankopplade. Båda har uppkoppling till nätet, det ena via fiber och det andra via 4G. LTE-modemet är ett mycket enkelt HUAWEI utan portar.

Går det att lokalt koppla ihop båda nätverken?

Det jag vill åstadkomma är att via Nätverk 2 komma åt resurserna på Nätverk 1 när fibern ligger nere

Permalänk
Medlem

Du måste koppla ihop dom lokalt på något sätt. Antingen genom att dra en kabel mellan nätverken eller använda exempelvis trådlös fiber. Men har du gjort det blir det lite överflödigt med 4G-uppkoppling och det är lättare att ha allt som ett lokalt nätverk.

Permalänk
Medlem

Finns det inte saker som hamachi längre? Virtuella lokala nät är det du letar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du måste koppla ihop dom lokalt på något sätt. Antingen genom att dra en kabel mellan nätverken eller använda exempelvis trådlös fiber. Men har du gjort det blir det lite överflödigt med 4G-uppkoppling och det är lättare att ha allt som ett lokalt nätverk.

Jag tror inte du förstår. 4G ska användas när fibern ligger nere för att komma åt resurserna på nätverk 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns det inte saker som hamachi längre? Virtuella lokala nät är det du letar efter

Tror inte hamachi löser det. Nätverken måste bryggas lokalt, trådat mot nätverk 1 och trådlöst mot nätverk 2.

Permalänk
Medlem

@DDerby den lösningen jag tänker på direkt är en brandvägg (router) med två WAN där man lastbalanserar eller använder den andra uppkopplingen ifall den andra slutar fungerar (failover). Det bästa är att du använder ett 4G modem du kan köra i bryggat läge så det bara fungerar som modem. Vet att det finns, men det kan vara lite knepigt hitta vilka modem som stödjer detta. Inte alltid det framgår tydligt om den funktionen finns. Det kan fungera med modem som går i router läge men det kan orsaka andra konstiga problem.

Därefter uppstår ett annat problem, att komma åt prylarna på nätverket utifrån speciellt om dom inte själva är uppkopplade mot tjänster på Internet. Men det får andra svara på hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Jag tror inte du förstår. 4G ska användas när fibern ligger nere för att komma åt resurserna på nätverk 1.

Du kommer inte kunna använda 4g för att komma åt saker på dit andra nät när ditt fiber ligger nere, bygger du om det till ett nät kommer du alltid åt prylarna oberoende av din fiber. Vill du använda 4g som failover till Internet är det en annan sak men det frågade du inte efter.

Permalänk
Medlem

Vad är det du primärt är ute efter? Att nå samtliga resurser från internet när fibern ligger nere? Att kunna använda internet via 4G från det gemensamma nätet när fibern ligger nere?

Du verkar ha två Wi-Fi-nät. Att byta mellan dessa är antagligen trivialt, men nu vill du av någon anledning vara uppkopplad på båda samtidigt. Vad är anledningen?

Utan att förstå ditt problem (se frågorna ovan), så känns det som om du vill ha en trådlös-router-burk med inbyggt SIM-kort som klarar av att hantera fallback till 4G när fibern går ner. Sedan kopplas allt till denna på ett eller annat sätt: Wi-Fi/mesh/kabel/kabel+AP.

Edit: Trea på bollen eller så. Att nå ett nät utifrån via 4G är ett ortogonalt problem. Diskussionen bör nog hålla isär ”koppla ihop nät” och ”nå nätverksresurser från internet via 4G”.

Permalänk
Medlem

Det du behöver göra är att skapa ett nätverk och använda en router med 4G failover

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, vad är syftet? Är 4G en failsafe eller finns det något annat syfte?

Utan att veta vad du vill uppnå hade jag nog spontant köpt ett bättre LTE modem med LAN ut och kopplat allt till router 1. Router 1 bör då såklart ha stöd för dual-wan och gärna lite load-balancing funktioner.

Finns väl annars routrar med stöd för både 5G och dual WAN och allt inbyggt idag.

Permalänk
Medlem

Håller med andra i tråden, otydligt vad man vill åstadkomma egentligen. Finns flera olika lösningar och varianter.

DDerby får utveckla och förklara bättre.

Permalänk
Medlem

På något sätt måste du koppla ihop nätverken, antingen via kabel eller någon trådlös lösning, vid korta avstånd skulle kanske mesh funka annars behövs antenner liknande dessa. https://store.ui.com/collections/operator-airmax-devices/prod...

Och när nätverken ändå är sammankopplade så hade jag kört på en router med 4g failover.

Permalänk
Medlem

Ok, jag ska försöka utveckla det hela så att det blir mer begripligt.

Jag har redan en router (UDR) på nätverk 1 och jag har redan ett Huawei 4G-modem (nätverk 2). Jag är inte jättesugen på att byta ut varken UDR eller modemet. Därav är det inte ett alternativ att byta till en router med failover. Dessutom skulle en sådan lösning kräva ett nytt bredbandsabonnemang med mycket data. Nätverk 1 innehåller 10 kameror, element osv. Jag tror Nätverk 1 har uppemot 30 klienter.

När fibern går ner vill jag från Nätverk 2 kunna nå resurser på mitt ordinarie nätverk, alltså nätverk 1. Jag är alltså inte intresserad av att resurserna som vanligt ska kunna kommunicera med molnet utan jag vill till exempel kunna styra en shelly-plug som normalt är kopplat till routern på nätverk 1.

(Just Shelly är ett dåligt exempel då Shelly har failover på wifi 2).

Jag kn tänka mig något i stil med:

HA (Nätverk 2) skickar en HTTP till något som skickar vidare signalen till Shelly på Nätverk 1. Det där ”något” är vad jag söker.

Jag kan tänka mig att det där något är en hårdvara som har möjlighet att vara uppkopplat på två nätverk samtidigt och fördela trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Ok, jag ska försöka utveckla det hela så att det blir mer begripligt.

Jag har redan en router (UDR) på nätverk 1 och jag har redan ett Huawei 4G-modem (nätverk 2). Jag är inte jättesugen på att byta ut varken UDR eller modemet. Därav är det inte ett alternativ att byta till en router med failover. Dessutom skulle en sådan lösning kräva ett nytt bredbandsabonnemang med mycket data. Nätverk 1 innehåller 10 kameror, element osv. Jag tror Nätverk 1 har uppemot 30 klienter.

När fibern går ner vill jag från Nätverk 2 kunna nå resurser på mitt ordinarie nätverk, alltså nätverk 1. Jag är alltså inte intresserad av att resurserna som vanligt ska kunna kommunicera med molnet utan jag vill till exempel kunna styra en shelly-plug som normalt är kopplat till routern på nätverk 1.

(Just Shelly är ett dåligt exempel då Shelly har failover på wifi 2).

Jag kn tänka mig något i stil med:

HA (Nätverk 2) skickar en HTTP till något som skickar vidare signalen till Shelly på Nätverk 1. Det där ”något” är vad jag söker.

Jag kan tänka mig att det där något är en hårdvara som har möjlighet att vara uppkopplat på två nätverk samtidigt och fördela trafiken.

Den enda kontakt du verkar ha mellan nätverken är över internet. Ligger internet nere för nätverk 1 och du inte har någon lokal koppling kommer de såklart inte kunna kommunicera med varandra. Därmed att du behöver en lokal sammankoppling.
Det låter som att du vill ha ett nätverk men med failover till 4g.

Permalänk
Medlem

Ja absolut jag behöver någon lokal sammankoppling.

En variant som skulle fungera är en dator med två nätverkskort och typ eventghost. Känns dock som att det borde finnas något smidigare.

Nej jag vill inte ha en failover, det blir dyrt och kräver att jag byter ut min UDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Ja absolut jag behöver någon lokal sammankoppling.

En variant som skulle fungera är en dator med två nätverkskort och typ eventghost. Känns dock som att det borde finnas något smidigare.

Nej jag vill inte ha en failover, det blir dyrt och kräver att jag byter ut min UDR.

Om du kopplar ihop näten kan ju alla gå ut via ditt fiber och du kan skippa ditt 4g helt om du inte vill ha failover.

Permalänk
Medlem

Nej det vill jag inte.

När fibern fungerar så fungerar modemet som en bridge till nätverk 1. Men så fort fibern går ner så kopplar modemet upp på 4G. Det är perfekt men jag vill fortfarande komma åt en del saker på nätverk 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Dessutom skulle en sådan lösning kräva ett nytt bredbandsabonnemang med mycket data.

Absolut inte nödvändigt, du kan köpa och koppla in en egen router med failsafe och dual WAN efter den första routern. Då får du full kontroll över ditt nätverk.

Permalänk
Medlem

Du menar en ny router mellan fiberingången (mediafördelaren) och befintlig router eller menar du mellan befintlig router och nätverket?

Permalänk
Medlem

egentligen är inte det heller optimalt därför att jag vill ha en del (huawei-delen) igång även vid strömavbrott.

Den delen ska alltså vara så strömsnål som möjligt.

Det borde gå att bygga en brygga mellan de två nätverken.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen färdig lösning, men en trådlös brygga och lite skript i routern fixar ju det.

Permalänk
Medlem

Måste jag köra script i båda routrarna. Tveksam till om det går i modemet.

Permalänk
Medlem

Skulle jag inte kunna bygga ihop något av en Pi, med typ två nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att slänga in allt på samma nät och köra två gateways. Sen kanske du får begränsa din dhcp och köra fast ip på det som ska nå gw2. Då når alla enheter varandra utan massa bryggor och allt på dhcp kommer inte ut på internet om gw1 går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Är väl bara att slänga in allt på samma nät och köra två gateways. Sen kanske du får begränsa din dhcp och köra fast ip på det som ska nå gw2. Då når alla enheter varandra utan massa bryggor och allt på dhcp kommer inte ut på internet om gw1 går ner.

Absolut!

Ett LAN med två internet-utgångar (gateway)

Vissa har bara GW1 (fiber)
Andra har GW1 med fallback på GW2
Sista har bara GW2 (kanske fallback om 4G går ner?)

Men det krävs lite manuellt arbete att få till det

Enklast är nog en liten linuxdator med två trådade och ett trådlöst interface:
1. LAN mot fibermodem
2. LAN mot router för LAN + WIFI
3. WIFI mot 4G-router/modem

DHCP för endast fiber (antar jag)
Sedan manuella ip för övriga enheter så de får rätt gw och fallback

Finns det någon poäng att gå över 4G om fiberlinan är intakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Måste jag köra script i båda routrarna. Tveksam till om det går i modemet.

Nej? Men det finns flera sätt att göra det på, ingen kommer göra det åt dig. UDM är ju Linux och det finns verktyg för att köra skript o.s.v. som fungerar efter omstarter och uppdateringar så ser inget hinder, det är bara att ha lite kunskap om Linux och nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut!

Ett LAN med två internet-utgångar (gateway)

Vissa har bara GW1 (fiber)
Andra har GW1 med fallback på GW2
Sista har bara GW2 (kanske fallback om 4G går ner?)

Men det krävs lite manuellt arbete att få till det

Enklast är nog en liten linuxdator med två trådade och ett trådlöst interface:
1. LAN mot fibermodem
2. LAN mot router för LAN + WIFI
3. WIFI mot 4G-router/modem

DHCP för endast fiber (antar jag)
Sedan manuella ip för övriga enheter så de får rätt gw och fallback

Finns det någon poäng att gå över 4G om fiberlinan är intakt?

Varför behöver jag köra LAN mor fiberfördelaren?

Nej ingen poäng att gå över 4G så länge fibern är intakt såtillvida det inte är strömavbrott.

Idag går all trafik över DUR (Nätverk1) då modemet är satt i bridge mode. När fibern går ner kopplar modemet upp via 4G men då komemr jag inte åt resurserna på Nätverk 1.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Varför behöver jag köra LAN mor fiberfördelaren?

Nej ingen poäng att gå över 4G så länge fibern är intakt såtillvida det inte är strömavbrott.

Idag går all trafik över DUR (Nätverk1) då modemet är satt i bridge mode. När fibern går ner kopplar modemet upp via 4G men då komemr jag inte åt resurserna på Nätverk 1.

Tack

Lan mot fibermodem är alltså ethernetkabel, som i bemärkelsen att man hanterar allt detta från en central router-pc som kör linux. Finns såklart andra möjligheter

Permalänk
Medlem

Jo jag är med på det, trodde bara det skulle bli enklare att koppla in "något" som är klient mot både Nätverket 1 (LAN) och klient mot Modemet (Wifi).

Skulle det gå?

Tänker att det blir enklare att mecka ihop för då behöver jag inte bryta fibern hela tiden (under mecktiden).

Permalänk
Medlem

Utan att vara expert så borde en gateway vara enklast? Med vlan och redundant WAN

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25